Hlavní navigace

Názory k článku Zkuste to bez drátů, milý Marconi!

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 4. 2000 10:48

    Oldřich Senohrábek (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    s politováním musím konstatovat, že se zde bohužel opět neobjevila řada důležitých informací k nabídce sítě IPNet, na které jsem upozorňoval již minule (viz. http://www.lupa.cz/komentare/nazory.php3?k_id=797&showall=Zobrazit+v%9Ae). Naopak se jich několik vytratilo :-(. Je to již podruhé náhoda? Zatím si stále ještě myslím, že ano.

    S pozdravem, Senohrábek
  • 17. 4. 2000 11:55

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    chtěl bych vysvětlit, co se minule stalo... Přehlédl jsem řádky a
    místo původně uvažovaného připojení na 2,4GHz jsem napsal vaší nabídku na 10GHz (pokud jde o ceny). V nabídkách jsou uvedeny pouze připojení na 2,4GHz, protože jde o samostanou kapitolu, pokud bych uváděl např. připojení na 10GHz a jiných frekvencích, byla by tam i tato nabídka... Možná bylo dobré to zdůraznit, ale
    myslel jsem, že to vyplývá z prvního dílu.
  • 17. 4. 2000 12:43

    Oldřich Senohrábek (neregistrovaný)
    Pokud máte na mysli můj e-mail, tak existuje. Alespoň mi funguje již téměř dva roky. :-)
  • 17. 4. 2000 11:40

    Bohuslav DAVID (neregistrovaný)
    Praktické zkušenosti s bezdrátovým připojením u Cesnetu.

    Pro pobavení všech, jsem se rozhodl shrnout své zážitky s připojením k Internetu pomocí bezdrátové technologie Breezenet a prostřednictvím firmy Cesnet z.s.p.o.
    O bezdrátovém připojení jsem začal uvažovat v září roku 99. Po prostudování nabídek různých ISP mi přišla nejvýhodnější nabídka Cesnet-u. Kontaktoval jsem tedy obchodní oddělení a dotázal se na možnost připojení. Pracovnice Cesnetu mi po konzultaci s techniky řekla, že mám asi smůlu protože jsem asi za horizontem a tedy nemá cenu jet ke mně měřit. signál.
    O dva měsíce později jsem náhodně četl nabídku firmy Unreal s.r.o na bezdrátové připojení. Kontaktoval jsem je, druhý den přijel technik a proměřil signál a řekl mi, že signál je perfektní (2.5 km, přímý výhled), a k mému velkému překvapení, že oni vlastně prodávají připojení Wireless Eko nabízené Cesnetem a sami pouze pronajímají hardware pro připojení. Za cca 14 dnů jsem měl smlouvu s Unreal s.r.o, fungující bezdrátový spoj a IP adresy od Cesnetu. S Cesnetem jsem ovšem neměl žádnou smlouvu. Tu jsem dostal až o více než dva měsíce později. Vše fungovalo k mé plné spokojenosti cca 14 dnů. Pak začala záhadně klesat intenzita signálu. Přišli technici , zjistili, že u mě je vše v pořádku a že problém je na uzlu bezdrátové sítě (Dům odbor. svazů). Provedli opravu, která vydržela týden, pak se situace opakovala. Pracovníci Unrealu mi později řekli, že nedokázali příčinu závad na DOS identifikovat. Výpadek se opakoval celkem 3x v rozmezí týdne až dvou. Nakonec provedli pracovníci Unreal s.r.o takovou úpravu systémů uzlu, že se závady neměly opakovat. Pochopitelně jsem nebyl nadšen, když o 18 dní později poklesla rychlost připojení na 200 bps. Nejdříve jsem se obrátil na Unreal s.r.o. a ti vše proměřili s tím, že jejich spoj je tentokrát OK a že chyba je na síti Cesnetu. Pracovník Unrealu mi slíbil, že mou reklamaci oznámí Cesnetu a že si myslí, že to souvisí s rekonfigurací, kterou Cesnet v ten den prováděl. Čekal jsem, žádná odezva. Po dvou dnech (weekend) jsem sám napsal na technickou podporu Cesnetu a počkal 24 hodin. Žádná odezva. Tak jsem chtěl na helpdesk Cesnetu poslat fax, zjistil jsem však, že faxové číslo je dokonale utajeno, proto jsem zavolal alespoň na zveřejněný telefon. Pracovník helpdesku (zásadně se nepředstavuje) mě odkázal na člověka identifikovaného jako p. Bíba, který by měl tuto věc řešit. Vyložil jsem mu problém a on mi slíbil, že mi zavolá. Nezavolal. Po dalších 24 hodinách jsem opět volal na helpdesk. Tam mi bylo s velkou neochotou sděleno, že nějaký nejmenovaný technik si myslí, že se to během dne vyřeší. Po dalším dni bez funkčního připojení jsem si zavolal na helpdesk znovu a byl jsem konfrontován s velkým překvapením, že mám nějaký problém a jakou to mám vlastně IP adresu. Po sdělení potřebných údajů následovala krátká pauza a po ní tvrzení, že vše je v pořádku a pokud ne ať zavolám p. Bíbovi, který tam ovšem není. Když jsem se na něj nakonec dovolal, tak mi řekl, že problém je způsoben nějakým neznámým rušením signálu na uzlu Strojimport (?) a že se na tom pracuje a opraví to během dne. Další den mi nečekaně zavolala pracovnice Cesnetu (tentokrát sama od sebe) aby mě potěšila informací, že spojení nebude fungovat nejméně další týden a pokud se mi to nelíbí, tak že mě přepojí na podnikového právníka a ten už mi to vysvětlí. Když jsem chtěl vědět bližší informace a vyjádřil rozpaky a znechucení nad dosavadním přístupem personálu Cesnetu, důrazně mi vysvětlila, že nemá čas ani náladu se se mnou bavit a že její náplní práce je pouze "říct mi to co má napsáno na papíru" a že na ostatní zákazníky jí stačilo 5 minut, tak neví, proč by se se mnou měla vybavovat déle. O nějakém náhradním spojení pak samozřejmě nemůže být řeč.
    V tuto chvíli mám téměř nefunkční připojení bezdrátovou technologií, používám modem a čekám co bude dál. Kdyby se mě někdo zeptal jestli je dobrý nápad připojit se bezdrátovou technologií, opravdu nevím, co bych odpověděl.


