Vlákno názorů k článku Zkuste to bez drátů, milý Marconi! od Bohuslav DAVID - Praktické zkušenosti s bezdrátovým připojením u Cesnetu. Pro pobavení...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 4. 2000 11:40

    Bohuslav DAVID (neregistrovaný)
    Praktické zkušenosti s bezdrátovým připojením u Cesnetu.

    Pro pobavení všech, jsem se rozhodl shrnout své zážitky s připojením k Internetu pomocí bezdrátové technologie Breezenet a prostřednictvím firmy Cesnet z.s.p.o.
    O bezdrátovém připojení jsem začal uvažovat v září roku 99. Po prostudování nabídek různých ISP mi přišla nejvýhodnější nabídka Cesnet-u. Kontaktoval jsem tedy obchodní oddělení a dotázal se na možnost připojení. Pracovnice Cesnetu mi po konzultaci s techniky řekla, že mám asi smůlu protože jsem asi za horizontem a tedy nemá cenu jet ke mně měřit. signál.
    O dva měsíce později jsem náhodně četl nabídku firmy Unreal s.r.o na bezdrátové připojení. Kontaktoval jsem je, druhý den přijel technik a proměřil signál a řekl mi, že signál je perfektní (2.5 km, přímý výhled), a k mému velkému překvapení, že oni vlastně prodávají připojení Wireless Eko nabízené Cesnetem a sami pouze pronajímají hardware pro připojení. Za cca 14 dnů jsem měl smlouvu s Unreal s.r.o, fungující bezdrátový spoj a IP adresy od Cesnetu. S Cesnetem jsem ovšem neměl žádnou smlouvu. Tu jsem dostal až o více než dva měsíce později. Vše fungovalo k mé plné spokojenosti cca 14 dnů. Pak začala záhadně klesat intenzita signálu. Přišli technici , zjistili, že u mě je vše v pořádku a že problém je na uzlu bezdrátové sítě (Dům odbor. svazů). Provedli opravu, která vydržela týden, pak se situace opakovala. Pracovníci Unrealu mi později řekli, že nedokázali příčinu závad na DOS identifikovat. Výpadek se opakoval celkem 3x v rozmezí týdne až dvou. Nakonec provedli pracovníci Unreal s.r.o takovou úpravu systémů uzlu, že se závady neměly opakovat. Pochopitelně jsem nebyl nadšen, když o 18 dní později poklesla rychlost připojení na 200 bps. Nejdříve jsem se obrátil na Unreal s.r.o. a ti vše proměřili s tím, že jejich spoj je tentokrát OK a že chyba je na síti Cesnetu. Pracovník Unrealu mi slíbil, že mou reklamaci oznámí Cesnetu a že si myslí, že to souvisí s rekonfigurací, kterou Cesnet v ten den prováděl. Čekal jsem, žádná odezva. Po dvou dnech (weekend) jsem sám napsal na technickou podporu Cesnetu a počkal 24 hodin. Žádná odezva. Tak jsem chtěl na helpdesk Cesnetu poslat fax, zjistil jsem však, že faxové číslo je dokonale utajeno, proto jsem zavolal alespoň na zveřejněný telefon. Pracovník helpdesku (zásadně se nepředstavuje) mě odkázal na člověka identifikovaného jako p. Bíba, který by měl tuto věc řešit. Vyložil jsem mu problém a on mi slíbil, že mi zavolá. Nezavolal. Po dalších 24 hodinách jsem opět volal na helpdesk. Tam mi bylo s velkou neochotou sděleno, že nějaký nejmenovaný technik si myslí, že se to během dne vyřeší. Po dalším dni bez funkčního připojení jsem si zavolal na helpdesk znovu a byl jsem konfrontován s velkým překvapením, že mám nějaký problém a jakou to mám vlastně IP adresu. Po sdělení potřebných údajů následovala krátká pauza a po ní tvrzení, že vše je v pořádku a pokud ne ať zavolám p. Bíbovi, který tam ovšem není. Když jsem se na něj nakonec dovolal, tak mi řekl, že problém je způsoben nějakým neznámým rušením signálu na uzlu Strojimport (?) a že se na tom pracuje a opraví to během dne. Další den mi nečekaně zavolala pracovnice Cesnetu (tentokrát sama od sebe) aby mě potěšila informací, že spojení nebude fungovat nejméně další týden a pokud se mi to nelíbí, tak že mě přepojí na podnikového právníka a ten už mi to vysvětlí. Když jsem chtěl vědět bližší informace a vyjádřil rozpaky a znechucení nad dosavadním přístupem personálu Cesnetu, důrazně mi vysvětlila, že nemá čas ani náladu se se mnou bavit a že její náplní práce je pouze "říct mi to co má napsáno na papíru" a že na ostatní zákazníky jí stačilo 5 minut, tak neví, proč by se se mnou měla vybavovat déle. O nějakém náhradním spojení pak samozřejmě nemůže být řeč.
    V tuto chvíli mám téměř nefunkční připojení bezdrátovou technologií, používám modem a čekám co bude dál. Kdyby se mě někdo zeptal jestli je dobrý nápad připojit se bezdrátovou technologií, opravdu nevím, co bych odpověděl.


