Nyní stojí otázka, jaký operační systém je výhodnější na straně klienta při volbě terminálového řešení. Přestože existuje implementace XFree pro Windows, je z hlediska Linuxu na serveru volba víceméně jasná - Linux i na klientovi.
Obávám (:))) se však, že z hlediska finanční kalkulace je výhodnější i u WTS nasadit klienta linuxového - nač živit na klientském počítači Windows prakticky jen pro spouštění vzdáleného desktopu do jiných Windows, když prakticky tutéž službu nám může prokázat i bezplatné linuxové řešení?
No ne, pane kolego, vy si bud děláte srandu nebo si nevidíte do úst a nevíte o čem mluvíte. Viděl jste někdy Linux nebo nějaký moderní UNIX? Co je složitější: udržovat jen hardware nebo udržovat hardware i software? O terminálech ve Windows mluvit nebudu protože je neznám a nepoužívám, ale zůstanu u Linuxu, který je mi bližší. U LTSP (jehož stránky jste si asi nepřečetl) se údržba klienta redukuje na údržbu hardware, systémový software je uložen centrálně a natahuje se do RAM, zbytek se spouští ze serveru. To znamená
Děti chceme naučit pracovat s počítačem a ne jim podsouvat něco, co se jinde nepouživá
Děti se v první řadě musí naučit pracovat s informacemi a ne školit se na opičáckou obsluhu konkrétního stroje. V reálu je tomu bohužel často naopak, ale nedělejme z nouze špatných pedagogů ctnost.
Snad mi nechcete tvrdit, ze organizace, ktere nyni delaji obrat pres 2mld rocne a byly zalozeny pred nekolika lety jen tak z dobre vule restaurovaly davno historicka reseni jako tenky klient....
A muze v nem bezet Word, Excel ... prakticky cokoliv chcete :-)
Jinymi slovy potrebujes inteligentni graficky terminal. A je uplne jedno na cem v nem pracujes, staci, pokud to umi put pixel v rozumne barevne hloubce... Zeptej se Sue, jak jiz pred vice jak 5 lety sedela u X-Window terminalu (Wyse) a slintala, jak je to hezke (a to byly prosim skutecne B&W - 2 bitova hloubka) a urcite je to lepsi nez PCcka... pravda, ten server co obsluhoval tech 16 terminalu nikdy nebyl delo... (relativne)..:-)
A co lepe se udrzuje nez toto inteligentni I/O - tedy rozsireni pameti, vyhozeni vypalene obrazovky, znicene klavesnice, mysi apod. nebo neustale rozpadly OS a k tomu ty same problemy s zelezem (ktereho je vice a je vice poruchovy => vice problemu). Ano, tyto konfigurace nejsou pro lidi, co si jednou naklikaji instalaci XPcek a zacnou se zivit administratorstvim na zivnostnak...
Např. na MFF UK na několika místech stojí volně po chodbách ty Vaše "sračky" využívané v textovém režimu (386ky, kupříkladu). Pro čtení pošty na vzdáleném serveru ideální. Nevím, jestli je podle Vás čtení pošty na moderním počítači nějak plnější využití, než čtení pošty na starém počítači, podle mě ne. Minimálně byste ale mohl uznat, že pokud se k "neplnohodnotným" účelům využijí starší počítače, budou se moci nové počítače využívat plnohodnotněji.
administrace nesourodé skurumáže "sraček" z minuého tisíciletí je snadná - v případě netriviálních problémů se počítač vyhodí. Navíc to nemusí být nesourodá skrumáž -lze velmi levně získat větší mnoštví značkových počítačů v jednotném provedení, obvykle vyřazovaných z bank a pod.
Obecně je určitě lepší 10 nových počítačů + 20 starých Pentií 200, než 12 nových počítačů. A co hlavně - určitě je lepší třeba i 10 200vek a dobrý učitel, než 10 nových počítačů a špatný učitel.