  • 18. 4. 2000 6:58

    Viktor Dvořák (neregistrovaný)
    To jsem rad, ze nejsem sam, kdo ma problemy s CESNETem. Ja jsem puvodne ty vypadky svadel na jejich smluvniho partnera (v Olomouci Onyx Engineering). Na jejich strane jsem se ovsem setkal s takovou neochotou komunikovat se zakazniky, ze jsem se rozhodl v nejblizsi dobe presedlat na jineho providera.
  • 18. 4. 2000 11:03

    Bohuslav Coufal (neregistrovaný)
    Rád bych reagovalna slova pana Dvořáka.
    Naše firma poskytuje firmě Gemo pouze fyzickou konektivitu, která si troufám tvrdit je celkem na 100%. Přesto, že jsme se snažili několikrát nabídnout firmě Gemo správu veškerých činností souvisejících s připojením do Internetu, vždy jsme byli odkázáni na to, že tuto část IS již spravuje jiná externí firma. Toto rozhodnutí jsme respektovali. Pan Dvořák nás kontaktoval pouze jednou na podzim minulého roku s tím, že má problémy s došlou poštou a že jsou problémy s našimi poštovnímy servery. Na to jsem mu sdělil, že jejich pošta nejde přes naše poštovní servery (pouze v případě výpadku linky, který v té době žádný nebyl) a tudíž je problém na jejich straně. S poukazem na to, že o jejich poštovní server se stara jiná, externí firma, jsem mu nabídl prostudování logů a snahu o lokalizaci příčiny. Logy jsem nikdy nedostal. Po přečtení zveřejněného názoru pana Dvořáka mi nezbývá, než konstatovat, že chyba není na naší straně ale buď na straně servisní organizace fy. Gemo nebo správce sítě. K tomuto závěru mě vede podrobnější prozkoumání konfigurace name serveru, kde je podle mě celý problém.

    Zásadně nesouhlasím s výrokem o neochotě komunikovat, ale ochota ke komunikaci musí být na obou stranách.

  • 18. 4. 2000 11:32

    Viktor Dvořák (neregistrovaný)
    Snad si mohu dovolit i ja reakci na vyrok pana Coufala.

    Chtel bych podotknout, ze firma Onyx Engineering sice poskytuje fyzickou konektivitu. Ze to sice neni na 100% bych v podstate prehledl, protoze ne vzdy musi byt chyba na jejich strane. Prece jenom Internet je Internet a kdyz to nekde spadne, tak se neda nic delat (nebo jen velice malo).
    Ohledne spojeni s firmou Onyx s troufam rici, ze jsem s nimi problemy s konektivitou konzultoval presne 4x. Nikoli jednou.

    Ve zverejnenem prispevku jsem se nikterak nezminoval o kvalite sluzeb firmy, jen o jejich neochote komunikovat s mou osobou. Po precteni vyse uvedeneho nazoru predpokladam, ze je to vyjimka a ze se o ostatni klienty staraji s nejvetsim respektem.

    Abych uvedl na pravou miru svuj predchozi prispevek, uvedu presne ceho se tyka. Na podzim minuleho roku jsem osobne hovoril s obchodnim reditelem firmy Onyx Engineering panem RNDr. Aloisem Hovadikem a krome jinych veci jsem ho zadal a aktivnejsi spolupraci v ramci rozsireni sluzeb v oblasti poskytovani pripojeni k siti Internet. Z jeho strany mi bylo prislibeno vypracovani a dodani alternativnich reseni o kterych jsme spolu hovorili. Do teto chvile se se mnou pan reditel nespojil.
  • 19. 4. 2000 1:33

    Martin Winzig (neregistrovaný)
    Mnel jsme nainstalovanou antenu od jedne nejmenovane firmy a ty to nebyly schopni ozivyt. Proste to chodilo od 22:00 do 6:00 a mnozstvy stracenych paketu bylo stejne silene. Ale to se tykalo i jinych sluzeb :) Mastavit korektne MX zaznamy a postovni servery bylo skutecne nad jejich sily :) a dlouhe telefonaty s clovekem na jejich hotline kterho jsem presvedcoval ze je to skutecne spatne mne neskutecne bavily :) a pora ddokolecka mne tvrdil ze SMTP server uvedeny v MX zaznamu kterej hlasil RELAYING DENIED bude postu prenaset az v okamziku kdy budou nedostupne predchozi SMTP servery :-) potom mne zase tvrdily ze je to chyba GlobalOne.

    To takovej VOL to je jiny kafe :) jejich technik si celej den hral s nastavovanim anteny, jejich hotline byla vzdy in :) a navic clovek ma calozni modemove pripojeni se stejnou IP adresou pro pripad ze by mikrovlnka prestala fungovat :) a hlavne clovek se na ne spolehne ze kdyz neco udelak tak to udelaj dobre :).
  • 19. 4. 2000 1:00

    Jiří Vogl (neregistrovaný)
    Reaguji na část příspěvku pana Bohuslava Davida s tímto vysvětlením:

    Firma Unreal Technology spol. s r.o. je pro sdružení CESNET dodavatelem metropolitních bezdrátových sítí. Obchodní politika z.s.p.o. CESNET umožňovala montáž koncových jednotek zákazníků i přes naše obchodní zastoupení. Toto je i případ pana Bohuslava Davida, kterému naše společnost provedla montáž koncového zařízení.
    Opakované výpadky konektivity, které zákazníka postihly byly způsobeny výrobní vadou aktivního prvku na přístupovém bodu. Z tohoto důvodu byly na přístupovém bodu provedeny takové úpravy, aby k podobným závadám již nedocházelo. Od tohoto okamžiku pracuje datový spoj bez výpadků.
    Bohužel naše společnost zajišťuje pouze tzv. "last mile" konektivitu a celkovou propustnost sítě CESNET ani postupy při řešení poruch nemůže nijak ovlivnit (přestože s pane Davidem v mnoha věcech souhlasíme).
    Záverem bych chtěl vyjádřit také svůj názor k tomuto článku. Myslíe si, že bezdrátové technologie jsou v oblasti datových služeb (zejména u přístupu k síti Internet) velkým přínosem a umožnili vznik nových a ekonomicky zajímavých služeb (např. sdíleného připojení). Také je ale nutné již dnes počítat (zejména ve volných pásmech 2,45GHz a pod.) s případným snížením kvality služeb způsobeném vzájemným rušením zařízení ostatních poskytovatelů. Novou kvalitu přinesou až WLL sítě ve vyhrazených pásmech.

