Vezmete-li to ryze ekonomicky, tak se v podstatě operátorům nelze divit... Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový, telefonovat v tunelu stejně reálně nedá kvůli hluku a i kdyby, tak začínají převládat paušály, něco se asi přenese na datech, ale i tam jsou defakto všechny platby paušál, lidí, kteří si kvůli internetu v metru koupí vyšší objem, bude asi minimum. Házet tu počtem 1.6 miliónu cestujících mi přijde silně zavádějící, protože podstatné je reálné využití a to je přirozeně jen nepatrný zlomek.
Sdílení infrastruktury sice sníží náklady, ale tím také naprosto padá získání jakékoli konkurenční výhody, takže ani toto není argumentem.
Takže je to v podstatě čistý náklad, který přinese "jen" o něco vyšší spokojenost celkem malé skupiny zákazníků. V podstatě se jim nedivím, že je platba za pronájem tak nějak principiálně štve, už jen proto, že ta vyšší spokojenost se týká i pohledu na služby DP, který za to ty peníze chce.
Tímto příspěvkem nijak nehájím naše operátory, za spoustu věcí si kritiku plně zasluhují, ale zrovna pokrytí metra (a zejména právě tunelů) mi přijde do určité míry spíš jako nafouklá bublina...
> Házet tu počtem 1.6 miliónu cestujících mi přijde silně zavádějící, protože podstatné je reálné využití a to je přirozeně jen nepatrný zlomek.
Tím chcete říct, že jen nepatrný zlomek používá v metru mobil? Kdy naposledy jste se při cestě metrem kolem sebe rozhlédl? Vždyť kromě důchodců tam vytahuje mobil téměř každý.
Pokud je 40 tis. za stanici a 80 tis. za tunel mezi stanicemi (předpokládám za oba směry), nemělo by to být (včetně nových stanic) 61 * 40 000 + (61 - 3) * 80 000 = 7 080 000 Kč ročně?
Každopádně mi přijde, že samotné pokrytí je pro cestující a potažmo DPP dostatečný benefit a za férovou bych považoval variantu, kdy to operátoři pokryjí za své, tedy DPP to nebude nic stát ani na tom nic nevydělá, což předpokládám je i představa operátorů, bohužel DPP je nenažraný, takže budem rádi, když se těch 57 původních stanic zupgraduje na LTE.
> Ovšem i kdyby ano, není zajímavé, že tak tolik lidí činí, i když v metru signál není? A většina z nich to asi bude i vědět?
Máte pravdu, to není zajímavé. V metru navíc signál je, jen ne všude.
> Zřejmě na tom mobilu dělají něco jiného než brouzdají po netu, proč myslíte, že po pokrytí metra by "všichni" přestali poslouchat muziku, dívat se na filmy, hrát offline hry či číst e-booky a hromadně by se vrhli na internet?
Ano, přesně to si myslím.
Já třeba vytahuju v metru mobil jen díky tomu, že alespoň stanice jsou pokryté. Inoreader umí cacheovat 100 příspěvků a stránka v prohlížeči se většinou velmi pomale natáhne během čekání na stanici, i když to je horor, protože zrovna v tu samou chvíli se o to snaží všichni.
V souvislosti s tím se váže vzpomínka, jak jsem si chtěl v metru stáhnout z dropboxu do mobilu ebook, protože se tam nic moc jiného než číst nedá. Tak jsem stahoval a projel jsem těch 10 zastávek dřív, než se stáhlo 1.5MB. Od té doby jsem poučen.
Já sem skončil u čtení iDnes ve formátu pro Kindle, který se mi ráno doma na wifi stáhne schedulerem.
Dříve sem se pokoušel vždy ve stanici načíst přes Opera mini webovou stránky, ale díku přetížení EDGE a možná i opeří proxy se to s postupujícím časem stále častěji nestihlo.
Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový
V nekterych metropolich maji WC zdarma otevrene 24 hodin denne (a vypadaji kolikrat lepe nez nase za penize otevrene jen odpoledne), presto "Ekonomický přínos je pro ně v podstatě nulový". To je jak s temi eskalatory, nekde treba nemaji ani to metro, ze.
No jistě, to je opravdu zvrhlost, chtít peníze po někom za to, že mu umožním ve svých prostorách provozovat komerční aktivity. Že se nestydí třeba pronajímatelé kanceláří, nebo majitelé domů, kteří mají tu drzost požadovat po provozovatelích wifi poplatky za umístění antény na střeše. A co teprve taková nekomerční aktivita jako je obyčejné bydlení nebo garáž, tam by se měli pronajímatelé rovnou hanbou propadat :-) Tebe teda ti komouši řádně indoktrinovali.
