Jó skeptici, ti vždy umí určit, kudy se bude vývoj ubírat...
1994
Elektronická pošta? Cože? Posílat obchodní korespondenci po drátech? Milej pane, já napíšu dopis, předám sekretářce k odeslání a o víc se nestarám, tak nevím, kde chcete najít tu vyšší produktivitu.
Už vidím zaměstnance, jak se budou přeučovat na posílání dopisů nějakým programem. Co jim potřebuju oznámit, tak pošlu firemním oběžníkem. Viděl jste vůbec někdy firmu nad 100 lidí? Prý posílat něco kolegům e-mailem... Máme přece každé pondělí poradu v centrále, tam to mohou probrat. A víte, kolik stojí ten Internet? Prý že ušetřím...
1997
Jak jako webové stránky naší firmy? Kdo od nás něco chce, tak si přece vezme Zlaté stránky, nalistuje si příslušnou rubriku a v ní potom hned najde naši firmu. A buď za námi přijde, nebo zavolá telefonem a sekterářka už ho přepojí.
Jak to chcete dělat jinak? Jako že bysme něco někam psali dopředu? Koho by to prosimvás zajímalo? A pitomost, s prominutím, jsou ta vaše čísla o zvýšení obratu - je to neověřitelné. Můžou si to dovolit možná tam v Americe, kde jenom říkají, jak je to super a beztak nikdo pořádně nemaká.
2005
Nevim jak vy, ja s telefonem telefonuji. Tydlety chytré telefony to se neujme. Jako hračka pro pár bohatých nadšenců, to prosím, ale... víděli jste, jak se s tím pracuje? Vždyť na tom malém displeji není nic vidět.
Když potřebuju něco zjistit, tak to udělám, až přijdu do práce, ne? Šmrdlat s tím ukazovátkem po mobilu, když jedu v metru, dejte pokoj, ještě se mi budou smát.
Aby ESN fungovala, tak ji samozřejmě musí používat "nadkritické množství" zaměstnanců, ideálně většina. (Existují postupy, jak to zařídit.)
Hledání kolegy funguje tak, že v ESN začnete hledat nějaký výraz, třeba název produktu, zákazníka, dodavatele, označeni kvalifikace... Pokud máte štěstí, tak vám vypadnou rovnou lidé, kteří to mají v profilu buď napsané, nebo jsou označeni příslušným klíčovým slovem - v IBM Connections je jedno, zda se označil sám nebo zda jej označil někdo jiný. Funguje je to jako takový chytrý telefonní seznam, který kromě pozic ví i to, co kdoi zná, umí, dělá nebo dělal. (V tomto případě ani dotyčný kolega nemusí ESN aktivně používat.)
Pokud štěstí nemáte, tak třeba najdete jen nějaký obsah (dokument, wiki, diskusní vlákno) a dál jdete po tom, kdo to vytvořil, komentoval, stáhnul (použil) a přes tuto síť vazeb se v zavedené ESN na pár kliknutí obvykle doberete výsledku. Stejný jazyk není podmínkou, ale je to lepší. To spíš vadí odlišné abecedy.
Pak je tady ještě třetí možnost, taková vychytávka v IBM Connections, která vám doporučuje lidi, se kerými máte něco společného - třeba jste stahovali stejné dokumenty, účastnili se stejných diskusí, vaše profily sdílí stejná klíčová slova apod.
ESN samožřejmě poskytne mnohem víc než Google search, protože pracuje s daty, ke kerým Google nemá v normální firmě přístup.
V obou případech to byla zjevně komunikace špatná, resp. styl řízení neodpovídal situaci (a asi ani zdravému rozumu).
První firma: Maily a meetingy jsou obecně zabijáci produktivity. ESN by mohla pomoci snížit počet e-mailů i potřebu koordinačních schůzek, ale špatně nastavenou komunikační kulturu samozřejmě nezachrání. Hodně firem ale zavádí ESN právě proto, že si uvědomují, kolik hodin týdně jejich zaměstnanci tráví neproduktivně zpracováním e-mailů.
V druhé firmě někdo zavedl cosi jako mikroblogování, ale cítím v tom spíš snahu o mikromanagement, než snahu uvolnit skrytý potenciál v lidském kapitálu. I když se o komunikaci někdy říká, že jí není nikdy dost, tak samozřejmě musí být relevantní a smysluplná. To v případě této firmy asi nebylo.
Přesně tak. ESN musí mít smysl nebo nějaké zadání. Jenom bych to neviděl úplně jako vhodný lék pro firmy, kterým se nedaří - špatně fungující firmu ESN nespasí a zřejmě i její zavedení ne dopadne dobře. Já ESN chápu hlavně jako možnost (nástroj) pro fungující firmy, které se chtějí zlepšovat.
Díky za pěkný komentář.
Lepší komunikace a sdílení sdílení informací a znalostí se projeví všude. U obchodní firmy třeba rychlejším a kvalitnějším zpracováním nabídek, lepším porozuměním vašim zákazníkům. Ušetříte spoustu času dohledáváním změn v přílohách e-mailů, rychle zjistíte, kdo ve firmě má potřebnou znalost apod. Například jen propojení lidí mezi pobočkami a sdílení jejich know-how může vest k úsporám času a lepším výsledkům. Nebo propojení oddělení - mají obchodníci informace od technické podpory, jak dostává marketing zpětnou vazbu přes obchodníky, ...
