-rozlišovat bikesharing a komerční půjčovnu kol
-téma bikesharingu\carsharingu atd… jsou více či méně témata o víře a politice nikoliv o komerční službě.
-bikesharing je u nás, je čistě levicová politika (možná extrémní?), protože to je nebo je napojeno na podporu anarchistické Auto*matu
- cca 26000 půjčení za rok je proti objemům MHD, počet jízd osobními vozy směšně malý. Ale viz bod dva, pokud je to téma víry nehledejte objektivitu
- některá západní města mají už zkušenosti a půjčovny kol berou jako ztrátové. Tedy i tak „levná“ doprava jako jízdní, kolo pokud má mít nějaký moderní formát, tedy rezervace přes internet, platba přes internet, stojany s elektronickými zámky nikoliv jen SMS brána. A také nová jízdní kola ale né muzeum firmy Velamos
- roční členství za 900,- při omezení doby půjčení, vychází pro mnohé mnohem hůře než jízdní kolo vlastní…
Líbí se mi že mají i mobilní aplikaci web je taky hezky udělaný ale chce to více projektů aby si občan mohl vybrat koho bude podporovat.
> protože to je nebo je napojeno na podporu anarchistické Auto*matu
1) Rekola jsou napojena na Auto*mat? Myslel jsem, že ne. Kdyby byla, tak by to byla trochu škoda.
2) Auto*mat určitě neusiluje o anarchii, ale spíš o diktaturu. Navíc minimálně některé jeho frakce jsou proti cyklistům a protlačují všude MHD a pěší.
> - roční členství za 900,- při omezení doby půjčení, vychází pro mnohé mnohem hůře než jízdní kolo vlastní
Tak to asi dělám něco špatně. Já najedu na kole nějakých 4000 km ročně a vychází mi to trochu přes korunu za kilometr. A to se určitě nevyžívám v nějakých drahých doplňcích. Pro představu:
- brzdové špalky 50 Kč/1000 km. 0.05 Kč/km.
- 3 řetězy a kazeta 800 Kč/5000 km. 0.16 Kč/km
- zámek 300 Kč/10000 km. 0.03
- duše, 100 Kč/2500 km. 0.04
- pláště, 1000 Kč/10000 km. 0.1
- pedály, 600 Kč/15000 km. 0.04
- občas se rozbije střed (300 Kč), prdne osa (50 Kč) a tak
- taky jsem na začátku musel investovat do základního nářadí a taky je potřeba rozpočítat cenu kola (8000 Kč + příslušenství jako nosič, košík, světla, brašna… Kolo za 2300 Kč z Kauflandu jsem zkoušel a člověk pak utratí za výměnu ošizených dílů tolik, že se vyplatí koupit nějaké dražší)
...atd. Prostě je tam spousta věcí, které jsou docela levné, ale je jich hodně a nasčítá se to tak, že se pod korunu za kilometr nedostaneš.
A to nepočítám, že oblast pokrytí ReKol je v Praze dost malá, prostě jenom centrum.
Mně na ReKolech chybí jednorázové půjčení. To bych využil, když mám svoje kolo rozbité takovým způsobem, že to nedokážu sám fixnout, tj. musí být v servisu. Ale používat to na denní dojíždění (což by taky někdy znamenalo zjistit, že nejbližší je dva kilometry daleko) bych fakt nechtěl.
I bez iot to už takhle funguje zahraničí. Lépe řečeno fungovalo předtím než začal ype slova IoT. Jen to musí být taky levnější než si koupit Esku\Libertu na ježdění po nákupech svoji.
Ohledně druhého vaše odstavce, to je už xxx krát postovaná teorie. K realizaci je ještě daleko.
Proti tomu bikesharing je věc, která je již implementovatelná dnes a její dopad\důsledky\zisk... je už počítatelný.
Díky IoT budou moci fungovat i komerční půjčovny, kolo vás samo identifikuje, samo si stáhne platbu, volné kolo si jen vezmete, bez jakéhokoliv úřadování, a pohodíte, kde s vám zlíbí, sběrná služba zatoulaná kola sveze na hlavní trasy, protože bude mít o nich přehled, bude vědět, kde se zrovna nachází.