    Jiří Vogl
    technický ředitel
    Unreal Technology spol. s r.o.
  • 19. 4. 2000 23:22

    MK (neregistrovaný)
    Hm ... Pokud je zbytek prispevku stejne pravdivy jako konstatovani o utajenosti faxu, tak se ani nedivim ... Viz. www.cesnet.cz - pro neprilis orientujici se lidi - sekce kontakty :-)
  • 24. 4. 2000 16:01

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nemohu posoudit, zda je cely prispevek pravdivy jako nepravdive konstatovani o utajeni faxu, ale pravda je, ze s neochotou na CESNETu mam podobnou (i kdyz starsi) zkusenost. Ochotni a schopni jsou tam az ti lide (nejcasteji technici) na nejnizsich pozicich, ke kterym se ale klient obvykle primo nedostane. Jednani na mistech, kam clovek obvykle dosahne je v pripade, ze mate nejaky problem naprosto neskutecne.

    Je to uz vice nez ctyri roky stara historka, ale dosud jsem to CESNETu (jehoz zakaznikem jiz nejsme) nezapomel. CESNET mel tehdy nejaky vazny problem postihujici vetsi mnozstvi lidi, i nase linka byla takrka nepouzitelna. Tyden se mi pokouseli tvrdit, ze u nich je vsechno v poradku a donutili me donutit Telecom at okontroluje linku. Kdyz to zacalo byt neudrzitelne, tri nedele tvrdili, ze to zacne fungovat pozitri a ze tedy nema smysl, abychom zavadeli nejake nahradni reseni. Po mesici kdyz to zacalo fungovat jsem jim poslal dopis s tim, ze NECHCI penize zpet, ale zato chci vedet, proc prede mnou tajili existenci zavady, proc byly odhady opravy tak nekvalifikovane a jaka opatreni byla prijata aby se podobna nehoraznost (ne zavada sama, jen informacni sum) jiz neopakovala. Nejprve hrali mrtveho brouka a po mnoha urgencich jsem se dozvedel, ze bud si proste veznu 30000 slevy na pripojeni a budu mlcet, nebo budu nadale penize odmitat, pak zadne nedostanu a na odpovedi si mohu cekat dal tak dlouho jak budu chtit.

    Cesnet mozna poskytuje relativne dobre sluzby, ale schazi (mozna schazela) mu elemetarni ucta pri komunikaci se zakaznikem (alespon me jednani "ber prachy a nekritizuj" urazilo).

  • 25. 4. 2000 18:48

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Dane,

    pred ctyrmi lety jeste ani sdruzeni CESNET neexistovalo. Pravdepodobne jsi se obracel na Vypocetni centrum CVUT :-)

    Nicmene mi to prijde jako stejne aktualni, jako kdybys hlasil, ze nejmenovany ISP vlastneny zahranicnim telco operatorem mel sveho casu tak spatnou konektivitu, ze se neslo vubec dostat mimo CR. Ten cas je o dost blize soucasnosti nez Tebou uvadene ctyri roky ... To jen pro presnost.

  • 21. 4. 2000 7:03

    Jiří Žárský (neregistrovaný)
    Všechno je to v lidech. Technologie je prakticky všude stejná. Když jsou někde magoři tak máte smůlu. A to jsem zvědavý co se tam bude dít teď, když jim po akvizici Contactelem odešla hromada lidí.

  • 17. 4. 2000 13:12

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    Pro úplnost upozorňuji na kompletní seznam míst kde je síť TT NET:

    Žamberk
    Letohrad
    Ústí nad Orlicí
    Rokytnice v O.h.
    Kostelec nad Orlicí
    Lanškroun
    Rychnov nad Kněžnou
    Králíky
    Červená Voda
    Česká Třebová
    Lukavice
    Luková
    Libchavy
    Dobruška
    Říčky v Orl.horách
    Kameničná

    Velké firmy zajímají jen velká města. Síť TT NET jako "lidový" poskytovatel se snaží i pokrytí menších míst a buduje zde vysílače. Tyto v článku nebyly uvedeny, ač jsme je autoru zasílali.

    Tomáš Holenda, TT NET
  • 17. 4. 2000 13:54

    PK (neregistrovaný)
    Neplanujete "lidove" pokryt i Ostravu??? Tady je sice poskytovatelu spousta, ale vsichni maji nehorazne ceny... Asi si mysli, ze lide ve vetsim meste maji automaticky vic penez.
  • 17. 4. 2000 14:26

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    důvod proč některá města nejsou uvedená je prostý. Snažil jsem se totiž o uvedení větších měst a to z jednoduchého důvodu. Aby byly jednotlivé nabídky alespoň částečně porovnatelné, pokud bych totiž uváděl každé místo kam zasahuje signál, musel bych například uvést, kde má daný poskytovatel v Praze pokrytí, což jsem nechtěl z důvodu přehlednosti... Mrzí mne Česká Třebová, ale na přiložené mapě to vypadá, že zde signál není :-(
  • 17. 4. 2000 17:13

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    Musím to upřesnit, není to seznam míst kam zasahuje signál ale míst kde síť TT NET má svůj přípojný bod (buňku) vybudovaný. Většinou se ale jedná o více přípojných bodů, např. v Žamberku je to 6 bodů.

    Omlouvám se, že mapa je částečně na www.ttnet.cz/ttnet.asp?src=mapa.inc nepřesná, tabulka pod ní je vždy plně aktuální.

    Ostavu opravdu zatím neplánujeme, je to trochu dál, než dosáhnou naše mikrovlny .... ;-)))

    Tomáš Holenda, TT NET
  • 17. 4. 2000 13:13

    Andrew (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    Bohužel, musím konstatovat, že tento článek je dalším v řadě vašich kroků kdy spoustu ISP (a potažmo jejich zákazníky) spíše poškozujete (byť neúmyslně), tentokrát neúplnými informacemi a přílišným zevšeobecněním tématu.

    Také mi není jasné, podle jakého klíče jste vybíral providery, kterým zašlete dotazník. Osobně bych předpokládal, že použijete údaje ze své databáze, zřejmě jí však nevěříte ani sám. Není se co divit, když její aktualizace je nulová (přes několik urgencí a příslibu nápravy dodnes máme uvedeny na Lupě naprosto nesmyslné ceny služeb apod.).

