Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Všichni o ní mluví, ale málokdo ji viděl. Virtuální realita se od dna ještě neodlepila od Roman Nepšinský - „VFX1 vam zjevne take nic nerika, to se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 2. 2017 12:41

    Roman Nepšinský

    „VFX1 vam zjevne take nic nerika, to se psal rok 1995“

    Ano, i na tomto Invexu jsem byl. :)

    „Pricemz i to VFX bylo po technologicke strance pri srovnani s tim co se nabizi dnes daleko propracovanejsi, nebot to melo display pro kazde oko zvlast, a soucasti byl pochopitelne i zvuk.“

    Pardon, že jsem hned na začátku nepoznal, že jen trollujete. Protože Rift má také samostatné displeje pro každé oko, zabudované audio (Vive má slíbené)... jen na rozdíl od VFX1 má na oko 1080x1200 OLED s nezřetelnou mřížkou místo 263x230 LCD s šíleným screen door efektem. Ani ten malý úhel pohledu u VFX1 (FOV 45 místo 100-110 stupňů?) to rozlišení nezachránil, naopak úplně zabil pocit vnoření, když to bylo jako se dívat do studny. ;)

    A o latenci, která je tím klíčem k opravdovému vnoření, asi radši mlčíte, že. Stejně jako o snímání polohy v prostoru ve všech osách, ne jen rotaci... ale jak jsem psal, jako trolling dobré, zareagoval jsem, takže máte bod.

    „Vasim bezdratovym snum se mohu leda smat“

    Jakým snům? Psal jsem, že to řešení bylo už předvedeno a funguje.
    https://www.vive.com/cn/accessory/tpcast/

    „Ano, Valve ohlasilo vyvoj her, hra se vyviji minimalne 5let“

    :-D Každá hra není Kingdom Come: Deliverance. I ve svém příspěvku jsem už několik existujících AAA titulů uvedl (Elite, Flight Simulator, ...), střílečky s ovladači už jsou také dostatečně dobré a zábavné na delší hraní (arkádové Death and Buried nebo hardcore Onward). Ostatně sami jsme jednu multiplayerovou vesmírnou střílečku ve verzi pro VR vydali už loni (je to alesamozřejmě indie, ne AAA :)).
    http://store.steampowered.com/app/548080

  • 16. 2. 2017 14:04

    Roman Nepšinský

    I trolling by měl být kvalitní, ten váš bohužel vypadá jen jako nevědomost skloubená s arogancí, to přece nemůže bavit ani vás, když to tu píšete... :(

    Pokud se ale ptáte z opravdového zájmu a jen to zkrátka neumíte slušně podat, tak tedy – ve VR se právě MS Flight Simulator X (Steam verze spouštěná pomocí FlyInside) ovládá vůbec nejlépe. Samozřejmě vidíte ve správném měřítku okolní krajinu, kokpit, můžete se libovolně rozhlížet, naklánět k přístrojům. Ty funkce, které si nenamapujete na ovladač (ať už jednoduchý gamepad jako Xbox One dodávaný k Riftu, nebo letecký joystick, Hotas apod.) můžete přímo v kokpitu ovládat pohledem. Podíváte se na příslušný prvek a stisknete tlačítko akce. Zkrátka podobně jako to fungovalo klasicky na monitoru a ovládání kurzorem myši.

    Letecké simulátory nemám zmapované všechny, některé vznikají už přímo pro VR (např. Aerofly FS 2 http://store.steampowered.com/app/434030/ ), předpokládám, že brzy přibude i ovládání dotykovými ovladači pro ruce, pokud už to někde není. Pak bude dojem z kokpitu ještě lepší, protože např. Oculus Touch mají i vibrace a reagují tak, když se něčeho dotknete.

  • 16. 2. 2017 10:30

    Roman Nepšinský

    „(fd) Bublina kolem VR tu jiz nekolikrat byla“

    Ne, skutečné VR tu nikdy nebylo, toto je poprvé, kdy je to na dostatečné technické úrovni. Zpoždění obrazu za pohybem do 10-20 ms, šířka pohledu okolo 100 stupňů, relativně postačující rozlišení bez obtěžujícího rastrového efektu (screen door effect), velice přesné detekování a zobrazení polohy v prostoru – jak brýlí, tak ovladačů pro ruce. Tento efekt vnoření nebyl dříve možný, srovnání s 3D kiny/televizí je technologicky mimo.

    „a stejne to dopadne i nyni - tzn umre“

    OK, řeknu to hráčům, které denně vidím v Elite, Dead & Buried atd., že už by je to pomalu mělo přestat bavit a měli by headsety zase prodat a zapomenout. :-D

    Ten postřeh s joystickem je nicméně trefný. Právě zažraní hráči „okrajových“ žánrů jako simulátorů VR propadli, v diskuzích píší, že už se nelze vrátit k hraní na monitoru. A skutečně Elite, Eve, Flight Simulator, X-Plane, DiRT Rally, Project Cars, Eurotruck simulator apod. se v tom hrají dobře. Jediná otázka tedy je, jestli a kdy se z toho stane masovka, jak píše i Honza Sedlák.

    Tříáčkové tituly už nějaké existují, Valve hlásí vývoj 3 nových velkých VR her, současně vyvíjejí vylepšenou verzi ovladačů pro ruce (aby s Vive dohnali Oculus Touch, které jsou ergonomičtější).

    „(Jan Sedlák) Mnozí za technologicky nejvyspělejší VR headset považují Vive od firmy HTC“

    Právě že headset má Vive slabší. Používá čisté fresnelovy čočky, které dělají v obraze nepěkné kruhy (Rift používá hybridní, kde je to míň patrné, obraz je ostřejší, Playstation potom používá konvenční čočky, kde není tenhle problém vůbec). Lepší ale mají sledování polohy v prostoru, u Riftu kamery nepokryjí tak dobře velký prostor a je náročnější si to dobře nastavit (+ větší požadavky na USB připojení).

