Po technicke strance je to rozhodne zajimavy problem. Rekl bych, ze pomoci by mohl SpamAssassin se specialni nastavenymi pravidly. Vyhazet pravidla s prislusnymi klicovymi slovy, dat vetsi vahu na DCC/Razor/Pyzor, zapojit vice SORBS-like blacklistu, zapojit OCR plugin s modifikovanou databazi klicovych slov. Kazdopadne neni mozne se spolehnout na to, ze nejake reseni bude fungovat hned po zapojeni. V takto specifickem prostredi bude potreba hromada manualni prace, namatkou trenovani Bayesove databaze, udrzba blacklistu/whitelistu atd. Doporucte znamemu, at trochu zapatraji a najmou si nekoho, kdo do toho vidi. Na plny uvazek a dobre zaplatit. Pokud by to byly hodne zajimave penize, hlasim se treba jako konzultant ;-)
Vy radíte zaměstnat na plný úvazek nějakého velmi drahého odborníka na spam? Nebylo by lepší zaměstnat na plný úvazek jednu výrazně levnější kancelářskou sílu, která bude číst spamboxy?
Jenže v současné situaci, kdy jsou SPAM filry dané organizace neúčinné by musely jít všechny emaily přes danou osobu a je otázka jestli je to rychlé a hlavně bezpečné, aby jedna osoba četla všechno.
Jak všechny maily? Snad jenom ty co spadnou do spamboxu, který i kanceláři pornovydavatelství bude fungovat nejméně na 90%.
Kromě toho spamboxy důležitých lidí mohou číst jejich sekretářky (a problém kolik toho má vědět sekretářka se řeší všude a všude se řeší tak, že toho ví až příliš). Spamboxy lidí co nemají vlastní sekretářku asi nějakými extra tajnými informacemi hýřit nebudou. Navíc jde víceméně o první kontakt, protože komunikaci s člověkem z whitelistu už si bude číst každý sám (pokud není zvykem, že to čte sekretářka zcela standardně).
Sytémové řešení to je. Jenom není automatizované. A nasazení automatizace je otázkou peněz které to má ušetřit.
Tak to je ale řešení "hrubou silou" a nám jde přece o to, jestli to jde vyřešit i jinak. Většinou to jde.
Jinak pokud se nasadí jakékoliv obvyklé řešení, třeba na adult, tak bych řekl, že úspěšnost nebude ani 90 procent, třeba u bayesově filtru podle mých zkušeností dochází k celkem vysokému procentu chybných označení regulerních emailů za SPAM.
Jinak to ale stejně nechápu. Chápu, že bude mít problémy se SPAMem třeba oddělení prodeje a podpory zákazníků, ale proč mají problémy se SPAMem i pracovníci na vyšším stupni firmy (o kterých se třeba píše v článku), k těm by se přece měla dostávat už jen pošta ověřenými kanály z vnitřku firmy, případně od dodavatelů, která je bez SPAMu.
No jestli vám jde o to, jestli se to dá vyřešit i jinak, tak zákázníkům jde o řešení, které je levnější.
Moje reakce se tady objevila, protože pupu radí najmout na plný úvazek specialitu na spam. To je zjevně řešení výhodné pouze pro hodně velkou firmu. Pro ostatní nepochybně vyjde levněji plýtvat časem sekretářek.
Co je podle vás to vysoké procento označení regulérních mailů za spam? A čemu to má jako vadit? Spam stejně tvoří většinu e-mailového provozu, takže ty holky toho nebudou číst o tolik více. Celý ten odstavec se týkal vašeho strachu, aby se někdo nedozvěděl co nemá. Což problém nebude, protože důležitá komunikace pochopitelně díky whitelistu do spamu nespadne (a notabene někde sekretářky stejně čtou naprostou většinu pošty svých šéfů).
No i šéfovi někdy přijde mail od cizího přímo. A ten mail může spadnout do spamu a tudíž mu ho sekretářka nepřepošle (nebo nedonese vytištěný podle toho jak je který šéf zvyklý číst e-maily)
Bylo, pokud Vam nevadi, ze si ta sila muze precist Vasi postu. Jakoukoliv, protoze potencialne jakykoliv mail muze byt omylem vyhodnocen jako nevyzadany. To rozhodne neni pro kazdeho - ja osobne bych pristup ke svemu mailu rozhodne nikomu dalsimu nedaval.
Jak zapomínat? A nezapomenou třeba dělat výkazy, nebo zvedat telefony?
Probírání se spamboxem je pochopitelně nudná a úmorná práce, ale když ji někdo dostane v popisu práce, tak ji prostě musí dělat. Kontrolovat se to dá třeba tak, že čas od času přijde do spamboxu mail, který sekretářka musí vytřídit jako korektní mail.
Mohu se optat, v jak velke firme a na jake manazerske pozici se nachazite? Obavam se, ze nektere problemy nejdou resit zlomenim pres koleno - a idea o sdileni duvernosti se sekretarkou je sice pekna, ale rozhodne nefunguje na 100%. Nehlede na to, ze se velmi snadno muzete dostat do konfliktu se zakonem - treba tim na ochranu osobnich udaju. Tak to alespon vidim ja, s mymi zkusenosti a v mem prostredi.
