Je třeba doufat, že https je taky "Internet". Bohužel dnešní provideři se předhánějí v tom co je Internet. Ono je už zajímavé, že všichni prodávají Internet a nikdo neprodává připojení k Internetu:-) V rámci Vaší ochrany se pak třeba dozvíte, že nemůžete používat přístup na vzdálený port 25 (tedy pokud to není někdo kdo byl schválen - třeba Seznam).
Rozumím snahám nezahltit linku (která bude třeba u Pendolína relativně úzká) tak, aby jeden uživatel neznemožňoval třeba normální čtení webu dalším deseti. Bohužel často se volí pro mne nepochopitelné metody.
Já si myslím, že rozhodně ANO :-). Eutelsat nabízí pro běžné užití tarif satelitního internetu 18/6 Mbit/s, FUP 26 GB za 1400 Kč; FUP 50GB za 2300 Kč.
Takže kdyby se s nimi ČD dohodli, protože to budou odebírat ve velkém, určitě by cena za "NO LIMIT" FUP ve stovkách gigabajtů nepřekročila 10 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že je to měsíčně, tak to vychází na den na 333 Kč a je 7 vlaků Pendolino - tedy 2 331 Kč. Pendolino sveze ročně milion zákazníků, což je denně 2 739 zákazníků. Cena za toto sdílené připojení v každém vlaku na jednoho zákazníka vychází na 0,85 Kč.
Ano, něco stojí ještě údržba a taky se musí zaplatit pořízení samotného zařízení, ale víc než 1,5 Kč na jízdenku náklady na Internet ve vlaku pro ČD určitě neudělají.
Takže opravdu lze mít ve vlaku satelitní Internet "zdarma" :-) Respektive už v ceně jízdného - stejně jako je v ceně jízdného například WC nebo topení ve vlaku.
Jízdné ve vlaku je u nás průměrně 1 Kč/km. Pendolíno má teda ještě přípatek 35 až 200 Kč. Proti cenám za Západě je to ale stále naprosto směšné.
Fakt myslíte, že za tyto ceny lze mít ve vlaku satelitní internet zdarma? I DeutscheBahn mají internet ve vlaku placený: http://www.bahn.com/i/view/GBR/en/trains/overview/wi-fi-access.shtml
Panebože, myslel jsem, že se ČD telematika pochlapí s nějakým vlastním řešením... A nebo, že ve vlacích bude alespoň satelitní Internet, podobně jako je v letadle.
Přece jen satelitní Internet dnes zvládá i 10/4 Mbit, což je mnohem víc než zvládne síť mobilního českého operátora, žalostně pokrytá, zvlášť kolem železnice :-(
Musím Vás zklamat nebo překvapit, ale ona ta kapacita na satelitu není nekonečná a je poměrně drahá takže právě spíše naopak čím více přenesete tím více zaplatíte nikoliv naopak. Proto mají všechny služby stále počítaná data ostatně stejně tomu bylo když se internet v ĆR teprve rozbíhal u všech operátorů. Přece jen to nejsou okurky na trhu :-)
Pokud by jste například chtěl ještě i nějaké garance pásma ( což rovněž lze) připravte se na násobky.
Navíc si docela nedokážu představit jak by ten satelit fungoval když co chvíli jede vlak pod kopcem nebo mezi stromy. V ČR je elevace cca 32°.
Odezva satelitního Internetu je cca 500 - 700 ms, v případě 3G nebo CDMA je to také cca 400 - 800 ms, takže je to téměř stejné.
Pro e-maily nevadí velká odezva, zrovna jako pro instant messaging (zprávy přes Skype, ICQ, Jabber atd.) nebo webové stránky včetně chatů. Zpráva prostě bude mít zpoždění například 600 ms, což je v chatové komunikaci zanedbatelné - tedy pokud zrovna neodesíláte "Přestřihni ten modrý drát, ne ten červený" a Chuck Norris na druhé straně nemá štípačky v ruce a odpočet neukazuje 2 sekundy :-D
A dokonce se na tom dají i hrát on-line hry, kromě FPS (stříleček), ale například strategie perfektně :-).
"stejně jako je v ceně jízdného například WC nebo topení ve vlaku."