Je toho spousta a je to spíš na delší rozhovor v kontextu vaší firmy, než na pár řádek v diskusi. Pokud máte zájem, můžeme se nad tím potkat. Já se považuji za konzultanta, ale obchodem se zabývám také. Reálné podklady od našich zákazníků i z ČR samozřejmě mám.
Ano, jedna se o zdejší formát marketvoice, tedy trochu komerčně laděný článek o nějakém zajímavém produktu nebo technologii. IBM Connections prodáváme několik let; naopak bych si zde nedovolil psát o věcech, se kterými bych neměl dostatečnou zkušenost. Naše firma dokonce nedávno získala jako první v Evropě a druhá na světě od IBM tzv. akreditaci, že to umíme nejen prodat, ale i úspěšně nasadit, a já osobně jsem byl 2x vybrán mezi celosvětovou stovku tzv. IBM Champions for Collaboration Solutions, což by snad mohlo byt dostatečnou zárukou, že zde nepíšu nějaké bláboly :-)
Věřte, že mně argumenty zdaleka nedošly, jenom nemám neomezeně času diskutovat se všemi, kteří ESN s největší pravděpodobností ve firmě nemají, nebo ji nepoužívají, ale zato spolehlivě a univerzálně vědí, že je to na prd...
Klidně bych do toho šel - vybereme 1-3 čísla a domluvíme se ale i na správně provedené adopci, abyste toho dosáhli, ok?
Jinak si dovolím poznamenat, že při koupi auta taky nedostáváte záruku "s naším novým vozem ušetříte 15minut při cestě do práce, jinak vám vrátíme peníze". Záruky jsou na funkce produktu, ne na jeho přínos.
Přesně tak. Některé přínosy pro měřitelné přímo a snadno, některé nepřímo. Hezky je to shrnuto třeba zde: https://dionhinchcliffe.files.wordpress.com/2015/02/strategic_benefits_of_better_collaboration_with_social_media_and_technology.png
Pokud jde o cenu. Cena za měsíc a uživatele, se kterou pracujete je v případě Cloudu. Existuje i "on premise" licence, kdy si je firma koupí licenci a provozuje systém na vlastním HW. A existují i další možnosti.
Pro úplnost - alternativ je víc. Od OpenSource řešení, až po "ledoborce". A i licenčních modelů je přehršel.
Záleží na podmínkách a potřebách té které firmy.
Ještě než odpovím, chtěl bych upřesnit jednu důležitou věc - u ESN není důležitá ani tak velikost firmy, jako spíš velikost komunity. I malá firma může mít hodně velkou komunitu zákazníků a v obří nadnárodní firmě existují malé komunity projektových týmů. Typické scénáře použití ESN se liší podle velikosti komunity.
Zpátky k Vaší otázce. Čím je menší komunita, tím větší význam mají scénáře zajišťující elementární procesy ve firmě. Typické je třeba řízení porad, HelpDesk, podpora projektových týmů, testování, CRM apod.
Pokud je specializované řešení pro firmu příliš robustní, pak je ESN dobrým a efektivní řešením.
S tím, jak velikost komunity a význam dané činnosti roste, přestává "jednoduché" řešení založené na ESN stačit a přechází se na specializované nástroje.
Konkrétní scénáře, kde by ESN mohlo být přínosem pro firmu toho typu, který popisujete, se ale musí probrat přímo v dané firmě podle jejich potřeb a zvláštností.
Tento scénář se používá v nadnárodních společnostech, které mají minimálně tisíce zaměstnanců aktivně pracujících s počítačem (ze zkušenosti to je nad 2,5-3 tis., postupně ta hladina klesá).
Tento scénář je hlavně o motivaci lidí proč se do takového systému aktivně zapojit. Nejde jen o vyplnění profilů, ale i o sdílení např. prezentací, materiálů, odpovědí na otázky a tak. ESN má nástroje na to, jak "zvýraznit" dobré a používané příspěvky a naopak jak doporučit příspěvky a kontakty, které by pro mě mohly být zajímavé. Podobné postupy používají i některé sociální sítě, jako např. LinkedIn.
Dobrou otázkou je, proč by pracovníci firem měli mít zájem na tom informace sdílet. Důvody jsou dva - jednak je to o zpětné vazbě (každému člověku lichotí, když je v komunitě respektovaný) a velké firmy to navíc podporují tím, že pokud se o člověku ví, má větší šanci dostat se k zajímavým projektům i v zahraničí, slušným penězům a postupu na firemním žebříčku - a to je zatraceně silná motivace.
Google je jednou z možných platforem pro ESN. Řada firem (hlavně těch větších) mu z dobrých důvodů nechce svěřovat svá data a proto dává přednost jiným alternativám (přečtěte si licenční podmínky Google a pochopíte proč).
Pokud se firmě nedaří a chce to změnit, pak to znamená, že potřebuje vyřešit nějaký problém. ESN může být nástrojem, který s řešením takového problému může pomoci. Nebo také ne - záleží na tom, co potřebuje firma změnit.
