Seznam.cz dnes spustil novou podobu internetové televize Stream.cz. Služba se vydala podobným směrem jako redesign Počasí.cz a dalších webů, které Seznam.cz, zejména pokud jde o minimální vyrušování ovládacími prvky a zobrazování videí ve velikosti, které pokrývá téměř celou obrazovku.
Pasivní zábava
Podle Tomáše Perglera, manažera produktového týmu, který má na starosti obsahové služby a rozvoj video služeb, pokračuje Seznam s novým Streamem v konceptu pasivní zábavy, kterou si úspěšně vyzkoušel na internetové hudební televizi Mixer.cz.
Uživatelům je nyní obsah na serveru servírován prostřednictvím nekonečného proudu videí. Ten se automaticky spustí poté, co se uživatel na Stream.cz dostane. Pokud ho některá videa nebaví, má možnost je přetočit. Zároveň si může navolit konkrétní pořad a přehrát si automaticky všechny jeho díly za sebou. Na konci každého videa je upoutávka na další video, které bude následovat.
Standardně se ale bude návštěvníkům internetové televize zobrazovat nepersonalizovaný proud videí, o jehož podobě bude rozhodovat dramaturg. Vycházet přitom bude ze zavedeného vysílacího schématu. Vysílací schéma zůstává, budeme ale ještě ladit proud videí tak, aby lidé vydrželi sledovat Stream.cz co nejdéle,
říká Lukáš Záhoř, manažer programového oddělení Stream.cz.
Konec uživatelského obsahu
Jednou ze zásadních změn je také odklon od uživatelského obsahu k tomu profesionálnímu. Na nový Stream už není možné uživatelský obsah nahrávat. Videa, která byla na server vložena v minulosti, sice zůstávají, ale z homepage jsou v podstatě nedohledatelná. Stream se tak vydal plně cestou profesionálního obsahu.
Již v koncem září generální ředitel Seznamu Pavel Zima sliboval, že na Streamu se na jaře příštího roku objeví nový video obsah. Podle Záhoře na tu dobu chystá Stream představení pořadů pro rok 2014. Současně skončí některé pořady, které si mezi uživateli nezískaly oblibu.
Pro Stream jsou v tomto směru důležité tři parametry, podle kterých úspěšnost pořadů a videí posuzuje: sledovanost, tedy, kolik lidí video spustilo, vteřinovou dokoukanost a virálnost. Už dnes je podle Záhoře jisté, že se na určitou dobu odmlčí pořady Gebrian versus a Život v luxusu, nikoliv však kvůli malé sledovanosti, ale z produkčních důvodů.
Polovinu videí lidé zhlédnou až do konce
Celkově mají profesionální videa na Streamu měsíčně mezi 20 a 30 miliony zhlédnutí. Jedná se však o údaj, který reflektuje pouze to, kolik lidí video spustilo. Až do konce lidé dokoukají v průměru více než polovinu videí, a to i včetně titulků, říká Tomáš Pergler.
Nejvíce se podle něj lidé na videa na Streamu dívají mezi 9. a 11. hodinou dopoledne a poté mezi 18. a 22. hodinou večer.
Nepřeskočitelná videoreklama
Nová podoba Streamu znamená změny i pro reklamu. Až dosud se videoreklama zobrazovala před spuštěním samotného videa, nyní se s ní uživatelé setkají mezi jednotlivými videi a nebude ji možné přeskočit. Displejová reklama na Streamu končí.
Ve vybraných pořadech bude nadále k dispozici product placement a možnost „obarvit“ pozadí za videem. Seznam se ale podle všeho chce soustředit hlavně na videoreklamu. Zatímco před dvěma lety byla podle Záhoře poptávka po reklamě obecná, v současné době je velmi cílená. Zadavatelé chtějí reklamu zobrazit před konkrétními pořady.
Nová CDN připravená na filmy
Při představování nového Streamu Pavel Zima zmínil, že je připravený i na delší videa. S novým Streamem obměňujeme i technologii, která za ním stojí. Máme k dispozici novou CDN (Content Delivery Network, síť pro doručování obsahu pozn. red.) a jsme tak připraveni na pouštění delších videí,
upřesnil Tomáš Pergler.
Zatím to však neznamená, že by se na Stream přesunuly filmy, které Seznam vysílá v rámci filmových střed. Firma se přitom netají tím, že jedná s televizemi a filmovými studii, a snaží se od nich získat televizní a filmový obsah, který by pak mohl nabídnout na některém ze svých webů.
Zda se tento obsah objeví v rámci Streamu nebo na úplně nové službě, není zatím jisté. Podle Perglera bude záležet na tom, jaký obsah se podaří firmě získat. Prozradil také, že v rámci filmových střed se ještě do konce letošního roku objeví i první zahraniční tituly.
V Seznamu se nyní snaží zkrátit dobu mezi premiérou filmu v kinech a jeho puštěním na Internetu. Film monetizovaný pouze příjmy z reklamy se nyní na web může dostat velmi dlouho po premiéře. Ačkoli Pergler tvrdí, že Seznam chce uživatelům dodávat obsah nejlépe zdarma, nevylučuje, že by v budoucnu mohl pouštět jednotlivé filmy i za menší poplatek, pohybující se okolo dvacetikoruny.