Zajímavé je, že "opravdové terminály" má stále nabídce Compaq, IBM sice výrobu ukončila, ale nabízí produkty Neoware, o tradičních terminálech WYSE ani nemluvě... O tom, jak se vybavují školy v USA "taky terminály" si přečtěte například v případové studii Riverdale High School na serveru K12LTSP.org. No a pak si laskavě uvědomte, o čem je ten Internet...
Terminálem v širším slova smyslu jsou třeba i mobilní telefony, řekl bych, že to dětem taky nevadí. Ale nebudu přehánět.
Dva výjezdy technika mají srovnatelné náklady jako nový počítač. Jo, o tom to přesně je. Repasovaný Compaq Prolinea 5120 (iP120/32MB RAM/1 GB HDD/LAN...) stojí aktuálně ve velkoobchodě 450 Kč s DPH (při odběru 5 kusů) bez monitoru, klávesnice a myši, tady 10% rezerva náhradních "pecek" pro školu stačí a technik není třeba. Na ZŠ i SŠ si v nepovinném IT kroužku rádi s opravou HW vyhrají... a když to nejde, koupí se jich dalších pět... Srovnejte si náklady třeba s Indošem :)
A povězte mi, co na takovém X-window terminálu nebude chodit?! Textový editor, tabulkový kalkulátor, HTML prohlížeč, poštovní klient... nebo co?!
Takže o tématu víte prdlačky...
Z globálního pohledu je ten rozdíl právě v těch "krabicích". Rozdílová investice do lidí oproti Linuxu je investice do Gatese, Ballmera apod. (Devát a Toman se počítají k první kategorii :)). Cili do M$ jako takového. Z hlediska přínosu pro rozvoj IT v regionu by to za mě lépe řekl pan kongresman Nuněz. Budiž. Postavme to tak, že americká ekonomika je pro existenci této planety tak životně důležitá, že je na svých bedrech musí nést danoví poplatníci v bezvýznamné zemičce uprostřed Evropy. Proč? Aby jsme byli uchráněni před Saddámem, Usámou, Fidelem či Yásirem?
Ano další ideologie. Pro srovnání:
Asi jsem naivní blázen, když si myslím, že pro "realitu", platí stejná pravidla jako ta, která mě učili rodiče a která slýchám nebo říkám v neděli v kostele: "Nezabiješ, nepokradeš, nebudeš utiskovat chudáka, vdovu a sirotka". Ze v hospodářském kontextu nemá své místo jen neviditelná ruka trhu, ale i železná ruka zákona, ruka novináře ukazující na nepravost či ruka filosofa či kazatele s varovně vztyčeným prstem. Asi nemám číst takové "bláboly" jako Wirtschaftsetik od prof. Richa apod. Budíž, jsem ideolog. Nebo rovnou FURROR THEOLOGICA a asi jsem si spletl fórum. Enjoy your bussiness, friends.
Nicmene myslim, ze jakkoliv mohou byt Vas zkusenosti z firmy, ktera provozuje 6.000 pocitacu, uzitecne, v oblasti skol jste vstoupil do jineho prostredi.
Jednak musite pocitat s tim, ze reditele jsou svepravni lide a jednak s tim, ze skoly maji pravni subjektivitu (navic jsou dnes zrizovany ruznymi zrizovateli).
Dle meho nazoru je atomizace vice nez potrebna. Samozrejme se musi nekde zastavit. Ono misto, kde by to melo byt, je:
Pokud se tyce nasazeni a perspektivity terminaloveho provozu, dle meho nazoru jeho nasazenim muze stat (ci zrizovatele) vyznamne usetrit na nakupu pocitacu a investovat do infrastruktury.
Nakonec se domnivam, e cely projekt SIPVZ by NEMEL primarne slouzit vyuce programovani ci "uceni se Wordu". Mel by poskytnout platformu a prostredky pro zapojeni Internetu a cele ICT do vyuky ostatnich predmetu (napriklad dejepis a zemepis jsou k tomu primo predurceny).