ESN bez vazby na konkrétní business procesy a cíle firmy je jen technologická hračka pro pár nadšenců - které to brzo přestane bavit, protože kromě nich to nikdo nepoužívá.
Celý koncept ESN je úspěšný tam, kde je navázán na konkrétní skupinu (komunitu) a oblast její činnosti, pro který zajišťuje podporu. A tou komunitou nemusí být nutně jen zaměstnanci. Mohou to být obchodní partneři, zákazníci, veřejnost ...
Pokud o něčem podobném opravu přemýšlíte, pak je potřeba začít s úplně jinou otázkou. Klíčová otázka je "Proč" chci něco měnit. Ne "Jak".
Odpověď na "Proč" může například: "Chtěl bych zlepšit podporu a motivaci obchodníků.". Nebo: "Chtěl bych zlepšit vztahy se zákazníky a zvýšit jejich loajalitu." Nebo: "Chtěl bych zefektivnit práci projektových týmů". Nebo "Chtěl bych zlepšit informovanost v rámci firmy". A tak podobně.
Pak teprve přijede otázka "Jak". ESN je koncept podpořený souborem nástrojů, které se poskládají tak, aby pomohly dosáhnout toho, co jsme definoval v otázce "Proč".
Pokud se to udělá opačně, tj. nainstaluje se ESN (jakékoli) a pak se hledá použití, dopadne to určitě špatně. Nebo spíš máte 95% šanci, že to dopadne špatně.
Čísla v článku mohou být klidně reálná - pro konkrétní projekt konkrétní firmy. U vás budou výsledky jiné, jednak proto, že jste jiná firma a myslím, že působíte i v jiném oboru.
Pokud o ESN opravdu vážně přemýšlíte, pak doporučuji začít tím, že se podíváte na několik typů scénářů nasazení ESN a podle nich definovat cíl, tedy to "Proč".
Nejsem sice obchodník, mým úkolem je vymýšlet jak zařídit, aby to fungovalo, ale pár podobných čísel bych doložit uměl - pro konkrétní scénář použití v konkrétní firmě. Očekávat, že jen samotná instalace jakékoli ESN platformy zajistí čísla uvedená výš, je odvážné a nereálné.
ESN není o technologii, ESN je o v první řadě o business procesech.
- Asi by nebylo špatné kdyby reagoval někdo z IBM jakožto tvůrce IBM Connections
- Po přečtení článku jsem měl pocit že jsem získal informace o dalším možném ESN a o možnostech implementovat ve firmě (on-premise nebo cloud).
- Z diskuse jsem pochopil, že přispěvatelé článek pochopili tak, že mají zahodit vše co doposud používají a co jim vyhovuje (ať už to je ESN jiného výrobce, sdílené složky, emaily, ...) a začali implementovat IBM Connections. Dle mého s tímto záměrem článek určitě nebyl psaný.
- Nejednou jsem se setkal s dotazem zda existuje nějaký popis možností IBM Connections a myslím si že toto tento článek splnil a dle mého s tímto cílem byl tento článek napsaný.
- vcelku by mě zajímalo kolik lidí a firem používá email jako náhradu diskusních fór, komentování souborů posílaných jako přílohu, úložiště příloh které mi někdy byly doručeny, ...
- v diskusi jsem se dozvěděl, že balík MS Office udělá stejnou službu jako ESN jen jsem se už nedozvěděl jak to udělat
- dozvěděl jsem se kolik % mi ESN přinese v jaké oblasti, což zcela jistě nejsou výsledky průzkumu pana Valdmana ale informace z materiálů IBM
- když jsem četl v diskusi jaký je odpor vůči ESN, tak si říkám zda tito přispěvatelé ve firmách skutečně nepoužívají sdílené složky, diskusní fóra, intranet, znalostní databáze, seznamy pro práce na projektech, posílání souborů emailem, přeposílání emailové komunikace novým členům pracovního týmu nebo kolegům, ... ESN je v podstatě toto všechno vzájemně propojeno v jeden celek, který některé potřeby řeší chytřeji a elegantněji.
- pokud se najde někdo koho produkt IBM Connections zajímá, tak jeho vyzkoušení je možné na webu http://greenhouse.lotus.com (snad tento odkaz není v rozporu s pravidly diskuse)
- pokud má někdo pocit, že by produkt IBM Connections mohl řešit jeho potřeby v nějaké oblasti, tak si myslím, že je nejlepší cesta domluvit si prezentaci přímo s IBM nebo některým z obchodních partnerů IBM.
No vzhledem k tomu, že zadavatel si sem dal článek jako reklamu a kromě nesmyslných procent zde neuvedl žádný konkrétní přínos a nevyvrátil ani konkrétně položené dotazy a na oprávněnou kritiku nereagoval, tak tento článek na Lupě zřejmě nebude jinde používat jako referenci pro své další nabízení svého produktu. Vůbec není připraven argumentovat ve prospěch něčeho, co nabízí, to je škoda :(
Mě by zajímalo, jestli jsou ta čísla příčina nebo důsledek. Firma, které se nedaří, nebude utrácet za interní sociální síť a bude se soustředit na věci, co jí pálí. Naopak firma, které se daří a neví, co s penězi, si spíš dovolí utrácet za něco takového.
