Hlavní navigace

StarCube Lite bude pětidenní bezplatný seminář o ověření podnikatelské­ho nápadu

12. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pořadatelé akcelerátoru StarCube chtějí, aby se jim napřesrok hlásily týmy dobře připravené. Cestou k tomu může být nový podzimní seminář o postupech poznání trhu a zákazníků.

Už v květnu na StarCube Show — na závěrečné soutěži podnikatelského akcelerátoru StarCube — jsme se od Michala Hrabího, který v JIC vede programy na podporu startupů, dozvěděli o chystané novince „StarCube Lite“. Podrobnosti o smyslu tohoto semináře prozrazuje nyní Lupě vedoucí StarCube Vojta Krmíček.

Proč uspořádáte StarCube Lite?

V prvé řadě chceme oslovit širší skupinu lidí, než na které cílí klasická StarCube; ta je zaměřená na takové projekty, které už utvořily tým a mají čas na projektu pracovat naplno.

Program StarCube Lite jsme připravili pro ty, kteří teprve uvažují o podnikání, ale nevědí, zda jejich nápad vůbec má smysl. Cílem programu bude, aby se naučili rychle a efektivně ověřit, zda je pro nápad trh a zda za zamýšlený produkt lidé budou ochotni platit.

S pomocí jednoduchých nástrojů by měli dokázat během několika dní alespoň základně znát svůj trh, poznat zákazníka a pokud možno prokazatelně zjistit, že kdyby produkt na trh skutečně uvedli, tak o něj bude zájem.

To zní hodně jako Lean Startup Machine.

Ano, část obsahu je postavená i na aktivitách z Lean Startup Machine. Program bude částečně využívat myšlenek „Lean Startup“, ale dále vycházet například i z knížky „If You Build It Will They Come?“. To je další podobný zdroj, který se zabývá nejrpve nutností poznat trh, a teprve potom začít nápad uskutečňovat. Podobně jako Lean Startup je hodně zaměřen na prvotní výzkum, na kontakt se zákazníkem, ale důležitý je v tom přístupu také průzkum celkového trhu, jeho trendů i jeho velikosti.

Jak dlouho potrvá StarCube Lite?

Prostory StarCube v Jihomoravském inovačním centru

Prostory StarCube v Jihomoravském inovačním centru

Program jsme rozvrhli do celkem pěti dní — dvakrát pátek a sobota, a pak ještě závěrečné odpoledne s vyhodnocením. Částečně to bude pojato i jako soutěž mezi týmy, které se budou snažit předvést, co zvládly prokázat. Podle toho i vyhodnotíme několik nejlepších.

Jednotlivé bloky proběhnou v první půlce listopadu. Program je otevřen komukoliv a přihlášky neomezujeme na týmy — mohou se hlásit i jednotlivci, a třeba i lidé, kteří nemají vlastní nápad. Předpokládáme, že se na začátku připojí k nějakému existujícímu týmu anebo vytvoří tým nový.

Není nutné, aby po Starcube Lite na projektu pokračovali. Sice bychom raději viděli projekty míněné vážně, ale v prvé řadě půjde o to, aby se účastníci naučili způsob, jak si nějakou novou myšlenku či nápad ověřit.

StarCube Lite bude v češtině, tedy ne pro účastníky ze zahraničí, ale jinak přihlášky ničím neomezujeme a účast je bezplatná.

Ale bude‑li hodně zájemců, budete z nich muset vybrat.

Kapacitu máme omezenou prostory, můžeme přijmout do padesáti lidí, takže dojde‑li více přihlášek, budeme vybírat, a pak tedy dáme přednost těm, kteří uvažují o něčem smysluplném a potenciálně uskutečnitelném, čemu se budou chtít věnovat i po StarCube Lite.

Uspořádáte jen jeden běh?

Toto bude první pilotní běh, a tak teprve uvidíme, jak se StarCube Lite osvědčí. Důležitá je pro nás i návaznost na StarCube, ač vlastně jen nepřímá. Sama StarCube se po obsahové stránce posune více k pokročilejším projektům. Díky StarCube Lite totiž zpřísníme požadavky na týmy hlásící se do StarCube. Ty budou muset určitým způsobem prokázat, že o jejich projekt bude na trhu zájem.

Dříve jsme první měsíc StarCube hodně zaměřovali právě na průzkum trhu a na poznání zákazníků, a to teď budeme moci zkrátit jen na rychlé ověření a ujištění se, že týmy už mají trh dobře zmapovaný; ušetřený čas budeme moci věnovat vlastnímu rozjezdu a rozvoji projektů.

Dalo by se říci, že kdo chce do StarCube, udělal by dobře, kdyby šel nejprve do StarCube Lite?

Určitě by mu to pomohlo. Ale i pro ty, kteří se nezúčastní StarCube Lite, budeme mít připraveny jasné pokyny, co bude vhodné mít připravené na StarCube, jak mít udělaný průzkum trhu tak, aby nebyli v nevýhodě proti těm, kteří StarCube Lite prošli.

Přihlášky jste začali přijímat v tomto týdnu a čas přihlásit se je až do 15. října. To je docela dlouhá doba, jestliže přijmete padesát lidí.

Doufáme, že díky tomu oslovíme zajímavé projekty. Uvidíme, jaký bude zájem. Pro nás je to zkušební pilot. Doufáme, že se osvědčí, a pokud ano, možná v příštím roce uděláme StarCube Lite ve větším rozsahu.

Kdo se bude podílet na vedení semináře?

Karel Obluk je jedním z mentorů spolupracujících se StarCube

Karel Obluk je jedním z mentorů spolupracujících se StarCube

Povedou ho dva až tři lektoři, včetně Michala Hrabího. Obsah bude z velké části interaktivní a týmy budou pracovat hodně samostatně, s tím, že v druhém dvoudenním bloku dáme i velký časový prostor na setkání s mentory, od kterých týmy získají také přímou zpětnou vazbu.

BRAND24

Pro nejlepší týmy budeme mít i nějaké pěkné ceny.

Doufáme, že najdeme zajímavé nápady, ze kterých pak opravdu vzniknou startupy. Především myslíme na studenty brněnských vysokých škol, ale otevřené je to komukoli. Chceme lidi hlavně podnítit vůbec v uvažování o tom, že by mohli začít podnikat. Většinu z nich pořád ještě vůbec nenapadne, že by se sami mohli vydat i tímto směrem. StarCube Lite by mohl být způsob, jak je oslovit a vtáhnout je do startupového prostředí. Dovést je k tomu, že se pustí do uskutečnění vlastního projektu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).