Takže místo dokumentů a magazínů, budou tlachárny s každým kdo zrovna bude mít volno :-(
Potom ale nechápu proč si Šámal nechal utéct Tachecí, která měla nejsledovanější a nejznámnější diskuzní pořad na Z1 ;-)
Nemyslím, že ve špatné době. Mrnka nesliboval v prvních letech zisky, ale červená čísla. Znovu říkám - televize je běh na dlouhou trať. Zavést "logo" u diváka v době digitální televize je hodně těžké. Když se to zrovna začalo Z1 trochu dařit
(třeba skrz pořad BT), tak udělají vlastníci takovej kopanec, jako je dosazení Šámala. Už k tomu nebudu nic psát, nechci to furt opakovat dokola, ale vidíte, že už i HN připouštějí konec Z1. Zaměření na business tomu jen napomůže. ...
Tomáši, opravím vás, možný konec nepřipouštějí HN, ale sám vlastník. Jako důkaz přikládám odstavec z již citovaného článku:
"Koncem roku to zhodnotíme a rozhodneme se, zda do televize pustíme dalších 200 milionů. Měřítkem určitě bude, jestli se najdou inzerenti. Když se to nepovede, tak Z1 zavřeme," řekl nedávno pro Hospodářské noviny Patrik Tkáč, spolumajitel J &T, do jehož holdingu televize patří.
Nečetl jsem originál v HN, ale tuto aktualitu, kde se píše, že to připouštějí HN :-) Ale pokud takhle přemýšlí sám vlastník, tak je to ještě o to horší. Jdou na to špatně s tím byznysem - pokud vezmeme průměrného diváka (tj. nikoliv diváka televize n@va, ale toho, co si "občas přepne jinam") - tak toho to zajímat nebude = nebude sledovanost = nebudou inzerenti (jednoduchá rovnice). Jak píše jiný pisatel - kromě BT, dokázala Z1 zaujmout třeba právě těmi dokumenty, takže pokud je od září taky zruší, tak už můžou rovnou přestat vysílat.
Já myslím že hlavní problém Z1 je někde jinde. Krizí způsobený pokles trhu s reklamou pouze odhalil špatně připravený projekt, kdy před startem Z1 měli držitelé licence velké oči. Vždyť Mrnka před zahájením vysílání utratil stamilióny Kč, stejně jako v prvním roce vysílání. Bylo jasné že J&T nebude každý rok dotovat Z1 stamiliónovéma částkama.
Ale současné Šámalovo šetření až na kost je druhý extrém. Z1 měla zahájit vysílání střídmě a s rosotucím pokrytím a povědomím u diváků vylepšovat program a pouštět se do nákladnějších projektů. Jenže oni na to jdou zcela opačně a mezitím nasekali obrovské ztráty.
Myslím si něco jiného - "cestu postupného rozširování" si může dovolit třeba Public, který je jiný a nemá "formatovou konkurenci". Z1 bohužel nastupovala proti už trochu zavedené CT24, takže už od začátku to potřebovalo investici třeba do atraktivního grafického obalu. Ta investice v řádu "x-stomilionu" šla první rok především do technického vybavení - zde opět rozdíl proti CT24, která mohla
pri startu využít velkou část techniky, kterou již CT vlastnila. Takže co se týče nákladů Z1 při startu, tak si myslím, že to bylo přiměřené.
Podle mého názoru to přiměřené nebylo, protože třeba takový Barrandov vyrábí mnohem nákladnější program a půjčka 1 miliardy Kč mu vystačí na 3 roky vysílání. O Z1 se psalo že v roce 2007 měla ztrátu 600 miliónů Kč a když začala loni vysílat přidala další stamilióny. Tohle je neudržitelné i kdyby krize nebyla ;-)
Tak to je divné, protože Barrandov musel třeba do přestavby sídla investovat mnohem víc, než Z1 ... Přesná čísla nemám ale k dispozici, takže to nemůžu porovnat.
Barrandov na to šel chytře. Třeba technické vybavení nakoupil na leasing, to znamená že si platby rozložili do období až naběhnou příjmy z reklamy a nemuseli se na začátku tolik zadlužit.
Taky jde o to že v publicistické TV se reklamy těžko prodávávají než na tom Barrandově nebo jiné komerční TV takže bych to z Barrandovem ani jinou TV nesrovnával.
No tak pak ale je otázka, proč to chtějí posunout z roviny "zpravodajsko-publicistické" do "byznys" ... tam už neprodají vůbec žádnou reklamu ... možná leda tak nějaký "shopping" blok ...
S cenami reklamy je Z1 také úplně mimo. Za čas 19-21 chtějí za půlminutový spot 12 000 Kč a v čase 21-23 dokonce 16 000 Kč.
Přitom ČT24 si v primetimu účtuje za 30s spot 14 900 Kč a třeba Barrandov pouze 10 900 Kč. Přitom jaký mají share tyto kanály a jaký Z1 ;-)
Cena reklam je další věc ale získávání reklam do této televize není jen tak díky neatraktivitě politiky a vůbec takové TV musí zápasit o udržení na trhu jinak zaniknou,do takového businnesu jít v ČR je zánikové.