Když se mi daří a vydělávám dost peněz, pořídím si silnou novou motorku. Protože na to mám a prostě jí chci. Daří se mi i dál, příjmy stoupají a já jsem s motorkou fakt spokojený.
Dá se věc formulovat tak, že se mi daří, protože jsem si koupil novou motorku? Pomůže míň úspěšným lidem taky nákup motorky k vyšším příjmům? Asi těžko.
nekdo se nademnou ptal co realne pouzivat kdyz emaily nestaci - otazka je proc emaily nestaci? Jednoduse proto ze se v zaplave dalsich emailu ztrati a casem se na ne zapomene, system kde je vse vypsane je uplne neco jineho - nikdo se pred ukolem neschova, je to vec discipliny.
socialni sit nam nechybi a misto toho mame interni wikipedii a bugtracker kterej pouzivame na rizeni projektu. Wikipedie se moc mimo IT neujala - pisou tam hlavne lidi z IT navody, takze kdyz nekdo potrebuje nastavit VPN, tak podle obrazku to zvladne v kterekoliv lokalite kdokoliv s kym mluvite na skypu (i obchodaci a pokud IT nejsou kreteni, tak obchodak ma typicky uprimnou radost ze to zvladl "sam").
Bugtracker se nam naopak chytil - umi to pohodlne vse co potrebujeme - zalozit vlakno s problemem/ukolem, priradit cloveka, pridat lidi ktere by to mohlo zajimat pridat soubor, sledovat zmeny, nastavit deadline a v pripade potreby to na nekoho preradit anebo zavrit a napsat proc se to zavira - rekneme ze to je pro nas takove trochu pokrocilejsi diskusni forum - zpocatku byl problem vysvetlit prinosy toho systemu nad preposlanym emailem (vsichni maji pocit ze to je totez a ze to je snazsi, problem je ze to je snazsi i zapomenouta vykaslat se na ten ukol), ale kdyz tohle s managementem prekonate, tak se to opravdu vyplati.
Naklady na hostovanou wiki a bugtracker pokud mate schopne IT oddeleni by melo byt blizko nule (stejne se o ty systemy musi starat) a mnoho tech systemu je dostupne pod licenci OSS; pokud na to vase IT nema kapacitu (casovou/mozkovou) tak lze zvolit hostovanou variantu - pohybujete se v radu jednotek az malych desitek USD mesicne a neni to typicky omezeno na uzivatele nebo projekty.
Dobře, já to ale myslel opravdu vážně, Něco do firmy sháníme a zajímají mne REÁLNÉ věci, co se tím zlepšilo nebo co nového to přinese a v čem je ten zisk. Jsme obchodní firma, 150+, lidé rozděleni do 3 hlavních samostatných míst v rámci jednoho města + několik externích + 10 míst v ostatních státech EU. Vy jen uvádíte obecné cifry. Pardon, ale to mě důvěru nevzbuzuje..
- efektivita marketingu +15 % - jak se měří efektivita marketingu před/po?
- zvyseni obratu o 15 % - díky čemu?
- zvyseni produktivity prace o 30 % - o třetinu se zvedne produktivita?
- zvyseni spokojenosti zakaznku o 20 % - neměřitelné
- zvyseni uspesnosti inovaci o 20 % - neumím zhodnotit
- snizeni poctu emailu cca o 1/3 - ale to naopak musí být nárůst zpráv a komunikace přes ESN?
- mene meetingu a telefonatu cca o 1/2
Vy jim děláte obchodáka? Nebo k tomu máte nějaké reálné podklady. Díky
Jasne ze nie ake ked ta rozsekaju v diskusii pod platenou reklamou musis nieco napisat aby si nevyzeral ako trotl ze to vlastne nie je take coool ako si pisal.
ESN neda viac ako google a ani Google riesenia a ani ako MS a ich riesenia. Jednoducho firma potrebujem predat produkt tak capne PR clanok aby sa ukazalo ake je to vlastne super produktivne a zaroven v diskusii sa ukazalo ze nie.
Ten pan co tu pise ze ESN vyriesi napriklad toho kolegu co zdrhos s firmy si to predstavuje asi takto. Pepa neroby cely den nic len premysla ako vyhoviet zakaznikom. Preto si kazdu myslienku zapise do ESN. Nasledne sa dopracuje k rieseniu a na ESN vytvori v casti WIKI novy clanok o tom ako to genialne vyriesil. Ulozi, povyplna metatagy atd...
To neratam ze vsetci ludia rozmyslaju rovnako a teda text a definicie odborne i slangove budu v roznakom jazyku a style. Pre teba nie je ziaden problem napisat do ESN cislo zakaznika/ klucove slovo a krasne budes vediet ze pepo riesil tento problem s miskom presne 17.1.2048 15:04.
V normalnej firme samozrejme budu riesit projektovu dokumentaciu tak ako doteraz aby bolo jasne co a ako. V normalnej firme nikto nebude pol pracovneho casu klepat do wiki aby co ked nahodou a normalne tam budu vsetci makat. Specialne by ma zaujimal autorova skusenost. Pouzivate denne ESN ? Realne ste nasadzoval ESN? Kolko je zhruba cena finalneho riesenia? (hw+sw+licencie+skolenia dajme tomu pre 100 clennu firmu) ? Ma vasa firma nasadene ESN ? O kolko Vam konkretne stupla produktivita a ostatne parametre? Viete mi garantovat pri kupe tohoto produktu ze moja firma porastie aspon o 5% ?
