Hlavní navigace

Názory k článku Vydají se české eshopy cestou personalizace obsahu?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 6. 2010 19:20

    Petr (neregistrovaný)
    1) Celý ten článek působí dosti nepřirozeně, uměle, divně. Více než dvacetkrát použité slovo personalizace v nejrůznějších tvarech. Dále extrémní využívání tučného písma a nadpis téměř nad každým odstavcem (!) je prostě šílenost praktikovaná především na stránkách typu MFA a přehnaná snaha o rádoby "SEO" text. To se na Lupě jen tak nevidí...

    2) Pořád jsem čekal, kdy už konečně bude řeč o personalizaci, když se to tam tím slovem jen hemží. Jenže jsem dočetl, a zjistil jsem, že to, co si pan autor pod personalizací převážně představuje, jsou v podstatě jen další filtry a jejich navázaní na účet uživatele. Tohle je v podstatě technicky triviální záležitost, co se týče implementace, a pokud to většina obchodů nepodporuje, tak bych řekl, že zřejmě proto, že v tom nevidí žádný smysl ani pro sebe, ani pro zákazníka. Stejně tak pochybuji, že by to využívali v nějaké větší míře sami zákaznici. Ale pokud existují důkazy, že to tak není, tak sem s nimi, rád se poučím. Každopádně tohle měla být práce autora článku, a pokud personalizaci propaguje, nebo mu alespoň zjevně vadí, že ji české e-shopy nepodporují, tak by měl také uvést důvod PROČ by ji měli zavést.
    Jinak je hodnota tohoto článku asi stejná, jako kdybych zjišťoval, které e-shopy mají zelenou barvu odkazů, protože se mi to mocinky líbí a myslím si, že by to mělo líbit i ostatním lidem a proto by to měli zavést všude.
  • 15. 6. 2010 19:30

    anonymní
    Poslete mi na mail cokoli jineho nez potvrzeni objednavky = jdete na blacklist. Proste cokoli si nezaskrtnu ze vylozene chci tak defaultne nechci. Eshop si svou klientelu musi budovat dlouhodobe a jediny rozeslany spam tuhle snahu behem jedineho dne znici na nekolik let. Kdyz totiz nekde nakoupim a jsem spokojen, tak az budu priste JA chtit neco podobneho, pujdu se JA podivat, zda maji co hledam. Jakmile me budou otravovat ...

    Totez plati o vsemoznych kravinach a ziskavani informaci. Kdyz prijdu na shop, tak bud kupuju obcas a pak me zajima, zda je to prehledne a dostatecne informacne objemne default (a nejake moznosti uprav me absolutne nezajimaji) a pokud budu nakupovat pravidelne, tak me mozna spis bude zajimat moznost napojeni do meho SW bez nejakych grafickych sragor.
  • 15. 6. 2010 7:37

    pepak (neregistrovaný)
    Zeptám se možná trochu hloupě: A k čemu ta personalizace bude? Máte nějaký konkrétní výzkum, který by dokazoval, jak je možnost personalizace využívána*), a další výzkum, který by odpověděl na otázku, nakolik lepší personalizace zlepší obchodní výsledky webu**)?

    A speciálně by mě zajímalo, k čemu mě jako zákazníkovi bude personalizace u internetového obchodu. Nastínil jste možnost "oblíbených kategorií", zřejmě v představě, že když mě zajímají televize, tak budu chtít koupit každý týden novou. Jako další pozitivum jste nabídl možnost, že si přeuspořádám bloky na titulní stránce podle svého - tzn. budu častěji a radši nakupovat, když budu mít možnost přesunout přihlašovací formulář z pravého horního rohu do levého dolního. Případně si na stránku e-shopu nechám zobrazit zpravodajství, svoji Facebookovou stránku, tři tisíce twitterů a vyhledávací okno Googlu, takže vlastně celý internet přestanu potřebovat a budu chodit jen na stránky e-shopu.

    Osobně si myslím, že z toho děláte zbytečnou vědu. U obchodů typu Alza, Mall, Kasa, které jste bral jako příklad, podle mě není personalizace vůbec k ničemu. Bral bych ji u obchodů s knihami nebo hudbou (kde kupuju spoustu v zásadě podobných položek, např. "všechno od autora XY"), ale tam IMHO bohatě stačí rozumně řešené vyhledávání a možnost si toto vyhledávání uložit (např. jako u eBay možnost udělat si z vyhledávání RSS kanál).

    *) Drtivá většina uživatelů, které znám, nic nepersonalizuje, i když o té možnosti ví; stačí se podívat na Start menu, desktop, domovskou stránku prohlížeče, vzhled mail klienta atd. atd. Vrcholem personalizace, kterou jsem zaznamenal, je změna pozadí plochy, u pokročilých uživatelů rozmístění ikonek do nějakých smysluplných bloků.