Troufam si tvrdit, ze Vase zkusenosti se spravou pocitacu z komercni sfery nejsou do kreativniho prostredi skol prenositelne :-)
K tomu dodám,že systém X-Window (tedy to co neznalý nováček pokládá za "linuxové třijedenáctky") vám ve skutečnosti stírá fyzickou strukturu sítě do té míry, že je víceméně jedno, jestli aplikace běží na vašem počítači, na počítači spolužáka, který sedí vedle, či na serveru na druhé straně budovy - všechny tři mohou běžet přímo vedle sebe.
Toto nepřímé učení je efektivnější než přímé, protože se učíte dotyčnou aplikaci používat, aniž k tomu spotřebujete jakýkoliv čas, neboť ten spotřebováváte na tvorbu úkolu a ne na učení aplikace
Toto jako myslíte vážně? Výuka práce s IT je tu od toho aby žák získal pomocný nástroj do ostatních předmětů a vy tu předkládáte pravý opak. Tím si sám de facto protiřečíte. Předně: vámi zmíněný samoucký přístup možná prospěje dovednosti v ovládání Wordu, ale rozhodně neprospěje efektivitě práce do jiných předmětů. Ze zkušenosti totiž vím, že lidé v takovéto situaci jednak ztratí spoustu času pokusy a omyly, jednak to řadu z nich svádí k bezcílnému hraní s formátováním apod. M$ Word a podobné programy jde učit i takovým způsobem, že uživatel je schopen používat jakýkoliv jiný podobný produkt. Totéž platí i u 602 a OpenOffice. Slyšel jste třeba o ECDL? Pokud ne, máte mezery. I na tom Wordu se dá učit dobře, a to, že se děti např. učí manipulaci s panely nástrojů a neučí se třeba základům typografické kultury, takže tiskárny pak chrlí kýčovité typografické zvratky, to je, jak už jsem, jednou psal, chyba mezi tabulí a katedrou.
K vyhledávání na Netu použijí žáci to, co mají k dispozici. U nás mají Netscape a Mozillu a nestěžují si, max. na začátku, kdy někteří hledají Exploder, protože nic jiného neznají. Dále viz výše.
Dále bych vás poprosil, abyste nepapouškoval tu nepravdu, že Windows jsou v Indoši zadarmo. Nejsou a nejsou a po vypršení smlouvy M$MT a GD tu bude několik tisíc škol s nelegálním SW a zřizovatelé, kraje etc. honem se starejte.
S vašim požadavkem jedné firmy souhlasím do té míry, pokud se to týká školy. Samozřejmě je lepší mít 1 dodavatele. Proč by ale měl mít 1 dodavatele celý stát? NB když mu ty školy nepatří?
...Chceme děti naučit dělat s tím, co se nejčastěji používá.
Obávám se že nechceme. Děti chceme vychovat k samostatnosti, nezávislost, adaptabilitě (ale ne konformismu) a schopnosti orientovat se ve světě. Je to toté, jako byte řekl, že v autoškole se nesmí používat jiné auto než škodovka.
co se týče terminálů už jsem na to odpovídal mnohokrát, tak to opakuji. Neušetříte. Šrot jako staré 286 z bazaru na terminálový režim v počtu desetitisíců prostě neseženete. Monitory stejně musí být nové. A i hardware zastarává, větráky atd. by brzo odešly atd. takže je potřeba nový terminál. A rozdíl ve výrobní ceně nejnovějšího compaqu prodávaného bez monitoru za 40 tisíc a terminálu je minimální.
