O YaCy jsem už řekl xChaosovi před nějakým tím časem..
http://teckacz.cz/1031
Nechcete se pane Hejle přidat a vylepšit svobodný software? :)
A nebo vytvořit nová projekt se svobodnou licencí?
Můžete provozovat vlastní server kde bude reklama, tak aby jste si něco vyděl :)
1) nastinny priklad, bavim se v teoreticke rovine...kdyby to bylo jiz praktikovano, vydelal bych na tom majlant :) - kazdy prohlizec je blize uzivateli vice nez vyhledavac... tedy spojitost s normou - pripodobnil bych to page ranku, kde by tvurce webu mel povinnost udat naprikladat jake informace sdeluje a to ve vice vrstvach... nositelem techto informaci by mohl byt napriklad nejaky "open" system - nechce si mi to napsat, ale jiny podobny mi nenapada - technicky obdobny jako spamlisty, ale pisu to v uvozovkach a bavim se v teoreticke rovine, zduraznuji.
2) jako uzivatel internetu me nezajima, kdo koho najmul... vysledky mluvi proti praci techto lidi (z pohledu vyhledavace) - optimalizace webu je vzdy zamerena vice na stranu tvurce (vydelej) nez na informace co podava... a vice se dnes zameruje na obchod, nez na adekvatni informace - opakovany problem "placeny obsah zatim nefunguje v takove mire, aby konkuroval"
3) nikdy nemuzete vyhovet vsem...a o to se vyhledavace snazi - pokud mi nabidnou alternativu a zamereni ...vyhledavac pro duchodce, pro barbiny ci pro techniky je mozne pak toto oddelit jako placenou sluzbu a vyhnout se reklame obecne - vim za co platim. Vicemene vse co zuzuje jiz primarni vyber je uspora. Samozrejme by se musela zmenit cela koncepce prave napriklad ad bod 1.
4) nejde o to rozpoznat co je reklama, ale reknete mi, kolikrat vas google odkazal na stranky, kde mate jeden banner za druhym a zadny obsah a pritom title popisoval ze jste spravne ? Google ani Seznam toto nerozpozna... nekdo na vas vydelal a vy jste prodelali - cas jsou penize.
5) vite dokud lidi budou jen pasivne prihlizet, nikdy se nic nezmeni... hold to tak bylo je a bude...
6) je to o vyberu... je treba lidi naucit, ze za neco maji platit a ze neco je zdarma, a to primo v zakladu... zpet se bohuzel vratit neda... Neni chyba obchodu, ze kvalitni obsah vetsinou konci diky minusovym ziskum... Je to chyba systemu, ze ktereho jen tak nevyklouznem. A nucena reklama tomu jeste vice ublizuje. Lide si ve skutecnosti vybiraji podle ceny nakladu, ne dle obsahu. Proto jsou tyto stranky na celnich mistech ve vyhledavacich. Tady uz zbyva jen radikalni rez. Ne platit predem, ale az po obdrzeni informaci a mit pravo adekvatni informaci zhodnotit.
Jde, dokonce to uz i existuje. Existuji pokusy s p2p hledanim => existuje N bodu site, ktery indexujou (muze se ucastnit kdokoli), kazdy bod muze indexovat jen omezeny mnoztvi informaci, v omezenem case ... informace jsou mnohonasobne duplikovany .... => uzivatel se nepta konkretniho stroje, ale pta se te site, ktera dotaz predava postupne vsem aktivnim bodum a zpatky se vraceji odpovedi. Uzivateli se pak lokalne uklada cast takovyho indexu ze kteryho zaroven poskytuje informace ostatnim.
Vyhledavac jako sluzba na webu by mela jiz davno vymizet a mela by se primo integrovat do prohlizece... navic malokdo dnes stoji pri hledani informaci o tuny reklam a ty dnes prevysuji ve vysledcich kyzene informace. Mela by se utvorit norma pro zpusob vyhledavani (ruzne levely vysledku) a kazdy uzivatel by se mohl rozhodnout co vsechno chce zobrazit... Pri reklame v TV muzu prepnout, ale kde mam dnes upozorneni, ze stranka nez na ni vlezu obsahuje reklamy? Klidne si priplatim za sluzbu bez reklam... ale v ramci internetu, ne jen nekterych stranek, ktere mi to umozni a to mi zadny vyhledavac neumozni. Chce to uplne jinou cestu.
Pár poznámek:
1) Jak byste si představoval "integrování do prohlížeče"? Prohlížeč je desktopový software a jako takový je pouze nástrojem. Ano, můžete vyhledávat ve všech oknech prohlížeče, ale ten už z podstaty internetu bude vždy string posílat na internet. Prohlížeč sám reálně nemůže indexovat, takže sám nikdy nebude vyhledávat.
2) "Tuny reklam" - klasická výtka. Zajedno si neuvědomujete, že relevantní reklama, například PPC, může uživateli být kvalitním výsledkem na SERP. Zadruhé schopní lidé, analytici, designeři, vývojáři, stojí velké peníze, ergo reklama umožňuje provozovatelům vyhledávání takové lidi najímat a vyhledávání zlepšovat.
3) "Kazdy uzivatel by se mohl rozhodnout, co chce zobrazit" - čili něco jako personalizace vyhledávání, čili opět, viz. výše, tohle je jedna z nejnákladnějších věcí na vyhledávání. Stojí to čas analytiky, aby vymysleli vhodný algoritmus, vývojáře aby vyvinuli vyhledávací nástroj a pak nekonečnou práci administrátorů. Čili náklady, čili reklama.
4) Upozornění na reklamu - pokud si dobře vzpomínám, pravidla SPIRu určují, jakým způsobem má být reklama označena, nebo minimálně slušní poskytovatelé reklamu jasně označují. Je to stejný princip jako jingly v televizi.
5) "Klidne si priplatim za sluzbu bez reklam". Na to, kolik je lidí, jako Vy, samozřejmě existují výzkumy. Až bude možné obchodní model postavit na placeném obsahu lépe, než na reklamě, věřte, že se o tom dozvíme. Vyhledávačů, jejichž správa a vývoj je velice finančně náročný, to platí dvojnásob.
6) "Chce to uplne jinou cestu". Zde jen otázka - jaká cesta by to podle Vás měla být?