Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Smějí do médií přispívat pouze nezávislí novináři? od Martin - Pracoval jsem tri roky v public relations, nadale...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 6. 2002 10:39

    Martin (neregistrovaný)
    Pracoval jsem tri roky v public relations, nadale se o tento obor zajimam. Pracuji rok na vydavani nekolika casopisu, rozeznam zavislou a nezavislou zurnalistiku.

    Je prirozenou skutecnosti, ze do medii prispivaji lide, kteri jsou politiky, pravniky, jsou to podnikatele, pracovnici marketingu atd. Prispiva to k pestrosti media, jeho ctenarske atraktivite. A pestrost, tedy mnohostrannost poheldu na jednu problematiku, je cilem vetsiny serioznich medii.

    Clanky od odborniku ci podnikatelu, kteri jsou navic v obecnem povedomi (jako pan H.), jsou navic zajime prave proto, ze ctenar zna autora a muze jeho clanek vztahovat k jeho osobe, cinum, prezentaci a drivejsim nazorum. Muze tedy lepe cist mezi radky. Tyto clanky museji byt vzdy oznaceny celym jmenem a informaci, kde autor pracuje a v jake pozici (napr. Pavel Vopicka, autor pracuje jako account manager agentury Primitiv).

    K vyvazenosti (objektivnosti) media slouzi redakce a jeji hierarchie. V kazdem mediu by melo byt na jednu problematiku nahlizeno vice pohledy (typicky clanek to reprezentuje tim, ze vlastni text je oficialnim stanoviskem, ktere je prokladano komentarem "zavislych", tedy zainteresovanych lidi, kteri maji k tematu profesni vztah a konec vyjadruje stanovisko prislusneho redaktora).

    Jednim z ukolu hierarchie redakce (elevove, redaktori, vedoci rubrik, editori, vedouci vydani, sefredaktor) je toto hlidat. Tedy davat prostor zavislym odbornikum, korigovat je, doplnovat jejich vyroky oficialnimi informacemi a doplnovat je vlastnimi komentary, tedy stanoviskem redakce (to dela tvar media).

    Pokud se v nekterem mediu objevi nazor cloveka, ktery svym textem sleduje jine cile nez predavani informaci (napriklad obchodni cinnost), pak je to jen a jen problem redakce a jejiho spatneho fungovani. Poskytnout sve stranky nekomu k vlastni obchodni cinnosti ci sebepropagaci formou redakcniho textu je neeticke.

    Ctenari na to mohou reagovat - bud medium bombardovat stiznostmi, aby si redakce dala priste vetsi pozor (k tomu je internet idealni) nebo prestat medium cist.

    Obvinovat puvodce textu (v tomto pripade pana H.), ze je to "public relations" - myslim - neni fer. Snaha prosadit svoje zpravy do medii je zcela legitimni. Stejne jako je legitimni pravo redakce tyto texty vyhledavat, eliminovat a jejich nositele podrobovat prisnejsi korekture.

    Ve skutecnosti to chodi vetsinou tak, ze prave "zavisla" osoba je pozadana "nezavislym" mediem, aby pro nej napsala nejaky text. Zavisla osoba splani zadani media, ale promitne do textu i svoje vlastni cile (neco jako vymenny obchod?). Zde by mela nasledovat prace redakce. To se vsak nestane, text si krome korektorky nikdo neprecte, a uz to jde a stranky novin ci webu.

    Kde je, Lupo, chyba?

    PS: Neexistuje nic, cemu by se dalo rikat PR clanek. Bud je sdeleni reklama - placene, oznacene. Nebo je to redakcni text a za jeho obsah, objektivitu, ruci redakce.

    Martin V.

  • 28. 6. 2002 10:52

    MK (neregistrovaný)
    Hm ... Pokud je pisatel predseda predstavenstva spolecnosti, ktera vydava uvedeny titul? :-)

    Ja tedy neznam konkretni zneni jejich mandatnich smluv, ale obvykle tam je klauzule, ze "musi dbat zajmu uvedene spolecnosti".

    Jinak, nezlobte se prosim na mne, ale nedalo se to sdeleni vyjadit dvema vetami?

  • 11. 7. 2002 14:34

    Jan Havlicek (neregistrovaný)
    Neexistuje nic, cemu by se dalo rikat PR clanek. Bud je sdeleni reklama - placene, oznacene. Nebo je to redakcni text a za jeho obsah, objektivitu, ruci redakce.

    To jsou zlate oci. Neoznacene PR prezentovane jako reklamni text se bezne prodava v titulech firem Economia, Mona, z denniho tisku by se nasly treba v Pravu nebo Metru.

  • 11. 7. 2002 14:36

    Jan Havlicek (neregistrovaný)
    Chybka se vloudi: Slovo reklamni prelepte slovem redakcni.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).