    **) Weby z období internetové bubliny z přelomu tisíciletí byly mimo jiné charakteristická i tím, že nabízely úžasné možnosti personalizace, které ale skoro nikdo nevyužíval - a když už, tak ho to nijak výrazně neovlivnilo v nakupování.
  • 15. 6. 2010 17:33

    anonymní
    Tenhle článek je jeden z největších blábolů co jsem na Lupě četl. Víc to snad ani nemá cenu komentovat.
  • 15. 6. 2010 11:15

    hexx (neregistrovaný)
    Kdyz me nejaky web zacne otravovat s personalizaci, jdu jinam. Mam rad hloupe obchody, ktere slouzi "jen" k nakupovani
  • 15. 6. 2010 7:48

    Martin (neregistrovaný)
    Nějak si nedovedu představit zboží, které na internetu kupuju opakovaně. Dokonce ani rohlíky nekupuju pořád ty samé, vybírám si podle toho, které se mi zrovna líbí..

    Dokonce ani v případě, že by taková potřeba skutečně existovala, si nedovedu představit, že by mi stálo za tu námahu přihlásit se, vybrat si "oblíbené zboží", uložit si to a znovu se přihlásit pokaždé, když ho budu chtít koupit.

    Existují jiné věci, které jsou potřeba a chybí. Například spolehlivé hledání podle parametrů. Aby u zboží nebyly například rozměry udány jednou v mm a podruhé v cm - což hledání podle parametrů značně omezí.
  • 16. 6. 2010 8:52

    Gwyn (neregistrovaný)
    Jako zaměstnanec a programátor v MALLu jsem si článek přečetl s úsměvem na rtech. Nebudu se rozepisovat o článku jako takovém, to již učinili jiní. Rád bych přidal malou poznámku ke stavu v MALL.cz, kterou autor popisuje jako "nulová známka po personalizaci". Cca měsíc máme na MALL.cz nové klientské centrum, které umožnuje tvorbu vlastního profilu z doručovací, fakturační adresy, typu platby a typu doručení. Nákup se tak výběrem profilu zkrátí o 2kroky. Z košíku rovnou na sumář objednávky. Pokud toto není krok k personalizaci tak už opravdu nevím co by si autor představoval.

    Za sebe dodám, že drtivá většina našich zákazníků by personalizaci v autorově pojetí neocenila ( podloženo statistikami a zkušenostmi o našich zákaznícíh )
  • 16. 6. 2010 17:27

    marcel kupka (neregistrovaný)
    To je samozřejmě chyba na mé straně - článek je starý cca čtyři týdny, minuli jsme se, za což se omlouvám.
  • 16. 6. 2010 10:53

    marcel kupka (neregistrovaný)
    Možná jestli ten úsměv není vyvolán tím, že jste programátor (jak sám píšete a tudíž uvažujete jako programátor) a ne obchodník.

    Co si autor představuje pod pojmem personalizace? Určitě ne pouze možnost vytváření vlastního profilu. Pod pojmem personalizace obsahu na straně zákazníka si představuji například to, co dělá Kosmas.cz - http://www.kosmas.cz/mykosmas.asp

    Pohybuji se roky ve světě knih (lépe řečeno v knižním retailu) a myslím si, že podobný druh personalizace obsahu českým (ale i zahraničním) e-shopům chybí a nemusí jít jen o prodej knih.

    Proč nenabídnout pravidelnému zákazníkovi (nevím jak v mall.cz, ale věřím, že i tam je pravidelný zákazník mnohem cennějším zbožím než zákazník náhodný) možnost vidět po přihlášení to, co vidět chce? Tedy to, co se změnilo od jeho posledního přihlášení - aktuální nabídku zboží z jím zvolených kategorií zboží, nové recenze produktů, které ho zajímají, tipy na akční zboží opět ze zvolených kategorií.

    Stačí si vzpomenout na oblíbené Paretovo pravidlo 20:80 a dosadit za těch 20 pravidelné a registrované zákazníky - dělají většinu obratu, proč jim nenabídnout větší komfort?

    Možností je nepřeberně, to, že to nikdo nedělá, neznamená, že je to špatná vize. A že není poptávka? Není to třeba proto, že není nabídka?
  • 15. 6. 2010 23:04

    Krákora (neregistrovaný)
    JA, JA, JA, bez grafiky...ty máš svejch problémů dost a nevýžádanej mail to neni...
  • 16. 6. 2010 0:22

    M. (neregistrovaný)
    Ještě že většina nakupujících lidí není z IT sektoru, protože kdyby měl každej nakupující podobnou inteligenci jako ty, tak žijeme v době kamenné.

