Telefonica tímto nákupem pokračuje ve svém tažení za ziskem klientů, které poztrácela v posledních deseti letech, kdy její přístup k českému trhu byl veskrze macešský. Pozdním a nesmyslně koncipovaným nástupem pokročilejších nabídek internetového připojení (jako je DSL) se Telefonica zasloužila o rozmach regionálních ISP, poskytovatelů připojení k Internetu, kteří se specializovali na pokrytí lokalit často vymezených jen několika bloky domů a poskytujících na začátku připojení přes WiFi technologii.
Proč máme tolik poskytovatelů internetu? Protože máme Telecom…
V době, kdy se ADSL „prohánělo“ rychlostmi 256 Kb/s a váš účet vysávalo v řádu tisícikorun měsíčně (plus povinná telefonní linka), bylo WiFi jak kvalitativně, tak finančně spásou. Chytla se jej celá řada lidí a dnes ČTÚ registruje téměř 1800 poskytovatelů připojení k Internetu, čímž se řadíme mezi nejhojnější poskytovateli zásobené země světa. Stovky podnikatelů založily svou živnost na anténě „připevněné na holubník“ a někde posháněné pevné linky – a cenami i servisem, kterými své spoluobčany nadchly.
Zákazníci se Českému Telecomu (někdejšímu SPT Telecom) za jeho přístup odměnili a hlasovali nohama. Během deseti let se Česko dostalo na nejnižší penetraci pevných telefonních linek v zemích Evropské unie s jediným konkurentem – Slovenskem.
Penetrace pevnými linkami v zemích EU
Naopak v počtu aktivních SIM karet se Česko pohybuje v horní třetině žebříčku a prvenství v rámci EU nám patří i v počtu poskytovatelů Internetu, kde vedeme nejenom v přepočtu na hlavu, ale i v celkových číslech.
Penetrace mobilními linkami v EU
V roce 2009, ze kdy jsou poslední souhrnné statistiky Eurostatu o počtu ISP v zemi, jsme měli o čtyři firmy poskytující ISP služby více než Německo – Eurostat nám v roce 2009 připisoval 1250 ISP.
Agenda tehdejšího Českého Telecomu se dá zpětně pochopit. Šlo o to maximalizovat jeho prodejní cenu a s ní i číselně svázané odměny tehdejšího managementu, což bylo zadání, které šéf Českého Telecomu Gabriel Berdár splnil. Vedlejším faktem, který se negativně projevuje v dlouhodobém horizontu, je výrazná změna konkurenčního prostředí a pověst kdysi monopolního operátora, jíž nepomohlo ani několikeré přejmenování.
Regionální ISP se postupně vyvíjely spolu s tím, jak se vyvíjely požadavky koncových zákazníků i investiční možnosti. Po negarantovaném WiFi v pásmu 2,4 GHz přišlo pásmo 5GHz opět s WiFi, ale také další technologie, ať již rádiové (TDMA) nebo rozvod po ethernetu, v řadě případě i optikou. Zvýšení kvality, zachování nízkých cen a dojmu „není to od Telecomu“ pomohlo překlenout další období. S rozmachem internetové telefonie začali regionální ISP v balíčcích nabízet i telefonní služby, ti nejodvážnější pak i „tripple play“ – tedy včetně televize šířené přes internetovou přípojku, ačkoliv v tomto případě jde spíše o „konkurenční výhodu“ než zdroj zajímavého příjmu.
Telefonica O2 na nákupech
Regionální ISP je něco, s čím se Telefonica O2 neuměla léta jednoduše vyrovnat. Firemní marketing byl navyklý na kobercové nálety prostřednictvím televizní reklamy slibující modré z nebe a soupeře, kteří dělají totéž. Jenže na českém trhu proti firmě v každém koutě stála lokální firmička s nulovým rozpočtem na reklamu, kompletní znalostí místního trhu, servisem, který zákazníkům sedl a schopností modré z nebe nejenom slíbit, ale i dodat – a levně. A na to se teprve Telefonica musela naučit najít odpověď.
