Rad bych rekl, ze se mi libi vse, na co jste v upozornil a obzvlaste jsem si vsiml vasi neobvykle viditelne aktivity v teto diskusi - to vsechno jsou jednoznacne pripsatelna plus pro SPT. Ja ale mluvil o zanedbani preventivni odborne pece, kterou ja povazuji za soucast profesionalniho pristupu (ono sepsat takovy navod s poucenim staci jednou a jen dat k dispozici - predpokladam, ze duvod, proc se nic takoveho nedeje je marketingovy (a nepredpokladam, ze je to proto, ze lide z IOL si teto nebezpecnosti vubec nevsimli - to by bylo dost vazne znameni) - a ohrozit bezpecnost zakaznikovych dat z margetingovych duvodu mi pripada neprofesionalni bez ohledu nato, ze jini to delaji take).
Jen pripominam, ze jsem rekl, ze primarni odpovednost ma samozrejme zakaznik sam, vase spoluodpovednost odpovednost za vzniklou skodu je tam ale take, protoze jste klienta, o kterem kazdy vi, ze si nebezpeci (myslim nebezpeci v konkretni rovine, ne konkretni pripad napadeni) neuvedomuje na tato nebezpeci, ackoliv vam byla jejich existence zrejma zamerne neupozornili.
Pokud ta nezavislost, at jiz domnele, ci realne, existuje, pak zase "mlzite" - Telefonovaci spolecnost se nema co "montovat" do praktik internetove spolecnosti.
Ale to uz je neproduktivni spor o slovicka, ktera maji jiz pramalo spolecneho s jednou podotazkou - problematikou 63, resp. 73 Kc za blokovani hovoru.
Konkurence vam snad jednou ukaze, jak na zakazniky.
A to nemluvim o tom, ze to mohu prekonfigurovat tak, aby se ukazovalo cislo puvodni (nastavit to tak, ze bez ohledu na nastavene cislo se vytaci porad stejne - jine) - v ramci vytaceciho stringu proste nepouziju nastavene telefonni cislo vubec a pouziji konstantu.
Takze vykup akcii je zrovna nahodou vyjimecnym pripadem, kdy skutecne nad "pakama" (jak se tady jeden z prispevatelu vyjadril) musi drzet ochranou ruku ten, kdo jim sluzbu poskytuje. Jina vec je, ze drive se na to zas az tolik nekoukalo. Jinak ale souhlasim s tim, ze obvykle se na zakazniky (tedy ne na potencionalni zakazniky) kasle nejen u ISP. Pripominam, ze jsem zastancem nazoru, ze si za sve problemy muze primarne kazdy sam - ISP jsem oznacil pouze za moralni spoluviniky.
Obdobne to samozrejme plati i pro jine ISP, kteri klientovi doporucili pouzivani MSIE. Pozor - ISP nenesou odpovednost za vady MSIE, to nerikam. ISP - a tedy i IOL (a tedy SPT Telecom) nesou odpovednost zato, ze jej klientovi doporuci. (To, ze je na instaklacnich CD MSIE ja povazuji za jeho doporuceni).
To je soucasti meho celkoveho presvedceni, ze ISP, vcetne IOL na sve zakazniky kaslou a neinformuji je o (negativnich) aspektech sluzby, ktere jim poskytuji - coz ja povazuji za soucast profesionalniho pristupu k zakaznikovi. Kolik z vas bylo pri zrizovani Internetu upozorneno, ze software, ktery vam byl v ramci toho dodan (vetsinou MSIE) muze zpusobit ohrozeni vasich dat ? Kolik z vas bylo pri aktivaci e-mailove schranky upozorneno, ze existuji jakasi pravidla pouzivani e-mailu, jejichz prekroceni nelze doporucit ? Zustava v platnosti, ze predevsim si za skodu muze klient, ale SPT Telecom na tom na svou spoluvinu. Ne jako poskytovatel mezinarodniho spojeni, ale jako ISP.
