Shodou okolností jsme minulý týden dělali telefonický průzkum mezi cca 50 náhodně vybranými obcemi.
Shrnu-li to jednou větou: "Zase si tam nahoře vymejšlí nějaký kraviny, my nemáme ani na kanalizaci natož na nějaký elektronický nesmysly".
Druhá nejčastější odpověď: "Jóó, tak tohle tady má na starost pan Informatik nebo pan DodavatelHardware a oni to určitě nějak řeší a pracujou na tom".
A pozor, co se týče střetu se zákonem, nejde jenom o přístupnost, ale i další povinnosti (např. zveřejňování organizační struktury, sazebníku, výroční zprávy či vedení registru dle zákona o střetu zájmů atp.).
a ja se jim vubec nedivim, ono by pro ukazku stacilo, kdyby zde vsichni WEB dodavatele napsali, kolik si uctuji za jednoduchy web a kolik za prezentaci, splnujici veskere mozne normy, predpisy (vim, ze se to dostalo az do zakona), vytvorene uzkou komunitou sledujici jen vlastni zajmy.
Starosta mensi obce nebo i mestestecka si nemuze dovolit dat statisice za web a X penez za slozitou upravu. Nema na to financne, nema lidi na slozitou aktualizaci....
navic jen na okraj je to o 90% vetsi rozpocet pro 0,5% lidi...
Tohle je typický argument retardů, kteří uvažují v rovině, že document.all je levnější než document.getElementById. Není je to stejně drahé, akorát musí zakázku dostat ten, kdo se vyzná.
klasika, ajtý mudrc nadává ostatním do retardů.. mám to štěstí že weby nedělám, bohužel je ale platím, tak vím, co firmy co se vyznají si počítají.. někdy stačí i ten, kdo se vyzná méně. Každopádně si myslím, že v obcích chybí peníze jinde více, než třeba na webu
Já taky weby nedělám, ale platím je. Právě proto se vyplatí být trochu v obraze (což samozřejmě na jednoduššího člověka působí dojmem "ajtý mudrce") a nenechat se zbytečně obrat.
Samozřejmě počítám, že se nepohybujeme v rovině, kdy jako variantu "kolik budete chtít za tento web" uvažujeme i studenta ČZU Pepíka, co "to vyjede z Wordu za pět kilo", ale bavíme se o zadání úlohy profesionálovi.
Souhlasím s tím, že v řadě obcí nemusí být prostředky na vyhazování, avšak má-li to být výmluva pro nedodržování zákona, tak to potěš koště.
Jako dodavatele webu muzu rict, ze za kompletni, pristupny web obce, pslnujici vsechny zakonem dane pozadavky si uctujeme 15 000 Kc. Rozhodne to neni ve Wordu, dana stranka byla nejlepsi strankou v okrese v soutezi zlaty erb.
Myslim ze 15 000 neni pro starosty obci zase tak moc aby nemohli plnit zakony.
ad 1/ ac se to nezda, pro radu obci je to dost penez
ad 2/ rada starostu tomu nerozumi a jednoduse nevi, co vubec ma poptat
ad 3/ nejen ze tomu nerozumi, ale nikdy s PC treba nepracovali a tudiz ani nevi, proc to vybrat
ad 4/ v RADE obci obyvatele web vubec nechteji, obec z turistu nezije a jim staci jen stranka s kontakem na obecni urad a otviraci dobou a to mi za 15tis prijde az az.
Jednoduse receno, reseni pristupnosti schvaluji o centralnich organu a statutarnich mest. U mencich subjektu na to nemaji zdroje.
ad 2+3 - naprosto mně fascinuje váš přístup k věci. Jednou byl schválen nějaký zákon. Řada subjektů ho nedodržuje. Namísto usilování o změnu zákona nebo usilování o jeho dodržování začnete vymýšlet důvody, proč ho vlastně určité subjekty nemohou dodržovat.
Představte si tento přístup přesně opačně. Začnu podnikat a nepovedu si účetnictví. Přijde na to berňák a já řeknu - to víte, je to složité, já tomu pořádně nerozumím. Jsou firmy, co to dělají, ale to je pro mně drahé. Myslím si, že účetnictví by měly vést firmy s obratem 10 milionů a výš. Pro mně to nemá smysl. To si vymyslel někdo nahoře, kdo vůbec netuší, jaký problémy mají normální lidi.
jen z osobní zkušeností vím, jak se lidi k tomu staví a proto se vám to tu snažím představit.
Promiňte, vaši paraelu s účetnictvím to v mém pojetí nesnese, ale to je jedno. je to spíš o tom, že zákon říká, že světla v obci mají svítit všechny a plot má být zelený a ne červený, ale zákon už nedal na barvu a na žárovku. vesměs se děje úplný buřt, zda web je přístupný nebo ne, ale máte pravdu, máme tu ten zákon.
