Každé pondělí zveřejňuje server AngelList čerstvý seznam startupů, kterým se podařilo v uplynulém týdnu přitáhnout největší pozornost. Měří ji počtem followerů, jež se začínajícímu projektu podařilo na tomto serveru získat.
V aktuálním seznamu dominují rodící se internetové firmy ze severní Kalifornie. Jejich nadvládu narušuje až na třináctém místě Capital Factory Fund z Texasu. To však není samostatný startup, ale fond rizikového kapitálu s vlastním akceleračním programem.
Z evropských startupů se v uplynulém týdnu na AngelListu dařilo projektu Utopic, estonskému nástroji pro sdílení záložek.
A které tři startupy jsou právě teď „nejžhavější“?
1. Rally
Nástroj pro neziskovky, politické i občanské aktivisty, pro místní hasiče nebo třeba pro skautský oddíl. Ti všichni, ale i kdokoli jiný, si mohou na Rally.org snadno a rychle vytvořit pěknou stránku. Na ní se podělí o své téma, příběh, ukážou, s jakou vášní se mu věnují a kdo všechno je už podporuje. Hlavním cílem webu pak je oslovit skrze sociální sítě další podporovatele a získat od nich finanční příspěvek na činnost dané organizace či hnutí. Z každého zprostředkovaného daru si pak Rally nechává 4,5 procenta.
2. Streak
Bývalí zaměstnanci Googlu vytvořili CRM systém propojený přímo s Gmailem. Zákazníkům slibují, že přímo z webového rozhraní, odkud každý den odpovídají na e-maily, vyřídí i péči o zákazníky, prodeje, uživatelskou podporu či sledování chyb při vývoji software. V betaverzi je systém zdarma, brzy chtějí autoři nabídnou vylepšenou placenou verzi.
3. Referly
Obchodní model účastníka aktuálního běhu slavného akcelerátoru Y Combinator působí na první poslech jako další pochybný marketingový projekt na rychlé zbohatnutí, jakých je plný nejen český internet. Zakladatelé ovšem slibují, že tentokrát to bude mít výšku a styl. A investoři, i ti velmi zkušení, jim zdá se věří. Základní myšlenka spočívá v tom, že vlivní uživatelé sociálních sítí dostanou možnost svůj vliv zpeněžit. Zaplaceno od inzerentů však nedostanou za to, že jejich přátelé a followeři kliknou na odkaz, který zveřejní, ale až v okamžiku, kdy na cílové stránce provedou předem definovanou akci. Nákup, registraci nebo cokoli jiného, co lze přesně změřit.