Hlavní navigace

Startup Live: Jaký projekt se dá stihnout vytvořit za 54 hodin?

3. 10. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Z víkendového setkání Startup Live si každý mohl odnést, co chtěl — ať přišel se spacákem, nebo jezdil na noc do pohodlí domova; ať se přišel utkat o vítězství, anebo si přijel především pro rady od mentorů. Jaké projekty se povedlo během víkendu vytvořit?

O posledním zářijovém víkendu se v Praze uskutečnil Startup Live. Tato setkání pořádá rakouský STARTeurope, podporovaný penězi jak spolkovými, tak od města Vídně. V Praze bylo spolupořadatelem TechSquare, jež akci hostilo ve svých nových prostorách na pražském Zlíchově. O víkendu 12.–14. října zavítá Startup Live do Bratislavy.

Svůj záměr vyjádřili pořadatelé mottem: od nápadu k produktu za 54 hodin. Startup Live měl v pátek začít představením nápadů; při následné „pracovní večeři“ se kolem alespoň některých měly z účastníků vytvořit týmy, a v neděli v podvečer měly být na světě prototypy. V rozvrhu akce byl čas mezi večeří a snídaní nadepsán jako „Working time“, zatímco den byl převážně zaplněn mentoringem a přednáškami.

Skutečnost se od záměru odchýlila. Někteří opravdu vystoupili teprve s nápady. A jestliže s nimi přišli na Startup Live sami a doufali, že k sobě najdou parťáky k uskutečnění, převážně s nimi také sami odešli. Ukázalo se totiž, že mezi účastníky chyběli volní tvůrci, kteří by se jen chtěli k někomu přidat. Ostatní přítomní už zpravidla patřili do některého z týmů, které dorazily jako celek, a ty zase neměly potřebu nabírat až na místě další lidi.

Mimochodem — v pátek poměrně často zaznělo: Hledám někoho na marketing, hledám někoho na obchodní rozvoj. Obchodně či marketingově zaměření účastníci by na tomto setkání měli žně, kdyby tam ovšem nějací byli mimo už sestavené týmy.

Řada prezentujících nepřišla jen s nápadem, ale už s vyvinutým produktem, pro který potřebovali třeba jen najít nebo doladit obchodní model. To byl i případ porotou vyhodnoceného vítěze Startup Live, Lukáše Haragy z Nového Jičína (viz níže). Ač po celý víkend pilně pracoval a moc toho nenaspal, nepřijel proto, aby přímo na Startup Live vyvíjel něco jiného než obchodní záměr a prezentaci.

Svérázně pojal účast tým vyhodnocený porotou na místě druhém — abdoc vedený Lukášem Hurychem. Lukáš v pátek skutečně představil pouhý nápad. A pak na něj od sobotního rána sedlo dvanáct vývojářů a návrhářů z abdoc, a vyvíjeli a vyvíjeli, až měli v neděli prototyp, který Lukáš mohl předvést. Nepřijeli kvůli mentoringu nebo přednáškám, prostě si jen přišli „střihnout“ vývojářský maratón podobný těm, které si prý oblíbili i ve firmě.

Kdyby je někdo chtěl napodobit, zbývá dodat, že z pátku na sobotu se jeli normálně vyspat domů, a pracovali teprve ze soboty na neděli. Tu noc prý spal jen Lukáš — nějaké čtyři nebo pět hodin — aby zvládl i nedělní prezentaci.

K naplnění původní představy o akci lze účastníky těžko nutit. Přesto byl Startup Live přínosem i tomu, kdo si jej prostě přijel jen užít, pojal jej více oddychově, účastnil se podle svého zájmu denního mentoringu a networkingu, na noc se jel vyspat domů a o úspěch v soutěži se nepral. Už jen co do počtu i úrovně přítomných ochotných mentorů byl víkend s nimi za tisícovku (pro studenty za pět set; pro prezentující za třináct set) „skoro zadarmo“, a kdo chtěl představu o svém projektu někam posunout, měl možností bohatě i bez nočního bdění.

