No nepřesně jsem se vyjádřil, psal jsem pohltí, ale myslel jsem převálcuje. Nemusí ho pohltit koupí, ale prostě nakonec zvítězí a Seznam to nakonec zabalí. Spíš mi šlo o to, že tahle situace ještě nenastala. Možná až Google začne ohrožovat Seznam v návštěvnosti tak, že se křivky potkají, možná nastane ten zlom...
Kdyby měl o Seznam zájem Google, tak naopak cena bude ještě vyšší :-)
Ke zbytku chápu to tak, že se mnou souhlasíte, když jste nic nenapsal...
PS: Lukačovič měl před vánoci docela pěknou vizionářskou přednášku na Seznam foru. Skoro jako by konkuroval Gatesovi :-) V tomhle kontextu se mi zdá fakt nepravděpodobné, že by Lukačovic chtěl Seznam prodat.
Co by získal Google koupí Seznamu? Stejně jako Microsoft by technologie Seznamu nevyužil. Nač používat nedokonalé kopie své "state of the art" technologie? Myslím, že uznáte, že technologie vyhledávače Google a Seznamu mají k sobě kvalitou opravdu hodně daleko. Stejně tak jako týmy lidí.
Takže ano, ta značka je cennější než nějakých 1000 serverů s Debianem a pár desítek programátorů z pražského Matfyzu nebo FELu nebo zkrátka lokálních škol, v porovnání s doktoráty z MIT a dalších škol v USA, jejichž držitelé posílají Googlu tisíce životopisů denně. Seznam tolik v budoucnu neohrozí nějaký klesající získ, ale klesající technologické zvládání objemů dat a uživatelů, které se na webu točí.
Co se týče tržního podílu, ten si tu v ČR Google buduje téměř organicky, bez potřeby nějakých miliardových investic. Stačí kvalitní služby. Google je ve světovém měřítku jednička a nepotřebuje tolik být ještě větší jednička. Google spolkl mnoho firem kvůli technologiím a patentům nebo osobnostem zakladatelů a hlavních postav, tam v přepočtu ty miliardy korun na jednu firmu sypal, často i celkem v tichosti.
Takže pokud se bude prodávat, zdá se mi mnohem logičtějším kupcem Microsoft než Google.
Ať už jako insider nebo outsider... z vnitřního pohledu bych Vás odkázal na tiskovou mluvčí, která Vám řekne přesně totéž. (a takové zprávy mám i já, kupodivu, jen s mnohonásobným ujištěním ... ale kdo ví - už kvůli případné panice zaměstnanců :-). Z vnějšího pohledu je vše co jsem napsal stejná spekulace, jako ta Vaše. Tohle je rozhodnutí jednoho člověka, který může prostě jednoho dne říct "už mne Seznam nebaví, půjdu dělat něco jiného"... Do hlavy IL nikdo nevidí, jen ti kolem něho vědí o jeho nápadech trochu dřív, než ostatní (nepatřím mezi kroužek vyvolených opravdu ne :-).
Všechny zprávy které jsem sledoval ukazují, že nejpravděpodobnější výklad je ten, že se něco prodávat bude. Ale otázkou je co. Rozhodně nevěřím tomu, že celý Seznam, možná nerozumím investování, ale čistě selským rozumem si myslím, že ještě není čas na uzavření pozic, ještě pořád křivka s popiskem "Seznam" stoupá (a to i dost výrazně) a nemyslím si, že by měla někdy v budoucnu začít rychle klesat. Pokud někdy ano (jednou k tomu dojde), tak pozvolna. Myslím si to proto, že od Seznamu se nic neočekává, jako od jiných společností (Google, Microsoft), naopak, investoři očekávají, že Seznam nakonec pohltí Google (a nebo navzdory selskému rozumu ten Microsoftf). Takže jakékoliv pozitivní výsledky Seznamu opět zvedají jeho cenu a negativní výsledky (například kdyby zisk v roce 2008 nepřekonal rok 2007) jej až tak ohrozit nemohou.
Z toho důvodu si myslím, že by byla hloupost se zbavovat tak výnosného titulu, už jen kdybych byl vlastník těch 30% (samozřejmě, pokud bych je koupil za reálnou cenu, ne za vyhnanou cenu, jako posledně).
Na druhou stranu, je tu někdo jiný, kdo by potřeboval vyhnat cenu celého Seznamu do výše, aby následně zrealizoval zisk, Ivo to určitě není, to by hned ze začátku neprohlašoval, že cena je přemrštěná (což dle mého názoru je) a pro Seznam ani není moc dobré cenu nadsazovat. Co mne dál pozastavilo je, jak Ivo bez skurpulí svedl "zaručenou zprávu" na Centrum. Já bych si to nedovolil, pokud by to ovšem nebyla pravda... Centrum -> Warburg Pincus... Ale je mi divné, že zrovna Ti by honili cenu tak nahoru... Od nich bych čekal opak.... A nebo, honí cenu nahoru proto, aby to nekoupil nikdo jiný. Vydat do světa zprávu o tom, že Seznam je na prodej a cenou odlákat zájemce... ale to jsou jen spekulace... už cucám z prstů
Rozhodně je podle mne nesmysl, že by zájemcem byl Microsoft. Maximálně že by kupoval značku Seznam.cz. Celá firma jede na Debianu, veškeré technologie jsou na linuxu, naprosto nekompatibilní s Microsoftem. Investovat do restrukturalizace mi přijde komplikovanější, než po koupi firmu jen zavřít a nechat si značku (zvlášť po krachu MS na Atlasu si myslím, že MS by Seznam.cz zachoval)
Spíš mí kachna o Microsoft přijde zase jako honění ceny do výšin, psychologický efekt....