Nejde o 286 z bazaru, ale o Pentia (v ceně stovek Kč) či Pentia II (v ceně doslova pár tisíc) od specializovaných firem, které jich dodají bez problémů stovky a možná i tisíce prakticky identických.. To už stačí, protože to znamená vybavení desítek škol. Při hustotě průmyslovek je pokrytí "vlastními zdroji" z resortu školství nejen možné, ale i vítané pro praktickou přípravu.
V řeči čísel. Ten Compaq je při takovém množství vyrobytelný za cca. 10 tisíc. Ten terminál az 8. Takže minimální rozdíl a přitom na hardware serveru byste pak musel dát více, stejně tak by byl větší tlak na infrastrukturu.
Rozdíl v ceně PC versus terminál můžeme pro zjednodušení redukovat na cenu pevného disku. Při 15 klientech na server to znamená jeho posílení o pár GB paměti a dostatek diskového prostoru. Náklady jsou při nových strojích stejné, při "starých" pak nesrovnatelné.
Ano, musí to být decentralizované, ale už jsem psal že musí být jedna firma která to zastřeší. Spravovat 1000x 1 školu je 500x dražší než spravovat 1x tisíc škol. To že to naši volení zástupci vyřešili tak, že to 100x zdražili aby na tom 99x vydělali a přitom to bylo o 400x levnější je věc jiná.
Nejlepší je naučit spravovat právě žáky. To je lepší, levnější a smysluplnější, než mít "černé skříňky" a 24/7 support. Navíc u terminálového řešení je správa IMHO přeci jen snazší. Řešení svépomocí pochopitelně ve firemní praxi možné není, ale zde nejde o firemní informační systém.
Tohle je dobre z pohledu vyuky studentu a to jeste pouze jich casti. Neni smyslem naucit studenty zdravorni skoly menit procesor, ale naucit se ve Wordu napsat zpravo u stavu pacienta a napriklad pracovat s neakym "nemocnicnim" systemem. Mimoto studenti nemouzu mit praxy, zkusenosti a rozhled cloveka, jenz se spravou zabyva. Rovnez Vam studenti nemuzou delat rohled vyvoje site (v 99.9%). Je potreba si uvedomit, ze spravce site ma vychovavat jen urcity druh skol, ostatni skoly maji vychovavat lidi, jimz je pocitac pomuckou.
Dale si uvedomte, ze na normalni pocitacove siti sevyskytuji take aplikace typu Skolni agenda, kde jsou napriklad osobni udaje a znamky, kam studenti proste mit pristup nemuzou a dale se na sitovych discich nachazeji pisemky. Takze server proste spravovat student nemuze. Rovnez z obdobnych duvodu nemuze spravovat pocitace v kabinetech.
A pak, hlavne musite zajistit funkci pro vyuku. Vy muzete nechat se v tom difnem pocitaci hrabat studenta po cele odpoledne, ale pak ho musite do rana rozbehat. Zde je nejlepsi pouzit image.
Chceme děti naučit dělat s tím, co se nejčastěji používá.
Bohužel se mýlíte. Zavádění ICT do škol má za cíl něco zcela jiného. Prostudujte si, prosím, základní materiál k tématu SIPVZ, kterým je jeho koncepce, viz třeba www.e-gram.cz/koncepce.asp.
Zatím má Linux na desktopech penetraci v řádu jednotek procent, takže je to mimo. Na serverech je to něco jiného, ale zase když je windows zadarmo, tak je lepší mít vše od jednoho. Možná tak udělat možnost přepínání mezi windows a linux, aby se děti naučili používat něco jiného a aby uměli pracovat a "počítačem" a "tabulkovým kalkulátorem" a ne s "windows" a "excelem".
Nejde o penetraci, ale o funkčnost a cenu. Windows nejsou zadarmo, v rámci Indoše jsou sice pro desktopy darem, ale ne pro servery. Navíc se platí ročně MS SA. Děti by se měly také naučit pravopis... ;-)
Úvahy o terminálech jsou taky mimo, stejně jako výše je to simulace jevu používaného v cca. nula procentech instalací a ne běžného stavu a navíc cenový rozdíl mezi počítači pro terminál a normální desktop jsou minimální.
