Ptákovina na N-tou. CCD snímač je samozřejmě samozřejmě analogový. A používá se už docela dlouho. A běžně se analogové kamery s CCD prodávají(např. pro CCTV). Teprve prudký rozvoj digitální techniky způsobil že k ccd se přidal obrazový A/D převodník.
Bohuzel, jeste jsem se k tomu nedostal. Jedine lisovane DVD, ktere v tomto formatu mam, jsem pujcil (priznavam se), takze ho budu muset nejspis vyrobit. Ale stejne nevim jak dukaz, ze ho DVD prehravac normalne prehraje, predam. Mate snad Vy nejaky rozumny napad jak to udelat?
Takto urcite ne. Tezko me prece muzete presvedcit o tom, ze format neni mozny tim, ze ho nepouzijete ;-). Treba IFOEdit autorizaci MPEG-2 streamu s pomerem stran 2.35:1 (neni to nahodou 2,21:1?) bez problemu umoznuje (mylite se, napr. TMPGEnc MPEG-2 video s pomerem stran 2,21:1 vyrobit umi). Zbyva jen takove DVD fyzicky vypalit a vyzkouset v nejakem DVD prehravaci. Pokud na to mate cas, zkuste to. Tim bude pro me dukaz vykonan.
Diky za informacni zdroje. Normalizovane to tedy asi neni. Za pokus to ale stoji, ne? RBtw. rzliseni 480x576 take normalizovane neni a funguje, pokud jsem si vsiml, ve vsech DVD prehravacich bez problemu (kdo ma starsi SVCD, nemusi je vyhodit ani rekompresit, staci spojit na jedno DVD a patchnout hlavicky) ;-)
Ne, myslim to jinak. Zdroje z SVCD (soubory s koncovkou *.MPG) spojim do jednoho. Hlavicky vysledneho MPG souboru patchnu na 720x576, aby to proslo aut. programem na DVD-Video (vetsine z nich tento rozpor nevadi). Kdyz je hotova DVD struktura (VIDEO_TS), hlavicky vyslednych VOBu patchnu zpatky na 480x576 a to vypalim, takze vysledny disk je DVD-Video s rozlisenim 480x576 (jak v hlavicce, tak fyzicky). Je to mozna prasoDVD, ale prehraje to opravdu uplne kazdy DVD prehravac (dokonce i ten, ktery neumi SVCD) ;-). Stejne tak lze podle me vyrobit i DVD s pomerem stran 2,21:1. Pokud mam kvalitni zdroj videa v tomto formatu (neni to casto, ale obcas se to stane...), nevidim duvod jej kazit letterboxovanim do 16:9...
Jiste, ale to je ciste technologicka zalezitost, pro fyzicke rozliseni v podstate nezajimava. To byste take mohl rict, ze kazda reflexni vrstva se sklada z diskretniho poctu molekul. Ostatne, kolik myslite, ze ma pixelu barevny CRT televizor?
V analogu je pomer stran v podstate "natvrdo" vzdy chapan televizorem jako 4:3 a tak se i zobrazuje (pokud to rucne neprepnete na TV). Proto se take pri vysilani zdroju v 16:9 doplnuji uz na vysilaci strane jalove cerne pruhy nahore a dole (cimz mj. analogovy divak ztraci cast detailu). V digitalu je to ale jinak. Tam je pomer stran obrazu udavan v hlavicce transportniho streamu zcela nezavisle na tom jake je fyzicke rozliseni prenaseneho obrazu. Tedy, zdroje v pomeru stran 4:3 i 16:9 se oba prenaseji typicky v normalizovanem fyzickem rozliseni 720x576 (muze byt i jine, ale to je uz na delsi povidani) a vsechny body jsou aktivni, nejsou tam zadne cerne pruhy a tedy se detail neztraci. Digitalni prijimac (stejne jako DVD prehravac) pak zcela nezavisle na fyzickem rozliseni obraz roztahne na obrazovku tak, aby byl pomer stran zachovan (lze to nastavit i jinak, ale to uz je zase na delsi povidani).
Mozna by stacilo si umet predstavit, ze bod (pixel) v MPEG kompresich obecne neni element ctvercoveho, ale obdelnikoveho tvaru. To je zdrojem nejcastejsiho nepochopeni souvislosti mezi fyzickym rozlisenim a pomerem stran vysledneho obrazu.