... mno ... v cene ... mockrat sem jel s CD, a vlak netopil (vubec), a jen vyjimecne se mi stalo, ze by hazlik byl ve stavu "se zavazanejma vocima a ucpanym nosem, ale da se", prevazne by ve stavu "pokud se nechces poblejt i posr.at zaroven, tak o tom ani nepremejslej"
Pendolino je napájeno trolejí a v okolí trolejí nemohou být žádné stromy - tj. byl okolní porost upraven. Tedy i pokud vlak jede někde, kde jsou stromy, jsou dostatečně daleko tak, aby byl i signál pro anténu.
Ohledně kopců, tak zatím jsem ještě neviděl kopec, který by bránil satelitnímu příjmu :-D Signál by nebyl jenom v tunelu.
Existují satelitní operátoři, kteří nabízí i programy bez FUP. Dá se počítat s tím, že ČD není "běžný zákazník" a určitě by dostali speciální tarify, případně jde do vlaku umístit i nějaký menší proxy servřík, který bude cachovat webové stránky a tím se ZNATELNĚ sníží provoz do Internetu. Protože fotografie například na Novinkách se načte jenom jednou do proxy serveru a nebude se muset načítat pokaždé z Internetu.
Zrovna tak všechna grafika běžně navštěvovaných serverů, veškeré skripty atd. - načte se z internetu jen individuální obsah uživatele - tj. například jen text e-mailů, ale logo seznam e-mailu se načte jenom jednou pro všechny ve vlaku. Hodně to uspoří dat :-).
Samozřejmě úplně nejlepší by bylo, kdyby ČD Telematika přišla s něčím vlastním na bázi BPL - Internet přes elektrickou trolej. Nebo si natáhli ještě jednu "extra datovou trolej", která by sloužila výhradně pro data. Na pořízení by to bylo opravdu drahé (počítám tak okolo miliardy celkem), ale vlaky by mohly mít klidně 1Gbit/s a ping do NIXu do 10 ms.
Je potřeba si uvědomit, že to NEJSOU zbytečné investice. Protože jakýkoli business, obchod a rozkvět státu přímo souvisí s kvalitou a dostupností komunikace a přepravy.
Opravdu není náhodou, že přední státy světa měly telefon v každé stodole a kvalitní silnice.
Tohle věděl už Tomáš Baťa. Dostupný a rychlý internet pro každého a všude zvedne komunikaci obyvatel se zahraničím, zlepší se jazykové schopnosti a každá komunikace s sebou přináší nové vztahy a ty s sebou přináší nové a větší obchody.
Tak to je pravda! Bohužel naše vláda a přední představitelé firem NEMAJI myšlení bohatých, ale myšlení chudých zlodějů - ti se snaží co nejvíce nakřečkovat.
Ovšem skutečně bohatý člověk jako byl například Tomáš Baťa ví, že bohatství není pouze rozdíl mezi jeho majetkem a majetkem jiných - je to především ÚROVEŇ života. A pokud chci zvýšit úroveň sobě, musím ji zvyšovat i všem okolo.
Blahobyt leží v dostupnosti komunikace a v dostupnosti vzdělání. Čím levnější a dostupnější pro kohokoli, tím se mají lidé a celý stát lépe!
Vzdělání poskytované státem musí být zdarma pro všechny - to byl důvod proč se Babylon stal nejbohatším městem své doby. Lidé ze svých zisků platí daně, vyšší vzdělání přináší vyšší zisky, takže se zaplatí samo a automaticky. Dokonce zvýší zisky i těm, kdo se ho neúčastní, protože určitý stupeň vzdělanosti šíří mezi své známé a rodiny každý jeho účastník - takoví lidé pak mají vyšší příjmy a stát více vydělá.
Vzdělání zdarma není komunismus nebo socialismus, je to naopak pravý KAPITALISMUS a je to klasická INVESTICE ze strany státu.
Kolik by jenom asi státu vydělala lepší propagace a veřejné kurzy angličtiny? Jak jinak by asi vypadal obchod a tok peněz v ČR, kdyby 95% populace hovořilo a bez problémů četlo i psalo v angličtině stejně jako v Holandsku?
A jak jinak by na tom byla ČR ve světě, kdyby místo dnešních 20% díky lepším možnostem studia při zaměstnání mělo VŠ vzdělání 80% lidí?
Vzhledem k šikovnosti a inteligenci našich lidí bychom byli nejbohatším státem v Evropě jenom díky té angličtině - viděl jsem, jak to změnilo život mně. Kdyby se k tomu ještě přidalo vzdělání pro každého, tak to už si ani neumím představit vzhledem k tomu, že jsme v centru Evropy. Nejspíš bychom za sebou nechali i Japonsko :-).