Hlavní navigace

Zbourá iPad noviny?

17. 1. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pokud se i vy těšíte na to, až Apple a Rupert Murdoch konečně uvedou první iPad only noviny a ty zničí soudobý svět tisku, doporučoval bych vám zachovat si chladnou hlavu.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Mediální magnát Rupert Murdoch je známým zastáncem toho, aby uživatelé Internetu dělali věci, které dělají sakra neradi. Tj. aby platili za obsah. Společnost Apple  je, se svými produkty, jedním z mála dodavatelů technologií na světě, který je skutečně schopen donutit lidi, aby za něco platili. Není to tak dávno, co to dali dohromady.

Exkluzivní noviny, které měly vycházet výhradně na iPadu a tedy kombinovat ideu páně Murdocha placeného obsahu s technologickými možnostmi jablečné avantgardy, se již několikrát odložily.  Považuji za docela jisté, že je Rupert nakonec do provozu uvede. Otázkou ale je, komu budou doopravdy určeny? A jak moc se ujmou?

Myslím si, že z pohledu Murdocha jsou noviny na iPadu první vlaštovka vysněné aplikace principu walled garden na digitální zpravodajská média a tedy i na mediální svět. Problém ale je, že ani v Americe a už vůbec v českých podmínkách nepůjde o revoluci větších rozměrů.  Applenauti to neradi slyší, ale iPhone, byť je vidět na každém kroku, není lídrem v oblasti mobilních telefonů, a iPad pak představuje sice krásný kus designu, hardwaru i sofistikovaného softwaru, ale v podstatě jde pouze o nabubřelou a předraženou hračku bez reálného použití (v tom  je Apple  doslova mistrem). IPady byly hitem vánoc, nedivil bych se, kdyby i příštích, ale na to, aby představovaly byť i smysluplný komplement k tradičním novinám a k deníkům online, jich prostě není dost. Kromě toho jejich poměr cena/výkon/výbava je doslova katastrofický.

BRAND24

Murdochovo impérium poskytne novinám v iPadu nepochybně exkluzivní obsah – denně ho vyrábí více než dost. Dovede je také financovat, respektive dotovat, protože se určitě najdou miliony lidí ochotných si titul „na zkoušku“ předplatit, ale dlouhodobě se udrží jen velmi málo abonentů. Noviny v iPadu se mohou stát exkluzivním produktem pro omezenou skupinu uživatelů, kteří si jej budou moci dovolit a současně výkladní skříní impéria News Corp, ale dost těžko skutečnou avantgardou elektronické publicistiky. Stejně, jako jí není například Bloomberg  (pro neznalého tuzemce: hračka ještě nesrovnatelně dražší než je iPad, bez níž se ale moderní burzián ani vteřinu neobejde).

Čas elektronických novin v osobních čtečkách byl předpovězen*, nemá cenu polemizovat s tím, zda nastane nebo ne. Nastal rozšířením PDA a programů typu Plucker. Murdochova vize jej možná posouvá blíže oné sci-fi realitě. Ale obávám se, že určitě ne blíže skutečně každodennímu použití v masovém měřítku. To totiž neleží v rukou Apple a obávám se, že ani News Corp.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).