ABC si svou servisní organizaci vybírá už poměrně dlouho dobu. Původně jednalo přímo s DCCI pana Čížka, který má dnes u nás na poli auditu monopolní postavení, z čehož dokonce vzešlo oficiální prohlášení DCCI, že napříště budou audit dělat s ABC pod společnou hlavičkou ABC/DCCI Audit. To se však nakonec ukázalo být předčasným a k dohodě nedošlo: podle některých informací údajně pro přemrštěné nároky administrativního charakteru, které ABC mělo.
V létě proto ABC přistoupilo k tomu, že na nového auditora vypsalo výběrové řízení. Do něj se přihlásily dvě firmy: DCCI a Pegas Internet, který byl do této doby znám především jako začínající Internetová reklamní agentura. Výběrové řízení, ve kterém rozhodovala metodická komise, mělo dramatický průběh a skončilo nerozhodně, díky čemuž bylo zrušeno a vypsáno nové. Komplikací byla skutečnost, že v ní z velké části zasedali zástupci APO, tedy asociace, která dnes zdaleka nesdružuje většinu českého Internetu. Velké společnosti, které stojí mimo ni, jako je Seznam či M.I.A., se cítily odstrčeny a manipulovány, a daly to hlasitě najevo.
Pro druhé řízení byly vypsány poněkud odlišné podmínky, které kladly větší důraz na nezávislost. To odráželo aférku z minulého kola, která se rozpoutala kolem vedlejších aktivit Pegas Internetu (reklamní agentura) a údajně i pana Čížka. Díky tomuto zpřísnění však právě Pegas Internet vypadl z kola, do kterého se naopak zapojily další zájemci. Ve hře tak bylo dohromady šest subjektů, které si s myšlenkou přihlášení do tendru lehce pohrávaly: DCCI, Acron (provozovatel statistické služby Monitor), 4Web (Na vrcholu), X-Land (Toplist) a Sofres-Media (známý především svým podílem na projektu měření sledovanosti televizí prostřednictvím peoplemetrů).
Uzávěrka přihlášek byla 15.9., ještě předtím se však odehrála malá komplikace. DCCI totiž protestovalo proti jedné z podmínek, o níž jsme již psali, podle níž auditor po případném rozvázání vztahu s ABC nesmí po dalších šest měsíců audit provozovat – to se DCCI zdálo diskriminační. ABC její protest uznalo a ještě před uzávěrkou tuto podmínku zrušilo. To lze jistě vykládat jako zájem o to, aby se DCCI výběrového řízení zúčastnilo.
O to zajímavější je však vyústění: DCCI totiž nakonec přihlášku do druhého kola nepodalo, přestože jeho protestu bylo vyhověno. Z původních dvou účastníků tendru se tak nakonec neobjeví ani jeden. Pan Čížek, kterého jsem se na důvody jeho rozhodnutí ptal, nechtěl situaci nijak dramatizovat. Podle jeho slov však spatřoval problém v komunikaci s metodickou komisí. Svůj krok slíbil vysvětlit v oficiálním stanovisku. Pokud bych měl vyjádřit svůj osobní názor, je to podle mne neúčast DCCI škoda.
Velký zájem o řízení tak nakonec zřejmě poněkud vyšuměl do ztracena, protože přihlášku řádně podal pouze jeden jediný zájemce, který tak má velkou naději se stát pověřeným auditorem ABC. Tímto subjektem je společnost Acron Communications, která provozuje službu Monitor a v rámci Března – měsíce Internetu připravila analýzu návštěvnosti českého Internetu a počtu jeho aktivních uživatelů.
Nabídka Acronu – zdá se – všem technickým požadavkům vyhovuje. Jeho zástupce, pan Jan Habermann, nám řekl: „Disponujeme technologiemi pro analýzu log souboru i pro externí monitoring. Řešení externího monitoringu vychází z námi provozovaného systému www.monitor.cz, k analýze log souboru jsme získali software vyvinutý jinou firmou.“ Podle informací z ABC se patrně jedná o původní software, se kterým do tendru vstupoval Pegas Internet, se kterým se tedy Acron zřejmě domluvil na nějaké formě spolupráce.
Jak jsem se zatím měl možnost seznámit s principem, na kterém by Acron rád audit postavil, zdá se, že by mohl odstranit i největší dosavadní Achillovu patu, kterým je možnost falšování logů. Důvodem je právě souběžné vyhodnocování externího monitoringu (na bázi služeb, jako je Toplist) a podrobného logu (jak to doposud dělá DCCI).
Další vývoj bude nyní záležet především na tom, zda se podaří Acronu a ABC najít shodu, pokud jde o obchodní podmínky. Podle mého názoru však již bude ABC našlapovat velmi opatrně, protože pokud by ani druhé kolo výběrového řízení neskončilo úspěšně, šlo by o pěknou blamáž.
Jméno nového auditora ABC je tedy takřka jistě známé, nyní jen zůstává otázkou, jak se bude situace nadále vyvíjet a jak si DCCI poradí s konkurencí. Vše záleží především na chování serverů – a jistě i na agresivitě nabídky, kterou jim ABC s Acronem dají.
Starší, související články: