vzhledem k tomu, že prohlížeč bez JavaScriptu používají 2-3% návštěvníků, považuji hodnocení přístupnosti pana Špinara za zcela zbytečný fundamentalismus
Dobrý den, mýlíte se hned dvakrát. Jednou v premise a podruhe v dedukci.
Za prvé, JavaScript nepoužívá mnohem více uživatelů, než zmiňujete. Přečtěte si např. nejnovější výzkum Navrcholu.cz, kde je toto číslo uvedeno jako 7,3 %. V procentech to sice stále vypadá nepatrně, ale v absolutních číslech to už mohou být tisíce uživatelů.
Za druhé, přístupný web je takový web, který neklade bariéry právě těm minoritám. A když všechny ty jednotlivé minority poskládáte vedle sebe, vyjde vám už mnohem větší procento. Klidně i 30 %.
Za třetí, přístupnost je zrovna u telekomunikačních operátorů naprosto zásadní. Hendikepovaní uživatelé jsou totiž jejich klienty stejně jako běžná majorita. Zrakově postižení telefonují stejně (možná i více) jako ostatní, tudíž nevidím jediný důvod, který by omlouval telekomunikačního operátora, aby na svém webu, který je primárním zdrojem informací o jeho službách, kohokoliv diskriminoval.
A za čtvrté, nesmíte zapomenout, že přístupný web není něco navíc. Přístupný web je prostě web udělaný správně. Nepřístupný web je oproti tomu vizitkou šlendriánské práce dodavatele webového řešení.
U síťových protokolů platí tzv. princip robustnosti. Ten říká, že každý by měl být maximálně přísný v tom, co odesílá a maximálně tolerantní v tom, co přijímá. Proto prohlížeče většínou (vždy? všechny?) tolerují i neabsolutní URL, přestože by vás logicky měly poslat do patřičných míst. Bohužel si ale v poslední době princip robustnosti mnozí vysvětlují špatně, a to tak, že se mohou spolehnout na to, že druhá strana bude tolerantní a povolí jim i to, co specifikací garantováno nemají. Obvykle jim to bohužel projde. Ale jakmile by se druhá strana zachovala stejně, došlo k průšvihu. Princip robustnosti je tu proto, aby se jednotlivé implementace v heterogenním prostředí domluvily. Začít ho porušovat a zároveň spoléhat na to, že druhý ho neporuší, je spolehlivou cestou do pekel.