Nad rámec původního záměru ocenila porota zvláštním uznáním neziskový projekt „Naše republika“, který z různých veřejných zdrojů agreguje data o politicích a jejich působení a chce tak občanům pomoci k lepšímu uplatnění demokracie. Autory projektu jsou Damián Brhel Matt Butler a projekt vznikl pod hlavičkou Brand Embassy.

Lukáš Haraga: vítězstvím jsou získané podněty od mentorů

Zmatenost uživatelů mobilních aplikací je podle Lukáše Haragy příčinou nízké konverze.
Autor: Startup Live

Zmatenost uživatelů mobilních aplikací je podle Lukáše Haragy příčinou nízké konverze.

Za vítězný vyhlásila porota projekt „HowDoI TutorialsLukáše Haragy. Lukáš se domnívá, že mnohé mobilní aplikace nezískávají dost platících zákazníků proto, že jsou příliš složité, a že by k lepší „konverzi“ pomohly interaktivní návody — víceméně nápovědné bubliny, které by mělo jít jeho nástrojem velice snadno vytvořit a do aplikace vpravit.

Projekt je ve vývoji již rok. Je už téměř hotový, a převážně jej naprogramoval Michal Pustka. Michal teprve nastupuje na vysokou školu, a tak bude pro něj další práce na projektu nadále bokovkou. Zato Lukáš se chystá ke konci roku opustit zaměstnání a věnovat se projektu naplno.

Lukáš přijel na Startup Live proto, aby se od mentorů dozvěděl, jak nejlépe nastavit obchodní model a ceny, jak oslovit zákazníky — zkrátka jak vyvinutý projekt proměnit ve výdělečný podnik.

Každý mentor mu poskytl názor trochu jiný, a celkově se rozdělili do dvou protichůdných směrů — jedni říkali: zapomeň na tutorialy, a prostě se věnuj tomu, jak zvýšit konverzi uživatelů mobilních aplikací. Druzí mu říkali: ano, dělej tutorialy, dělej ty nejlepší tutorialy. Lukáš tedy odjel ze Startup Live se dvěma nastíněnými cestami, po kterých se vydat, a v podstatě může vyzkoušet obě dvě. Podněty získané od mentorů přesto považuje za největší přínos své účasti.

Snowkeep má být uživatelsky pohodlnější oblačné úložiště

Kam s těmi všemi fotkami, ptá se Lukáš Hurych
Autor: Startup Live

Kam se všemi těmi fotkami, ptá se Lukáš Hurych

Alespoň podle své prezentace dostal Lukáš Hurych nápad na Snowkeep při fotografování na dovolené, když přemýšlel, co s těmi všemi pořízenými snímky udělá. Původně mělo jít jen o snadné zálohování fotek do cloudu, ale vyvinul se z toho simulovaný vnější disk — alespoň tak ho nakonec implementovali na Mac OS X — který dokonce zobrazuje náhledy, a jen když chcete plný soubor, stáhne jej z cloudu. Smyslem Snowkeep je odkládat mimo vlastní pevný disk ty soubory, které si sice chcete ponechat, ale přitom je potřebujete jen zřídka.

BRAND24

Služba není jen na obrázky — měla by umět pracovat s videi, s dokumenty, se vším. Půjde nastavit, která složka má být plně synchronizována pro dostupnost offline, a která ne. Snowkeep v tom má být oproti například Dropboxu uživatelsky příjemnější.

Předpokládaný obchodní model spočívá v tom, že do několika gigabajtů bude služba zdarma, a více půjde přikoupit. Vzhledem k tomu, že Lukášův tým vyvinul tento produkt skutečně z nápadu za víkend, zatím si sami nejsou jisti, zda se Snowkeep podaří dovést k obchodnímu úspěchu. Právě tento nápad si vybrali také proto, že chtěli — na rozdíl od svého předchozího úspěchu CSS Hat — udělat tentokrát něco pro běžné koncové uživatele.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).