Obecně se traduje, že perioda, po které nový internetový server může počítat s nějakým inzertním příjmem, je zhruba půl roku. Ovšem v případě, když server stojí za to a jeho provozovatel se umí otáčet. Jenže počet serverů roste, s nimi ale také roste nechuť inzerentů inzerovat na neznámých a nově vzniklých serverech a rozsah inzertních příjmů na jednotlivé nové servery není zdaleka dostačující na to, aby se uživily jen z příjmů z inzerce.
Kde vzít a nekrást?
Pokud se podíváme do historie, lze srovnávat například se vznikem novin. V polovině osmnáctého století se vydavatelům ještě ani nezdálo o tom, že by existovalo něco jako inzerce, noviny se živily výhradně z peněz, za něž byly prodávány. Postupem času ale noviny začaly za úplatu vykonávat služby, po nichž byla poptávka. Zrodila se inzerce.
Podobně se situaci musí přizpůsobit i internetové servery. Zatímco reklamu si tištěná média statečně hájí a tato statečnost jim ještě nějaký čas bude co platná, je třeba poohlédnout se po jiných možnostech. A těmi nejzajímavějšími možnostmi je samozřejmě to, kde jsou internetová média doma a kde činnost spojená s příjmem co nejblíže souvisí s činností internetového média.
To, o jakou činnost půjde, si musí každý vytipovat sám – na to žádný obecný recept neexistuje. Například příjemným vedlejším příjmem pro Mobil server kdysi bývala správa stránek firem zabývajících se telekomunikacemi – takového klienta bylo pro nás snadné najít i přesvědčit, že právě my jsme ti nejpovolanější.
Existují samozřejmě i další cesty, kupříkladu poradenství v internetové strategii. Dnes mnoho firem trápí problém, jak správně vstoupit na Internet – zda má smysl pro ně koupit eShop, nebo si ho sami mají vyvinout atd. Pokud je to oborově zaměřená firma, není pro stejně oborově zaměřený server lepší příležitosti, než nabídnout pomocnou ruku spojenou s nízkou fakturační částkou.
Právě služby související s Internetem jsou velmi vděčným cílem pozornosti a mnohá symbióza může být užitečná. Například provize ze zboží prodaného přes váš server domluvená s oborově blízkým prodejcem sice nemusí přinášet statisíce, zpravidla ale také nevyžaduje tolik práce a představuje byť z počátku nízký, ale stabilní příjem.
Dnes je velmi obtížné dát jednoznačný recept na to, kde z Internetu peníze „vydestilovat“ – můžete si všimnout jisté závislosti mezi obtížností vytvoření takového receptu a mezi tím, jak je snadné z nuly udělat obrovské a úspěšné médium. Právě originalita obchodního modelu je do značné míry totožná s právem na život internetového projektu; nepochybně jste si všimli, že mnoho naprosto ztřeštěných nápadů se na Internetu uchytí a funguje, zatímco věčné kopírování úspěšných myšlenek nepřináší ani zdaleka ten očekávaný efekt.
Jedno má ale Internet pomalu leč jistě společné s klasickým podnikáním: někde na konci cesty musí být vidět hotové peníze. A okamžik, kdy jste se rozhodli udělat něco „stejně, jako se to povedlo těm druhým“, je prvním krokem do záhuby. Internet učí ctít originalitu.