    „Ten vyžaduje výkonné PC“

    Zrovna Oculus používá technologie ATW (asynchronous time warp) a ASW (asynchronous space warp), které umožňují mít 90Hz VR zážitek i pokud hra stíhá renderovat jen 45 fps. Od SDK 1.10 z konce loňského roku se to navíc aktivuje automaticky, vývojáři nemusí nic dělat. Díky tomu byly také sníženy původní minimální HW požadavky z i5 a GTX970 na i3 a GTX960.

    „a stále se připojuje nemotorným kabelem, který překáží při manipulaci.“

    Už před nějakou dobou byl pro Vive představen bezdrátový modul, pro Rift bude předpokládám také následovat.

    Nástup VR nebyl na začátku tak masový, jak se předpokládalo/dou­falo, ale i tak se dá počítat s násobným nárůstem každý rok a je to otázka několika málo let (a možná dalších a levnějších generací VR), než se dostatečně rozšíří, aby byl víc zajímavý i pro tvůrce obsahu.

  • 16. 2. 2017 16:40

    Roman Nepšinský

    „Jisteze, letecke simulatory se hraji gamepadem a ovladaji jednim tlacitkem.“

    To první jde (zejména při použití shiftu, aby se daly namapovat desítky funkcí), to druhé nikdo netvrdil. Stejně jako můžete na virtuálním kokpitu táhnout kurzor myši, můžete táhnout tím pohledem. U klapek, trimu atd. máte případně i virtuální šipky, když to chcete posunout jen o jednu polohu.

    Na letecké páce a plynu tak mám osobně namapované funkce pro létání, ale je fakt zbytečné mapovat si tam třeba vnější osvětlení nebo rozsvícení pásů v kabině A320/B737, když se mi stačí podívat nahoru a přepnout spínač pohledem. Ale nikdo vám nebrání si to namapovat podle potřeby.

    V Riftu je i zabudovaný mikrofon, dost lidí v simulacích typu Elite používá software jako Voice Attack, který provádí funkce na základě hlasových povelů. V Elite si tak člověk může představit komunikaci z AI, v FSX kopilota. ;)

    „Okolni krajina nikoho nezajima, protoze ti co simulace hraji, letaji jako v realite = podle pristroju.“

    Pokud začnu používat podobné argumentační fauly jako vy, tak třeba při VFR letu v kluzáku nebudu pozorovat krajinu, ale jen výškoměr, a jistě na to letiště nějak trefím. ;)

  • 16. 2. 2017 17:55

    Karel (neregistrovaný)

    Čemu přesně nerozumíte na "Ty funkce, které si nenamapujete na ovladač" ?

    Osobně používám HOTAS Saitek x52. S tím už byste uměl? Je na tom i ta myš, pokud byste potřeboval.

    A ani ta klávesnice není problém, HTC Vive má kameru a umí vám spojovat obraz. Takže na tlačítku můžete mít zapnutí a vypnutí kamery. Když potřebujete něco napsat na klávesnici, tak stačí přepnout kameru a rázem ji vidíte a není problém na ní začít psát. Popisky sice nepřečtu, ale já beztak při psaní na ruce nekoukám.

  • 16. 2. 2017 15:08

    fd (neregistrovaný)

    Jisteze, letecke simulatory se hraji gamepadem a ovladaji jednim tlacitkem. Palubni pocitace se pak zrejme programuji telepaticky.

    Mysi to nikdo nikdy neovladal, rozhodne ne nikdo, kdo hraje dele nez 10 minut. V by default dodavanych strojich to ostatne ani neni mozne, protoze funkcnich je jen cast ovladacich prvku.

    Okolni krajina nikoho nezajima, protoze ti co simulace hraji, letaji jako v realite = podle pristroju.

    Apropos, jakpak si predstavujete, ze pohledem a jednim tlacitkem ... tocite ovladacem, napriklad nastaveni vysky/kurzu/ka­librace tlaku/ atd atd. Takove drobnosti jako trimovani, vyvazeni ... ani nezminuji. I ta mys by byla radove efektivnejsi.

  • 16. 2. 2017 11:19

    fd (neregistrovaný)

    Vskutku ... Kdopak ze zdejsich ctenaru si VR, a to vcetne moznosti si predmety osahat, zkousel na Invexu? VFX1 vam zjevne take nic nerika, to se psal rok 1995. Pricemz i to VFX bylo po technologicke strance pri srovnani s tim co se nabizi dnes daleko propracovanejsi, nebot to melo display pro kazde oko zvlast, a soucasti byl pochopitelne i zvuk.

    Vasim bezdratovym snum se mohu leda smat, staci se podivat, jak uzasne funguje bezdratove pripojeni tzv "smart" TV. A to je ta televize dratem pripojena k elektrickemu rozvodu, takze ji nejaky vykon a spotreba potize necini.

    Ano, Valve ohlasilo vyvoj her, hra se vyviji minimalne 5let. Jedna nebo dve hry, to tak odpovida tomu co vyslo prave pro VFX1.

  • 16. 2. 2017 13:38

    fd (neregistrovaný)

    Vskutku ... zajimalo by mne, jak budete v MS Flight Simulatoru X (vice nez deset let starem a presto stale jedinem, ktery stoji za hovor), ovladat to letadlo ... s VR na hlave. Nejspise nijak, ale to prece nevadi.

    Apropos, mimo jine zarny priklad toho, jako moc se pozenou vydavatele do investic kolem VR, ten trh je totiz jeste o rad mensi, nez trh pro letecky simulator.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).