  • 17. 4. 2000 13:32

    Josef Gajdůšek (neregistrovaný)
    Moje zkušenost s DB poskytovatelů na Lupě a cen v ní uvedených je stejná. I po upozorněních se v ní nic nezmění a ani základní údaje, které lze zjistit přímo na www poskytovatele nejsou už asi dva roky aktualizovány.
  • 17. 4. 2000 13:43

    Tomáš olenda (neregistrovaný)
    Přimlouval bych se za to, aby provozovatelé LUPY stáhli ceny z této databáze, které opravdu nejsou cca 1 rok aktuální.

    Tomáš Holenda
  • 17. 4. 2000 13:39

    Marek Antoš (neregistrovaný)
    Pokud jde o tento konkrétní článek, myslím si, že jste na autora až moc přísný: určité zevšeobecnění je pojmovým znakem všech přehledových článků, bez toho to nejde. Kdyby někdo chtěl vědět úplně všechno o úplně všech poskytovatelích bezdrátu v České republice, není to na článek, ale spíš na hodně tlustou studii.

    Horší je to s tou naší databází a popravdě řečeno to je taky hlavní důvod, proč na Váš příspěvek reaguji sám. V současné době máme dva velké trny, které nás pálí v patě jako čert. Prvním z nich jsou "dočasně" přerušené testy poskytovatelů, druhým je databáze poskytovatelů, jejíž aktualizace je velmi neuspokojivá (přestože není pravda, že by nefungovala vůbec).

    Pokud jde o testy, poučen z předchozích nezdarů už raději nechci slibovat žádný konkrétní termín, protože to zcela upřímně řečeno příliš nezáleží na mně. Růžovější budoucnost je však před databází poskytovatelů - pro tu máme již skoro hotový úplně nový systém, který umožní její pohodlnou aktualizaci. Jeho uvedení je součástí většího přerodu, který Lupu zanedlouho očekává, proto si jej ještě dovolím nechat aspoň zčásti pod rouškou tajemství, v každém případě by však mělo jít o významnou změnu k lepšímu.

    Přiznám se, že v této věci mám velmi špatné svědomí jak co se týče poskytovatelů, tak co se týče našich návštěvníků, kteří se u nás snaží najít informace o možnostech připojení. Snad po uvedení nové verze všichni odpustí. :-)

  • 17. 4. 2000 14:12

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    pokud vezmete v úvahu fakt, že jde o první (opravdu o žádném nevím) pokus zmapovat alespoň částečně připojení na Internet bezdrátem v pásmu 2,4GHz, tak se to myslím dalo čekat. Přiznám se, že jsem chtěl vyvolat snahu dalších poskytovatelů, aby mne kontaktovaly a upozornily na své nabídky... Věřte, že není opravdu jednoduché vyznat se v tom mumraji bezdrátového Internetu. Ještě jednou bych chtěl zopakovat, že jde o první podobný pokus...
  • 17. 4. 2000 14:47

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Ještě poznámka, pokud jde o zdroj informací, tak jsem opravdu nepoužil databázi na Lupě, ale využil jsem Seznamu, kde se dá v sekci s poskytovately Internetu naléz poměrně dost nabídek... Často však bylo hledaní, zda daný poskytovatel nabízí připojení bezdrátem velice namáhavé a obtížné a opravdu nejsem detektiv, abych hledal často důmyslně schované nabídky a ceníky...
  • 21. 4. 2000 7:22

    Jiří Žárský (neregistrovaný)
    Původně jsem plánoval, že na tento článek nebudu vůbec reagovat. Ale bohužel máte jistou malou schopnost ovlivňovat alespoň část veřejného mínění. Musím naprosto souhlasit s názory, že článek je naprosto povrchní. Že jde o pokus. Běžte do laboratoře a neovlivňujte lidi. Jestli někdo dokáže přes víkend zpracovat, pochopit a vyhodnotit desítky nabídek, které mu jak výše píšete přišly, a pak o tom napsat článek s tabulkama, je asi génius.
    Cokoliv jsem zatím poslal na lupu (panu Antošovi jsem posílal žádost o aktualizaci údajů) by se dalo přirovnat onomu hrachu na stěnu. Toto diskuzní fórum se mi ale líbí.
    Asi to nemá cenu dále rozebírat. Pánové na Lupě, aktualizujte svůj web v celé jeho šíři. Pokud to nezvládáte, tak ho udělejte menší. Mám pocit, že podle zákona za pravdivost a objektivnost zveřejněných údajů zopovídáte.
  • 17. 4. 2000 13:48

    Karel Pribramsky (neregistrovaný)
    Timto bych se rad pripojil k nekolika dalsim, kteri kritizuji seznam poskytovatelu - je proste hrozny - nulova moznost aktualizace, nulova vypovidajici hodnota.
    Nejlepsim resenim by bylo dle meho nazoru kdyby vsichni provideri veskere pozadavky svych klientu o pristup na www.lupa.cz proste zrusili.
    Co se tyka kvality dnesniho clanku - je o neco lepsi nez ten minuly - zatimco v minulem clanku odbornikovi dojde, ze autor nevi o cem mluvi po prvnich trech radcich, v dnesnim je to o dvacet procent lepsi.
    Nejlepsi by bylo, kdybyste se pridali do seznamu odhlasenych domen.
    Vas Karel Pribramsky
  • 17. 4. 2000 14:31

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    rozhodně se nepovažuji za naprostého odborníka na bezdráty, přesto bych neřekl, že jsou v článku vyložené blbosti... Případně, pokud by jste mohl mluvit konkrétněji?

    S pozdravem Karel Chvalovský
  • 17. 4. 2000 17:35

    Karel Pribramsky (neregistrovaný)
    Netvrdim, ze jsou tam vyslevene blbosti, ale myslim za by neskodilo drzet se osnovy, jednou vyrcenych nazoru a zamyslet se nad tim, co muze veta, kterou napisete sdelit nam, potencialnim ctenarum.

    Tri priklady:

    Ve druhe vete davate zapravdu panu Syrovatkovi - proc tedy na konci clanku opet jmenujete konkretni firmy IDP, IQNET, InWay a TTNET? Z jakeho duvodu neumite nebo nechce nazvat a popsat srozumitelne a prehledne jednotlive zpusoby zpoplatnovani?

    Stejne tak pochybuji o velke informacni hodnote vety: "Jen malo je Vam platna vyhodna nabidka připojení k Internetu....".

    Myslim, ze je stejna jako informace, ze "rozdil v cene muze byt dan rozdilnou kvalitou sluzeb, ale take nemusi".

