Hlavní navigace

Stěhují se rádia na Internet?

7. 7. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Nejdříve se objevil rozhlas a posléze televizory. Vrchol pomyslného vyvojového žebříčku pak zaujímá Internet. V současné době se však mnoho mediálních trendů mísí a vzniká televizní vysílání prostřednictvím Internetu nebo internetová rádia a právě nad možnostmi provozování inrnetových rozhlasových stanic se zamýšlí Michal Zálešák.

Nejdříve se objevila rádia, aby se poté o poznání rychleji rozšířily do celého světa televizory. Vrchol pomyslného vývojového žebříčku pak tvoří Internet, který na své rozšíření potřeboval ze všech zmíněných masmédií nejméně času. Je však poměrně zajímavé sledovat, jak se jednotlivé trendy mísí. Již nyní můžeme prostřednictvím televizní obrazovky surfovat a naopak – na monitoru počítače lze sledovat televizní kanály a poslouchat rozhlasové stanice. Dokonce i ty nejmenší rozhlasové stanice mají prostřednictvím Internetu příležitost oslovit potenciální posluchače… a ještě k tomu po celém světě. Co jim brání v růstu a co je na druhou stranu stimuluje?

Kvalita Internetového připojení ve středoevropském regionu není v průměru nikterak valná, protože převážná většina uživatelů nadále používá připojení pomocí vytáčených linek, tzv. dial-up. Na kvalitní a rychlé připojení mají peníze především větší společnosti, kde je Internet nedílnou součástí firemní existence. Připojit se z domova a poslouchat svou oblíbenou stanici prostřednictvím Internetu je tedy díky malé kvalitě a vysokým poplatkům za připojení téměř vyloučené.

V souvislosti s Internetem často slýcháme nejrůznější přívlastky, k nimž bezpochyby patří i pojem „globální“. Ano, Internet globální skutečně je, avšak jeho „dorozumívacím“ jazykem je a ještě dlouho bude angličtina, což nám může připadat jako zřejmý argument proti rozšíření Internetových rádií, neboť cílová skupina posluchačů je pro ostatní jazyky poněkud omezená.

Na poli mezinárodního internetového rozhlasového vysílání je poměrně velká konkurence. Na straně jedné se o vaši přízeň uchází především americká a britská klasická rádia, která zbudovala svou „virtuální“ pobočku. Pak je zde Discjockey.com – ne, nejedná se o žádný maratón v podobě nepřetržitého vysílání jedné osoby, usilující o rekord. Discjockey.com je rozhlasová stanice, která vysílá výhradně prostřednictvím Internetu. Na klasickém radiopřijímači byste toto rádio hledali marně. Možným konkurentem Discjockey.com je kupříkladu MTV, velká mediální společnost, provozující hudební televizní kanál. Malých regionálních rádií se vedení Discjockey.com rozhodně neobává. Vraťme se však nazpět do České republiky.

Omezená lokální působnost v žádném případě neznamená, že si stránka nemůže najít své pravidelné návštěvníky, ba právě naopak. Český trh, především ten internetový, je poměrně malý. Každé rádio má své charakteristické znaky – některá stanice se pyšní vtipnými moderátory, další naopak omezeným mluveným slovem. Vybudovat si slušně navštěvovanou virtuální pobočku se nezdá být složité. Odpadá zde totiž konkurence typu Discjockey.com a poslouchat stále znovu oblíbené MP3 posluchači také nemohou. Jaké kroky však podniknout?

Základem stanice musí být kvalitní připojení k Internetu, proto je lépe zajistit si vlastní server přímo na páteřní síti jednoho z českých ISP. (Firemní server je totiž vytěžován zaměstnanci a každé zpomalení je hned znát na kvalitě přenosu.) V současné době je neoficiálním standardem internetového vysílání formát Real Audio, prostřednictvím kterého vysílá většina internetových rádií v České republice. Tyto dvě podmínky však k úspěchu zdaleka nestačí. Dalším krokem je vybudování zázemí – zázemí, které vaše internetová stránka poskytne uživatelům, jako kupříkladu soutěže, zvýhodněné nabídky, diskusní fóra či personalizované služby (skladby na přání „internetových posluchačů“ apod.) Ano, takový začátek je dobrý, několik rádií však poněkud zapomíná, že Internet je především o aktualizaci, jejíž opomenutí je jednou z největších chyb, které se vaše společnost může dopustit. Nejdůležitějšími posluchači by však měli zůstat tzv. domácí úživatelé, tj. ti, kteří si danou stanici naladí i doma po práci. Tyto posluchače lze přilákat mj. i výhodnými nabídkami na slevy v lokálních obchodech apod.

BRAND24

Většímu rozšíření regionálních rádií však brání zásadní věc, paradoxně právě ta, která je živí. Na mysli mám reklamu – internetového posluchače z Prahy sotva zajímá, že si může kupříkladu v Pardubicích zakoupit se slevou koberce. Již nyní však nabízí společnost Hiwire nevšední řešení – možnost zasahovat do toku dat a místo regionální reklamy vkládat spoty s národním významem (popřípadě spoty pro odlišný region na základě IP adresy). V České republice si však na podobnou technologii ještě počkáme.

Michal Zálešák

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).