Nóóó... Nový značkový "terminál" a "desktop" stojí jako železo prakticky stejně, ale přečtěte si tu případovku z K12LTSP.org. A jako terminál může být skutečně jen ten šrot.
nemýlím se. Jde o zvýšení počítačové gramotnosti a když má někdo v práci a doma windows pak se s nimi bude lépe pracovat učil-li se na stejném počítači.
Nejde jen o zvýšení počítačové gramotnosti. Opět radím, prostudujte si relevantní podklady.
Jde o penetraci, viz. výše. Nevěděl jsem, že máme servery za peníze, když v jiných státech to dávají zadarmo. Pak by opravdu bylo lepší dát na servery Linux, ale na desktopy mají windows smysl. viz. výše.
Nevím o tom, že by někde někdo dával serverové licence MS Windows školám zadarmo.
Zkuste koupit desetisíce stejných šrotů. Nepodaří se vám to. Naprosto nevíte o čem povídáte. Jediné řešení by bylo desetitisíce nových terminálů, ale tam je cenový rozdíl minimální, a funkčnost rozdílná. Náročná práce s velkými objemy dat, práce s grafikou, hry - to je jen příklad aplikací, na které se terminály nehodí a budou využity ve většině škol.
Nepotřebuji kupovat desetitisíce stejných šrotů. Stačí mi shodnost v řádu stovek. Napište mi o té většině škol, kde potřebují náročnou práci s velkými objemy dat (to je ostatně spíše serverová práce, ne?!), práci s grafikou či graficky náročné hry. Které to jsou?
K tomu, ze nasi studenti maji nyni 2x rychlejsi pripojeni, nez meli doposud. Je to jasne a zrejme. Kdyby Vam nekdo nabidl domu privest pevnou linku zdarma, jiste by jste to take neodmitl, bez ohledu na vase stavajici komunikacni moznosti.
Jenomže to není zdarma, ale za peníze všech. A po čertech velké peníze.
Jedna se mi o plytvani penezi, kterych nase zeme nema mnoho. I ja ze sveho platu prispivam na podobne nesmysly, jako jsou dve pevne linky v jedne mistnosti, coz uznavate i Vy.
Za to plýtvání je plně spoluodpovědná i vaše škola. Samozřejmě i ACOL a MŠMT.
Kdyby nam dale rekl, ze misto serveru za 100 tisic, ktery ma dokonce i paskovou mechaniku a ktery nikdo nikdy nevyuzije, koupi nova okna do uceben aby studenti pri prejezdu kazde tramvaje slyseli vykladanou latku, bylo by to chytre a usporne.
Izolace oken je plně v kompetenci zřizovatele a taky hygienika.
Jelikoz domluva nebyla mozna, museli jsme se smirit s timto resenim a nase pocitace ulozit do sklepa. Udelali jsme to radeji, nez abychom nemeli laserovou tiskarnu, tri pocitace navic a 64 kbps navic. Uz je to jasne?
Proste chytrejsi a uzitecnejsi reseni se dalo realizovat za 1/10 teto ceny.
Jen naprostý cynik může s takovou dodávkou za takhle nevýhodných podmínek souhlasit. Udavte se...
Ano mate pravdu. Take me to velmi rozciluje.
A co proti tomu děláte v praxi?
>Za to plýtvání je plně spoluodpovědná i vaše škola.
>Samozřejmě i ACOL a MŠMT.
Ano, mate pravdu. Kdybychom rekli, ze nic nechceme, mohli jsme statu usetrit velke penize. Odpovezte mi vsak prosim na jednu otazku: Jiste mate kvalitni boty. Kdyby Vam kolegove v praci nabidli, ze se vam slozi na uplne stejne boty, ale navrch jeste krem, odmitnul by jste?