    Obchody zasílají ve většině případů emailové zpravodaje jen lidem, kteří s tím souhlasili a i ty které to zašlou bez souhlasu a těch je minimum, pak mají možnost emailovou adresu z databáze odstranit.
  • 15. 6. 2010 21:29

    eshopak (neregistrovaný)
    mne se tento clanek zda trosku dost mimo.
    chybicka je treba v tom ze velka vetsina zakazniku se neprihlasuje a nebude prihlasovat, pokud na to nebudou mit velmi dobry duvod typu 50% sleva ;) a je blbost je k tomu nutit a zdrzovat.

    takze asi jedine tak propojeni s necim jako facebook a jeho profily a likes. To bude krasa :)
  • 16. 6. 2010 17:11

    Petr Král (neregistrovaný)
    Pane Kupko, určitě máte pravdu v tom, že personalizace je dobrý směr a ani my ho zatím nevyužíváme dobře. Bylo by ale dobré, a na to asi narážel kolega, příště v článku vycházet z aktuálních stavů obchodů. Stav klientského centra na MALL.CZ, který popisuje v článku, aktuální není a je to škoda.
  • 16. 6. 2010 0:35

    anonymní
    Jen chci ještě dodat, že ta autorem článku vzývaná personalizace je podle mne dostupná všem registrovaným uživatelům daného e-shopu, kteří procházejí nabídku takového e-shopu a jsou přitom přihlášení.

    Co jiného je oznámení, že "naposledy jste u nás nakoupily to a to zboží, které spadá do kategorie" ... stačí jen kliknout.
    V případě mnoha e-shopů je tahle funkce naprosto k ničemu. Kupte si domů dvě ledničky, zájezdy, stejný SW,... Obchodníci/přeprodavači to naopak ocení.
    Naopak, u potravinových doplňků, lístků do divadla, místenky v autobuse, hudebních nahrávek, knih, ... to může být užitečné.
  • 15. 6. 2010 11:56

    M. (neregistrovaný)
    Pod pojmem personalizace v eshopu si tedy rozhodně představuji něco jiného než autor. Jakožto nakupující určitě nepotřebuji a nechci to co v článku bylo zmíněni, naopak jako provozovatel eshopu uvítám pro sebe možnost o nakupujícím a přicházejících lidech co nejvíce informací a o jejich chování, mít možnost tyto informace vyhodnocovat a na jejich základě mít možnost nabídnout těmto lidem například formou emailu, nebo na úvodní stránce či jinde zvýraznit v obchodě konkrétní zboží, konkrétní akce a podobně.
    Vybudování takového systému ovšem stojí nemalé peníze. Velké obchody do toho nic nenutí, oni žijí v podstatě z historie své značky a představou když mají za sebou tolik peněz, tak je nemůže na trhu ve svém oboru nikdo ohrozit. Na trhu se tak najde jen opravu velmi malý počet kvalitních obchodů s kvalitním zázemím a týmem, který svou prací žije a dělá skutečně vše pro zákazníka a chápe také výhody internetu. Takovéto prosperující obchody dokáží takováto vylepšení svých stávajících obchodních systémů zaplatit a dříve nebo později se s nimi setkáme, nebo možná i již setkáváme aniž bychom o tom věděli. Na trhu jsou ale víc jak dvě třetiny obchodů dalo by se říct podomních prodejců, tedy lidí kteří mají obchody ne ani tak jako hlavní činnost, ale jen na přilepšenou často ke svému zaměstnaneckému poměru, nebo lidi, kteří jen přebírají automaticky do eshopů data od skutečných obchodníků a přeposílají jim objednávky. Tato skupina lidí do inovací svých systémů nechce investovat žádné další peníze, ti chtějí jen obchody za co nejmenší možnou částku na pronájem, jejich obchody vypadají odpudivě už svým vzhledem, natož funkcema, ale jim to stačí. Tato skupina určitě nebude investovat ty potřebné velké peníze do podobného prosonilizačního systému, který si každá firma nechá pořádně zaplatit vědoma si jeho velké užitné hodnoty. Najde se tam opravdu mezi nimi jen pár výjimek, kteří jsou schopní a nadšení.
  • 16. 6. 2010 11:59

    tom (neregistrovaný)
    Presne tuhle jsem hledal TV jeden e-shop jedna znacka a u jednoho modelu maji uvedenou zpotrebu (shop: xxxW, home: xxxW) a u druheho (stanby: xxW ON: xxW) no jak to ma clovek porovnat???
  • 15. 6. 2010 19:55