Znova opakuji - jakýkoliv mail, který je od člověka, který prozatím není na whitelistu.
Mě čtení mé pošty někým jiným vadit bude. Ale bude to vadit mým šéfům, že se to děje? Bude to pro firmu skutečně problém? To jsou skutečně důležité otázky. Navíc je potřeba definovat kdo je to JÁ.
Jsem řadový pracovník? Pak šéf jistě nebude vidět jako problém, že můj spambox pročítá jiný řadový pracovník. Jsem důležitá osoba, která komunikuje o důvěrných věcech (důvěrnějších než ostatní)? Pak mám asi sekretářku, se kterou stejně naprostou většinu důvěrností sdílím.
Hledáte problém kde není. Problémy tohoto řešení jsou úplně jinde.
Podle mě každý nemá sekretářku, a stejně to házet na ně je nesmysl, časem je to unaví a na složku SPAM začnou zapomínat.
Myslím, že je třeba najít nějaké lepší technické řešení, které většinou existuje.
V mém konkrétním případě by skončilo ve složce SPAM (kdybych nepoužíval své řešení) asi 20 procent regulerních emailů, což už je myslím nepřijatelné.
Jinak snad se shodneme na tom, že nejrdražší je většinou lidský čas. A navíc SPAM nejenom "žere" čas ale i naštve a demotivuje hodně lidí a tak bych aspoň já osobně dal přednost řešení technickému, třeba i dražšímu, než když se najme jedna brygádnice, která bude "likvidovat" SPAM :).
Cim dyl v IT delam, tim vic jsem presvedcen o opaku. Tam kde si driv urednici (a je jedno jestli statni nebo firemni) davali zatraceny pozor, aby nahodou neco neudelali blbe a nemuseli delat neco znova, tam dneska argumentuji "dyk on za to muze ten pocitac a dyk to jen vytisknem znova a jinak, tak to nejak zaridte". Kdyz se podivam na hory (doslova, jsou to uz desitky palet) papiru skladovanych v archivech, je mi z toho blivno. Misto aby se komunikovalo vyhradne elektronicky, tak se zavadi cim dal vic papirovani, primo umerne tomu, jak roste vykon tiskaren.
Viz muj zazitek se ZL, pekne sem si pocet, jak vsechno vyridim na jednom miste. Nevyridil (protoze muzou ale nemusi, a navic bych musel vse - socialka, pojistovna .. predlozit najednou, coz nelze kdyz nemate ucet a ten vam neudelaji, kdyz nemate ICO ...), ale po tom, co mi rekli jak postupuji, se ani nedivim. Vse pekne okopiruji, daji do obalek a rozeslou na financak, socialku, pojistovnu ... misto aby to jednou jeden urednik nabouchal do systemu (pripadne aby jen overil co si tam z domova naboucham ja) tak to 5 uredniku prepisuje z papiru, dalsich 5 se stara o archivaci tech papiru a dalsich 5 overuje, ze co jsem napsal na papir je pravda.
Jj, to jsou ty miliardy kazdorocne nacpane do IT statni spravy.
Nepracuji na manažerské pozici. Nicméně poměrně dobře vím, že co se týká firemní komunikace, tak sekretářka (po česku tajemnice) sdílí naprostou většinu tajemství šéfa. Kromě pár hesel a přesného čísla za kolik se bude nabízet příští projekt (což jsou typicky věci, které se mailem moc neposílají).
Pomiliónpáté opakuji, že by ta sekretářka četla pouze poštu, která byla automatem označena jako spam - tedy nemůže pocházet od osoby na whitelistu. Jak a kdo by se přitom mohl dostat do konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů mi jasné tedy fakt není. Jestli ta firma nakládá s osobními údaji obyvatel, tak sekretářka jistě bude patřit mezi osoby, které s nimy nakládat mohou.
Některé problémy se opravdu nedají řešit lámáním přes koleno, ale tohle fakt není ten případ. Na situaci, kdy máte nespolehlivou techniku a tak její činnost kontroluje (a napravuje) pár lidí není nijak neobvyklá. A co si pamatuji, tak byla i dost častá. Ono to v principu není nic jiného, než když máte lis s vymlácenými matricemi a za ním dva maníky s šuplerama a pilníkama. Jestli podnik nebyl schopen zajistit lepší funkci lisu (nebo by nové matrice přišly moc draho - zejména kdyby se kupovaly za tvrdou měnu), tak to bylo normální ekonomické řešení.
Za ekonomické řešení se ovšem rozhodně nedá považovat váš nápad - najmout na plný úvazek nějakého experta - zejména pokud se nejedná o nějakou obří firmu, kudy protečeou desetitisíce mailů denně. A takové v pornoprůmyslu v ČR asi nebudou.
Ale to je snad špatně ne???? Tedy dáváte pravdu přispěvateli na kterého reagujete, tedy, že IT by MĚLA ulehčovat a usnadňovat lidskou práci, ne ji přidělávat... něco ve smyslu jako výrobní sroj, který má mnohem větší produktivitu něž x dělníků... to že se to děje na mnoha místech, zejména ve státní správě špatně, to je zcela druhá věc...