  • 18. 4. 2000 6:58

    Viktor Dvořák (neregistrovaný)
    To jsem rad, ze nejsem sam, kdo ma problemy s CESNETem. Ja jsem puvodne ty vypadky svadel na jejich smluvniho partnera (v Olomouci Onyx Engineering). Na jejich strane jsem se ovsem setkal s takovou neochotou komunikovat se zakazniky, ze jsem se rozhodl v nejblizsi dobe presedlat na jineho providera.
  • 18. 4. 2000 11:03

    Bohuslav Coufal (neregistrovaný)
    Rád bych reagovalna slova pana Dvořáka.
    Naše firma poskytuje firmě Gemo pouze fyzickou konektivitu, která si troufám tvrdit je celkem na 100%. Přesto, že jsme se snažili několikrát nabídnout firmě Gemo správu veškerých činností souvisejících s připojením do Internetu, vždy jsme byli odkázáni na to, že tuto část IS již spravuje jiná externí firma. Toto rozhodnutí jsme respektovali. Pan Dvořák nás kontaktoval pouze jednou na podzim minulého roku s tím, že má problémy s došlou poštou a že jsou problémy s našimi poštovnímy servery. Na to jsem mu sdělil, že jejich pošta nejde přes naše poštovní servery (pouze v případě výpadku linky, který v té době žádný nebyl) a tudíž je problém na jejich straně. S poukazem na to, že o jejich poštovní server se stara jiná, externí firma, jsem mu nabídl prostudování logů a snahu o lokalizaci příčiny. Logy jsem nikdy nedostal. Po přečtení zveřejněného názoru pana Dvořáka mi nezbývá, než konstatovat, že chyba není na naší straně ale buď na straně servisní organizace fy. Gemo nebo správce sítě. K tomuto závěru mě vede podrobnější prozkoumání konfigurace name serveru, kde je podle mě celý problém.

    Zásadně nesouhlasím s výrokem o neochotě komunikovat, ale ochota ke komunikaci musí být na obou stranách.

  • 18. 4. 2000 11:32

    Viktor Dvořák (neregistrovaný)
    Snad si mohu dovolit i ja reakci na vyrok pana Coufala.

    Chtel bych podotknout, ze firma Onyx Engineering sice poskytuje fyzickou konektivitu. Ze to sice neni na 100% bych v podstate prehledl, protoze ne vzdy musi byt chyba na jejich strane. Prece jenom Internet je Internet a kdyz to nekde spadne, tak se neda nic delat (nebo jen velice malo).
    Ohledne spojeni s firmou Onyx s troufam rici, ze jsem s nimi problemy s konektivitou konzultoval presne 4x. Nikoli jednou.

    Ve zverejnenem prispevku jsem se nikterak nezminoval o kvalite sluzeb firmy, jen o jejich neochote komunikovat s mou osobou. Po precteni vyse uvedeneho nazoru predpokladam, ze je to vyjimka a ze se o ostatni klienty staraji s nejvetsim respektem.

    Abych uvedl na pravou miru svuj predchozi prispevek, uvedu presne ceho se tyka. Na podzim minuleho roku jsem osobne hovoril s obchodnim reditelem firmy Onyx Engineering panem RNDr. Aloisem Hovadikem a krome jinych veci jsem ho zadal a aktivnejsi spolupraci v ramci rozsireni sluzeb v oblasti poskytovani pripojeni k siti Internet. Z jeho strany mi bylo prislibeno vypracovani a dodani alternativnich reseni o kterych jsme spolu hovorili. Do teto chvile se se mnou pan reditel nespojil.
  • 19. 4. 2000 1:33

    Martin Winzig (neregistrovaný)
    Mnel jsme nainstalovanou antenu od jedne nejmenovane firmy a ty to nebyly schopni ozivyt. Proste to chodilo od 22:00 do 6:00 a mnozstvy stracenych paketu bylo stejne silene. Ale to se tykalo i jinych sluzeb :) Mastavit korektne MX zaznamy a postovni servery bylo skutecne nad jejich sily :) a dlouhe telefonaty s clovekem na jejich hotline kterho jsem presvedcoval ze je to skutecne spatne mne neskutecne bavily :) a pora ddokolecka mne tvrdil ze SMTP server uvedeny v MX zaznamu kterej hlasil RELAYING DENIED bude postu prenaset az v okamziku kdy budou nedostupne predchozi SMTP servery :-) potom mne zase tvrdily ze je to chyba GlobalOne.