    A na zaver mi dovolte uprimne zapochybovat o tom, ze je kdokoliv schopen udelat si dobry obraz o trhu v poskytovani pristupu k internetu bezdratovou technologii pres jeden vikend.
  • 17. 4. 2000 21:18

    Karel Chvalovský (neregistrovaný)
    Pokud jde o úvod, nezbývá mi než souhlasit, opravdu se často vzdaluji od tématu a vyvracím názory, které jsem předtím obhájil a opačně :-( Možná je to přívalem nápadů, které často nestíhám krotit ;-) Pokud jde o osnovu, většinou se ji držím, tento článek však vznikal zcela jiným způsobem, který bych nechtěl pro jeho vulgární označení jmenovat...

    ad 1) Nevidím žádný rozpor mezi souhlasem s p. Syrovatkou a uvedením názvů providerů, jak to myslíte? Pokud jde o ty způsoby zpoplatňování, tak také nevidím, kde je chyba?

    ad 2) Berte tu větu jako úvod...

    ad 3) Má to svoji logiku, věřte mi ;-), ale uznávám, že toho věta moc neřekne...

    ad 4) A kdo říká, že jsem se poskytování přístupu k Internetu přes bezdráty věnoval pouze jeden víkend? On je totiž rozdíl věnovat se bezdrátům jako takovým a prohrabovat se jeden víkend ceníky...

    Vaše narážka, že je po pár řádcích vidět, že autor neví o čem píše mi nepříjde na základě těchto výhrad příliš opodstatněná. Spiš to tak vypadá, že když už, tak autor neumí psát... Akorát nevím, co je lepší ;-)
  • 17. 4. 2000 17:04

    Ing. Tomáš Drajsajtl (neregistrovaný)
    Nevim, o co vam jde. Jsem velice rad, ze je tu konecne alespon orientacni prehled o bezdratech. Kdybych potreboval zjistit informace o konkretnim okresnim meste, ziskam zde informaci, kdo mi dokaze v dane lokalite pripojeni poskytnout a sluzby a cenu na miru si uz necham sdelit od poskytovatelu samych.
  • 17. 4. 2000 17:36

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Co myslite tim "Nejlepsim resenim by bylo dle meho nazoru kdyby vsichni provideri veskere pozadavky svych klientu o pristup na www.lupa.cz proste zrusili. "?

    To jako aby provideri blokovali pristup k serveru lupa.cz? Muzete nam sdelit nejaky rozumny duvod?

    Pokud jste nahodou ISP, muzete sdelit jmeno firmy abych vedel, kam se urcite nepripojit?

  • 17. 4. 2000 18:24

    Karel Pribramsky (neregistrovaný)
    Neberte to tak doslova. Vzdyt sami autori priznavaji, ze kvalita jejich databaze je nulova...
  • 21. 4. 2000 7:25

    Jiří Žárský (neregistrovaný)
    Mám dobrý nápad. Co kdybychom se všichni ( to se asi nepodaří)domluvili a jednoduše www.lupa.cz ODROUTOVALI na 127.0.0.1 .
    Nebo jim dáme ještě šanci ?

  • 21. 4. 2000 8:38

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Mam jeste lepsi napad: Pokud se Vam lupa nelibi, tak ji nectete.

    Aspon se zbavime blbych kecu o ODROUTOVANI.

  • 17. 4. 2000 19:22

    Klára Nováková (neregistrovaný)
    Nemyslím si že by tímto článkem Lupa nějakého ISP nějak poškodila.
    Nebo si myslíte že si někdo vybere ISP podle tohoto článku?Myslím si že většina potenciálních zájemců o bezdrát bude toto brát jen jako jakousi možnost hrubého srovnání,ale určitě si budou ISP kontaktovat pro aktuální ceny a možnosti samy.
  • 18. 4. 2000 7:48

    Zdeněk Švarc (neregistrovaný)
    Pan Chvalovský se pustil do tak rozsáhlé a ožehavé problematiky, že reakce ani nemohli být jiné, než vesměs negativní. Na druhou stranu, buďme rádi, že tu máme aspoň něco. Aby "studie" byla opravdu kvalitní, musel by ji někdo zaplatit.

    zd
  • 18. 4. 2000 8:08

    Petr Poboril (neregistrovaný)
    Škoda, že zde neni kompletni nabidka GIN. Je to velika sit s vybornymi sluzbami. Je to vsak nase chyba, ze se zde objevily pouze samostatne nekoordinovane nabidky Applet a IQnet.
  • 19. 4. 2000 8:39

    Franta Tomeček (neregistrovaný)
    ano 80 ruznych mest kde se nabizi pripojeni bezdraty
    Dale si myslim ze pan Chvalovsky odvedl velky kus prace, protoze zmapovat trh je velmi obtizna zalezitost a ne kazdy ISP chce poskytnout sve ceny z duvodu ze se napred podiva co dava konkurence a pak se rozepise az v nazorech.
    Co se tyka odvedene prace na pripojnych bodech musim souhlasit s pany Machuldou a Voglem na nekvalitnost nekterych pripojenych mist kdyz to nekdy clovek vidi tak je to k breku. Pro nas to zajistuji specializovane firmy a jsme s nimi velmi spokojeni.
  • 20. 4. 2000 8:43

    Petr Poboril (neregistrovaný)
    Prominte, ale ten Vas server o medu (vcelim) taky moc nevypovida o Vasi identite. Jinak vceli med mam rad a z Vas cisi asi zavist.
    Preji Vam hezky den a nejake to zihadlo by Vam taky neuskodilo (vosi - vcelka by zaplatila zivotem a to nechci)
  • 20. 4. 2000 15:47

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Vas web take nevypovida nic o tom alkoholu, ktery mate v nazvu.

    Asi jsem hledal blbe, ale zadne informace o bezdratovem pripojeni jsem na www.gin.cz nenasel.

    Spravna odpoved by asi byl odkaz a ne takove bezduvodne napadani.