Ale jinak - samozrejme, ze staci byt jen trochu opatrny. Verejnost se jen neshoduje v tom, jak dalece ma byt opatrna ona sama a co se ji podari hodit na nekoho jineho.
nepochybuji o tom, ze "by tam neco levnejsiho bylo"; jenze vy jste spolecnost na telefonovani, nikoliv spolecnost na konfiguraci WWW klientu. Takze pokud zde bylo konstatovano, ze blokovani stoji 63 nebo 73 Kc a vzapeti byl na Vas polozen dotaz, "zdali by nebylo neco levnejsiho", mel jste odpovedet v intencich telefonni spolecnosti, nikoliv v intencich spolecnosti na konfiguraci WWW klientu.
Analogie:
Otazka Vaseho zakaznika: "Proc je telefonni impuls tak drahy ?"
Odpoved tiskoveho mluvciho: "Seridte si svuj osobni vuz, budete jezdit bezpecneji a navic diky snizene spotrebe usetrite".
Cili michani jablek s hruskami a naprosta ignorace podstaty polozene otazky. Ale chapu, ze je to podstata Vasi prace a ze takove je zadani Vaseho zamestnavatele. S tim, ze ja si takoveto chovani coby vas zakaznik nepreji, nemohu zatim nic delat.
ja jsem si toho, co popisujete, naprosto vedom. Jen jsem to chtel slyset od Vladana Crhy, jenze ten si asi uvedomuje nekonsistentnost pristupu Telecomu a mozna se i za tuto nekonsistentnost stydi.
Ja proste nechapu, jak je mozne, ze napr. signalisace a presmerovani byly nekolik let (alespon 2,5) tvrde zpoplatnovany (ja nadsenec jsem v tom nechal hezkych par stovek) a najednou, jakoby nic, ticho po pesine a sluzby jsou "zdarma". Ony jsou samozrejme zahrnute v pausalu...
Co se tyce zodpovednosti, myslim si, ze chyba je na uzivatelich - Telecom zde nema zadnou zodpovednost; myslim si, ze svymi kroky se snazi zlepsovat image u laiku a zapometlivcu (cekal jsem sedm let, takze u me se image nikdy nezmeni).
BTW, certifikat serveru od uznavane autority dokazu padelat pro kterykoliv .cz server a kteroukoliv CZ firmu (ale jen s trochou peclivosti to dokazu i pro jine evropske domeny a firmy) tak, ze s velmi vysokou pravepodobnosti nepoznate, ze ve skutecnosti stojim jako man-in-the-middle a monitoruji veskere vase browseni (vyjma pripadu, kdy je pouzit take personalni certifikat z vasi strany, to ale neni moc obvykle). Je zajimava otazka, jestli u certifikatu schopneho provest "code-signing" by to bylo padelani az o tolik slozitejsi (tohle jsem jeste nezkousel) - z vaseho dotazu jsem pochopil, ze vy applet certifikovany duveryhodnou autoritou spustite bez potvrzovani ...
"Nastaveni browseru, nebo blokovani cisel je prima, ale malokdo se problematikou zabyva do hloubky" - zda se mi, ze slysim volani o pomoc a o ochranu od velke a mocne organizace. Netvrdim, ze je to uplne nesmyslne, nicmene, zcela tam zanika, ze kazdy je odpovedny za sve ciny a vsechno co se mu stane nejprve sam. Uzivatel pouziva nejakou technickou vymozenost - tomto pripade Internet resp. telefon, zcela ignoruje to, ze by se treba mel neco malo dozvedet o technickem prostredku, ktery pouziva a pak se mu neco stane - treba mu v mikrovlnce bouchne pes, ktereho tam dal ususit. A misto toho, aby si rekl - zachazim s necim, cemu nerozumim, primarne jsem tedy pitomec ja, tak se snazi domoci nahrady na vyrobci mikrovlne trouby - v tomto pripade na Telecomu. Proboha, kdyz neco, cokoliv - auto, cirkularku, telefon, baterku - pouzivam, tak bych sakra mel neco malo o tom vedet. A jestli jsem se rozhodl, ze si o tom nic zjistovat nebudu, pak me nemuze prekvapit, ze jednoho dne zjistim, ze se neco z toho zachovalo jinak, nez jsem cekal (to neni totez co "zachovalo jinak nez melo"). Me to pripada jako naprosto zcestna filosofie. Sance udelat svet "idiot-resistent" nebo prenest veskerou odpvoednost za chyby na nekoho jineho je uplne zcestna. (MK me ted zase narkne z elitarstvi). Takze, jestli si uzivatel na pocitac nechal nainstalovat MSIE, protoze je to pro nej jednodussi (a jednodussi je to pro nej o to, ze nemusel nic vedet a o nic se starat), nema ho nakonfigurovany a nedokaze ani zaplatit nekomu, kdo mu ho nakonfiguruje, pak po case sklidi plody sveho vyberu nebo usetreni. A rikam to s plnou vahou cloveka, ktery byl za svuj zivot uz take parkrat podveden (v souctu to dela par desitek tisic).
