„Online reklamní trh by se měl zabývat kontinuálně klesající platformou pro zobrazovaní reklamy ve stále nerozšířenějším formátu Flash,“ stojí na samém počátku příručky s názvem „HTML5 tutoriál“ od českého SPIRu.
Správně vyhotovené příručky, vydané možná i v poměrně vhodný čas. Flash sice nastoupil cestu do křemíkového nebe někdy v době, kdy mu vyhlásil boj Steve Jobs, ale bohužel se prozatím zuby nehty drží. A právě reklamní a mediální agentury jsou těmi, kdo jeho konec stále oddalují.
Flash je prostě bohužel stále široce používaný pro tvorbu reklamních bannerů a formátů, ačkoliv je více než jasné, že chytré telefony a tablety, které Flash nepodporují, znamenají zásadní problém. V tom lepším případě je flashová reklama alespoň doprovázena obrázkem, který se místo ní zobrazí. Běžné ale je, že se reklama prostě nezobrazí. A na displeji tabletu či mobilu uvidíte jenom „díru“ s informací o tom, že za to může Flash.
SPIR ve svém materiálu uvádí, že celkem 19 % všech zhlédnutých stránek je bez podpory Flashe a míra ne-podpory na mobilních zařízeních je prakticky 100%. Ty přitom na českém internetu teoreticky tvoří 16% podíl.
Výše zmíněné doplňování reklam alternativním obrázkem navíc, podle SPIRu, téměř nikdo nepoužívá. V čerstvě vydaném materiálu tak sdružení doporučuje konečně opustit Flash a místo něj využívat pro dynamické inzeráty možností HTML 5.
Peklo jménem Flash
Flash je peklo, na tom se velmi pravděpodobně můžeme shodnout s lidmi, kteří Flash znají a přišli s ním do styku. Na druhou stranu, Flash byl po dlouhá léta jedinou možností, jak řešit a programovat multimediální obsah. Různorodé alternativy (pamatujete ještě na Microsoft a jeho DHTML/Active-X?) se nepodařilo nikdy prosadit a Flash se nakonec stal jedinou univerzálně rozšířenou a použitelnou platformou.
To ale nic neměnilo na tom, že Flash byl (a je) skutečně peklo. Šílené nároky na výkon počítače u špatně napsaných bannerů, nikdy nekončící bezpečnostní potíže, problémy s různorodými verzemi – to je jenom pár zásadních nedostatků. Jedním z málokdy jmenovaných je mimochodem i otázka přístupnosti, ale kdo by řešil nějaké lidi s handicapy, že? Nedostatek vhodných alternativ ale znamenal, že Flash dlouho neomezeně vládl.
Mimochodem, jak velké peklo Flash asi je, ukazují i věci jako Occupy Flash nebo Is Flash Dead Yet?
Vše se ale výrazně změnilo s příchodem mobilních telefonů a tabletů. Apple prohlásil Flash za nejvyšší zlo a odmítl vůbec jenom uvažovat o tom, že by ho do iOSu pustil. Google chvíli Flash v Androidu měl, až se nakonec ukázalo, že portace do mobilního prostředí je příliš složitá. Z mnoha různých důvodů, ale jedním klasickým byl opět výkon. A druhým to, že Flash byl a je příliš závislý na tom, že počítač (zařízení) ovládáte myší. Nakonec Flash pro mobilní platformy odpískali přímo v Adobe.
Zmírání Flashe pochopitelně pomáhá i to, že dnes má, teoreticky i prakticky, alternativu. HTML 5 ho dokáže zdatně nahradit a pár posledních let je univerzálně dostupné kdekoliv, včetně mobilních platforem.
Nakonec se stačí podívat třeba na YouTube a řadu dalších služeb, ve kterých hrál Flash poměrně zásadní roli, protože umožňoval snadno přehrávat video. Dnes má YouTube HTML 5 přehrávač. A jenom díky tomu se můžete na videa dívat kdekoliv a na čemkoliv.
Chce to pár let, než se naučí HTML 5
Také SPIR ve zmíněném dokumentu doporučuje tvůrcům internetové reklamy konečně opustit Flash a přejít na HTML 5. Zmiňuje i to, proč k tomu zatím ve větší míře nedošlo – chybějící animační nástroje, práce s výstupním kódem je složitější (Flash je jeden soubor), existují nejednotnosti v podpoře HTML 5, ale hlavně nativních audio/video formátů. Problémem je také malá znalost mezi programátory a kreativci a slabý tlak znalostí HTML 5 ze strany zadavatelů, agentur a médií.
Právě posledně jmenovaná potíž je trochu paradoxní. Právě zadavatelům (inzerentům) by mělo záležet na tom, že jsou jejich reklamy vidět. Zvlášť v době, kdy odmítají platit za reklamu, kterou někdo „zobrazil“ někde „pod čarou“, tedy tam, kde ji nikdo neviděl, ale nezapomněl si započítat zhlédnutí. Tedy podobně jako když se započítá flashový banner, který ale nikdo vidět nemohl.
SPIR ve svém návodu zmiňuje některé nástroje, které mohou při tvorbě bannerů v HTML 5 pomoci - odkazuje na 15 GREAT HTML5 AND CSS3 GENERATORS, na Google Swiffy (nástroj od Googlu převádějící Flash na HTML 5) a na Google Web Designer (přímo nástroj na tvorbu HTML 5). Hodí se i znalost Google Fonts (ale nezapomeňte, že ne všechny fonty umí správně česky), Dataurl.net pro práci s datovými URL či html5maker.
V realitě doposud běžné tvorby flashových bannerů to ale možná potrvá ještě několik let, než opravdová nutnost přinutí tvůrce reklamních formátů, aby se HTML 5 naučili a vytvořili postupy, šablony a vzory, které jim umožní bannery tvořit stejně snadno, rychle a „automaticky“, jako to většinou dělají doposud.
Pokud jim budeme my, příjemci reklamy, chtít k něčemu takovému dopomoci, tak by tu jedna cesta byla. Nepořizujte si Flash do počítačů a pokud vám ho tam někdo vnutil, odinstalujte ho (Occupy Flash nabízí i návody, jak to udělat). Z toho, že v tabletech či mobilech nikomu nechybí, je dost zjevné, že v počítači je dnes už opravdu zbytečný. A čím dříve odejde do křemíkového nebe, tím lépe.