    P.S: jeste mne v souvislosti s tim zihadlem napadlo: gentleman nepije alkohol pred polednem :-)

  • 20. 4. 2000 18:58

    Hynek Med (neregistrovaný)
    Ja také nevím proč se na mne pan Pobořil tak obořil (:-).
    Pokud pan Chvalovský obmailovával providery, a
    napočítal u GINu jen ta města, která uvedl, a na www.gin.cz
    není bezdrátové připojení v ceníku ani nabídce služeb, nevím,
    kde ta zbývající města jsou. Možná že jsou ještě další členové
    sdružení GIN, kteří nabízejí bezdrátové připojení, a kteří panu
    Chvalovskému unikli, nebo jsou mezi členy GINu další "bezdrátoví" provideři,
    uvedení v článku.. Nebo je to nějak jinak. Vysvětlíte nám to?
  • 20. 4. 2000 21:13

    MK (neregistrovaný)
    No ono je otazkou, co je GIN. Clenem NIXu je dle www.nix.cz spolecnost IPEX :-) www.gin.cz je v tomto smeru pomerne dost nevystizny.
    Treba je tam uvedeno, ze v Ostrave provozuji pripojne body IPEX Ostrava a Mattes AD :-)
  • 18. 4. 2000 14:18

    Marian Kodl (neregistrovaný)
    Dobrý den všem!
    Bohužel až dnes jsem si přečetl článek pana Chvalovského a klobouk dolů. Je to článek velice obsáhlý a řekl bych, velice kvalitní. Myslím si, že čtenáři by se na tento článek měli koukat také z druhé strany - ze strany "malých" poskytovatelů bezdrátového internetu. Já mohu mluvit za firmu AVI, která je zde také uvedena. My prakticky nemáme reklamu a přeci jsme dostali od pana Chvalovského e-mail, kde nás žádal o info o naší firmě. Kde se dozvěděl o AVI ví bůh, ale myslím, že to byla slušná detektivní práce a je naše chyba, že jsme mu nestačili poslat požadované materiály. Patrně na Webu zjistil naše ceny a není jeho vinou, že neodpovídají skutečnostem, respektive jednotlivé varianty nejsou možná na první pohled zcela průhledné. Podle mých zkušeností je ale běžná praxe, že ceny "pouze pro Vás" se liší od ceníkových.
    Rád bych reagoval na článek pana Davida o Cesnetu. Naprosto chápu, že takové jednání se zákazníkem je naprosto nepřijatelné. Nicméně bych rád poinformoval právě o té druhé straně barikády - problémy poskytovatelů v Praze.
    Dovoluji si říct, že i já jsem byl u zrodu prvních bezdrátových Internetových sítí v Praze. Bylo to v druhé polovině roku 1998. Tehdy tu ještě nebyla InWay (alespoň podle mých informací), VOL začínali zkoušet, co to udělá, když to nepůjde drátem a Cesnet patrně ještě bezdráty ani neviděl. Bylo to v době, kdy šlo všechno "chytat všesměrovkou" a běžný dosah našich buněk byl až 5 kilometrů.
    Pak ale nastal boom. Začala tlačenice na lukrativních střechách a boj o nejvyšší místa. A právě na takových místech jako je Strojimport, kde je majitelům absolutně jedno, kolik tam čeho je, hlavně, když jsou z toho peníze, začalo být husto. Několik rádií se na jedné střeše pohodlně snese, ale jak jich tam začne být přes dvacet, je zle. Ti kdo tam byli dřív musí přijímat nejrůznější opatření, včetně zmenšování buněk. Někoho napadne dát si k rádiu zesilovač a ostatní firmy pak jezdí, zjišťují co se stalo a omlouvají se a vysvětlují zákazníkům, proč jim nechodí Internet. A do toho přijde třeba právě firma Cesnet nebo prostě kdokoliv další a dá si na střechu svoje rádia a antény si postaví jak mu to vyhovuje -- třeba přímo do paprsku existující trasy (to se stalo). Myslíte, že jim budou chodit bez problémů? Občas mám pocit, že tato zařízení plánují a instalují lidé, kteří o VF tuší snad jen to, že to je nějaká zkratka.
    Samozřejmě že WISP J jsou na takováto překvapení připraveni (alespoň my jsme a předpokládám že ostatní také), takže se podobná překvápka končí několikahodinovým výpadkem nebo několikadenním zhoršením kvality přenosu, ale absolutní jistota v této oblasti nebude asi nikdy. Jsou WISPové, s kterými se dá domluvit -- stačí zvednout telefon -- ale jsou prostě i ti druzí....
    Takže ještě jednou: "Pane Chvalovský, dobrá práce."
  • 19. 4. 2000 0:18

    Ivo MACHULDA (neregistrovaný)
    Dobry den,
    venuji se bezdratovemu internetu cca od roku 1995 to bylo jeste v dobe kdy o tom bylo tabu. V dnesni dobe delam jako bezpecnostni konzultant pocitacu pripojenych k internetu v lokalite Frydek-Mistek. Videl jsem desitky nainstalovanych zarizeni od X provideru, ale musim rict ze cim dal tim vic se setkavam s tim ze instalace zarizeni nebyla provedena odborne. Denne vidim nezaizolovane VF konektory,privedenych 220V primo na strechu budovy, nevyvazane kabely, anteny pripevnene na "2 srouby". Skratka pryc je doba kdy tuto praci vzdy delali odbornici ci alespon lide se zakladnim elektrotechnickym vzdelenim a trochou soudnosti.

    Co po techto ISP a hlavne takzvanych smluvnich partneru Cesnetu muze chtit kdyz nemaji ani povoleni poskytovat telekomunikacni sluzby, ani jiný ŽL a konkretne ve F-M je jejich obchodni reditel t.c. na nahradni vojenske sluzbe sam u sebe ve firme. Zakonne podminky pro poskytovani techto sluzeb ba se mely pritvrdit.

    PS: Ne ze bych chtel nejak propagovat bezdratova pojitka site Applet pana Poborila, ale vyse uvedene informace o neodbornosti a lajdactvi se jich netykaji.
  • 19. 4. 2000 1:30

    Jiří Vogl (neregistrovaný)
    Vážený pane Machulda,
    veskrze s Vámi musím souhlasit, že WLL sítě dnes instalují firmy zcela rozdílně (nejen kvalitou, ale i naprostou ignorancí jakýchkoli povolení).
    Jelikož jste, ale konktrétně jemnoval firmu CESNET z.s.p.o., pro kterou jsme WLL sítě v několika městech vystavěli, musím Vám oznámit, že naše firma se v této oblasti pracuje již několik let a všechny potřebné povolení a koncese vlastní.
    Obecně se dnes setkáváme se dvěma hlavními problémy. Jedním je vysoká hustota zařízení a druhým jsou několikanásobně vyšší vyzářené výkony než povoluje norma v pásmu 2,45 GHz (k rušení dochází i z pomněrně vzdálených zařízení). Možný výpočet lze provést na http://www.skylink.cz/skylink/calculator.nsf
    V některém předchozím článku jsem četl o konkrétní instalaci na budově Strojimportu v Praze. Tuto instalaci také prováděla naše firma a patří rozhodně k těm lepším (obrázky mohu zaslat). Problém Strojimportu je spíše v nezájmu pronajímatele vystavět vhodné stožáry pro segmentové umístění antén všech poskytovatelů (CESNETu bylo dané místo přiděleno) čímž by odpadlo vzájemné ovlivňování vysokými vyzářenými výkony. Také je (na tako exponovaných objektech) nutné si předem dohodnot rozdělení pásma nebo hopping sekvencí.