U automobilů to bude ještě jednodušší, automobil se vrátí sám, řidiče nebude potřebovat.
Já třeba z politických důvodů nechci podporovat DPP, takže v centru Prahy pro mě MHD neexistuje.
V Oslu to funguje docela pěkně. Stojany s koly na každém rohu (do 2015 100 stojanů, v roce 2016 +200 dalších). Kola pro krádež zřejmě nezajímavá, přesto funkční a použitelná (2016 nová).
Po registraci člověk dostal dříve čipovou kartu, teď mobilní app nebo sms. Tou se identifikuje u stojanu s koly a jedno mu je přiřazeno. Kolo musí být do 3h vráceno zpět, do libovolného stojanu kdekoliv po městě.
Jako turista jsem v.r. 2015 platil tuším 100NOK za den půjčovného (necelých 300Kč) + vratná záloha na kartu. Roční karta pro místního vyjde na 299NOK (tedy pod 1000Kč).
Ještě odkaz s detaily: https://oslobysykkel.no/information-in-english
Stačí pět důvodů? Samozřejmě můžete si za 300Kč koupit jedno pivo, sedět celý den na lavičce a ještě vám zbyde ;)
4G na jizdnem + 13G od mesta? to znamena, ze jizdne je dotovane vic jak trojnasobkem jeho ceny coz vychazi dost hrozne v neprospech MHD jak je to drahe, jedna jizdenka 136,- (vcetne toho co na ni prispiva mesto) Dost hruza!
Ale jen 4G stoji na jizdnem tedy porat by 10000x vice ulevilo doprave kdyby MHD bylo zdarma na 10 let za tu cenu jedne Blanky.....
> Tech 13G do toho naleji at uz tunel stoji nebo ne.
Nj, MHD prostě je, to je základní fyzikální zákon a nikdo s tím nic neudělá.
> Na druhou stranu spravne trzni by bylo vybirat 100% nakladu.
Pak bys ale měl vybírat 100 % nákladů i u aut. Takže pokud bys fakt postavil ty čtyři Blanky, tak by jezdit autem taky vyšlo pořádně draho.
> to by vygenerovalo asi tak 80% odliv lidi z MHD do vlastnich aut
Nebo na jízdní kola. Nebo by začli chodit pěšky. Nebo by se víc rozšířila práce z domova. Nebo…
Vsak jsem psal, jak dlouho by za jednu blanku mohlo jezdit MHD bez vyberu jizdneho. Tech 13G do toho naleji at uz tunel stoji nebo ne.
A to jeste klidne 1G z tech 4 odectete, nebot to se tak +- propali za vymahani jizdneho (revizori, soudni spory, exekuce a pochopitelne take tisk a provoz celeho toho cirkusu kolem). Openkrad pomijim.
Tudiz ve skutecnosti by se prihodilo mozna tak 2G rocne, a platit by nebylo treba nic. To by automaticky presunulo cast (rekneme 1/3) dopravy do MHD, coz by opet generovalo mensi provoz, uspory na udrzbe silnic atd atd.
Na druhou stranu spravne trzni by bylo vybirat 100% nakladu. Tudiz by rocni jizdne nestalo 3k, ale spise tak 12k, to by vygenerovalo asi tak 80% odliv lidi z MHD do vlastnich aut, a tudiz by bylo treba postavit dalsi 4 Blanky.
Tudiz vysledek kalkulace je, ze provozovat MHD "zdarma" lze trvale a je to rozhodne financne mnohem levnejsi, nez vybirat jizdne a stavet tunely.
Ciste vec rozlozeni spoju ... je pochopitelne smutne, ze nekdo jezdi do prace hodinu 100km vlastnim autem ... a jiny vice nez hodinu 30km MHD. Specielne v Praze pak plati, ze pokud je start i cil na metru, je (prevazne) vyhodne jet metrem. Pokud neni, je to uz na hod minci.
