v chapsu asi dostali PR radu že mají komunikovat aby líp vypadali... :-/ tuhle propagandu by možná sežral průměrný čtenář hospodářských novin ale ne lupy. zvlášť když má někdo osobní zkušenost se snahou dostat se k datům jízdních řádů pro vlastní projekt. a proklamaci pana Chlebničana že na vyžádání data poskytnout komukoliv se nelze než vysmát. takhle to s chapsem fakt nefunguje. Data zpřístupněná v XLS jsou výsměch strojovému zpracování dat. A to pomíjím ten formát Hlavně jde o to, že se ty soubory mění a pvený formát nemají ani ty stávající u různých linky. Strojově zpracovatelný formát je třeba ten JDF ale ten z nichc nikdo nikdy dobrovolně nedostane. Pokud chapsu nezašustí miliony. ale jinak jsou to rozhodně ti hodní a všichni okolo jim ubližují.
Ten soukromý subjekt ta data neshromažďuje a nečistí pro vaše krásné oči, ale proto, že za to dostává od MD zaplaceno.
XLS je skutečně digitální formát, ale požadavek je na strojově zpracovatelný formát. Jenže to XLS je dělané tak, aby se to (někde) správně zobrazilo, pro strojové zpracování rozhodně vhodný není. Vždyť pro ten formát jízdních řádů v XLS ani neexistuje popis, formáty různých jízdních řádů se navzájem liší…
Ehm, četl jste tu smlouvu mezi MD a CHAPS? Je to už pár let co jsem tu smlouvu četl a bylo tam uvedeno, že povinný subjekt (dopravce) musí dodávat data ve formátu JDF a bezúplatně.
Dále ta data nejsou firmy, ale státu. CHAPS je pouze administrátorem/správcem dat s možností poskytovat přístup k datům. Proto si stát vyhradil i podmínku, že k datům má bezplatný přístup veškerý státní aparát. Takže se stačí dohodnout s někým na městském úřadu a ten může data vydolovat.
V jakém ohledu berete XLS za platný digitální formát, když je binární a v ostatních programech funguje jen díky reverznímu inženýrství? Žádná veřejná specifikace tohoto formátu není k dispozici. Když už , tak se za to strojově čitelný formát požadovat XLSX ale až od třetí revize. Proto už je mnohem lepší čisté XML.
Existence toho vyhledávače není podmíněna exkluzivním přístupem Chapsu k těm informacím. Když bude mít ta data i Seznam, jak vám to zkomplikuje nebo znemožní používat IDOS? Seznam není jediný, kdo ta data dokáže využít – jenom je zatím jediný, kdo se s Chapsem pustil do křížku.
Jinak nemáte přístup k exkluzivnímu vyhledávači – máte přístup k zastaralému vyhledávači s nepříliš dobrými algoritmy. To, co je na IDOSu zajímavé, je rozsah dat – který je ale daný zákonem o CIS JŘ (jak to ostatně tvrdí i pan Chlebničan), nikoli přímo aktivitou IDOSu. Takže jde mimo jiné i o to, abyste k těm dobrým datům nemusel přistupovat jen skrze nekvalitní vyhledávač, ale bylo možné vytvořit i kvalitní vyhledávač.
všichni volají po zdrojových datech, které chaps sám dostává. ne po těch, které si čistí. s těmi ať si dál dělají co chtějí. a že některé data dostává od dopravců v xls formátu je pravda. ale rozhodně jich je jen pár. a ne všechny, jak to chaps prezentuje. valnou část dostává v JDF formátu, což stanovuje jako povinnost i vyhláška. k těmhle JDF datům se všichni, kdo chtějí dělat jízdní řády, snaží dostat. a u nich žádná čistka chapsu neprobíhá. ale koukám, že píšete z mafry, takže váš postoj je vlastně pochopitelný a možná to ani nechcete slyšet...
K tomu, aby všechno padlo, není žádný důvod.
Není třeba být insider, aby mi došlo, že kvalitní algoritmus nenajde v Praze mezi dvěma zastávkami metra trasu v době přepravní špičky, která zahrnuje všechny tři linky metra, přičemž jednou se jede dokonce dvakrát – nejprve jednu stanici jedním směrem a následně přestup do protisměrné soupravy. Stejně tak není potřeba být insider, abych věděl, že z webového Idosu nelze nalezené spojení jednoduše vložit do kalendáře, nebo abych věděl, že Chaps kašle na jiné platformy než Windows nebo web, takže autory aplikací pro telefony jsou nadšenci, kteří po napsání aplikace data pracně z Chapsu dolovali.
Ne, nehledal. Posílal jsem to tenkrát jako chybu, takže to mám v e-mailu - byla to trasa Pražského povstání - Anděl s určeným časem příjezdu ve 13:20. Odpověděli mi, že určený čas příjezdu je pro IDOS komplikace, protože musí hledat pozpátku. A že mi doporučují hledat podle času odjezdu. IDOS mi tenkrát našel vyhlídkovou trasu Pražského povstání - Pankrác - Muzeum - Můstek - Anděl.
Pravda, bylo to v roce 2007, zrovna tohle už možná opravili. Ale na divné spoje narážím stále. Často je problém vůbec zadat výchozí a cílovou stanici. Mít data z celé ČR na jednom místě je fajn, to se povedlo dobře, ale samotná aplikace žádná sláva.
No mě se právě zdá, že tenhle spor vyústí v to, že bude nějaká velká soutěž "o nový CHAPS". A výsledkem může být to, že bude 184 konkurenčních vyhledávačů ale taky to, že všechno padne a já budu jezdit jen Kavkou, protože si nepamatuju, kdo další do loun jezdí a kdy :(. A že je IDOS nekvalitní a má nepříliš dobré algoritmy? No, asi jste insider....
já mám, díky chapsu a mafra (a asi i domini), přístup k exkluzívnímu vyhledávači, kde na kupě zjistím, kdy mi jedou busy do loun. haló je jistě kvůli tomu, že seznam chce abych si busy chodil vyhledávat na jeho web a oslovil mě jeho reklamou. pro světový mír tenhle boj asi nezaplál