SWF je uzavřený a obskurní formát, udělaný tak, aby se nedal vytvářet / editovat jinak než na draze placených SW nástrojích. Pokud by jeho specifikace byla volná, exitovaly by desítky (možná stovky) jeho editorů a některé z nich by byly i použitelné. A pravděpodobně by výsledkem jejich činnosti nebyl kód, vedoucí k zatuhnutí počítače.
Trochu jste přestřelil, ne? Malé prográmky pro tvorbu SWF bannerů existují dávno, stejně jako přehrávače, dokonce včetně implementací v čistém Javascriptu (plus SVG nebo Canvas).
Tyhle části formátu jsou dávno otevřené. Uzavřené jsou součásti pro tvorbu velkých her jako je real-time P2P komunikace přes TCP nebo UDP (mimochodem nikdy pořádně nedoceněná věc, s různými formami multicastu), ale o tom řeč není, že ne?
Jo a ještě k těm vašim "draze placeným nástrojům".... To myslíte free open source Flex SDK, které si můžete integrovat s vaším oblíbeným IDE? Třeba já (když jsem se živil vývojem flashových her), jsem používal IntelliJ IDEA, které má parádní podporu pro Flash. Adobe ze mě celé roky nemělo ani dolar. A obávám se, že stejné to je s drtivou většinou herních vývojářů.
Ne, ani tohle už neplatilo, do přehrávačů SWF se pustil kdekdo (včetně třeba Mozilly - http://mozilla.github.io/shumway/), ale zas tak moc velká motivace pro to nebyla.
Mimochodem, my jsme se teď pro mobilní vývoj přeorientovali na Unity. Skvělá technologie s velkou komunitou. Nebudí žádné emoce jako Flash. A přitom je to v porovnání s Flashem totálně uzavřený svět. Flash je pro mobilní vývoj (iOS i Android) zadarmo a dokonce pro 2D hry je výkonnější než Unity.
1. Specifikace obskurních formátů jsou vždy obskurní
2. Pokud je mi známo, tak se musí ti vývojáři, kteří se seznámí s tímto obskurním formátem, zavázat, že nebudou nikdy pracovat na něčem, co by pro něho mohlo být konkurencí. Takže spousta lidí tohle odmítá a nějak ten kód prosté splácá.
3. Uzavřený formát znamená mj. i riziko, že za pár let příslušný soubor nic nepřehraje (zkuste dneska otevřít soubor z nějakého obskurního editoru z počátku 90. let), takže nikdo rozumný v něm věci méně efemérní než reklamy na nyní nový a za pár let totálně zapomenutý druh dámských vložek (apod.) nedělá. Vědecké animace a interaktivní grafika (kde se předpokládá delší životnost) se dělají buď v javě nebo SVG, tedy v jakž takž kvalitně dokumentovaných formátech.
4. Faktem je, že vektorové formáty a animace pro web mají smůlu: Gif se stal bezcenným po poněkud podrazáckém zapatentování, jeho alternativa, mng, není podporovaná snad žádným prohlížečem a z vektorů se neujalo prakticky nic, právě proto, že to blokovalo bastlení ve flashi. Nebýt tohoto bastlu, byl by tu zřejmě vžitý a široce používaný standard pro webovou vektorovou grafiku víc než deset let.
autor clanku o flashi a html5 moc nevi, kdyz pise ze flash je hardwarove narocny. Kdo si zkusil udelat stejnou animaci ve flashi a html5 tak hned vidi ze v html5 to bude jeste vetsi "peklo" nez to bylo, jak hardwarove, tak s dodrzenim standartu v prohlizecich a prehlednejsi kod to taky neprinese. Vyhoda toho noveho pekla je otevrenost