Ja mam nejak zazitou poucku, ze pripravne prace a kvalitni analyza ukolu je alespon 40% nakladu (mezi nez ty casove patri)... - ze by to v jinych oblastech IT neplatilo?!
Ad tiskárny.
Stálo by zato onen "problém se zakázkami" lépe specifikovat. Možná by se ukázalo, že 137/2006 tyto problémy řeší - třeba tolik oblíbené napadání veřejných zakázek bude pro pouhé remcaly složitější, až nemožné. Navíc, celé řízení může vést daleko rychleji k cíli. Nechápu taky vliv nového zákona na počet úředníků. Jestli si zadávačku město zajistí svými lidmi, nebo si na to najme firmu, to je na rozhodnutí města. A když na městě pozapomenou, že firmě je nutné za odvedenou práci zaplatit, tak to zákon fakt nevyřeší.
Kde vidíte v §45, odst. 3 problém? Podle něj nesmím "technické podmínky stanovit tak, aby určitým dodavatelům zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely neodůvodněné překážky hospodářské soutěže."
Pokud jej vykládáte tak, že znevýhodňuji firmu Ferrari v soutěži na auta, protože požaduji kufr alespoň 450 litrů (prostě proto, že to jsou auta pro Městskou policii a budou vozit "botičky"), tak takový výklad je v rozporu s tímto odstavcem. Požadované technické parametry prostě musí vyplývat z podstaty věci, nikoliv z mých přání nebo z přání případného dodavatele.
Nevěřícně zírám. Nový zákon o VZ je lepší? Snad jen pro zvýšení počtu úředníků. Vezměme si příklad. Město se rozhodne koupit několik tiskáren. Protože už mělo se zakázkami problém a nový zákon je podstatně složitější, obrátí se na firmu, která mu zajistí zpracování zakázky. Pak proběhne výběrové řízení a koupí se tiskárny. Jen někdo pozapomněl, že v ceně tiskárny bude i cena za poradenskou firmu. Pěkný Kocourkov.
Zajímavý je §45/3 137/2006. Zkuste se s ním nedostat do rozporu při psaní zadávací dokumentace.
Tomu rozumím, jen bych to nenazýval obcházením - pravidla stanovená zákonem to neporušuje. Navíc, jedna věc je zákon, druhá pak ÚOHS, který veřejné zakázky může přeskoumat.
Základ je dobře napsaná zadávací dokumentace a když to neumím, tak si nemůžu stěžovat na zákon (IMHO, kdyby všechny zákony měly alespoň takovou úroveň, jako nový zákon o veř. zakázkách, žilo by se tu daleko lépe a jednodušeji).
Jinak bohužel, svět se mění, tlak na snižování nákladů u výrobců je enormní, takže jednotlivé "staré pravdy" berou zvolna za své.
Možná jde o to, že typický uživatel u komoditních produktů nekupuje podle spektra parametrů, ale podle toho, jaké reference na produkt jsou, od známých, od kolegů. Pak vím, že když, dejme tomu, koupím tiskárnu od HP, tak nešlápnu do ...
Obchází a řešívá se to tak, že si člověk velmi podrobně přečte parametry toho přístroje, který chce a pak napíše tendr tak, že se na trhu s nějakou obskurní fíčurou nic jiného nenajde. Taky se dávají nejkratší možné termíny, o zakázce se uvědomuje žádoucí partner zvlášť, aby to nepřehlédl atp.
Kvalitní servis je další věc, ale hlavní komoditní produkty ho mívají od výrobce.
Jakých nesmyslů? Pokud máte na mysli zbytečné a neefektivní utrácení cizích peněz (tedy daní), tak s vámi souhlasím.
Jestli neumím definovat své potřeby, tak zákonitě koupím blbě - buď draho, nebo něco, co nepotřebuju. Když kupuju blbosti za svoje, je to čistě osobní věc. Když kupuju blbosti za firemní peníze, tak (v rozumných firmách) mě k dalšímu nákupu už nepustí (když už mě přímo nevyhodí).
Veřejná správa je placená z daní. Když veřejná správa nakupuje blbě (ať už blbosti, nebo zbytečně draho), daně rostou a stále nestačí (BTW, v ČR se posunuje Den daňové svobody, schodek na rok 2007 vypadá taky "pěkně") a státní služby nefungujou. Zákon o veřejných zakázkách (zejména ten nový) dává IMHO dost dobré nástroje, aby stát mohl efektivně nakupovat. Teď "jen" donutit lidi ve státní správě, aby tyto nástroje začali účinně využívat.