IT ulehčuje a usnadňuje lidskou práci a zefektivňuje ji a činí dříve nemožné možným. Ale (jako i v jiných oborech) nedělá to tak vždy v prvním plánu. Rozhodně není úkolem IT (ať už to berete jako obor obecně, nebo já jako oddělení ve firmě) dělat to tak, jak argumentuje člověk na nějž reaguji. Přečtěte si to celé ještě jednou.
Nemusím si to číst ještě jednou... vím na co reaguji narozdíl od Vás (viz komentář ke druhému Vašemu příspěvku)... Prostě máme na věc jiný názor, já souhlasím s názorem přispěvatele se kterým nesouhlasíte Vy... apropos s vaším přístupem bych ve svém firmě zaměstnance ani řadové ani řídící mít nechtěl...
přečíst ještě jednou byste si měl Vy, nikoli já... vkládáte mi do úst něco co jsem neřekl ani na co jsem nereagoval... já reagoval jen na to, že IT je od toho aby usnadňovala respektive eliminovala lidskou práci na nezbytné minimum tam kde to jde, nikoli aby IT lidskou práci přidávala...
Úkolem IT je nepochybně zjednodušovat práci, ale rozhodně ne za každou cenu. Hlavním úkolem IT (stejně jako všech ostatních oddělení) je poskytovat nějaké služby v kvalitě a spolehlivosti, jaké vedení požaduje za cenu, kterou vedení akceptuje. Lidská kontrola počítačového (nebo obecně strojového) výstupu není žádná šílenost, ale v mnoha odvětvích běžná praxe a ještě před 20-30 lety to bylo běžné úplně všude.
Šílenost by to byla, kdyby toho počítačového výstupu - spamu bylo enormní množství, kdybyse kvůli tomu muselo nabrat třeba 5 nových pracovníků - potom by se vyplatilo zaplatit místo toho jednoho experta. Ale to rozhodně není věc středně velké firmy.
S těmi kontrolami a represemi jste úplně mimo. Realizace kontroly toho, že zaměstnanci dělají co mají (a nedělají co nemají) je velmi častý požadavek, který IT oddělení od vedení dostávají.
Uvědomte si, že celý systém provozu služebních aut - od nákupu, evidence, půjčování, oprav až po řešení nehod vyúčtovávání použití pro soukromé účely je mnohem složitější, než když se na služební cesty jezdilo vlakem. Ale firmám ta složitost stojí zato, protože jim to přináší větší možnosti a lepší pružnost a celkově větší efektivitu. Podle vašeho postoje by možná neměly do služebních aut dávat GPSky a vyhodnocovat záznamy a možná ani kontrola ujetých kilometrů by neměla být v úkolem iddělení správy autoparku, co? :-)
Tohle všechno vím, zažil jsem si to a uvědomuji si to.
A ano raději bych byl, kdyby takové kontroly nebyly a člověka by místo vyplňování formulářu o tom, jak dlouho stráví na přestávce a hlídání toho nikdo nebuzeroval a nejenom, že by si mohl udělat přestávku kdy chce ale i by třeba dostal zadara jídlo, aby byla pohoda. Takže zadara mobily, auta, no prostě všechno :). Takové by se mi to líbilo. Ale samozřejmě jen tehdy pokud se to projeví na výkonu pracovníků. Ale to nic nemění na tom, že by se mi to prostě líbilo.
Jinak tohle je o SPAMu a si myslím, že úkolovat lidi a ještě to kontrolovat a pak penalizovat je pěkný jebex. Lepší je v rámci pohody udělat nějaké technické řešení, které to z velké části vyřeší.
Jinak lidská kontrola je vítaná, tam kde je třeba. Třeba u výstupu výroby, jestli nedělá šmejdy, nebo jinde, ale kvalitu vstupního SPAMu prověřovat snad nikdo nemusí :).
Toto budiž odpověď na oba vaše příspěvky. Já jsem si vědom, na koho jste reagoval (na J). Bohužel jsem váš příspěvek špatně pochopil. Tedy, že kromě toho, že poučujete diskutéra J, že vlastně dává přechozímu za pravdu, tak obhajujete tezi Adámka, že IT by měla usnadňovat práci v takovém smyslu, jak to Adámek píše.
Jelikož jsem si myslel, že obhajujete jednu Adámkovu tezi a jelikož jsem si říkal, že Adam a Adámek možná budou dvě identity jednoho diskutéra, tak jsem napsal, co jsem napsal.
Vkládal jsem vám do úst něco co jste neřekl, za což se omlouvám, ale co si zřejmě myslíte. Ve svém předposledním příspěvku jste stejně napsal, že souhlasíte s onou tezí Adámka, takže moje příspěvky nakonec nejsou nesmyslné.
"Adam a Adámek" nesnáším zkratky jmen, takže bych se rozhodně nepodepsal jako Adam a nebo Jarek. To jen do budoucna, navíc když tady mám identitu pod celým jménem... Jednoduše řečeno, Adam nejsem já.