    Jiří Vogl
    Unreal Technology spol. s r.o.
  • 20. 4. 2000 17:22

    Cvicek (neregistrovaný)
    Vazeny pane Machulda, za svuj zivot jste snad nainstaloval jednu antenu, a tu mate na strese nad svou kancelari. Bohuzel takovym zpusobem jaky jste popisoval v clanku. Je mi lito ze si vybijite zlost na svem Internetovem poskytovateli. Rad Vas provedu po nami nainstalovanych bodech a ukazi Vam jak se v dnesni dobe mikrovlny instaluji. Rad bych Vam pripomel ze jste ke kritizovanemu ISP providerovi pripojen. Mohu Vam jen poradit "prejdete uz konecne k nekomu jinemu". Takovou ztratu verim prezijeme a rovnez nasi spokojeni zakaznici. Preji pekny den
  • 19. 4. 2000 17:47

    Ludvík Málek (neregistrovaný)
    Zmiňujete se o tzv. počítaných linkách. Je na místě zabývat také tím, zda systém jakým toto účtování poskytovatelé připojení měří je v souladu s našimi zákony, zejména zák. 505/1990 (jeho znění najdete např. na: www.cmi.cz / legislativa) §3, odst. 3 Stanovená měřidla jsou měřidla, která Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen "ministerstvo") stanoví vyhláškou k povinnému ověřování s ohledem na jejich význam :, písm b) pro stanovení sankcí, poplatků, tarifů a daní . t.j. jakékoli měřidlo na jehož základě kterého je něco zpoplatňováno musí být schváleno Českým metrologickým institutem, jinak se vystavují postihu dle zák.: 425/1992. Je zajímavé, že toto ví každý taxikář s digitálním taxamatrem nebo řezník s digitální váhou, ale internetoví provideři zpoplatňující přenesený objem tomuto poznání zatím jaksi zatím nedorostli, nebo to vědí, ale tiše doufají, že jim to projde.
  • 20. 4. 2000 9:33

    Franta Tomeček (neregistrovaný)
    Dobry den,
    v nasi zemi je vubec legislativa v oblasti Internetu na velmi nizke urovni tak se ani nedivim ze uzakonene to neni ony nejsou uzakonene jeste dalsi veci nejen v internetovskych sluzbach a proto spise ISP vychazeji zakaznikum vstric a nabizi jim merene linky a pak jiz zalezi na zakaznikovi jestli tuto smlouvu podepise nebo ne je to prece volna soutez v trzni ekonomice a mate na vyber pokud se vam tedy merene linky nelibi tak si vemte neomezenou linku.
  • 20. 4. 2000 10:14

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    To jste se probral v pravou chvíli...

    Kdybychom jako provideři měli čekat na ministerstvo (čehokoliv)
    tak byste tady Internet honili ještě potrubní poštou.

    Každá linka i s pevnou rychlostí by podle Vás měla být "ocejchovaná" ministerstvem !!??? Kdo vám jako zákazníkovi zaručí že máte 64 kbit a že nejste ošizen ? Internetoměr ?

    Hurá zpět ke komunismu ! :-((((

    Tomáš
  • 20. 4. 2000 18:38

    Ludvik Malek (neregistrovaný)
    Já Vám to věřím, ale zákonná vyjímka pro tento případ bohužel není. Podstatou je to, že jestliže někdo něco zpoplatňuje na základě měření tak musí jednat tak, aby nebyly pochybnosti že nešidí. Nad tímto stojí orgán, který toto pro klid obou stran ověřuje. Jak známo naměřená data lze snadno editovat. Nic víc nic míň.
  • 20. 4. 2000 19:11

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    Síť TT NET, kterou zde zastupuji má vlastní systém měření dat, který jsme sami naprogramovali a v zájmu objektivity jsme to řešili WWW rozhraním (www.ttnet.cz/log), kde si každý zákazník může denně sledovat svoji spotřebu dat z Internetu, třeba 2 roky nazpět.

    Podle našeho zjištění je to ojedinělá aplikace co se do rozsahu a přesnoti týče. Již jsme ji aplikovali u dalších ISP, kteří si ji velmi chválí.

    Mám tedy dojem, že jsme pro naše zákazníky a jejich spokojenost udělali maximum.

    Samozřejmě jsou i takoví zákazníci , kteří chtějí víc než je možné technicky realizovat. Těm radím, ať k Internetu radši nepřibližují. Internet je totiž založen na svobodě a nikoliv na útlaku komunistickými úřady ... :-)))

    Tomáš
  • 21. 4. 2000 22:00

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    Je to na úrovni TCP/IP protokolu. Vše se měří přímo na routerech a měřená data se posílají do SQL databáze.

    Pokud se někdo domnívá že by nám přispěla určitá byrokracie, tak ať se podívá na ceník www.ttnet.cz Ceny by samozřejmě mohli být pak vyšší.

    Pan Málek měl asi namysli ať si zakoupíme jakýsi tovární "internetoměr" něco jako taxametr. Zapoměl jaksi uvést od jakého výrobce ....
    :-((((

    Tomáš
  • 21. 4. 2000 11:09

    Ludvík Málek (neregistrovaný)
    Gratuluji! Je dobře, že si uvědomujete důležitost věrohodnosti Vašeho počínání. Nyní už zbývá jediné. Vyhovět podmínkám zákona 505/1990 Sb. Ale to už je jen elementární problém proti tomu co jste doposud vykonali. Vyjma předchozí věty nejde o z mojí strany o sarkasmus. Jen jsem si to nemohl odpustit. Rád bych, aby se naše případná diskuse ubírala věcně a slušně. Pozn.: Máte to nějak zajištěné, aby kdokoli!! nemohl měřené údaje editovat?
  • 24. 4. 2000 16:59

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, domnivam se, ze o pravdivosti vasich slov by se dalo s uspechem pochybovat ...