Opravdu by mě zajímalo, jak bych toho neznámého kolegu, co zná odpověď na moji otázku, v praxi hledal. Co když ESN nepoužívá ;-)? A i kdyby používal, pak podle toho, co o sobě uvedl v profilu? A co když nepoužíváme stejné jazyky? A bude vůbec ochoten mi své know how sdělit :-) ?. Jinými slovy, poskytne ESN více nežli Google?
Celé je to podle mne humbuk, další běžná snaha dostat z lidí peníze za něco, co nepotřebují. Na seriózní práci se to nehodí.
Neuveris ale ano. Posielame si dokumenty a zadania mailom. Par krat sa riesi osobne stretnutie inak telefon alebo skype. Alebo mi chces nahovorit ze vo firme ktora ma tych 100+ ludi a teda nie je na truhu 2 mesiac nemaju procesy? Nemaju ulozisko, nemaju mail namaju nic? Klienkt pride do firmy s A2 a toto chcem? Ako to funguje u Vas alebo vy mate ESN uz od zaciatku vekov?
A to ako svojim klientom bezne davate pristup do svojej intranetovej /serverovej neviem akej aplikacii co tam bezi doteraz?
Ten misko s vyroby nie je sucast fimy co nieco ovplivnuje? Jaj to nie je menedžeris ani marketák tak toho asi nepotrebujeme na co by uz len jemu bola ESN..... ked zistim ze to nie je cool osekame to na ludi pre ktorych to bude cool a co na tom ze je to ESN teda pre kazdeho vo firme ale misko to predsa nepotrebuje on je skladnik, vlasne ani udrzbar, a ani ekonomka ved naco neplanuje procesy len riesi uctovnicto atd atd....
Moj nazor na ESN ok ano ale pre firmu na zelenej luke kde sa to da efektivne implementovat. Ale do firmy ktora je na trhu urcitu dobu nie. Ked si predstavim len naz archiv (viac ako 100t dokumentov za 6 rokov) a mam si predstavit preklopit to do ESN len preto aby boly "infomacie v jednom systeme" no neviem asi tazko. Tam sa akakolvek vyhoda konci.
K tej cene je to mesacna platba? Teda 8x100 = 800 mesacne + hw alebo je to fixna cena? Je to len pre partnerov alebo si za tu sumu mozem kupit aj ja ako fyzicka osoba ESN? Este jedno info by som potreboval kedze tieto tam chybaju je to naviazane na iny produkt alebo si to moze firma kupit len cisto ako ESN bez potreby dokupit dalsie potrebne apliakcie ( nevyzaduje ziadnen iny plateny produkt od IBM)
Předchozí příspěvek napsal Error, tak ještě jednou.
By mě zajímalo jak pomocí balíku MS Office vyřeším věci jako
- týmovou práci
- sdílení souborů s kolegy nebo týmem
- verzování souborů
- chat
- zveřejnění článků (manuály, postupy, ....)
- přístup z mobilních zařízení
- synchronizaci souborů na mobilní zařízení nebo naopak zákaz stažení souborů na mobilní zařízení
- automatickou synchronizaci sdílených souborů pokud jsou změněny
- informování uživatelů kteří si stáhli nějakou verzi souboru v případě že nahraji novou verzi
- informování o novém soubor která jsem někde publikoval
- sledování nových informací od nějakého uživatele
-...
By mě zajímalo jak pomocí balíku MS Office vyřeším věci jako
- týmovou práci
- sdílení souborů s kolegy nebo týmem
- verzování souborů
- chat
- zveřejnění článků (manuály, postupy, ....)
- přístup z mobilních zařízení
- synchronizaci souborů na mobilní zařízení nebo naopak zákaz stažení souborů na mobilní zařízení
- automatickou synchronizaci sdílených souborů pokud jsou změněny
- informování uživatelů kteří si stáhli nějakou verzi souboru v případě že nahraji novou verzi
- informování o novém soubor která jsem někde publikoval
- sledování nových informací od nějakého uživatele
-...
Ano ale s vaseho pohladu je ESN super vec ale len ten ktory ma vsetko v jednom lebo vlastne inak to neprinesie nic. Pokial som firma kde si proste nemozem dovolit dat xyz tisic za liencie a nasedenie musim hladat lacnejsie rienie a to uz nema to ci ono.
Navyse hore pisete ako brutalne to zvysilo obrat/produktivitu ale hned pod tym pisete ze nasadit len to samotne ESN bez dalsieho balastu nie je celkom to prave a este treba toto a toto.
Tak potom o com to je? Doteraz firma funguje na dajme tomu pre priklad MS rieseny a funguje. Nie som firma ktora zije s marketingu a PR ale som firma ktora vyraba (priklad regale) na kereho boha mi bude ESN v mojej firme ked mam intranet, nazdielane subory, vnutorne procesy? Nehovorim ze je to uplna blbost do firmiciek ktore ziju s "netu" to moze byt super tool ale samotne ESN bez kopy balastu (modul aby som sa pripojil na to a to, modul co mi bude synchronizovat) je onicom.