    To takovej VOL to je jiny kafe :) jejich technik si celej den hral s nastavovanim anteny, jejich hotline byla vzdy in :) a navic clovek ma calozni modemove pripojeni se stejnou IP adresou pro pripad ze by mikrovlnka prestala fungovat :) a hlavne clovek se na ne spolehne ze kdyz neco udelak tak to udelaj dobre :).
  • 19. 4. 2000 1:00

    Jiří Vogl (neregistrovaný)
    Reaguji na část příspěvku pana Bohuslava Davida s tímto vysvětlením:

    Firma Unreal Technology spol. s r.o. je pro sdružení CESNET dodavatelem metropolitních bezdrátových sítí. Obchodní politika z.s.p.o. CESNET umožňovala montáž koncových jednotek zákazníků i přes naše obchodní zastoupení. Toto je i případ pana Bohuslava Davida, kterému naše společnost provedla montáž koncového zařízení.
    Opakované výpadky konektivity, které zákazníka postihly byly způsobeny výrobní vadou aktivního prvku na přístupovém bodu. Z tohoto důvodu byly na přístupovém bodu provedeny takové úpravy, aby k podobným závadám již nedocházelo. Od tohoto okamžiku pracuje datový spoj bez výpadků.
    Bohužel naše společnost zajišťuje pouze tzv. "last mile" konektivitu a celkovou propustnost sítě CESNET ani postupy při řešení poruch nemůže nijak ovlivnit (přestože s pane Davidem v mnoha věcech souhlasíme).
    Záverem bych chtěl vyjádřit také svůj názor k tomuto článku. Myslíe si, že bezdrátové technologie jsou v oblasti datových služeb (zejména u přístupu k síti Internet) velkým přínosem a umožnili vznik nových a ekonomicky zajímavých služeb (např. sdíleného připojení). Také je ale nutné již dnes počítat (zejména ve volných pásmech 2,45GHz a pod.) s případným snížením kvality služeb způsobeném vzájemným rušením zařízení ostatních poskytovatelů. Novou kvalitu přinesou až WLL sítě ve vyhrazených pásmech.

    Jiří Vogl
    technický ředitel
    Unreal Technology spol. s r.o.
  • 19. 4. 2000 23:22

    MK (neregistrovaný)
    Hm ... Pokud je zbytek prispevku stejne pravdivy jako konstatovani o utajenosti faxu, tak se ani nedivim ... Viz. www.cesnet.cz - pro neprilis orientujici se lidi - sekce kontakty :-)
  • 24. 4. 2000 16:01

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nemohu posoudit, zda je cely prispevek pravdivy jako nepravdive konstatovani o utajeni faxu, ale pravda je, ze s neochotou na CESNETu mam podobnou (i kdyz starsi) zkusenost. Ochotni a schopni jsou tam az ti lide (nejcasteji technici) na nejnizsich pozicich, ke kterym se ale klient obvykle primo nedostane. Jednani na mistech, kam clovek obvykle dosahne je v pripade, ze mate nejaky problem naprosto neskutecne.

    Je to uz vice nez ctyri roky stara historka, ale dosud jsem to CESNETu (jehoz zakaznikem jiz nejsme) nezapomel. CESNET mel tehdy nejaky vazny problem postihujici vetsi mnozstvi lidi, i nase linka byla takrka nepouzitelna. Tyden se mi pokouseli tvrdit, ze u nich je vsechno v poradku a donutili me donutit Telecom at okontroluje linku. Kdyz to zacalo byt neudrzitelne, tri nedele tvrdili, ze to zacne fungovat pozitri a ze tedy nema smysl, abychom zavadeli nejake nahradni reseni. Po mesici kdyz to zacalo fungovat jsem jim poslal dopis s tim, ze NECHCI penize zpet, ale zato chci vedet, proc prede mnou tajili existenci zavady, proc byly odhady opravy tak nekvalifikovane a jaka opatreni byla prijata aby se podobna nehoraznost (ne zavada sama, jen informacni sum) jiz neopakovala. Nejprve hrali mrtveho brouka a po mnoha urgencich jsem se dozvedel, ze bud si proste veznu 30000 slevy na pripojeni a budu mlcet, nebo budu nadale penize odmitat, pak zadne nedostanu a na odpovedi si mohu cekat dal tak dlouho jak budu chtit.

    Cesnet mozna poskytuje relativne dobre sluzby, ale schazi (mozna schazela) mu elemetarni ucta pri komunikaci se zakaznikem (alespon me jednani "ber prachy a nekritizuj" urazilo).

  • 25. 4. 2000 18:48

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Dane,

    pred ctyrmi lety jeste ani sdruzeni CESNET neexistovalo. Pravdepodobne jsi se obracel na Vypocetni centrum CVUT :-)

    Nicmene mi to prijde jako stejne aktualni, jako kdybys hlasil, ze nejmenovany ISP vlastneny zahranicnim telco operatorem mel sveho casu tak spatnou konektivitu, ze se neslo vubec dostat mimo CR. Ten cas je o dost blize soucasnosti nez Tebou uvadene ctyri roky ... To jen pro presnost.

  • 21. 4. 2000 7:03

    Jiří Žárský (neregistrovaný)
    Všechno je to v lidech. Technologie je prakticky všude stejná. Když jsou někde magoři tak máte smůlu. A to jsem zvědavý co se tam bude dít teď, když jim po akvizici Contactelem odešla hromada lidí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).