Me to porad pripada v zajeti systemu shora dolu. Nejprve se udela zastreseni a pak budeme zjistovat co pod tou strechou vlastne mame. Ja preferuji opacny postup. Necht si kazde oddeleni zorganizuje pocitace po svem. Ti kdo pociti potrebu spoluprace a integrace s jinymi oddelenimi necht se dohodnou a spolupracuji a integruji. Mluvime tu o ekvivalentu IT oddeleni firmy, nebo porad jeste verime i na to ze se da centralne ridit IT v celem state? Narizovat obcanum jak se ve svete IT maji chovat? Jako zakaznikovi banky mi je prece jedno jakou strukturu IT rizeni si banka zvolila. At si vlada udela strukturu jakou chce. Podstatny je vysledek.
Jediny vyznamny ukol MI CR je zajistit, aby statni sprava byla schopna mezi sebou a s obcanem komunikovat elektronicky, aby datove zdroje statu byly integrovany a integrovatelne, a aby se dodrzovaly zakladni standardy v oblastech jako je bezpecnost, ochrana dat a podobne.
Ruzne ty podpory broadbandu a placani se po zadech na Invexu uz je o nicem.
Otazkou tedy je jakym zpusobem zajistit vyse zminene dulezite ukoly v ramci struktur vladni moci.
No vzdyt jo. A kvuli tomu aby ta statni struktura vznikla, tak je na to potreba urad. A urad-ministerstvo funguje lepe, nez urad-uvis a snadneji prosazuje legislativu pres "sveho" ministra, nez pres premiera.
MI chce vytvorit system vzajemne komunikace IT v celem state - mysleno statnim sektoru. Jak jste prisel na to, ze chce MI resit nejakou IT strukturu nejakych bank?
Ja jsem za narizeni MI obcanum celkem vdecny. MI nam narizuje jak postupovat pri elektronicke komunikaci s uradem. A to je lepsi, nez predtim, kdyz elektronicka komunikace s uradem nebyla vubec mozna. MI nam narizuje podminky pro vysilani digitalnich televizi. Ale to je lepsi, nez kdyby zakon o digitalnim vysilani nebyl prijat a CR prisla do evropskeho hadani se o kmitocty pozde.
Jde videt, ze nemate zadnou zkusenost s integraci ruznych systemu do jednoho celku. Vysledek Vasi uvahy zname. Prectete si znovu Capkovo povidani o tom jak pejsek a kocicka pekli dort, pak mozna pochopite.
Úkolem MI není jen údržba IT ve státě, Jeho úkolem je implementace nových, pro efektivnější funování státu nezbytných, služeb a technologií. v tomto smyslu se jistě jedná o obdobu IT oddělení, ale ve firmě, která je státem (ČR). Z tohoto důvodu je koncepční práce MI, která se bude týkat nejenom státních úřadů a samosprávy, ale i mnoha soukromých subjektů (ať už firmy nebo občane) v souvislosti s výkonem státní správy a samosprávy, nezbytná a může být, dle mého názoru, prováděna pouze z jednoho místa, které k ní bude mít potřebné prostředky a pravomoci. Pokud se bude jednat jen o druh poradního orgánu, tak to nesplní svůj účel, neboť není záruka, že se bude někdo takovou radou řídit. Pokud bude informatika jen jednou z agend na jiném úřadu či ministerstvo, tak se bude vždy poměřovat, zda je právě nyní dúležitější než jiná agenda, a to může být na škodu.
Na druhou stranu, současné složení MI, alespoň ze strany odbornosti, není zrovna nejšťastnější. Stejně jako jinde, díky nefunkčnosti Zákona o státní službě, který by mohl garantovat určitou stabilitu odborných kádrů, je veliký problém s udržením odborníků. Dle mých zkušeností to ovšem není pouze otázka financí, ale většinou politických machinací (velmi časté a bezdůvodné personální změny vedení jednotlivých stupňů, zaměstnávání politicky angažovaných amatérů apod.). Svou roli hraje rovněž neodbornost vedení, které nemá možnost se opřít alespoň o odborníky. Pak nezbývá než při zásadních dát na rady rádoby odborníků z řad externích firem. V takovém případě je ovšem úřad s pravomocí schopen napáchat větší škody než, když by takový úřad nebyl.
Takto čistě odborné ministerstvo má smysl pouze s odborným vedením a nebo s osazenstvem, které bude vybráno pouze na základě odborné způsobilosti a ne politické vůle.
Takto čistě odborné ministerstvo má smysl pouze s odborným vedením a nebo s osazenstvem, které bude vybráno pouze na základě odborné způsobilosti a ne politické vůle.
Pod vlivem stejneho nazoru je obsazovano Ministerstvo skolstvi uciteli a Ministerstvo zdravotnictvi lekari. Nemyslim, ze by tahle dve ministerstva mela lepsi vysledky nez MI ...
A kde jsi viděl ministerstvo školství obsazené pedagogy?Je jich tam jak šafránu,včetně ministryně,která o školství ví jen to,že je.Nemyslím,že by to bylo na min.zdravot.lepší.
Mám pocit, že snad jediný učitel v čele ministerstva školství byl Piťha, ale možná se pletu. Samozřejmě si ale obecně nemyslím, že ministr by měl být z branže - měl by to být inteligentní a moudrý člověk a schopný manažer. Jestli vystudoval práva nebo veterinu, to je vedlejší.