    To neni osobni utok ani obvyneni z nespolehlivosti. Jen mam vazne pochybnosti, ze je mozne vytvorit jakykoliv elektronicky system spravy dat, ve kterem by bylo NEMOZNE ulozena data pozmenit. Dokonce ani u uzavreneho a dedikovaneho zapeceteneho black-boxu by to nebylo nemozne, jen obtizne.

    Muzete skutecne jeste jednou odpovedet na otazku, zda mate system, ve kterem NIKDO nemuze NIJAK menit namerene udaje ? A pokud bude odpoved znovu znit "samozrejme" tak nam naznacit detaily ?

    Podotykam, ze se nedomnivam, ze by mereni linky melo podlehat certifikaci CMU a ani se nedomnivam, ze je nejaky zavazny problem, ze namerene vysledky mohou byt pozmenovany - to je u elektronicky vedenych LOGu obvykle a zatim se nezda, ze by to pusobilo nejake opravdu zavazne problemy. Jen me zaujalo vase sebevedome prohlaseni ...

  • 24. 4. 2000 17:03

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Predchozi prispevek nebyl ani obvyneni, jak bylo uvedeno v textu, ale ani obvineni, coz jsem tam uvest opomel ... ;-)
  • 27. 4. 2000 23:58

    Tomáš Holenda (neregistrovaný)
    Kazdy piseme o trosku necem jinem a tak to upresnim:

    Ano samozrejme je zajisteno, aby k okradni zakazniku nedochazelo a editovani udaju neni povoleno. SQL databaze je zajistena pro zapis udaju automatem (scriptem). Je to chraneno nekolika urovnemi pristupovych prav.

    Program pro mereni ma nastarosti konkrentni zamestnanec a ten samozrejme za data zodpovida. Pokud zklame lidsky cinitel neni vylouceno cokoliv .....

    Pan Malek se ptal na to zda to mame zajisteno, na to jsem odpovedel samozrejme. K pripadu s okradenim kohokoliv u nas nedoslo tak co k tomu vic dodat. Nebudeme si delat spatnou reklamu okradanim zakazniku.

    M.J. pan Malek me nastval. Haze vsechny ISP do jednoho pytle protoze je nastvazny na Snisnet.

    Tomas
  • 24. 4. 2000 16:46

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Tak ja nevim ... §3, odst. 3 zakona 505/1990 v puvodnim zneni znel :

    Stanovená měřidla jsou měřidla, která stanovil Federální úřad pro normalizaci a měření (dále jen "Úřad) k povinnému ověřování s ohledem na jejich význam pro ochranu správnosti obchodního styku nebo pro ochranu zdraví, životního prostředí, bezpečnosti práce i jiných veřejných zájmů. Úřad zveřejňuje druhový seznam stanovených měřidel ve Věstníku Federálního úřadu pro normalizaci a měření s uvedením doby platnosti ověření jejich jednotlivých druhů.

    Po novelizaci zakony 4/1993 sb a 20/1993 sb byl zmenen nazev uradu na "Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví" a podle toho byl take upraven nazev vestniku.

    Odkud mate vy svoji citaci nevim, ale ze zakona o metrologii urcite ne. A nejde jen o nazev uradu, ale take vymezeni ucelu stanovenych meridel, ktery je v zakone take uveden jiny. Take odkaz na postih je chybny, protoze postih je upraven v par. 23 primo zakona o metrologii.

    Nicmene, navzdory tomu, ze je vas prispevek plny nepresnosti, jeho zakladni otazka tim zpochybnena neni.

    Je ale otazkou, co vsechno pod tento zakon spada - a to je otazka pro pravniky. Ackoliv z dikce zakona se zda, ze pod tento zakon spada cokoliv co je pouzito ke stanoveni hodnoty jakekoliv veliciny (prinejmensim tehdy, pokud meri organizace) povazuji za pravdepodobne, ze vyklad tohoto zakona oblast ponekud zuzuje. A nebo je v praxi tento zakon siroce ignorovan. Takze certifikovany nejsou napr. turnikety na fotbalovych stadionech (ackoliv meri pocet osob), poulicni pristroje merici krevni tlak (jeden mate treba v Kotve), asi zadny mincovni automat nema metrologickym ustavem certifikovan mincovnik, ackoliv ten meri kolik korun tam klient nahazel.

    Jsem tedy presvedcen, ze pri podrobnem zkoumani by se ukazalo, ze ani pocitadlo pro mereni objemu proteklych dat nespada pod certifikaci timto uradem ...

    Nicmene, mozna je prani otcem myslenky. Pravnik nejsem ...

  • 18. 4. 2000 8:33

    Marek Hajek (neregistrovaný)
    Nesouhlasim s tim, ze na Lupe.cz jde o dezinformace ohledne ISP.
    Pokud jde o ceny - objektivni je, ze ISP maji malokdy i na svych webech ceny, ktere odpovidaji konecnym individualnim nabidkam v projektech a navic sami ISP prilis nespolupracuji pri jakychkoliv info o cenovych nabidkach.
    Vrele doporucuji komukoliv, aby se pokusil o vytvoreni aktualni databaze o ISP (ceny, pokryti, technologie, garance...) a potom teprve kritizoval.
    Dobre si pamatuji dobu, kdy na Lupu chodil snad kazdy uzivatel internetu, aby se podival, jak je ktera sit ISP prostupna. Lupa tehdy sehrala dulezitou roli v oblasti saturace siti ISP. Dnes jiz alespon u kvalitnich primarnich ISP pominula doba "kontroly a porovnani", protoze vetsina dosahuje na paternich spojich stabilne kvalitnich hodnot.
    Dnes se Lupa.cz prioritne zameruje na zpravodajstvi a duvod je prosty - kdo si chce najit sveho ISP, ktery vyhovuje nabidkou sluzeb urcite jej v miste sveho pusobeni najde. Netvrdim, ze tyto analyticke informace by nebyly pro uzivatele internetu vyhodou, ale udrzet takovou databazi aktualni je prilis nakladne a snad by se vyplatila zprovoznit jako placena analyticka sluzba. Kdokoliv si muze server s takovou databazi zprovoznit a pokusit se konkurovat a vydelat na nabidce tohoto typu. Urcite to bude prinos pro cely cesky internet.

    Marek Hajek
    regionalni ISP - Opava, Krnov, Bruntal, Ostrava, Hlucin, Kravare