Presne mi to pripomina jeden projekt s lisiarne hlinika. Prisla firma a presvedcila vedenie o novom systeme riadenia lisu ktory snima teplotu a neviem co. Slavnostne sa to instalovalo spustilo ale tak ako to bolo instalovane tak to aj skoncilo. Ako system super ale muselo sa to relativne zlozito konfigurovat pre prve lisovanie (Ak nemal v DB uz tento konkretny vyrobok musel si nastavit vsetko nanovo cca 150 parametrov) naimportovat vsetkych nasich 150+ produktov trvalo asi tak 2 mesiace nasledne ladenie aby to slo na nase procesy a vo finale pre kontrolu musel operator aj tak pisat na papier merania. Perlicka na zaver bola ze tento system maju v 4 lisiarnach po europe a po rozhovore rovno s lisiarmy vyslo najavo ze to nikde nepouzivaju a na moju otazku tak preco ste nam nepovedaly ze je to kktinka pred tym nez sa to kupilo som dostal odpoved. Vies kolko to stalo? To mame ako povedat ze to nefunguje?. Radsej sa tvarime ze je to ok a ako nam to pomohlo aby sme neboly vramci koncernu za hlupakov.
Toto ESN je detto a ked pozeram na stranku autora ani sa necudujem ze sa tu za to bije ked jeho firma akurat riesenia od IBM veselo integruje. Skuste nacrtnut open-source riesenia pre firmy ktore veselo nahradia IBM ESN.
Pokud jde o odchod, nebude to nidko přidávat celé dny před odchodem. Tohle je a měl by být průběžný postup. Prostě každou novou věc zkokumentovat na jednom místě. Na formě a způsobu nezávisí. Email, Web, mobil, dokument ve formátu lib. souboru ....
a pokud jde o ty všechny varianty "je mu to u zádele" :-)
Ano, takový člověk není typickým nadšeným příjemcem čehokoliv nového. Na druhou stranu si nemyslím, že takový typ člověka jako Myšo z výroby nebude odpovědný za přípravu jakékoliv akce. To bude práce někoho, kdo by měl mít alespoň snahu pochopit, proč se firma rozhodla právě pro konkrétní styl dokumentace.
A ten přínos pro firmu 100+ ? Vždyť to také zaznělo: zabezpečené, centrální místo pro důležitá data ve firmě s možností je opět bezpečně sdílet s partnery. Nebo jak nyní řešíte komunikaci s dodavatelem v rámci příprav nějakého rozvoje (technologie, výroby) ? Posíláte si emaily s přílohami, které obsahují výkresy, kalkulace apod ? No, týmový web v podání např ESN s podporou mnoha klientských aplikací a způsobu přístupu je právě jedna z cest, jak v tom udržet pořádek.
Navíc už v článku zaznělo, že externí uživatele jsou zdarma a cena za interní zaměstnance v rozsahu 5-10€ vám připadá moc ?
Ale, nechť si každý rozhodne a zvolí způsob práce.
Nicméně v pozici zaměstnance uznáte, je člověk omezen i způsobem, který zvolí vedení a pokud hodlá zamestnanec mít některé věci "u zádele", je to také jeho volba a cesta na trhu práce.
Přeji všem příjemný den.
Verte mne, ze nasel :-) Prednasim na konferencich, kam chodi stovky lidi podelit se o sve nazory a zkusenosti (pozitivni i negativni) na implementaci ESN a social business.
Yammer je IMHO nic moc, slouzi jen k tzv. enterpise conversation, tzn. umoznuje lidem z velkych firem komunikovat ve skupinach napric zememi a organizacni strukturou. Takove diskusni forum ve stylu Twitteru. Je vydavan za plnohodnotnou ESN, ale na to postrada spoustu funkci. Znam nekolik firem, kde to nainstalovali a za par tydnech to vysumelo. Pokud ESN nema hlubsi smysl, tedy cil, kteremu ma slouzit, nebo procesy, ktere podporuje, tak to takto dopada.
Nikde jse nepsal, ze ESN je jediny nastroj, ktery se ma pouzivat. Bezne se doplnuje o instant messaging a online meetingy. V pripade IBM je to Sametime, ktery umi skoupinove chaty, komentovane vyrezy obrazovek, sdileni obrazovek, audio/video hovory a online meetingy.
Smysl ESn je jinde: zkuste najit neznameho kolegu na druhem konci sveta, ktery zna odpoved otazku na vasi odpoved, ale vy o jeho existneci nemate tuseni. Nebo kdyz s nekym po skype nebo emailu cosi vyresite, jak je tato znalost uchovana a vyuzitelna pro zbytek firmy? Obvykle nijak, nebo je to prace NAVIC to nekam prepisovat do knowledge base.
Uplne nerozumim co myslite "pricinkami". Zrejme narazite na posilani souboru pres LAN na server a zde je opet socialni sdileni mnohem efektivnejsi nez sdileny disk, je to vlastne takova nadstavba.
Uvadene prinosy zavedeni ESN (ve spojeni se zavedenim novych forem spoluprace - social business)
- efektivita marketingu +15 %
- zvyseni obratu o 15 %
- zvyseni produktivity prace o 30 %
- zvyseni spokojenosti zakaznku o 20 %
- zvyseni uspesnosti inovaci o 20 %
- snizeni poctu emailu cca o 1/3
- mene meetingu a telefonatu cca o 1/2
Porad je ESN pitomost?
