Když Facebook nedávno oznámil, že za miliardu dolarů v hotovosti a akciích kupuje Instagram – aplikaci pro snadnou úpravu a sdílení fotografií, kroutili někteří analytici nevěřícně hlavou. 33 dolarů za jednoho registrovaného uživatele (Instagram měl v době ohlášení transakce 30 milionů uživatelů, za posledních několik dní jich díky masivní „reklamě“ v médiích přidal minimálně dalších 10 milionů) není žádná láce. Zvláště když Instagram ve skutečnosti používá necelých 13 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Ať už považujete akvizici za rozumný krok, který posílí postavení Facebooku v oblasti mobilních aplikací a pomůže eliminovat potenciální konkurenci nebo za projev bobtnající internetové bubliny, vězte, provozovatelé start-upu podobného zaměření dostali před lety ještě pohádkovější nabídku.
Pouhý měsíc po spuštění mobilní aplikace Path, která je stejně jako Facebook či Instagram založená na geolokaci a sdílení (o tom, jak Path funguje, se můžete dočíst v článku Daniela Dočekala), nabídl Google jejím zakladatelům 100 milionů dolarů a dalších 25 milionů dolarů v následujících čtyřech letech od uzavření transakce. Tehdy měla aplikace Path „pouze“ stovky tisíc registrovaných uživatelů.
Nutno podotknout, že Google měl o Path zájem nejen kvůli samotnému produktu, ale také kvůli lidem, kteří za jeho vznikem stojí. Path totiž založili v listopadu 2010 Dave Morin, bývalý manažer Facebooku, který stál za vznikem služby Facebook Connect, Shawn Fanning, jeden z lidí, kterým vděčí za vznik Napster a Dustin Mierau spoluzakladatel Macster. Google prý údajně doufal, že pokud se mu díky akvizici Path podaří získat Morina, bude pro něj jednodušší přesvědčit i další lidi z Facebooku, aby začali pracovat pro Google.
Když v únoru 2011, po oznámení, že Path získal od investičních fondů Kleiner Perkins and Index Ventures 8,5 milionů dolarů, unikla do médií informace o pohádkové nabídce Google, považovali komentátoři její odmítnutí za čiré bláznovství. Ukázalo se také, že odmítnutí 100 milionů dolarů za měsíc starý start-up nebylo vůbec jednoznačné. Není sice zřejmé, kdo ze zakladatelů chtěl Path prodat (pravděpodobně to byl ale Mireau, který na rozdíl od svých společníků neměl v té době tak naditý bankovní účet), nicméně tím, kdo prodat nechtěl, byl odpadlík z Facebooku Morin, který právě kvůli rozjezdu Path z Facebooku odešel.
Morin zřejmě věřil, že projekt, na kterém začali pracovat, má na víc než, aby po pouhém měsíci skončil rozpuštěný v ostatních službách Google. Nicméně i tak si vysloužil od mnoha lidí označení blázen, který promrhal svou životní šanci.
I přesto, že se tvůrcům Path podařilo získat miliony dolarů, včetně zmiňovaných 8,5 milionů dolarů na rozjezd (do vývoje aplikace investoval mimo jiné i Aston Kutcher), výsledky nebyly kdovíjak přesvědčivé. Za rok od spuštění měl Path milion registrovaných uživatelů. Částečně za to mohlo omezení, které neumožňovalo uživatelům sdílet obsah s více než padesáti ostatními uživateli. Morin to vysvětloval tím, že Path se zaměřuje pouze na opravdové přátele.
Path prošel v listopadu loňského roku proměnou, jejímž úkolem bylo nastartovat skomírající přírůstky nových uživatelů. Rozšíření možnosti sdílet obsah s až 150 uživateli pomohlo za necelých pět měsíců počet uživatelů zdvojnásobit.
Minulý týden získal Path od investorů v čele s Redpoint Ventures investici ve výši 40 milionů dolarů. Firma tak byla ohodnocena na 250 milionů dolarů. Na firmu (aplikaci), která má ve skutečnosti 500 tisíc aktivních uživatelů měsíčně a která negeneruje v podstatě žádné příjmy, je to velmi slušný výsledek. Otázkou ovšem, zdali bude za takovou či vyšší částku někdo ochotný Path koupit. Hovoří se například o možných synergiích v oblasti reklamy s Facebookem nebo Google. Ale zdá se, že je to spíše zbožné přání než realita.