autor clanku o flashi a html5 moc nevi, kdyz pise ze flash je hardwarove narocny. Kdo si zkusil udelat stejnou animaci ve flashi a html5 tak hned vidi ze v html5 to bude jeste vetsi "peklo" nez to bylo, jak hardwarove, tak s dodrzenim standartu v prohlizecich a prehlednejsi kod to taky neprinese. Vyhoda toho noveho pekla je otevrenost
1. Specifikace obskurních formátů jsou vždy obskurní
2. Pokud je mi známo, tak se musí ti vývojáři, kteří se seznámí s tímto obskurním formátem, zavázat, že nebudou nikdy pracovat na něčem, co by pro něho mohlo být konkurencí. Takže spousta lidí tohle odmítá a nějak ten kód prosté splácá.
3. Uzavřený formát znamená mj. i riziko, že za pár let příslušný soubor nic nepřehraje (zkuste dneska otevřít soubor z nějakého obskurního editoru z počátku 90. let), takže nikdo rozumný v něm věci méně efemérní než reklamy na nyní nový a za pár let totálně zapomenutý druh dámských vložek (apod.) nedělá. Vědecké animace a interaktivní grafika (kde se předpokládá delší životnost) se dělají buď v javě nebo SVG, tedy v jakž takž kvalitně dokumentovaných formátech.
4. Faktem je, že vektorové formáty a animace pro web mají smůlu: Gif se stal bezcenným po poněkud podrazáckém zapatentování, jeho alternativa, mng, není podporovaná snad žádným prohlížečem a z vektorů se neujalo prakticky nic, právě proto, že to blokovalo bastlení ve flashi. Nebýt tohoto bastlu, byl by tu zřejmě vžitý a široce používaný standard pro webovou vektorovou grafiku víc než deset let.
SWF je uzavřený a obskurní formát, udělaný tak, aby se nedal vytvářet / editovat jinak než na draze placených SW nástrojích. Pokud by jeho specifikace byla volná, exitovaly by desítky (možná stovky) jeho editorů a některé z nich by byly i použitelné. A pravděpodobně by výsledkem jejich činnosti nebyl kód, vedoucí k zatuhnutí počítače.
Trochu jste přestřelil, ne? Malé prográmky pro tvorbu SWF bannerů existují dávno, stejně jako přehrávače, dokonce včetně implementací v čistém Javascriptu (plus SVG nebo Canvas).
Tyhle části formátu jsou dávno otevřené. Uzavřené jsou součásti pro tvorbu velkých her jako je real-time P2P komunikace přes TCP nebo UDP (mimochodem nikdy pořádně nedoceněná věc, s různými formami multicastu), ale o tom řeč není, že ne?
Jo a ještě k těm vašim "draze placeným nástrojům".... To myslíte free open source Flex SDK, které si můžete integrovat s vaším oblíbeným IDE? Třeba já (když jsem se živil vývojem flashových her), jsem používal IntelliJ IDEA, které má parádní podporu pro Flash. Adobe ze mě celé roky nemělo ani dolar. A obávám se, že stejné to je s drtivou většinou herních vývojářů.
Ne, ani tohle už neplatilo, do přehrávačů SWF se pustil kdekdo (včetně třeba Mozilly - http://mozilla.github.io/shumway/), ale zas tak moc velká motivace pro to nebyla.
Mimochodem, my jsme se teď pro mobilní vývoj přeorientovali na Unity. Skvělá technologie s velkou komunitou. Nebudí žádné emoce jako Flash. A přitom je to v porovnání s Flashem totálně uzavřený svět. Flash je pro mobilní vývoj (iOS i Android) zadarmo a dokonce pro 2D hry je výkonnější než Unity.