Do jabloneckého Mitonu jsem se dostal začátkem roku 2007. To bylo ještě v době, kdy se firmám neříkalo start-up, a když mi Ondra Raška navrhoval, že bychom mohli příští projekt prodat za miliony, tak jsem se mu smál. Dnes, o několik miton-exitů později, jim vděčím za to, že mi tehdy (jako osmnáctiletému) otevřeli dveře do světa internetového businessu.
Po prvních pár měsících v Mitonu, v květnu 2007 (aspoň tomu napovídá první zmínka v archivu Gmailu), jsem začal spolupracovat s Michalem Jirákem. Ten v té době už více než půl roku pracoval na první verzi Heureky. Od něj jsem se začal učit, jak je důležité domyslet, dotáhnout a vyhodnotit každý detail webového projektu, což se později ukázalo jako jedna z nejdůležitějších zásad, která táhla Heureku neustále kupředu. (Michalovy vzpomínky na začátky Heureky si můžete přečíst na jeho blogu.)
Je to už 6 let, co jsem se připojil k jízdě, na jejímž konci stojí největší e-commerce projekt v Česku a na Slovensku.
Tento text původně vyšel na blogu Tomáše Hodbodě, Lupa jej přetiskuje se svolením autora.
Při startu jsme proti sobě měli desítky srovnávačů cen, které se odlišovaly snad jen jiným tvarem slova “cena” v názvu domény (hledejceny, nejlepšíceny, srovnanicen, cenovyradce, cenyzbozi). A seznámacké Zboží. Proti tomu nám nedával nikdo moc velkou šanci.
Začátky nebyly snadné. Eshopy se s námi nechtěly bavit, protože jsme jim mohli přinášet pouze zlomek návštěvnosti v porovnání s tehdejší jedničkou. Navíc kolem srovnávačů tehdy panoval mýtus, pokud nejsem nejlevnější, nemá tam moje přítomnost smysl. Nic moc výchozí situace. A to jsme první rok po e-shopech nechtěli žádné peníze. Ani přesto nebylo jednoduché je přesvědčovat, že Heurece nejde jen o cenu, že se chceme zaměřovat na dlouhodobou zákaznickou spokojenost, že máme připravený systém hodnocení, které je oddělí od nekvalitních prodejců.
Ještě o rok později jsme si vůbec nebyli jisti, jestli Heureka jako firma dokáže dlouhodobě fungovat. Nesete náklady na vývoj, správu produktů a zákaznickou podporu. Návštěvnost máte pod 10 000 visits denně, proti vám stojí konkurenční Zboží, které obchodům přinášelo desetkrát větší návštěvnost, a přesto bylo zdarma. Jděte s takovou za zástupci e-shopů a přesvědčujte je, že by vám, jako stále zanedbatelnému hráči, měli něco platit.
Povedlo se. Kvalitním prodejcům, kteří chápou význam uživatelské zkušenosti s online nakupováním, přinášíme velké procento zákazníků a jsme rovnocenní partneři. S těmi, kteří nesdíleli stejný pohled na to, jaký servis chceme zákazníkům poskytovat, jsme se bohužel museli rozloučit. Na prvním místě totiž pro Heureku nikdy nestálo prodat klik do obchodu za každou cenu, ale především spokojenost zákazníka, který se vrátí i příště.
Za úspěchem není jedna věc, která by to zlomila. Je to souhra všech kroků a činností. Akvizice webu SrovnaniCen.cz přinesla nové e-shopy, navázání spolupráce s Allegrem, koupě dalšího webu NejlepšíCeny, spolupráce s Centrem, unikátní obsah v podobě uživatelských recenzích a strukturovaná data o eshopech. K tomu postavit skvělý tým, který jejich práce baví. Nachytřit se, co funguje v jiných zemích. A každou jednotlivou úpravu tlačítka na webu změřit, vyhodnotit a udělat znovu.
Střih. Je květen 2013, Heureka v Čechách ročně ovlivní nákupy v objemu 10 miliard korun. Za minulý měsíc byla o 40 % větší než nejbližší konkurence.
Zdroj dat: NetMonitor, RU, 12/2007 – 03/2013, přerušovaná čára ukazuje trend klouzavým průměrem za 12 měsíců
A ještě lépe si stojíme na Slovensku.
Zdroj dat: AimMonitor, visits, 11/2010 – 04/2013, přerušovaná čára ukazuje trend klouzavým průměrem za 12 měsíců
Jsem vděčný, že jsem mohl být u téhle jízdy. Děkuju Mitonu za přílěžitost, Allegru za důvěru a skvělému jabloneckému týmu za těch 6 let, co jsme společně prožili.
Pro mě osobně uzrál čas udělat další krok, proto jsem se ke konci května rozhodl skončit v managementu Allegra a na pozici ředitele Heureky. Heurece přeji, ať se daří pokračovat v započaté cestě, posouvat zákaznickou zkušenost v ecommerce a být tím prvním místem, kde lidé začínají svůj nákup.