Hlavní navigace

Názory k článku Vzkaz pro ČT: nadprodukcí tiskových zpráv sledovanost nezvýšíte

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 12. 9. 2011 12:51

    Jan Potůček
    Vážený pane Potůčku,

    reaguji na Vaši glosu Vzkaz pro ČT: nadprodukcí tiskových zpráv sledovanost nezvýšíte publikovanou 11. 9. na digizone.cz. Jistě by se dal impulsivně sepsat nějaký bonmot s jadrným vzkazem pro digizone.cz v titulku. Narozdíl od Vás se však nejprve pokusím zjistit, v čem je skutečně „zakopaný pes“.

    Na jednu stranu připouštíte, že dost možná v našich adresářích figuruje více Vašich e-mailových adres: „Ono opakované zasílání týchž tiskových zpráv se dá lehce vysvětlit tím, že na můj e-mailový účet míří zprávy zasílané nejen na moji osobní adresu, ale i na redakční mail.“ To je pravda. Vzápětí však na to s nonšalancí zapomínáte: „Když vám ale tentýž člověk zašle tutéž zprávu třikrát, a jiný zaměstnanec tiskového odboru potom ještě dvakrát, oprávněně se musíte ptát, zda se v České televizi nezbláznili.“ Nezbláznili jsme se. Nikdo z redaktorů tiskového úvaru ČT neposílá tiskovou zprávu dvakrát. Duplicitu v tomto ohledu mohou způsobit jen e-mailové adresy. Takže by ve Vaší glose lépe než: „zasláno 2x“ popisovalo skutečnost: „doručeno 2x“.

    Využíváme adresář, který obsahuje takové e-mailové adresy, jejichž uživatelé nás sami požádali, abychom jim zasílali tiskové zprávy a další materiály. Není mi známo, že by někdo doplňoval nějaké adresy jen z vlastního "plezíru". Pokud se z nějakého důvodu postupem času z jedné redakce sejdou adresy osobní a současně skupinové, které se pak v rámci dané redakce všelijak hromadně přeposílají opět na osobní adresy, je logické, že nakonec někdo může jednu a tu samou zprávu (se stejným časem odeslání) dostat do svého e-mailového klienta dvakrát. Nebo i vícekrát, podle toho, kolik e-mailových adres má svou absolutní „konečnou stanici“ v jeho e-mailovém softwaru. Není skutečně v našich silách, zjišťovat, jak která redakce přesměrovává své různé e-mailové adresy a jestli pak v konečném důsledku nedochází k duplicitě. Jestliže se například z nějaké redakce ozve první redaktor a požádá o zasílání tiskových zpráv na svou osobní adresu, po nějaké době se ozve také druhý redaktor ze stejné redakce a nahlásí pro jistotu skupinovou redakční adresu, pochopitelně druhý redaktor bude dostávat každý e-mail zřejmě jen jednou, avšak ten první se bude pravděpodobně divit, proč vše dostává dvakrát. Není nic jednoduššího, než se ozvat a adresy v našem adresáři společně zrevidovat.

    Důvod, proč některé programové tiskové zprávy dostáváte konkrétně Vy jednou od tiskového útvaru ČT (nejčastěji rozesílají Soukupová, Rašilovová, Janda) a po chvíli také od skladby programu ČT (nejčastěji rozesílá Havlová) je také prostý. V adresáři tiskového útvaru ČT figuruje jeden okruh novinářů. Oproti tomu adresář skladby programu ČT obsahuje téměř výhradně jen úzce specializované redaktory „programáře“, kteří mají v redakcích na starosti TV programy a televizní tipy. Těm skladba programu ČT rozesílá v pravidelných cyklech programové plány a aktuální avíza na programové změny. Protože tito novináři – až na výjimky, jakou představujete Vy – nefigurují v adresáři tiskového útvaru ČT, skladba programu ČT jim vybrané programové tiskové zprávy přeposílá. Opět však nutno podotknout, že i do adresáře skladby programu ČT se žádná adresa nedostane bez toho, aby si to její uživatel přál.

    Slovem do diskuze je jistě množství tiskových zpráv, jaké Česká televize vydává. Jsme přesvědčeni, že je důležité opravdu důsledně informovat veřejnost o zásadních krocích instituce a stejně tak akcentovat i zajímavé pořady. Účelem není zvýšení sledovanosti, ale informace o tom, jak veřejná služba funguje, co nabízí. Není toho málo, a tak ani počet tiskových zpráv není v porovnání s jinými televizemi úplně zanedbatelný.

    Upřímně by mě zajímalo, jak by vypadala Vaše glosa, kdyby Vám z České televize přicházela jedna tisková zpráva za týden. Česká televize nedostatečně informuje veřejnost? Tiskové oddělení ČT spí? Kavčí hory nedostatečně komunikují? Na co si platíme tiskové oddělení ČT? Ostatně není třeba chodit daleko. Nedávno nám ve své připomínce šéfredaktor TV Max vytýkal, že ČT směrem k novinářům nedostatečně komunikovala cyklus Nesmrtelní, přestože zevrubné informace o celém cyklu byly součástí programových plánů (dostupné s dostatečným předstihem) a před vysíláním jednotlivých snímků byla vždy vydána tisková zpráva, navíc má cyklus rovněž avizované stránky na webu ČT.

    Co je tedy správně? Možná bychom mohli rozesílat jen příležitostně nějaké graficky „vychytané“ presskity se spoustou fotografií a třeba k informacím o vypínání analogových vysílačů přistupovat podobně jako komerční vysílatelé. Novináři by nebyli zahlcení tiskovými zprávami, jen ti diváci by se tak o jednotlivých krocích nedozvídali úplně včas – nějaký ten pátek poté, co se tak bez jakéhokoliv předchozího upozornění stalo :) Zkrátka, není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. A zdá se, že není veřejnoprávní instituce, aby se mohla vůbec někomu zavděčit...

    Pěkný den přeje

    Štěpán Janda
    Redaktor

    ČESKÁ TELEVIZE
    Tiskový útvar
  • 12. 9. 2011 17:37

    László Vinetou
    V momentě, kdy jsem zafokusoval na verbum "akcentovat", jsem dal stop rídování komunikace, protože mám za to, že v ČESKÉ televizi může takové slovo jůzovat jen total trotl. A ještě jedna technická: Kerio Connect rozezná u příchozího emilu, že jde do konkrétní schránky a zároveň na skupinovou adresu jíž je schránka členem, a takový emil doručí do schránky pouze jednou.