Hlavní navigace

Trendy #selfies už vyhlíží světlo na konci tunelu. Do módy jdou #dronies

Jan Beránek

Fenomén #selfie se přehnal světem sociálních sítí a stal se jeho nedílnou součástí. Nové technologie ale posouvají digitální autoportréty doslova do jiných výšek.

Fotky nebo videa z dovolených tak už nebudou nikdy statické jako doposud. Každá nová technologie s sebou přináší nové kreativní možnosti. Netrvalo to dlouho a do portrétování se zapojily i drony. A ty přinesly úplně nový rozměr.  

#dronies jsou ještě mladé. Na webu se začaly ve větší míře objevovat během dubna a května. Jejich popularitu umocňuje relativní nedostupnost. Málokdo totiž zatím vyráží na dovolenou se svým dronem. Zvlášť když jejich praktické a především komerční využití zatím našlo jen pár amerických firem, které za pár dolarů zájemcům neotřelé video natočí.  

Překvapení, pohyb a vejít se do půl minuty

Pravidla jsou jasná – začít záběrem na pilota a pak rozjet moment překvapení v okamžiku odhalení místa natáčení. V ideálním případě by se mělo #dronie vejít do půl minuty, záleží na možnostech serveru, který autor používá. Vzhledem k momentálnímu trendu už mají robotická videa ale i vlastní službu s výmluvným názvem Dronestagram.

Stejně tak působivá ale může být i jednoduchá statická fotka. Skupinové #dronie z vrcholu alpského Matterhornu na svůj Twitter umístil bývalý manažer Facebooku, tvůrce konceptu Facebook Connect a v současnosti andělský investor Dave Morin. A ze zasněžené hory spustil lavinu zájmu o nový formát. 

Mnohem častější jsou ale #dronie videa, a to na serverech Vine nebo Instagram. Speciální kanál pro novinku spustilo i Vimeo. A je tu samozřejmě i YouTube, kde najdete třeba i následující #dronie českého autora:

Nového trendu se chytli i pořadatelé letošního reklamního festivalu ve francouzském Cannes. Série krátkých videí ukazuje všechny možnosti technologie, která byla dosud zvažována především pro vojenské, mapovací nebo dopravní účely. 

A to je jen začátek. V newyorském technologickém think tanku ITP přeprogramovali běžného drona koupeného na Amazonu tak, aby přilétl k návštěvníkovi jejich jarní show, vyfotil ho a rychle zmizel. Výsledné video převedl do animovaného GIFu, aby se jednodušeji šířilo po internetu. 

K pořízení efektního záznamu stačí jen dron, nápad, šikovné ruce na ovladači a trpělivost. Od konce května, kdy celá nadšení vypuklo naplno se sociální sítě plní kreativními záběry, které naplňují klasické cyberpunkové heslo „technologie patří ulici“.

KL17_hlasovani

Je to hezké, ale…

Sice jich přibývá, ale šanci vytlačit stále populární #selfie je velmi mizivá. #selfie se loni stalo dokonce slovem roku, na sociálních sítích přibývá každý den milion autoportrétů a podle odhadů Samsungu tvoří #selfies už třicet procent všech teenagerských fotek. A hlavně – zvládne je vyfotit každý, kdo je schopen zmáčknout nenahmatatelné tlačítko na dotykovém displeji chytrého telefonu za pár tisíc.

Reklamní a marketingoví trendspotteři jsou ale na pozoru. #dronies nejsou jen geekovskou zábavou, mohly by za fungovat i v reklamě. A uvidíme, jak bude příští rok vypadat společná fotka čerstvých majitelů filmových Oscarů. A hlavně – čím budou fotit. 

Našli jste v článku chybu?