V článku se píše, že v zahraničí je naprosto běžné, že volné data a API je obchodní model, jako jediný je tam zmíněn google.
Nejsem si jistý, ale opravdu je obchodní model googlu postaven na poskytování API zdarma?
V článku jsou zmíněny firmy, které data pracně shromaždují a pak je poskytují jako svoje služby a je to jejich zdroj příjmů, jaký důvod by je měl vést k tomu, aby svá data někonu zadarmo poskytli?
Navíc v článku se pak uvádí příklad, že ty data budou ostatním prodávat, tak je to tak trochu v rozporu s titulkem...
Těch 1795 API patří malým službám poskytujícím třeba možnost vygenerovat animovaný GIF (API nemusí být jen o datech) až po velké státní databáze jako Data.gov.uk.
Ty první zveřejní API zdarma a doufají, že uspějí a budou mít peníze na nadstandardní služby, které zpoplatní. To je myslím jasný obchodní model. Ti druzí mají poskytování volných dat v popisu práce.
Děkuji, takže klasika, ted to dávám zdarma a až bude dost zákazníků tak to zpoplatní... Pak se budou divit, že se všichni přesunuli k jiné službě, co to poskytuje zrovna zdarma a pak to chce zpoplatnit. Obchodní strategie dobrá, ale radši se stále živím nějak jinak :-)
tak nějak sem čekal, že mi dáte pár odkazů na služby, které Se tím opravdu živí, ne že se tím chtějí živit a teď jen čekají kdy dojde investorovi nebo rodičům trpělivost a peníze nebo je to dotované ze státního.
Taky se mi to nezdá. Jen těžko bude někdo úspěšně kopírovat obchodní model google. Ten není založen na zisku ze samotného poskytnutí dat přes API, ale z prodeje reklamy. Veškeré ostatní služby, které google nabízí jsou cíleny jen pro zlepšení image a zvětšení reklamního trhu. Kdokoli jiný ať už malý nebo velký bude jen ťežko kopírovat stejný model a tak sáhne spíše po modelu nastíněném v článku a ten je spíše jen teoretický (jsou nějaké success stories?) a riskantní.
Souhlas, na ty příklady úspěšných firem také čekám, se divím, že autor vytáhnul jen google, který se tím neživí.
Pan M. Malý se sice tváří a chová jako mistr světa, ale tohle se mu moc nepovedlo :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).