Hlavní navigace

Demo Day 2012: Česko má výborné inženýry, kteří se neumějí prodat

9. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Úterním Demo Day se završila první tříměsíční část akcelerátoru StartupYard. Představilo se devět zúčastněných projektů, a to nejen před publikem, ale také před šestičlennou mezinárodní porotou. V ní byl i výkonný ředitel Global Accelerator Network, Patrick Riley.

Demo Day se konal v budově Superloft na Zlíchově, kam se TechSquare teprve přestěhuje. Pořadatelé se nakonec dopočítali 167 účastníků; z nich se 53 % uvedlo jako podnikatelé, 25 % jako poradci, 13 % jako investoři a 8 % co novináři.

Složení účastníků
Autor: StartupYard

Složení účastníků

úvodní řečí vystoupil Patrick Riley. Patrick působí vedle GAN také v TechStars, v jednom z nejlepších a nejúspěšnějších akcelerátorů v USA, který naposledy přijal deset projektů z přihlášených devíti set.

Není nevýznamné, že Patrickovi stálo mnoho hodin v letadle sem a zpět za dva dny návštěvy Prahy, nabité schůzkami, předváděním startupů i rozhovory s médii. Aby se mohl zúčastnit, posunul se pro něj sám Demo Day o týden.

Patrick Riley přiletěl, protože prý vnímá, že se tu děje něco významného. Vidí u nás všechny potřebné složky startupové komunity, je ji však potřebí teprve pořádně rozběhnout. Čeští investoři se prý drží příliš zpátky, měli by se méně bát rizika. Také podnikatelé se tu mnohem více bojí selhání než ti američtí, pro které selhat rychle a posunout se zkušenější dál není ostudou.

Patrick si domů odveze dojem, že tu jsou opravdu schopní programátoři i návrháři. To je možná nejdůležitější okamžitý přínos jeho návštěvy. Místní projekty však pokulhávají v dovednostech prezentačních. Patrick je nicméně shovívavý, a má‑li startup dobrou technologii, lze nad rozpačitostí jejího představení přimhouřit oko. V Americe to prý vídá často opačně: perfektní prezentace někdy rozpačitých technologií…

Mají se startupy stěhovat do Ameriky? Nemusí, bude‑li dobře sloužit podpůrný ekosystém v Praze. V Americe je několik startupových ohnisek, a i v nich se vše děje na malém prostoru (třeba Boulder v Coloradu, sídlo TechStars, jsou prý desetkrát čtyři bloky) — lidé se musí setkávat, potkávat, znát se. Úspěšné startupy pak sídlem často zůstávají právě v těchto ohniscích.

Vůbec každý by se tu měl především zeptat sám sebe, čím může komunitě a rozvíjení podnikání přispět — i například jako účetní nebo právní poradce.

Porotci Demo Day 2012

Porotci Demo Day 2012 zleva:

David Booth — člen poradní rady a předtím CEO v ZeroTurnaround

Ramine Darabiha — vedoucí výzkumu a vývoje v Roviu; kouč ve Startup Sauně

Pavel Doležal — mimo jiné spoluzakladatel Twareg

Imre Hild — partner na kápitálovém fondu Primus; ředitel budapešťské kapitoly EEF

Patrick Riley — výkonný ředitel GAN, ředitel obchodního rozvoje akcelerátoru TechStars

Pavel Zima — generální ředitel Seznamu

Následná panelová diskuse mezi porotci se mimo jiné dotkla státní podpory. Ta je dokonce i v Americe, jako Obamův program Startup America. Patrick Riley se však vyslovil, že státní peníze potřebí nejsou, a prý ani nezná nikoho, kdo nějaké dostal.

Ramine Darabiha zmínil zkušenost z Finska — kde se podle něj úředníci pokoušeli na rozdávané peníze nasadit měřítka naprosto nevyhovující startupům.

Diskuse vyzněla v tom smyslu, že když už státní peníze, tak jejich spoluinvestování s investory soukromými je asi řešením nejlepším.

Další doporučení od porotců, také ze závěrečného shrnutí: jezdit na mezinárodní startupová setkání a dívat se na zahraniční, hlavně americká videa představující startupy — trochu od nich pochytit, jak se to dělá; více se připravit na otázky na obchodní model, na to, jak chce startup růst, jak chce oslovit a získat zákazníky.

Imre Hild vypíchl, že od startupů chce více slyšet i o jejich konkurenci — nějaká je vždy (a prý třikrát větší, než si myslíme). Zaznělo i to, že příště by to chtělo méně PowerPointu a více skutečného produktu.

Porota Demo Day: zleva David Booth, Ramine Darabiha, Imre Hild, Pavel Zima a Pat Riley. (Pavel Doležal seděl o řadu dále.)
Autor: © Jan Nechvíle

Porota Demo Day: zleva David Booth, Ramine Darabiha, Imre Hild, Pavel Zima a Pat Riley. (Pavel Doležal seděl o řadu dále.)