Znam ceskou firmu, kde zavedeni ESN/Connections zkratilo porady managementu o 1/3, pocet e-mailu klesl skoro o 80% a na cestovnich nakladech se usetrilo asi 45 % Je to dostatecny prinos pro firmu? :-)
Vetsina lidi si pod ESN predstavuje jen facebook a tlachani o pitomostech, ale ESN je pracovni nastroj. A dobry. Ale jen nastroj - zalezi na lidech, jak jej umi a chteji pouzivat.
Ano ale bolo by povedat aj B ked pisete A.
A to je hlavne cena a riesenie. Nehnevajte sa urcite existuju riesenia ktore integruju ALL-IN do ESN ale ake su naklady pre taketo komplexne riesenie?
Pochybujem ze firma o 100 ludoch bude integrovat ESN za 50t len aby maa spomenute vyhodey. Ked uz siahne po lacnejsom/dostupnejsom/lokalnom/free rieseny ktore nema asi polovicu s toho co to profi ESN a je to odsudene na zanik.
Pracovne postupy/normy atd ma kazda jedna firma poriesene vnutornym systemom iba blazon by pri firme 100+ neargivoval postupy nemal vytvorene plany atd atd....
A ked niekto opusty firmu to si Vazne myslite ze bude cely den vypisovat svoje myslienky do systemu "aby to nieco bolo"? Ono ano dajme tomu ze mam kreativnu firmu v pohode , dajme tomu ze mam fakultu skolu v pohode ale v momente kde idem do vyroby (to su tie realne siete odkial mam prax tam je 1500+ koncovych stanic) je to fail ako prasa lebo proste to su ludia ktory vyrabaju a planovacovy Miskovy je uplne u prdele ci Janka s kvality pridala postup ako skontrolovat vlhkost a je mu uplne niekde uprdele ze vo vyrobe na zachode nesiety ziarovka. Proste ako som pisal hore bolo to nasadene 2 roky dost sa na to tlacilo ale nakoniec sa to potichucky "preplo" do modu intranetu (to preplo je myslene tak ze nakoniec je tam aj tak 5 uctov ktore chrlia info o podniku tak isto ako to mal intranet na uvodnej stranke). Ked sa nad tym tam zamyslam mozno by to malo zmysel nasadit to do firmy na zelenej luke kde by to malo zmysel od zaciatku. Lebo firma ktora ma 100+ ludi ma svoje postupy. Planovac posle vyrobnu poziadavku v excely (lebo tento postup opakuje 2 roky kazdy den) vyberie si skupinu komu odoslat a send. Nehovorim ze by to nebolo mozno v ESN ale musim si vytvorit tabiulku v ESN musim si vytvorit skupiny komu to poslat musim sa naucit vytvarat/ukladat/spracovat tabulky niekto tam musi do ESN nahadzat aj ostane dokumenty niekto musi ludi naucit to pouzivat a teraz mi povedz co mi ESN da aby firma zatiahla rucnu prehodila sa na ESN zaskolila/investovala/riesila ? A musi prejst na ESN kompletne lebo potom to nema zmysel. Ak vynechas naprikad dokumenty a co len jeden budes posielat e-mailovym klientom ESN samo o sebe straca zmysel. Vysvetlite mi este raz polopate co presne prinesie ESN firme o 100+ ludoch ktora je na trhu dajme tomu 5 rokov a ma nastavene svoje vnutorne procesy
Ja som to skusil ale nechapem to co si napisal.
Ako seriozne mi tu ides pisat o office a praci s mobilom?
Skusi si niekedy naozaj nasadit a vyuzit Office riesenia? No asi nie lebo to by si pochopil ze az na to komentovanie riesia vsetky tvoje problemy. A teraz mi povedz na kereho boha mam mat okrem toho co mam viac menej len dalsiu moznost komentovat subor. Alebo ocakavas ze zamestnanec si na firemnom profile vybuduje svoju firemnu identitu a bude plnit firmenu wiki atd?
Zle som zadefinoval jeden PC samozrejme bavime sa o jednom ucte. Prihlasim sa na ktorekolvek PC a behom par minut mi zosynchronizuje moj profil s PC a stale tak pracujem ako na svojom PC. To poriesi ESN? Asi tazko.
Diskusia na zivo a cez ESN je diametralne odlisna vec. Skus sa bavit s kolegom na druhej strane zeme o projekte cez diskusiu. Pobavis sa hned potom co budes chciet pridat ilustracny obrazok nieco napisat alebo napriklad nakreslit. Zistis ze napisat mu to mailom je rychlejsie aj s polu s fotkamy ze zavolat cez skype je rychlejsie ze aj doma sa vies cez napriklad webmail dostat k ten sprave co si mu poslal a bez VPN a neviem coho este si to pohodlne skontrolovat u klienta.
Vy vo firme nemate zdielane priecinky? To si nosite USB od stola k stolu? Alebo len hladame ako to aspon nieako ospravedlnit ze ok tak teda ESN
Pozor pozor. Nechcem urazat ale firma a fakulta/univerzita je diametralne ine prostredie. Vo firme sa mam makat na zakazke/projekte na univerzite studovat/vyvijat samozrejme v oboch su urcite specifika.