Zakladem je oprostit se od neustaleho prepocitavani na diskretni hodnoty. Kazdy zobrazovac nema pixely a napr. na CRT monitoru lze obraz roztahovat zcela plynule. K prepocitavani na nejakych 1024 neni duvod. Proste ten obraz fyzicky (vychylovacimi civkami) roztahnete misto 4:3 na 16:9. Mimochodem, i zdroj obrazu je casto analogovy a nikoli digitalni, takze ani na tom vstupu zadnych 1024 bodu neni.
Tak to jste napsal pěkný nesmysl... Vaše rčení "technické detaily teraz vynecham" znamená - "protože tomu nerozumím, tak to přeskočím"...
Jinak je to úplně nádherná kosmická teorie o mnoha písmenkách a pseudoodvozeních, která by laika nejspíše i zmátla...
Začněme třeba u toho, že norma (říkejme raději standard) PAL, žádné řádkové rozlišení neuvádí... Až toto pochípe, můžeme diskutovat dál...
A jsme zase u toho... Takových demagogických tvrzení na pár řádcích...
Tak nám pro začátek milý pane řekněte, jaká norma podporuje toto nesmyslné tvrzení:
"Vysielanie PAL ma 720x576 bodov vo formate 4:3, tak je to definovane v norme."
Až si dáte věci do souvislostí, přijďte diskutovat... Nyní motáte jablka s hruškami a máte dojem, že průjem je pojem...
No comment... Jste dokonalý příklad pomateného laika, mastící jeden nesmysl za druhým, aniž by problému rozuměl, natož ho alespoň chápal...
Začněme tedy diskusi nad oněmi pixely u CRT... Jak jsou tedy adresně aktivovány ony pixely...? Nejsou to tak náhodou luminofory aktivované analogově modulovaným signálem elektronového děla...? Co Vy na to...?
A jakpak asi dochází k onomu vychylování paprsku, co...?
Až si zodpovíte tyto triviální skutečnosti, přijďte opět diskutovat... Anebo raději ne, to bych dnes ještě mohl dostat směšný záchvat...
Tak tak... Ale kdyz uz jste zminil DVD, tak si neodpustim male popichnuti. Mohl byste osvetlit jak je to s pomerem stran 1:2.35 na DVD bez pridanych cernych pruhu, a prosim i s nejakym dukazem:-)
Jako dukaz by byl samozrejme pouze vyripnuty obrazek z MPEG2 streamu v originalnim rozliseni 720x576. Ale dal jsem si tu praci za Vas, a pripravil jsem par obrazku, vse v 720x576 pixelu:-)
TMPGEnc, DVD-lab Pro, Cinema Craft Encoder, PgcEdit, a dalsi programy na "vyrobu" nebo upravu DVD nabizeji pouze 4:3, nebo 16:9. Nevim jak vic Vas presvedcit...;-)
Ano, SVCD 480x576 funguje na vetsine DVD prehravacu a je to uvedeno i v jejich navodech. Nikdo Vam ale nazaruci, kdyz vyrobite DVD (s DVD souborovou strukturou) a pouzijete video v tomto rozliseni, nebo vypalite soubory SVCD na DVD nosic, ze Vam to pojede na VSECH DVD prehravacich. A kdyz date do hlavicky jine rozliseni, nez je v souboru, tak to uz nemusi radne fungovac vubec. Netvrdim, ze nenajdete prehravac, ktery si i s takovym "prasoDVD" poradi.
1. Ano, to presne jsem take myslel. Ale takto vyrobene DVD neni standardni a nemuzete zarucit, ze si s nim poradi VSECHNY DVD prehravace. U rozliseni 480x576 to vidim pravdepodobneji, protoze je to rozliseni SVCD, ktere vetsina prehavacu umi, ale co treba 544x576 (rakouske DVB-T ATV+).
2. Jiny format nez 4:3 a 16:9 DVD norma nezna. Pokud mate film Cinemascope na DVD, je bud letterboxovan z 1:2.35 do 16:9, nebo ma orezane okraje.
Animovany obrazek: http://www.widescreen.org/widescreen.shtml
Predpokladam, ze jste chtel napsat:
ad 1.) Takto vyrobene prasoDVD umi prehrat opravdu vsechny stolni DVD prehravace, KTERE JSEM DOPOSUD VYZKOUSEL...
Fakt je, ze pokud neco archivuji pro sebe, tak je to nakonec jedno; vzdy najdu cestu, jak zaznam prehrat nebo dodatecne upravit.