    Marcel Kupka
    ke druhému bodu se vyjadřovat nebudu, k prvnímu ano - článek asi neprošel redakční úpravou, jeho typografická úprava je nešťastná, jde v podstatě o copy a paste z wordovského dokumentu, to je vše, co za sebe mohu říct.
  • 15. 6. 2010 9:27

    vag (neregistrovaný)
    Taky mi prijde ze informace na nekterych e-shopech silne pokulhavaji a nejsou to jen rozmery. Na personalizaci jim kaslu, proc by me mel web kam chodim proto ze tam je takovy a makovy vyber a takove a makove cleneni a vyhledavani opruzovat tim ze mi pak bude neco podstrkovat? Co takhle upresnit ty technicke parametry zbozi, neopisovat jen dokola a dokola ty same popisky atd. vzdyt nekde je to uplne ubohe co se tyce tech popisu. Aneb zbozi jsme nikdy nevideli ale ma tyhle skvele vlastnosti a je tak a tak moc super. A jelikoz setrime kazdy halir, tak jsme zbozi pro jistotu ani nevideli a uspesne lzeme ze je skladem. Jo a jeste jsem zapomenul zminit , ze se technicke parametry zmenily neb se preslo na jiny model..... ale to uz nikdo nezkouma. /koupil sem di desku co mela jen 10/100Mbit lan/ kdezto v popisku byla GLAN... prisel sem na to az po pul roce co jsem daval switch ktery to umi a ktery jsem mel v planu.....

    kdo ma v prdeli diru provozuje e-shop
  • 15. 6. 2010 9:40

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    tady je někdo zjevně seo copywriter. Víckrát byste tu personalizaci obsahu eshopů do nadpisů do textu dát asi nemohl co? ;)

    P.S.: Personalizace obsahu eshopu je věc stará min. 10 let, jako první s ní začal tuším Amazon, který nabízel jednu chvíli různým lidem dokonce jiné ceny, samozřejmě také jiné řazení a doporučování na základě předchozího chování atd.
  • 15. 6. 2010 19:23

    anonymní
    Nektere ceske shopy dokonce nabizely prihlasenym uzivatelum vyssi ceny nez tem neprihlaseny, nejspis v naivni predstave, ze si toho nevsimnou.
  • 15. 6. 2010 21:58

    Petr (neregistrovaný)
    ke druhému bodu se vyjadřovat nebudu

    Tak to je škoda, řekl bych, že nejsem sám, kdo by uvítal, kdybyste svá tvrzení z článku podpořil i nějakými odkazy na již existující studie/výzkumy/autority/knihy/články, které se daným tématem zabývaly.

    Tu mou poslední větu o zelených odkazech samozřejmě klidně ignorujte :-).

  • 16. 6. 2010 0:20

    anonymní
    U mnoha obchodů bych, pro občasného nakupujícího, uvítal větší anonymitu. Nemusel by udávat kvanta osobních údajů, nebo se registrovat. Nikdy by například nemusel sdělovat své jméno, ale často ani číslo mobilu nebo e-mail (zejména při vyzvednutí zboží přímo na pobočce e-shopu).

    Na druhou stranu, u většiny e-shopů mi chybí možnost objednat zboží po telefonu nebo e-mailem, namísto použití "nákupního e-košíku".

    Také mi vadí, že pokud si přečtu podmínky e-shopu, či návod na používání a potřebuji něco upřesnit, tak na položený dotaz (zpravidla e-mailem) mi většinou nikdo neodpoví.
    Nevím jak je to v cizině, ale u nás je to běžné. Pokud by zákazník vyžadoval mírně odlišný přístup, nedokážu si představit, že by mu některá z větších firem byla schopná vyhovět. O žádné personalizace nelze tedy hovořit.

    Naproti tomu, znám/znal jsem pár malých firem, které měli většinou bezplatnou telefonní linku a na té seděla paní která i vyřizovala e-maily a dotazy zájemců. Na webu jen aktualizovali množství dostupné skladem a pravidelně určovali které zboží je v akci a vše fungovalo perfektně. Pokud se náhodou stalo, že objednané zboží nebylo skladem (a přitom bylo v e-shopu jako skladem označené a dostal jsem nesplnitelný termín doručení) a e-shop měl možnost ho zaslat buď jako dvě zásilky, nebo zásilku jednu ale se zpožděním, uctivě se zeptali, zda nic nenamítám a zda by mi vyhovoval termín dodání tehdy a tehdy, nebo na zboží spěchám a upřednostňuji odeslání ve dvou zásilkách (jedna okamžitě, druhá později – již na náklady e-shopu).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).