Jednoduchá věta, jednoduchý požadavek. Ale prakticky? Měla by finanční kontrola také kontrolovat úspěšnost výběru koncesionářských poplatků? Vždyť je to hlavní zdroj příjmů. Měla by tedy kontrolovat vymahatelnost pokut za neplacení? Kdo za to odpovídá?
Nebo by finanční kontrola měla zjišťovat, zda na každý výdaj existuje doklad? Nebo to, zda honorář herce byl nasmlouván a vyplacen ve správné výši? Kdo by to měl určovat?
A to vynechávám oblast nákupu technologií. Kdo by měl definovat a kontrolovat, čím a v jaké kvalitě má ČT natáčet, zpracovávat a vysílat vlastní pořady? NKÚ?
No nazdar........
Když to dostane NKÚ za úkol, jistě si s finanční kontrolou ČT poradí, ale dopředu upozorňuje, že třeba počet kamer hlídat nebude. K čemu tedy bude platný výsledek výběrového řízení, faktura za kameru, když možná ani nebyla dodána? Pokud to ale bude čistě papírově finančně v pořádku, co na tom něco špatného může najít NKÚ?
Jak se zdá, většině kritiků ČT stejně vadí vnější neprůhlednost nákladovosti provozu a asi úplně nejvíce, zda netečou značné částky z miliard do kapes kamarádíčků, autorů a dodavatelů, čili jinam, než ke kritikům, či politikům, kteří by rádi ČT ovlivňovali.
Vždycky je lepší alespoň nějaká nezávislá kontrola, než vůbec žádná. A ČT bude mít pak v ruce výsledek a může ho všem odpůrcům ukázat a být v klidu, takže by sama měla být ráda, jestli to vyjde a NKÚ ji bude kontrolovat :-)
A že se lidé zajímají, kam jdou jejich povinně placené koncesionářské poplatky, je samozřejmě v pořádku.
NKÚ nemůže z ústavy nikdo úkolovat. Každý rok kolégium představí kontrolní plán, dle kterého v průběhu roku postupuje.
Počtem kamer bylo parafrázováno, že nebude řešit počet kamer, které snímají fotbalový zápas nikoliv, že nebudou kontrolovat početní stav kamer (leč zde záleží na zaměření kontroly).
Jenže s tímto přístupem by NKÚ nemohlo kontrolovat nic. Nebo jsou dokonalí odborníci na vše s výjimkou problematiky ČT?
K nám chodí na pravidelné kontroly také. Je to vždy akce na několik týdnů, která zaměstnaná několik našich lidí. Jak ale mohou zkontrolovat, zda např. provádíme letecké snímkování efektivně a nestačilo by třeba s 1/2 intenzitou? Nebo naopak zda by nebyly peníze vynaloženy efektivněji, kdyby se snímkovalo s dvojnásobnou intenzitou?
Jak zkontrolují, když pořádáme semináře, tak zda to byly dobře vynaložené prostředky? A když tam někoho pozveme přednášet, jak zkontrolují, zda měl oprávněný honorář? Nebo když jdeme na školení - nemohli jsme si vybrat jiného (levnějšího) lektora?
U techniky je to stejné. Jak NKÚ vyhodnotí, zda jsme si nakoupili efektivně například měřící techniku? Nestačilo by třeba CZEPOS provozovat s horšími parametry?
Takových okruhů lze u každé kontrolované organizace vymyslet 1000 a přesto NKÚ tyto organizace kontroluje. Klidně k nim může přidat i ČT. Efektivita kontroly +- obdobná jako u jiných úřadů.
PS: Není to ode mě zub za zub, (kdy u nás tak i u ČT) jak se může na první pohled zdát.
Nevim, jak to funguje, ale predpokladam, ze nekoho kdo se v tom aspon trosku vyzna maji. A pak neni dulezite znat vsechno do hloubky, ale znat jen to prostredi a vedet, jak to funguje. Pak se clovek nebude drbat s rozdilem par procent, ale treba stovky procent, tedy ze neco je vylozene neefektivni.
Napriklad pri snimkovani cele CR ze si nepujcite letadlo v Praze, abyste v jeden den nasnimkovali Plzen a zaroven Ostravu a tim vetsinu casu travili nesmyslnejma preletem. Pritom by bylo jasne lepsi snimkovat Plzen a pak treba vzit Karlovy Vary, Teplice, Chomutov atd a vratit se do Prahy a Ostravu vzit jinej den, kdy muzete snimkovat zase i jina mista po ceste, pripadne se zamerit jen na Ostravsko. Na tohle nemusi bejt clovek expert.
Osobne tedy od NKU ocekavam kontrolu v tomto smeru, kdy drobne nedostatky neodhali a neresi, ale resi vylozene neefektivni veci, pripadne pak rozpory podle predpisu a smernic, ktere jsou v papirech k nastudovani.
"Česká televize potřebuje finanční kontrolu jak sůl, už aby to bylo."
Tak kontrola nakladani s verejnymi prostredky je urcite potreba, ovsem v pripade verejnopravnich medii je treba _VELMI_ peclive zvazovat formu takoveto kontroly, aby se z ni nestal nastroj na zastrasovani a skryte ovladani dotcene instituce.