"Že by hodnota Seznamu měla být miliarda dolarů, to je tedy pěkně nafouknutá bublina. Reálná hodnota je tak někde na polovičce."
Pokud někdo dal za Centrum a Atlas kolik dal, je polovička miliardy USD za Seznam, vzhledem k jeho zisku a podílu na trhu, málo. Takže ten "apríl od Centra" může IL hodně pomoci.
Jde čistě o tržní dohodu dvou stran obchodu, ať si kdokoliv myslí o ceně cokoliv. Vždyť Microsoft zaplatil téměř 1/4 miliardy USD za pouhých 1,6 % Facebooku, nebo 1,2 mld. za Fast Search & Transfer ASA. Prostě si je tak cení. Jako si akcionáři Google cení Google na 170 miliard dolarů a více.
Pokud teď MS bude kupovat Yahoo přímo od akcionářů, tak cena už momentálně, v nynější nejistotě, klesá, takže možná nakonec bude mít s nákupem více práce, ale koupí podstatně levněji, klidně i tu miliardu na Seznam tam ušetří nebo se na nákup Yahoo raději vykašle úplně a pak někam ty peníze bude muset dát, aby se na něj vlastní akcionáři nehněvali, že má naslyslenou cash a nepracuje s ní.
Bredy, můžete tu rozvést, třeba také v rámci cvičení, proč je "nesmysl už jen samotný prodej Seznamu"?
Jinde jste tu napsal do diskuse "Aby Ivo prodal Seznam, musel by mu někdo nabídnout opravdu vysokou částku. I když možná Seznam takovou cenu nemá a 1mil USD se zdá velice nadhodnocená, nezapomínejme, že pro Iva je Seznam hračkou, zároveň životní náplni. Musel by tedy nabídnout Ivovi něco, co se neodmítá..." Možná byste měl napsat i něco o své historii Seznamu a popřemýšlet, zda 1mil USD náhodou nemá být 1mld USD ;-)
Tak buď je to nesmysl, nebo by IL někdo musel nabídnout opravdu vysokou částku, nebo něco jiného, co se neodmítá. Rozveďte to, když jste takový insider.
Doporučuji Vám přidat se k jehovistům. Jejich cíle jsou v podstatě stejné, jen vyšší, vychází v podstatě ze stejně podložených dat, realita života je zajímá stejně jako vás lokální podmínky tj. nezajímá, a ještě byste se mohl zlepšit v ve vaší bohulibé misionářské činosti.
A nebo je tu druhá možnost, že si položité otázku: "a co já o těch věcech vím?", odpovíte si celkem správně nic a pak možná začnete hledat nějaká data dle kterých byste si mohl udělat objektivní a nestraný názor.
Ti Jehovisti jsou jednoduší cesta, že? Proti gustu ...
Přidám ještě, že si neumím představit, jak Microsoft řídí nějakou národní firmu v bezvýznamné zemičce, kterou nemůže nijak začlenit do své nadnárodní struktury. To by mělo smysl ve firmě dominující internetu v USA, ne u nás.
Vaše zdroje, či čí to jsou zdroje, jsou úplně mimo a nebo hrají nějakou hru, na kterou jste jim skočili. Že by hodnota Seznamu měla být miliarda dolarů, to je tedy pěkně nafouknutá bublina. Reálná hodnota je tak někde na polovičce. Pro Microsoft by to byla investice naprosto nesmyslná. Zaprvé chce koupit Yahoo, což má být cca 44 miliard dolarů. Už z toho porovnání je cena Seznamu hodně nadsazená (mezinárodní zásah Yahoo a čistě regionální zásah Seznamu). Navíc MS potřebuje na to převzetí Yahoo spousty peněz a že by se své kasičky v tuto chvíli utrácel miliardu je nereálné. Z technologického pohledu je to další nesmysl. Za miliardu USD by si MS koupil v podstatě jen doménu seznam.cz a obchodní oddělení. Veškeré technologie už má MS svoje, takže Seznamácké mapy a další produkty by mu byli k ničemu. Vývojové oddělení zaměřené na linux technologie by si asi taky moc dlouho nedržel. Přechod na vlastní technologie by pro MS znamenal další výdaje v řádu stovek milionů a také i velmi pravděpodobný odliv návštěvníků. No prostě je to celkově celé nesmyslné, tedy alespoň za těch zde popsaných podmínek.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).