Některé oblasti prakticky ihned za hranicí prahy jsou kruté PIDem poddimenzovane. O vikendu mi na letiště jezdí spoje s odstupem 4 I více hodin. I přesto že v minulosti z obce jezdil sukafon za poloviční dobu n masarycku. To už je pak lepší sednout na kolo a člověk má fitko gratis. Z jednoho konce prahy na druhý nejvíc sdrzuji tramvaje zejména přes karlak je lepší jít pěšky. Než se člověk dostane na budejovickou nebo za Modřany tak to má pomalu jak do brna.
> Extrémem levice je anarchie
Máme jinou definici levice nebo anarchie. Škoda.
> a z toho, že pokud to kolo vlastním má požadovanou velikost a vlastnosti
Jo, to je další věc, proč bych to trvale používat nechtěl. (osobně mám dokonce nášlapy, a od té doby, co je mám, jsem přestal dostávat křeče do chodidel. Na bikesharingová kola asi nikdo SPD pedály nedá :)
No, já prostě pro bikesharing nemám využití.
> Rozpočet co jste psal je individuální, protože je rozdíl rovina a kopcovitý terén
No jo, tak nějak jsem předpokládal Prahu s kopcema. (navíc to mám ještě deformované tím, že bydlím na Pankráci, takže ten kopec prostě mám pokaždé)
> Ideálním kolem do města z mého pohledu je siglespeed na ocelovém rámu.
A do kopce to povedu?
> Jestli nosič a brašny atd… …někomu bude stačit batoh
njn, mně se pod ním potí záda
D-fens není relevantní zdroj zpráv, ale to jde najít i jinde.
Anarcho-kapitalizmus neznamená "pravicovou anarchistickou politiku".
Ikdyž se střetávají ekonomický systém a politický systém není vždy totéž.
Anarchistická pravice je nereálný pojem asi jako komunistická pravice nebo mladí progresivní komunisté..
Naivni, doma vam zamestnavatel nenainstaluje pichacky a vas sef vam nebude moci stopovat, zda nechodite "do prace" o minutu pozdeji. A jelikoz to je tak maximum toho co umi ...
MHD take jezdi po silnicich, za ktere nic neplatite (v provoznich nakladech toho MHD). Jde o to, co nas vsechny na danich vyjde levneji (tedy, melo by o to jit nam, co ty dane jeste platime). A jelikoz se jak ty silnice tak to MHD tak ty tunely plati prave z dani ...
Že tahle věc nemá smysl pro Vás ještě neznamená, že nemá smysl pro nikoho dalšího :) mnoho lidí ji využívá, mnoha lidem vyhovuje.
Mě fascinuje, že vždy když se něco takového objeví, vyrojí se spousta připomínek ve stylu "mělo by to být dokonalejší, rozšířenější, levnější a víc subjektů kvůli konkurenci". Tak neasi... to by vážně nikoho dalšího nenapadlo, že takový stav by byl ideální :D
1) Když už tak strejda Google nic? Stačí dvě klíčová slova, nebo záznam pořadu na český rozhlas Plus na téma bikesharing.
.
2) Boj proti korporací a komunitní sdílení je levicové. Extrémem levice je anarchie (kauza Klinika ) . To že je něco diktaturou, neurčuje, jestli se jedná o levicovou, pravicovou nebo feudální politiku.
Vycházím z toho, že kolo jen na 3hodiny mě nezajímá a z toho, že pokud to kolo vlastním má požadovanou velikost a vlastnosti.
Klidně bych si rád půjčil lepší kolo a na déle, ale to nemají v nabídce. To sem zažil aspoň v zahraničí, nebo turistický centrech. Ohledně kola umím servisovat kompletně včetně výpletů a různých kombinací křížení. Jediné co neumím je „vařit hliník“.
Rozpočet co jste psal je individuální, protože je rozdíl rovina a kopcovitý terén, i hmotnost jezdce. Takže někdo špalky odkouří velice rychle, stejně bude se víc řadit půjde do kopru rychleji řetěz.