Taky proto platím až po instalaci tiskárny a jejich oživení. Přehodit krabici, to umí i Česká pošta. Dodat ji s kompletní instalací, to je pochopitelně dražší, ale musím to přece napsat.
Moment - buď vím, co je potřeba, takže "hodit to na papír" netrvá u tiskáren měsíc, nebo to nevím, ale pak nemám co vypisovat VŘ nebo cokoliv kupovat z veřejných prostředků.
A jestli si někdo za svoje kupuje tiskárnu jen podle nákupní ceny a neřeší spotřebák a servis, tak je jen jeho problém a příště si (snad) dá pozor. Když to kupuje za cizí peníze, musí být připraven na to, že se ho někdo (třeba NKÚ) zeptá, proč koupil zrovna takhle.
A zrovna u nákupu tiskáren bych přípravu podkladů jako obrovskou práci neviděl.
[QUOTE]
A viz predchozi, pokud zadam pozadavek sitove rozhrani + protokol(y) a nasledne zjistim, ze neco nefunguje, tak ji jednoduse vemu, dodavateli omlatim a pokud bude mit problem, jeste na nej podam zalobu pro pokus o podvod.
[/QUOTE]
Ale vy preci chcete tisknout a ne se hadat s dodavatelem, absolvovat telefonaty, stiznosti, resit na cem budu tisknout, kdyz dodane tiskarny netisknou, pripadne i mnohalete soudni spory.
To je presne to co se snazim nekterym lidem tady vtlouct do hlavy uz leta a sice ze sebelepe napsana smlouva s jakkoliv osetrenymi pravidly neni substituci pecliveho vyberu dodavatele. Pokud se orientujete jen na cenu, tak to nikdy nedopadne dobre.
No jo, a pak definovanim podkladu pro vyberove rizeni pro par tiskaren stravite tolik casu, ze kdyz se to celkem secte, tak by bylo levnejsi koupit ji bez VR. Ono totiz opravdu ferove pripravit podklady je obrovska prace. A je otazka jestli se to vyplati kvuli malym zakazkam.
No neprijde mi ze by si kazdy urad kupoval pokazde jinou tiskarnu a mel 10 tiskaren od 10ti ruznych vyrobcu a dodavatelu. Staci pozadavek na jednotny servis a nahradni dily.
A viz predchozi, pokud zadam pozadavek sitove rozhrani + protokol(y) a nasledne zjistim, ze neco nefunguje, tak ji jednoduse vemu, dodavateli omlatim a pokud bude mit problem, jeste na nej podam zalobu pro pokus o podvod.
To, že pořizovací cena tiskárny je jen malá část celkových nákladů na tisk, je myslím více než jasné a zákon vám nezakazuje s tiskárnou koupit i tříletou záruku a zároveň hodnotit i cenu tonerů na 3 roky/počet vytištěných stran (nějaký odhad počtu vytištěných stran za měsíc/rok doufám máte). Součástí instalace může být i zajištění bezproblémového tisku z předem určených aplikací/stanic s tím, že platba proběhne až po podepsání akceptačního protokolu a že dodavatel má 30 dní na instalaci, jinak si to může celé odvézt a nastupuje další v pořadí.
Nezlobte se tedy na zákon, ten vám dává dost prostoru pro realizaci.
Asi o té problematice moc nevíte. Podle zákona nemůžete napsat jakou tiskárnu chcete, ale jen její parametry. Tak se stane, že musíte koupit nejlevnější tiskárnu, která má třeba problémy na síti (to zjistíte až po nákupu, je poruchová, má drahé tonery). MI takto "vylepšilo" zákon o veřejných zakázkách, který se soukromých společností netýká.
je jednoznačně negativní. Například elektronické tržiště, kdy musíte každou blbost přes ně kupovat, například několik balíčků disket nebo CD. Dovedete si představit, že při každém výběrovém řízení na tiskárny vyhraje jiná firma? Musíte nakupovat spoustu druhů tonerů, udržovat jejich zásobu. V každém podniku by všechny za takové hospodaření vyhodili.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).