Představené projekty

Spectu (dříve iMenu)

Jídelní lístek na iPadu, z něhož se objednávka předá rovnou do kuchyně (a do pokladny). Jenže jak to udělat, aby si hosté nemusili nosit vlastní iPad, a ten restaurační neodnesli? Zabudovat iPad do stolu! To bohužel pro restauraci znamená buďto vrtat do stolů stávajících, anebo si zakoupit od Spectu nábytek již takto vybavený. Přesto do toho několik restaurací už šlo.

Chápu, že každý nechodí do restaurace s vlastním iPadem. A co udělat jídelní lístek prostě jako mobilní web nasazený na WiFi dané restaurace?

Limatte

Limatte mělo nejslabší prezentaci večera. Trvalo minuty, než jsme se — a to ještě oklikou — dozvěděli, co Limatte dělá a k čemu je to dobré:

Jestliže na svém komerčním webu odhalíte stránku, ze které vás zákazníci nejvíce opouštějí, můžete na ni nasadit Limatte. To při pokusu opustit stránku zobrazí co nejjednodušší dotazník. Údajně třicet až padesát procent lidí dotazníkem projde a dokončí ho. Několik procent je ochotno nechat na sebe v dotazníku kontakt, a s několika málo procenty se pak i může podařit nakonec uzavřít prodej. Ale i těch několik málo procent může přinést zajímavou tržbu navíc…

Pizzatime

Svěží prezentace, ač projektu, který zvlášť neinspiruje: je to prostě agregátor donášky jídla (také v mobilních aplikacích pro iOS a nově pro Android). Proč ne?

Od restaurací si berou do deseti procent. Otázka je, zda zvolili šťastně název, jelikož prý převažují objednávky jiného jídla. Nehledě na to, že pizzatime.com je už obsazeno, takže ani nejde pod stejným názvem expandovat do zahraničí.

Billio

Účetní aplikace pro malé podniky, která nechce nahradit a vytlačit účetní. Součástí řešení však je nahrazení papírových dokladů elektronickými. Zaujme, že za Billio budou platit účetní, zatímco pro jejich klienty má být zdarma. Účetní by měli být ochotni platit, protože si díky Billio udrží zákazníky, a jak jim, tak sobě usnadní práci.

SpaceTeacher

Způsob, jak se prý snáze naučit mluvit cizím jazykem: v podstatě specializovaná sociální síť, protože ve styku s lidmi jde učení jazyku lépe. Zájemci mohou využít Skype, videosetkání, popřípadě se sejít naživo, bydlí‑li dostatečně blízko sebe.

Obchodně je služba založená na modelu „freemium“ — studenti i vyučující získají za příplatek lepší možnosti vzájemně se vyhledat.

Ļiñgvŭs

Služba sama sebe uvádí jako „Freelancer.com pro překladatele a korektory“. Nebudou z ní mít radost překladatelské agentury; zato ti, kteří jsou ještě stále ochotni překládat (za dnešní stlačené ceny), budou mít aspoň naději sehnat práci napřímo.

V Evropě je prý tento segment dosud rozdrobený, žádný velký hráč tu není a Lingvus v tom vidí příležitost.

Chystá pluginy do CMS, pomocí kterých by šlo snadno objednávat překlady textů přímo z CMS. Každý překlad prý projde ještě korekturou od jiného člověka.

ActivePeople.do

Platforma pro týmovou spolupráci v oblaku. Buďto jsem měl výpadek pozornosti, anebo byla jejich prezentace obzvláště slabá, jelikož netuším, čím chtějí být lepší než jiné podobné platformy. Mohu‑li soudit, nezaujali ani porotu.

CSS Hat

Hvězda večera, o které se dávno píše i v Americe, a také porotou vyhlášený vítěz. Zajímavé je, že kluci považují trh, který oslovují, za malý (přitom je to údajně 30 milionů web designerů a kodérů). Očekávají, že asi tak do tří měsíců si CSS Hat koupí každý, kdo o něj bude stát, a tím se možnosti vyčerpají. Už teď prý tržby dále nerostou a jen drží úroveň. Mezitím se však tým zaměřuje na odvozený projekt, který bude více webovou službou.

David Booth upozornil, že produktem JRebel oslovoval asi devět milionů javových vývojářů a že to bohatě stačilo na vybudování mnohamiliónové společnosti. Naznačil, že problém je možná v ceně CSS Hatu: proč prodávat za pouhých dvacet dolarů něco tak užitečného lidem pracujícím ve Photoshopu za stovky dolarů…?

BRAND24

CSS Hat už zase vyhráli…
Autor: © Jan Nechvíle

CSS Hat už zase vyhráli…

Tabfoundry

Plně v HTML5 vytvořený WYSIWYG editor interaktivních stránek pro firemní facebookové profily; takové stránky se jinak musí vyvíjet jako aplikace; Tabfoundry tedy významně zlevňuje, zrychluje a zpřístupňuje tvorbu facebookových kampaní.

Co ukázka schopného českého softwarového inženýrství viditelně porotce potěšila. Jako slabinu projektu vidím závislost na Facebooku — na současných možnostech facebookových firemních stránek, jež může Facebook o své vůli změnit.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).