Přeci jen zevlící "anorektický metrosexuálek" po Náplavce a Karlíně, je něco jiného než dělník který jede z Proseka dolů do Vysočan a pak zpět.
Ideálním kolem do města z mého pohledu je siglespeed na ocelovém rámu. Něco jako rám Favorit F12, pro větší šampony F1. S výplety spíše „trek\cross“. Výsledek splňuje výdrž s nízkou cenou.
Jestli nosič a brašny atd… …někomu bude stačit batoh a za tmy nejezdí, takže světel netřeba. Někdo to počítat nemusí. V ceně půjčení není taky plnohonotná nová výbava.
Kola ze supermarketu nebo sportovních marketů sou kapitola sama pro sebe.
…Naposled když mi prdla osa tak to byl solidní drop a na doraz šlo vše a dopad sem moc neustál.
Nikoli, jen nezahrnujete vsechny naklady a prijmy. MHD realne muze byt hodne v plusu i v pripade, ze sami cestujici nebudou primo platit vubec nic.
Jen si spocitejte jak dlouho by treba v Praze mohla MHD jezdit "gratis", kdyby se nepostavil ... tunel (a nezapomente zapocitat udrzbu).
Pujcovani kol ma podobny efekt, ale smysluplne to muze fungovat pouze v pripade, ze jsou kola k dizpozici na kazdem rohu a nijak neomezuji uzivani.
Ostatne presne stejne je to i s auty - pokud to auto musite vratit na konkretni misto ... tak ve finale stejne potrebujete vlastni.
Zakladni problem sdileni prostredku je predevsim v tom, ze aktualne je chod spolecnosti nastaven tak, ze rano se vsichni najednou presunuji z mista A na B ... a odpoledne zase zpet. A to zkratka nemuze nikdy fungovat. Aby to fungovalo, musel by pry presun prubezne rozlozen jak co se tyce casu, tak co se tyce mista => x si vezme auto a dojede do prace, nacez si y vezme totez auto, a dojede zase do sve prace ...
Ani samoridici auto to nevyresi (nehlede na to, ze to je naproste scifi bez zasadniho prepracovani cele infrastruktury).
"To je moc zajímavý dataset, který nikdo jiný nemá."
Klasické chvástání startupů, jsme první, máme jedinečná data atd. Mají desítky tisíc jízd, které omezením výpůjčního prostoru vlastně sami definují, kde budou, přitom běžné app mají těch jízd stovky milionů a data normálně k dispozici http://labs.strava.com/heatmap/#6/15.62256/48.82857/blue/bike
...mívali v Kodani. Tam to fungovalo tak, že zaplavili ulice robustními, nezničitelnými a na míru vyrobenými (tedy neprodatelnými) koly, které měly řetízek s krabičkou na minci, jako mají vozíky v sámošce. Vložili jste minci, dojeli jste kam jste potřebovali, tam jste píchli řetízek do stojanu a dostali minci zpátky. Nevydělávalo to pochopitelně nic a údržbu platilo město, ale zato ta kola byla všude, na každém rohu, k volnému použití pro kohokoliv, kdo měl v kapse dvacku.
Jenomže to bylo moc jednoduché, nedalo se na tom krást, a to se někomu nehodilo do krámu... takže tam teď mají hi-tech kola s navigací a snímačem platebních karet, která jsou placená po minutě. Pokrok nezastavíš. :P
Blanka stála 40G a 4G se vybere na jízdenkách, ale dalších 13 G dostane DPP od města jen tak, a v tom podle mě ještě nejsou započítané nové stavby jako metro do lesa (20G) a metro do polí (11G).
Ano i ne.
Pro ty, co pracuji v centru je jiste MHD nejlepsi volbou, zato ti, co jezdi pres pul Prahy z okraje na okraj je lepsi a rychlejsi variantou auto (v mem pripade MHD min hodina - a to musim presne stihnout autobus, jinak cekam pul hodiny, zatimco autem cca 30 min)
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.