Vánoce.cz zase nebudou

14. 11. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Letos se zase budeme muset obejít bez vánočního webu. O vánoční speciály loňského střihu letos už inzerenti ani uživatelé nemají zájem, a nemůžeme čekat ani žádné inovace. Situaci nezachrání ani ježíšek.cz, a doména vanoce.cz stejně jako loni zůstane nevyužitá. Vánoce na Internetu zase letos nebudou.

Milé děti, děvčata a chlapci, Vánoce tu jsou coby dup, ale na českém webu vánoční projekt abyste pohledali. Ještě teď mám v živé paměti loňské počiny strýčků Iva, Oldy a Jirky, které si honosně říkaly vánoční speciály. Portály neoslavují Vánoce z nějaké úcty k tradicím nebo snahy poskytnout svým návštěvníkům zábavu, informace a poučení, na každém kroku je vidět, že o Vánocích jsou peníze až na prvním místě.

Vánoční speciál loni nestál za nic. A jak se zdá podle webu strýčka Renata z Itálie, který letošní dárky balí do loňského papíru, tak ani letos portály nic neotřelého nepřinesou. Obyčejný projekt na webu se připravuje alespoň čtvrt roku předem, jenže internetové firmy si své Vánoce odbyly již počátkem října na brněnském výstavišti a rok za rokem jsou pro ně svátky, jimiž vrcholí občanský kalendář, nečekaným překvapením. Vánoční web spuštěný tři týdny před Vánocemi je k ničemu.

Symboliku Vánoc strýčkové loni odbyli narychlo posbíranými recepty, vypůjčenými folkloristicko-religionistickými texty, upachtěnými pohlednicemi a instantním dopisem sponzorovi nadílky. Takové pojetí času očekávání spasitele, milé děti, je nejen kulturně mělké, ale do značné míry také deprimující pro inzerenty, kteří za vánoční reklamu platí zvýšenou taxu, aniž by jim byl nabídnut alespoň standardní servis. Strýček Jirka se dokonce včera nechal slyšet, že letos Vánoce asi nebudou, protože inzerenti o ně nejeví přehnaný zájem.

Inzerentům se nedivím, že po loňské zkušenosti po dalších reklamních speciálech netouží. Ty loňské byly ušité bez přesného střihu jako nějaký bezkoncepční gymnaziální projekt. Tam, kde se při záplavách co pár minut objevovaly na serverech aktuální informace z terénu, nejsou redakce schopné připravit pozvánky, reportáže a fotografie ze zajímavých akcí, které se vážou k adventu. Stránky speciálů jsou statické, nehybné a mrtvé, a my přitom očekáváme zrození.

Každý adventní den se konají trhy, koncerty, výstavy betlémů, bohoslužby, divadelní představení. Téměř ke každému dni se vážou nějaké pozapomenuté zvyky. V moderní době se rozšiřuje poptávka po adventních zájezdech do cizích metropolí, ale cestovní kanceláře těžko najdou na portálovém speciálu nějakého klienta – protože ti už od portálů nic neočekávají a návštěvnost je tristní. Speciály znají jen pečivo a nákupy.

Ano, už vás slyším, Aničko a Pepíku, pro nás, děti, Internet také nemá nic zajímavého. Dopisy Ježíškovi slouží spíš pro propagaci portálů nebo jsou tak odporně zpracované, že všichni, kdo jsme byli celý rok hodní, raději svěříme svá přání obálce za oknem, než abychom se spoléhali, že email bude doručen do správných rukou. Zvláště když o dárek si musíme na webu napsat, a pak vznikají přehmaty, kdežto do obálky můžeme vložit obrázek, ze kterého je jasně patrné, že chceme Barbínu a ne nový rolák.

A viděly jste, milé děti, na webu nějakou zábavnou hru, vánoční kviz, soutěž, nebo pohádku? To v televizi se o vánoční pohodu jinak postarají. Teď nemluvíme jen o portálech. Stejně smutné Vánoce pro nás připravily magazíny pro rodinu a servery pro děti. Většina serverů Vánoce odbude vločkami padajícími přes obrazovku, logem s rampouchy, vánočním příběhem, vánoční reklamní přirážkou a týdenní publikační přestávkou.

Nakonec to vypadá, že by bylo snad i lepší, aby Vánoce na Internetu raději nebyly vůbec. Ostatně, že Aničko a Pepíčku, doména vanoce.cz už několik let leží ladem. Internet je takové chladné, neosobní médium, které obhospodařují lidé bez představivosti a nápadů, lidé, kteří se k něčemu vybičují, jen pokud za to okamžitě dostanou zaplaceno. Raději zavoláme Ježíškovi na mobil.

Milé děti, chlapci a děvčata, napište do diskuze, co byste si přály na Internetu mít během příštích Vánoc. Neslibuji, že si příspěvek přečte Ježíšek, ale některý strýček z portálu určitě, a když budeme hodní, třeba se napřesrok dočkáme.

Milé děti, děvčata a chlapci, jak budete letos psát Ježíškovi?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).