Paralela s účetnictvím byla v obráceném vztahu občan versus stát.
V kauze přístupný web orgán státní správy/samosprávy (pro normálního člověka prostě "stát") na zákon kašle a újmu z toho má občan. "Stát" se přitom vymlouvá se důvody, které jste uvedl.
V mé smyšlené kauze účetnictví je to naopak. Na zákon kašle občan, státu to vadí a ten občan používá obdobné argumenty, proč zákon nedodržovat, jako onen "stát" o odstavec výše.
pokud se budeme drzet tematu clanku, nema cenu rozsirovat diskusi na tema obcan/stat. Pokud si stat sam pro sebe tvori pravidla, na ktere nema zdroje, je to smutne, ale vice nez odpovedet ve volbach volenim nekoho, kdo se zda schopnejsi stejne nezmuzeme.
Já diskuzi rozšiřovat nechci, pouze reaguji, že vaše "zdůvodnění", proč je v pohodě porušovat zákon, jsou dost těžko obhajitelná. Příklad z účetnictvím jsem přidal jen jako ad-absurdum dovedenou vaši argumentaci.
Opakuji však podruhé, že problém nestojí "nejsou zdroje". Již v mé první reakci jsem uvedl, že nechat si nakódovat stránku validní nemusí být vůbec dražší než nechat si udělat nevalidní.
Problém je, jak tu už padlo, nikoliv v penězích, ale v nekompetentnosti a pohodlnosti obcí spolu s vědomím (vámi hojně podporovaným), že jim za porušování zákona nic nehrozí.
Mart má pravdu, takhle nějak to v životě reálně vypadá. Uvědomte si, že malá obec má často placeného jen starostu a ten má tolik jiné práce, že web je pro něj v pořadí důležitosti až hodně daleko za vším ostatním. A to, že existuje nějaký zákon, který mu přikazuje mít www stránky podle nějakých pravidel - to z jeho pohledu musí být opravdu hodně absurdní.
V obci pro kterou jsme to delali take s pocitacem moc neumeli ,ale po zaskoleni a par tydnech praxe si plni stranky obstojne a tak je tam stale aktualni obsah. Stranky jim otevrely nove moznosti inzerce, diskuse s obcany, prezentace obce (fotogalerie, prezentace sluzeb) a dalsich veci, ktere jsou pr o obcany dane obce jiste prinosne (hlaseni rozhlasu a dalsi).
Chapu ze to neni asi pro obce ktere maji 30 obyvatel a z toho 3 maji internet, ale takovych je minimum.
ad 2/ poptat se na pristupne stranky pro obce...staci rict cislo zakona ktery to rika a dobry dodavatel webu by jiz mel vedet. Take existuje plno balicku primo pro obce.
ad 4/ v dane obci byly podobne stranky (tri fotky, kontakty, vypis obchodu ktere jsou v obci) to bylo vse. Ale s nastupem noveho webu se jim otevrely nove obzory. Obcane si na nej zvykli a komentuji zde deni v obci, sami prispivaji a diskutuji o problemech ktere by chtely resit. Na zaklade podnetu v diskusich obec vyresila jiz nekolik navrhu (problemu).
10 % obcí má do 110 obyvatel, 25 % do 200, 40 % do 305, 57 % do 500, 78 % do 1000 (stav k počátku roku 2008).
Pro malé obce je web skutečně jen zátěží, na kterou nemají ani peníze, ani lidi a zcela překvapivě ten web nemá ani čtenáře. Proto taky zde přetřásaný zákon se nevztahuje na všechny obce. (Horší je, že elektronickou úřední desku musí mít všichni.)
U velkých obcí je naopak web efektivním způsobem, jak komunikovat s veřejností, a pokud na to tamní zastupitelé nepřišli, tak je asi žádný zákon nespasí.
Smysl tohoto zákona vidím spíše v úřadech, které vykonávají státní správu, které jsou od občana–voliče dostatečně izolovány, takže zákon je jediný způsob, jak je donutit k určitým věcem.
Naopak u samosprávy bych nic nenařizoval, tam ať se rozhodnou sami.
add ad 2/ rada starostu tomu nerozumi a jednoduse nevi, co vubec ma poptat
Predpokladam, ze vetsina starostu nerozumi detailne tomu co dela. Ale jsou predci zpusoby, jak si informace zjistit a zajistit slusne provedeni praci. To by kazdy starosta musel byt odpornik na kanazlizaci, vystavbu chodniku, provoz skoly, ucetnictvi, ...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).