BTW ten tvůj příklad je tedy pěkná blbina :-)
A ten pronajimatel kancelare plati za jeji pronajem sam sobe? Pricemz zaroven pozaduje po O2/UPC poplatek za to, ze si mu dovoli do toho kanclu privest internet?
Nejak jsem si nestacil vsimnout, ze by ucelem DP bylo vydelavat penize. A nejak jsem si nevsiml, ze by se majitelem stal nekdo jiny, nez prave cestujici.
diky pane Peterko za tradicne kvalitni clanek - jsem rad ze se dostalo i na ten vyzarovaci kabel - zajimalo me jak to je resene.
Co se tyka toho naseho tria tak tam nedoslo k zadnemu prekvapeni - je pro ne problem uplne vsechno a dat za 57 stanic * 80 tisic rocne (deleno trema) za pronajem kabelu, ktery denne obslouzi 1.6 milionu lidi pro ne nema vyznam.
Btw. 57stanic * 80 tis pronajem je lehce pres 4.5 milionu coz je 0.0077 CZK na den a hlavu - coz je 0.15 CZK (15 haleru) na 20 pracovnich dni v mesici na hlavu. Zajimave ze ani do tohohle se operatori nevejdou - vse je navic deleno tremi - sdileni mezi tou trojkou.
Ano musi se zaplatit instalace toho kabelu, ale je to pasivni prvek - kabel, takze predpokladam ze tam bude mnoho let a nemyslim si ze pridelat kabel bude az tak nakladne...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Praze
http://www.wolframalpha.com/input/?i=57*80thousand%2F584+million
Vtipné, takže je podstatné, že "většina" cestujících vytahuje mobil, ale už není podstatné, že z jiných důvodů než internetu... Chápu, jen tak ten argument dává smysl.
A potíž s "já třeba" je ten, že člověku je osobní zkušenost sice nejbližší a nakonec je to jediné, z čeho může bez pochybností vycházet, avšak uvažování "když já, tak i ostatní" bývá nezřídka klamné.
Hromadná doprava nemá vydělávat, hromadná doprava má sloužit. Je to civilizační výdobytek, ne výdělečný nástroj.
Chtít, aby si na sebe hromadná doprava vydělala, je jako chtít, aby si na sebe vydělala světelná signalizace na křižovatkách, pouliční osvětlení nebo dlažba na chodníku.
> Vtipné, takže je podstatné, že "většina" cestujících vytahuje mobil, ale už není podstatné, že z jiných důvodů než internetu... Chápu, jen tak ten argument dává smysl.
Většina cestujících vytahuje smartphone, že by někdo hrál hada na staré nokii, to jsem ještě neviděl. Smartphone je k internetu jako ryba k vodě.
> A potíž s "já třeba" je ten, že člověku je osobní zkušenost sice nejbližší a nakonec je to jediné, z čeho může bez pochybností vycházet, avšak uvažování "když já, tak i ostatní" bývá nezřídka klamné.
Nikde to taky nevydávám za obecný princip, naopak, popisuji zcela osobní zkušenost.
Obavam se, ze vy jste jeste neabsolvoval ani matersko skolu. DP je organizace mesta, potazmo statu a obcanu. Pokud obcane maji zajem o nejakou sluzbu provozovanou v prostorach teto organizace(tedy v defakto jejich prostorach), a navic takova sluzba sebou neponese zadne dalsi naklady, je vpodstate jeji povinosti takovou sluzbu poskytovat.
Ne ty schody vubec mimo nejsou, ty schody tam jsou kvuli pohodli. V mnoha stanicich nejsou vubec a kupodivu, metro do nich take jezdi.
Já naposledy dnes ráno a tedy "téměř každý" je dost nadsazený odhad.
Ovšem i kdyby ano, není zajímavé, že tak tolik lidí činí, i když v metru signál není? A většina z nich to asi bude i vědět? Zřejmě na tom mobilu dělají něco jiného než brouzdají po netu, proč myslíte, že po pokrytí metra by "všichni" přestali poslouchat muziku, dívat se na filmy, hrát offline hry či číst e-booky a hromadně by se vrhli na internet?
Zeby jako sluzbu zakaznikum? V privatnim sektoru zcela bezna vec. Ostatne, jezdici schody taktez nejsou knicemu, muzete pekne behat pesmo.
Kupodivu vetsina subjektu jeste za to, ze mohou zakaznikum nejakou sluzbu navic nabidnout jejimu provozovateli plati. Kuprikladu vsemozne hospudky kde je wifi. Takze stav, kdy prijde provozovatel sluzby, a nabidne jim, ze pokud umozni instalaci HW, nebudou platit nic, by pro ne byl jiste zajimavejsi. Chtit pak po provozovateli jeste poplatek za umisteni HW ...