Mimochodem - SPT zavedl novou sluzbu, presmerovani telefonu. Vy, co jste si ji nechali zdarma aktivovat, udelejte schvalne takovy pokus - pozadejte pritele, jehoz hlas vas partner(ka) nezna at k vam zavola, predstavi se jako ustredna Telecomu, sdeli mu/ji, ze byla nahlasena zavada, ale ze uz je to opraveno, ale ze z duvodu promereni linky potrebuje, aby po zaveseni telefonu vytocila nasledujici cislo 17210609112567, ze se ji tam ozve potvrzeni, ze se to povedlo a pak at hned zavesi. Opravdu to zkuste, uvidite, na kolika mistech se vam to podari (zatim je problemem jen to, ze neni jednoduche zjistit, kdo ma sluzbu presmerovani aktivovanou, sousedum v dome ale jiste dokazete tuto sluzbu aktivovat - jiste se nekde dokazete nachvili napojit na vedeni).
Pro ty, kteri nevedi co se stalo - prave jste nechali presmerovat vsechny hovory, ktere by jinak koncily na vasem telefonnim cisle na erotickou linku. Podotykam, ze presmerovany hovor (tedy od vas doma na 0609 platite vy). Jste-li podvodnik, pak po takovemhle presmerovani jiz jen vytocite cislo. Vy (jako podvodnik) platite mistni poplatky, napadena obet volani na erotickou linky, z cehoz vy, jako podvodnik, dostavate provozi. Obet to nevi - protoze samozrejme muze normalne volat, dokud ji to nejak neprozradi nekdo, kdo ji chtel zavolat a ozvala se mu tam zhava kocka. Snad vam dojde, ze volani samozrejme nemusi smerovat vubec do Cech. Taky budete tvrdit, ze na vine je Telecom a budete zadat vraceni penez ? Podotykam, ze vyse uvedene nema byt navodem na spachani podvodu - naopak, berte to jako varovani pred dalsim moznym typem podvodu, ktereho muzete byt cilem.
Sakra, to uz je podruhe tento tyden, co jsem se nekde verejne zastal tech podvodniku z Telecomu. Asi budu muset navstivit lekare. Nebo mzdovou uctarnu SPT ...
Co zlevnit sluzbu (nejlepe na nulu), ktera takovemu chovani muze branit?
V opacnem pripade to je pro Vas prast jako uhod. Bud dostanete penize za podvodne protelefonovane minuty (hodne penez od malo lidi) nebo penize za sluzbu zablokovani zahranicnich hovoru (malo penez od hodne lidi) ... Tomu se rika byznys :-)
nemlzte, prosim.
Otazka znela, "zdali by nebylo neco levnejsiho". Chtit za sluzbu typu "Blokovani odchozich hovoru" v ekonomickem prostredi Ceske Republiky 63 resp. 73 Kc, je sprosta zlodejna.
Takze se cinte, at se Cesky Telecom "pochlapi" stejne jako v pripade "Signalisace dalsich prichozich hovoru" a "Presemerovani hovoru". Take byly nekrestansky zpoplatneny (tusim ze 16 a 21 Kc mesicne) a dnes jsou komplet zdarma. Proc tomu tak nemuze byt i u blokovani ?
Chovejte se profesionalne a odpovidejte na to, na co jste tazan. Na to, aby jste mohl ignorovat polozenou otazku je telefonni impuls prilis drahy (pro Vasi informaci - stoji 2,60 Kc vc. DPH).