Neni to 2.21:1, ale skutecne 2.35:1, a to skutecne nic z uvedeneho neumi:-) TMPGEnc samozrejme pomer stran 2.21:1 umi, ale uz jen jeho nabidka pro DVD omezena na 4:3 a 16:9 napovi, ze neco s 2.21:1 asi nebude uplne OK... Kvuli Vam jsem presto zaenkodoval asi 6 minut videa do 720x576 s pomerem stran 2.21:1. Vysledny M2V hraje napr. MPC a WMP uplne v poradku, hlasi spravny pomer stran. IFOEdit autorizaci umozni jen proto, ze mu uplne staci video s akceptovatelnym rozlisenim, a podle hlavicky pouze v beznem pripade nastavi 4:3 nebo 16:9. V tomto pripade nastavil volbu na Reserved, kterou rucne ani nastavit neumoznuje (zde se muzete podivat co lze v IFOEditu nastavit http://img185.imageshack.us/img185/3429/ifozz3.jpg ). Po uspesne autorizaci jsem zkousel DVD prehravat na PC v PowerDVD a MPC, a ve stolnim prehravaci Panasonic DVD-CV52, ve vsech pripadech k Vasi smule v pomeru stran 4:3. I pri zmene atributu v IFOEditu na volbu Unspecified hraje take v 4:3.
Ono se nic nevysila vo formate 16:9 pokial je to v norme PAL! A je uplne jedno ci je to analog alebo digital. V norme PAL to je a vzdy bude len nejake kvasi 16:9. Neviem urcite ale myslim, ze autosalon na Prime nevysiela prepinaci signal formatu 16:9, preto niektore programy treba prepnut na kvasi 16:9 rucne.
"Ono se nic nevysila vo formate 16:9 pokial je to v norme PAL! A je uplne jedno ci je to analog alebo digital. V norme PAL to je a vzdy bude len nejake kvasi 16:9"
Ale kuš, Vy brepto... A jak asi vysílá např. ČT svůj program Všechnopárty...? A jak asi vysílá nyní i Nova své nově nakoupené filmy, např. předevčírem "Přísně tajné L.A." - ten byl dokonce v 2,35:1 v anamorfním widescreenu...? Že by to bylo jiné barevné kódování než PAL...? Jaké...? Poučte nás...
Anamorfni obraz, je obraz stranove zkomprimovan, neboli smrsknuty ze stran (a mnoha lidmi je pak mylne oznacovano jako "natazeny na vysku", protoze se tak na prvni pohled jevi) a obraz NEOBSAHUJE ZADNE CERNE PRUHY
dalsie podrobnosti a poucenie vid tu: http://forum.builder.cz/read.php?98,2074863
doporucujem precitat a uznavam ze este neviem vsetko...
Ale samozrejme ze moze byt aj anamorfny obraz v PALe, len som chcel poukazat na to nieje pravy 16:9 obraz. V kazdom pripade musi byt nejako deformovany.
Nech sa na to pozreme ako chceme tak podla normy PAL je definovanych 625 riadkov obrazu. Technicke detaily teraz vynecham a rovno mozme tvrdit ze sa vysiela 576 aktivnych riadkov obrazu.
Pomer 4:3 znamena ze v riadku bude (576/3)*4=768 bodov obrazu. Technicke detaily zase vynecham a rovno sa dostaneme k tomu ze vysielanie PAL ma 720x576 aktivnych bodov obrazu (zjednodusene).
Kedze vysielaciu normu zatial nikto nezmenil tak 625 vysielanych (576 aktivnych) riadkov musi byt zachovanych.
Pre format 16:9 to je (576/9)*16=1024 bodov v riadku.
Ted ale nastava problem. Jak nacpat 1024 bodov obrazu do 720? Najspravnejsim vysledkom by mohla byt uprava do anamorfneho obrazu, Kde z 1024 spravime 720 aby sa nam to voslo do PAL normy a priradime tomu atribut ze to je 16:9. Na prijimacej strane TVP alebo STB sa kukne na atribut a ked je to akoze 16:9 tak dalsia cinnost zavisi aky TVP je pripojeny.
Pri 16:9 TVP to z tych 720 dopocita na 1024 bodov v riadku (pixel aspect ratio) a vidime pekny obraz bez ciernych pruhov a dobrych proporcii.
Pri 4:3 TVP sa zase naopak vertikalny rozmer obrazu zuzi, nakolko to vyzera ako keby bol natiahnuty navysku a mame cierne pruhy hore a dole.
Myslim, ze by to takto mohlo stacit na vysvetlenie ak vynechame dost technickych detailov.
Ak by to vedel niekto vysvetlit laicky lepsie, mozte sa pridat...