Co je to stát?!
Podobná přirovnání mají vždy vadu, pokusím se ale odpovědět stejným metrem: tohle vám nenabídli kolegové, ale lapkové, kteří si z vašich peněz pořídili boty pro sebe a jedny vám taky dali.
>Izolace oken je plně v kompetenci zřizovatele a taky
>hygienika.
Mate naprostou pravdu ale nikterak to nesouvisi s tim, ze bychom radeji tu izolaci nez server.
Kdo "bychom"? To mluvíte za zřizovatele či majitele nebo za učitele? Proč by měl stát hradit soukromé škole izolace do oken, proboha?
>Jen naprostý cynik může s takovou dodávkou za takhle
>nevýhodných podmínek souhlasit. Udavte se...
Bohuzel nechapu, co timto chtel basnik rici. Pokud nasi skole zavidite, je mi Vas lito.
Chtěl jsem vyjádřit určité znechucení nad chamtivostí vaší školy. Závist to ale zcela určitě není.
Jinak je mi záhadou, jak mohlo soukromé Gymnázium Jana Palacha v Praze, které mělo při 145 žácích zařízenou počítačovou učebnu s pevným připojením k internetu a 10 počítači, být zařazeno mezi "zelené" školy?!
Jinak vaše Učební materiály k předmětu IVT jsou skutečně poučné...
To neni asi zadna zahada - nektere skoly jsou tzv. pilotni projekty a i kdyz by se snazily jak chtely, stejne budou zelene ;)
Jeste pred nedavnem (nyni uz neni ta firma soucasti generalniho dodavatele) pritom dotycni rozhlasovali, ze ONI nic, ze to vsechno zpusobilo ministerstvo.
Skutecne jsme stali v lednu na kraji propasti ... Od te doby jsme udelali ohromny krok vpred.
Napriklad (bez ladu a skladu a naroku na uplnost):
Mimochodem, myslim, ze by si vsichni, pocinaje Mirou Horakem a konce poslednim Oblastnim manazerem, meli konecne uvedomit, ze nikdy neslo o informacni system pro MSMT, ale o neco zcela jineho.
Proc si to myslim? Znam dva priklady skol, ktere jsou pripojeny do opticke MAN rychlosti 100 Mb/s (kapacita MAN skol ma 1 Gb/s) - a jedna ucebna v kazde do INDOSe kapacitou 64 Kb/s. Generalni dodavatel si mysli, ze bude integrovat do 64 Kb/s zbyle ucebny :-)
CERES - pokud by na nejakem sitovem disku existovaly obrazy disku pocitacu, je UPLNE jedno, kdo s tim pocitacem co dela. Po skonceni hodiny se proste pusti reinstalace a supky dupky za par minut (mene nez prestavka), mas system jako z cukru. Jak myslis, ze problem resi velke internetove kavarny?
Co se tyce vztahu "pan = zakaznik", tak zrovna v tomto projektu si troufam tvrdit, ze jde o velmi tezkou utopii. Pote, co se MSMT zacalo chovat jako zakaznik (viz. pristup reditele Svobody), ze strany GD rozhodne nenarazil na "plne pochopeni".
Pokud se tyce predstav o integraci. Pokud si myslis, ze Telecom by ze sveho platil svoji konkurenci, je to skutecne naivni predstava :-) Dokonce v mnou zminovanych pripadech Telecom pozadoval po provozovateli te MAN dodavku ISDN pripojky - coz pochopitelne po ethernetu neni uplne easy zalezitost (a to nemluvim o cene) :-)
Telecom (a ACOL) to prezentovali jako dobrou vuli z jejich strany, jak HODNE jsou ochotni ustoupit pri integraci ...