Nakonec ji našla – opět díky svojí finanční převaze – a v průběhu roku 2008 si začala vytipovávat regionální ISP a skupovat je. Psali jsme o tom detailně zde. Důvody byly dva. Především se dostat do míst a k zákazníkům, u kterých Telefonice ujel vlak. A za druhé, zabránit někomu jinému, aby učinil to samé. Jednu dobu se o konsolidaci trhu významně pokoušela Rio Media a v oblasti kabelových sítí také BKS Capital Partners, jenže jejích aktivity utlumila krize a úmrtí.
Telefonica O2 odkoupila v roce 2009 regionální síť Frýzl a v únoru 2010 i síť HiNet, obě ale mají jen několik tisíc zákazníků, takže šlo spíše o drobné rybky na rozcvičení a ozkoušení trhu.
Koncem loňského roku se posunula jednání s významně větší rybou – chomutovským Losan Internet, který má dle našich informací přes 13 000 klientů a roční obrat za rok 2009 uvádí 65 milionů Kč. Dohoda byla nakonec počátkem dubna uzavřena a Telefonica O2 se stává přes dceřinou Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. majitelem a provozovatelem sítě Losan Internet.
Jak síť Losan vypadá a kde je provozována, je patrné z obrázku zachycujícího její topologii.
Topologie sítě Losan Internet
Z topologie je patrné, že na severu Čech byl Losan slušně zabydlený a ve špičce síť přenášela přes 3 Gb/s dat. Kolik za ni Telefonica zaplatila, samozřejmě nikdo oficiálně neoznámil a abychom byli přesná, obchod zatím stále nikdo oficiálně neoznámil ani klientům Losan Internetu. Minimální nabídky na převzetí firmy Telefonicou se ale pohybují kolem 1,3 násobku ročního obratu (bez prodeje techniky) a rostou až na dvojnásobek, to podle toho, jak moc Telefonica po dotyčné firmě touží a jak zajímavá jí přijde její síť. A Losan je na tom se sítí na poměry dobře, takže neoficiální informace odhadující náklady na akvizici v řádu 100 milionů Kč lze považovat za rozumné. Pokud opravdu za 13000 klientů Losanu zaplatí sto milionů Kč, má jeden znovuzískaný zákazník cenu 7500 Kč. Stamilionová cena by také odpovídala jiné severočeské investici: když před dvěma lety kupovala Rio Media českolipský CL-Net, zaplatila za jeho cca 24 000 klientů celkem 235 milionů Kč, stamilionová suma je tedy za firmu s polovičním počtem klientů odůvodnitelná.
Losan zřejmě nebude jedinou firmou, kterou Telefonica v letošním roce koupí. Podle našich informací firma oslovila další regionální ISP, se kterými je v různém stádiu jednání od odmítnutí, po jednání o úpravách nabídky. Důvodů, proč její nabídku vyslyšet, je celá řada – mnoho provozovatelů je za deset let unaveno, rádi by dělali i něco jiného a v mnoha případech nemají na další rozsáhlou a potřebnou modernizaci své sítě ani dostatek finančních prostředků. Zejména menší firmy, které se nezvládly rozrůst přes město nebo i jeho část, jsou náchylnější k dohodě.
Na druhou stranu není Telefonica jediná, koho taková myšlenka napadla. Na trhu probíhá i samovolná konsolidace, spojování sousedících a komplementárních sítí, jako je tomu třeba v případě letošního převzetí Conectinetu společností Abak provozující síť Újezd.net.
Od společnosti Telefonica O2 jde o rozumný krok, jak se vyrovnat s dědictvím po předchozím vedení společnosti a zvyšovat penetraci i utilizaci služeb, prorazit k zákazníkům, které jinak ztratil.