Ale jo, to jde si predstavit. Proste si to nakreslim na 10 pixeloch na papier aby som mal predstavu o com to je. To ale nic nemeni na tom ze tych bodov je tam jaksi malo. Preto sa to umelo dopocitava bud elektronicky alebo zmenou rozmeru pixelu.
Spravny 16:9 obraz bude mat vzdy (priblizne) 1024 pixelov pri 576 riadkoch. Na tom sa nic zmenit neda pokial sa teda nezmeni vysielacia norma. No a kedze sa vysiela len 720 pixelov tak tych zbylych 304 pixelov sa proste strati.
Ted ale to podstatne:
Vysielanie PAL ma 720x576 bodov vo formate 4:3, tak je to definovane v norme.
Pre format 16:9 sa ale norma nemenila, takze rozmer je tak isto 720x576 bodov, len sa nejakym trikom dosahuje ineho pomeru zobrazovania stran.
Myslim ze uz vam aj "Jan Man" hovoril ze mate popletene distribucne a zobrazovacie formaty.
Pri zobrazovacom formate je skutocne mozne a dokonca nutne rozlisovat medzi stvorcovym a nestvorcovym pixelom ked hovorime o formate 16:9. V tomto mate pravdu.
ee, v tomto by som si dovolil s vami nesuhlasit...
Farebny CRT monitor prave ze ma pixely.... a to na kazdy obrazovy bod hned tri tak isto ako farbeny LCD. Mal by ste pravdu len keby ste hovoril o CB TVP. Ten naozaj ziadne pixely nema.
S tymi vychylovacimi cievkami ste myslim celkom mimo. Uz dlho som nevidel 16:9 CRT TVP ale aj ked nejake boli tak si myslim, ze urcite nanatahovali obraz zmenou frekfencie vychylovacich cievok.
Tak ako je definovana vysielacia norma, tak su definovane aj kmitocty vertikalneho a horizontalneho vychylovania.
Pri 25 polsnimkoch je vertikal naladeny na 50 Hz a horizontal na 15625 Hz. (ak sa mylim tak ma opravte). Pri akejkolvek zmene od tychto pevne definovanych kmitoctov by TVP vypadol zo synchronizacie a videli by ste tzv. skakajuci obraz alebo by bol obraz rozpadnuty.
Ak ste videli niekedy CRT 16:9 TVP tak mohol pracovat len na zaklade vami popisovanych inych rozmerov pixelov (obdlznikovych), pripadne este medotou vnutorneho prevzorkovania a upravy TV signalu, co uz ale zase zabiehame do digilneho spracovania obrazu.
V sucastnej dobe uz kamery snad ani analogove niesu. Mozno niekedy boli v dobe vidikonov, dnes sa obraz ziskava takmer vyhradne z CCD snimacov a tie su samozrejme digitalne.
Praveze teraz je dost podstatne sa zamysliet nad diskretnymi hodnotami, pretoze vsetko prebieha procesom digitalizacie.
No neviem celkom iste, ale uz aj amaterske DV kamery maju sirokouhly CCD cip s 960 pixelami v riadku, takze si myslim ze profesionalne kamery by mohli mat na vystupe aj tych 1024.
no jo, myslim ze na to nema ani zmysel reagovat...
asi si domyslite preco
svoj postoj k nevedeniu urcitych veci som naznacil uz vyssie, racte citat pozornejsie
Nejak sem neporozumel odseku kde sa pise o problemoch v zobrazovani formatu obrazu 16:9 na 4:3 CRT obrazovkach. Myslim ze ten isty problem je aj pri analogovom vysielani, len tam sa prepne TVP na format 16:9 vacsinou automaticky. Format 16:9 nelze bez deformacie obrazu ani inak na 4:3 TVP zobrazit. Cerne pruhy hore a dole pri sirokouhlom filme na formate 4:3 su myslim celkom normalna vec.
myslite asi smesneho zachvatu onanovania nad prispevkami ako pozeram tie vase prispevky vo fore, ale to je ciste vas problem...
im sorry, ale vy ste v skole chybali ked sa preberalo ako spravne diskutovat.
Je mozne ze mate lepsie informacie z urcitej oblasti, dokonca by som si rad podiskutoval na dane tema ale ... hmmm
Dobre - odpustam vam, skuste to este raz bez zbytocnych invektiv a otazok namiesto upresnujucich odpovedi. A nedivte sa ze tento prispevok ma nulovu vypovedaciu hodnotu co sa tyka odbornej tematiky.
Ale tak na 85% som si isty ze napisete podobny prispevok ako minuly, nestane sa to len v pripade ze naozaj chcete diskutovat.