MŠMT by možná mohlo zajistit a zaplatit certifikaci obvyklého software, ale především na specializovaných odborných školách se používá i neobvyklý software a je otázkou, jestli je únosné, aby MŠMT platilo tyto částky za software, který budou používat tři školy v republice. Školy na to mít nebudou docela určitě a dodavatel prokazuje svou dobrou vůli dostatečně tím, že zpřístupní produkt škole za výhodných podmínek, ale že by za to měl ještě platit, to už by bylo trochu moc.
Možná by tu pomohlo, pokud by škola měla možnost převzít zodpovědnost za software, případně i hardware dodaný v rámci projektu. Kde by na to měli kvalifikované síly, starali by se o to sami a sami by si rozhodovali, co a jak nainstalují. Kde by je neměli, tam by se jim o to staral ACOL.
Otázka, zda povinností vedení společnosti je maximální okamžitý zisk za každou cenu, i třeba za cenu totální likvidace pozitivního obrazu společnosti u veřejnosti, se tu přetřásá (především v souvislosti ČTc) poměrně často a podle reakcí z diskusí nemohu váš názor rozhodně považovat za univerzální. Osobně ho také nesdílím.
Ano flopy je dnes vetsinou OUT, ale vetsinou ve vsech kompech jeste je - urcite ji maji doma ve svem pocitaci
protoze si to poslou mailem, chapes ?
A jak se do sve schranky i Intranetu dostanou? Nevim, ze by do schranek meli pristup z Internetu. A nebo si zalozi dalsi schranku na prenos souboru? Perfektni reseni
a nebo rovnou koupit vyrazene pocitace treba za 2000,- :) ?
komiku, kdyby si kupovali pc za 9000,-, tak dalsich 9000 daji za opravy.
jsem zvedav, jestli by si zajistil, aby ty tve pc za devitku byly vsechny stejne
i v tisicovych mnozstvich
Ty Pentia II za 1,5-3K jsou s šestiměsíční zárukou, protože se pro prodejce zřejmě vyplácí výměna kus za kus. Nikdo nikde nepotřebuje tisícové množství, dodávané stovky bohatě postačí.
.... hmm, flopy je dnes opravdu VELMI uzitecna - mozna ze jen pro starou generaci, ktera si mysli, ze neco s pc umi, ale jen mysli...
Hergot, když je to tak neužitečné, tak mi, prosím, vysvětlete, proč se ta zbytečnost dvacet let standardně montuje?! Z blbosti výrobců?!
a zaci by mohli nejen neco odnaset,ale i prinaset ). kdybys myslel hlavou, tak by te napadlo, ze disketu nepotrebuji, protoze si to poslou mailem, chapes ?
Pošlou si to mailem?! Kam a proč?! Oni se snad ze svého domácího PC nedostanou ke svým datům na školním serveru?!
Ono je nejlepší přijít ve 3 hodiny odpoledne domů ze školy a připojit se za tu 1 Kč za minutu. Český Telecom je jistě spokojen, rodiče určitě taky.
mozna o tom to je, aby z nich nevyrostli trotlove kteri znaji jen disketu, stavi sracky za 9000, ale aby se naucili pouzivat elektronickou cestu sdileni infomaci
V tomhle státě jsou i tací "nešťastníci", co si kupují domů repasovaný P120 v ceně jednoho 16MB USB disku, protože na lepší holt nemají. A protože stát a školy mají doslova "holou p****", neznám mnoho způsobů, jak zoufalý poměr počtu žáků na PC v krátké době zlepšit, než s využitím repasí nebo "ořezaných" PC-terminálů. Znáte nějaký jiný?
Jestliže ve vyspělých zemích je počet žáků na PC v rozmezí 4-10, u nás je nyní cca 12-13 (před pěti lety byly špičkové průměry ve světě 7-9!!!). V "zelených" školách se přitom pohybuje i v rozmezí 20-30.
Tím samozřejmě nechci tvrdit, že dostatečný počet počítačů vše vyřeší. S nedostatečným počtem se toho ale mnoho udělat nedá.