Proste ja chcem zamestnanca ktory bude jednoducho makat a nie pol dna riesit socialnu vezbu a dalsieho dna pisat komentare.
Velmi sa mylite ak pisete ze zakazanie "netu" velmi osekava kreativitu a produktivitu to je take onicom argumentovanie. Par krat som interne meral na kolegoch ich tyzdnovu produkciu bez netu a s netom. (Samozrejme net siel stale bavime sa blokacii domena ako sme.sk,idnes,fb, gmail atd,,,) v produktivite bol rozdiel skoro 70%. Ak je poziadavka cez ticket system mi prida/upravy IT-čkár čo potrebujem do par minut. Proste to poviem polopate. Ked mam moznost pozriet si co pisu na sme.sk tak si tych par minut najdem as pozriem sa ked nie no tak co budem budem makat a to je husta realita. To nie je o kreativite to je o praxi.
Posledny odsek mail a ergonomia. Este raz sikovny IT to ma poriesene tak ze automaticky sa zlozka/subor zdiela s ostatnym resp. s kym pisem.
Mam pocit ze vy predavate alebo integrujete tieto ESN lebo inak realne to nemam pozitivnum okrem toho kde IT moze otocit prachy.
Nie kazda firma ma xy eur na IBM connections a toboz nie firmy okolo 100+ ludi. Proste sef nepochopy aky prinos to ma a preco na to treba dalsie zelezo a peniaze. Uzivatel nepochopy preco ma riesit nieco navyse a co mu to pomoze ked doteraz 10 rokov to aj tak robil takto a slo to. Jedine IT je rad lebo ma novu hracku a moze si pisat do vykazu udrzba ESN.
Pokial to nie je rovno IBM Connections tak uz tam odpada xy super feature a zrazu to nie je taka slava ako sa zda.
Skuste mi este raz popisat co prinasa ESN nie IBM Connect ale pre firmu. Co riesi co stavajuce riesenia nemaju. Lebo napisat ze mail je casom neprehladna vec je priamo umerne tomu mat na ESN 1500+ prispevkov
Zažil jsem několikrát tyhle debaty a je zajímavé, že většina lidí na to kouká optikou FB. Přitom pokud se to lidem vysvětlí, je to např.vhodný způsob pro knownledge base. tedy např místo, integrující všechny možné postupy řešení nějakého typu problému. Díky integraci s email klientem, kanc. balíkem a dalšími systémy máte všechny informace pohromadě bez ohledu na způsob a místo vzniku. Můžete to propojit s IM a dohledáte jednotlivé detaily diskuze nad tématem ...
Pokud pak někdo firmu opustí, jeho názory, nápady a postuipy řešení zůstanou...
A možnost tohle provázat i s externím partnerem je skoro k nezaplacení. Nestalo se nikomu, že v rámci projektu se něco řešilo s konkrétním technikem a po pár letech, kdy už technik u dodavatele dávno nebyl bylo potřeba dohledat nějaké detaily kvůli úpravě/rozšíření (a hledejte to v emailech) ? Už pro tento scénář kdysi vznikaly projektové interní weby. Tohle je vlastně další stupeň a integrace.
Ano, pokud to hodíte lidem na stůj, stane se z toho podivná forma FB a lidi to omrzí. (např. takto dopadá typicky funkce MySite na MS Sharepointu)
Nemyslim si, ze v Microsoftu v roce 2012 koupili Yammer za 1.2 miliardy USD proto, ze MS Office nebo Sharepoint to uz davno vsecho resil ;-)
Pisete o "jednom PC", ale dneska ma uzivatel i smartphone a tablet, casto soukromy a na ruznych OS. Microsoft dnes stale neni social ani s Office 365. Chybi elementarni funkce, abyste mohl komentovat soubor, oznacit jej za uzitecny, podival se, kdo jej pouzil...
Nejaky hype na trhu samozrejme je, ale mam trochu pocit, ze hodnotite neco, co jste nezkusil.
Mel jsem moznost poznat (mimo jine) dve zajimave firmy. Obe jiz neexistuji. Duvody byly pochopitelne ruznorode, ale jednim z nich byla ... komunikace.
Obe ty firmy se ukomunikovaly k smrti.
V jedne z nich se denne se resily desiky, pozdeji i stovky internich mailu, neustale se schuzovalo, poradaly porady tymu ... az nezbyl zadny cas na praci.
V druhe mel spolumajitel takovy uzasny napad, ze prikazal zamestnacum psat podrobny pracovni dennik. Nejspise proto, ze mel dojem, ze malo pracuji. Zamestnanci tedy travili (dle meho odhadu) tak 90% pracovni doby sepisovanim toho, co prave delaji. A pochopitelne si ten prikaz vylozili po svem (a pomerne logicky) a tudiz zapisovali vskutku detailne:
10:32:27 ... vyndavam sroubovak ze suplete
10:32:32 ... vyndavam ze zasobniku sroub M4
10:32:36 ... nasazuji sroubovak na hlavu sroubu
10:40:15 ... prave jsem dopsal predchozi cast denniku
Myslim si, ze ona slavna interni socialni sit v sobe slucuje oba pripady.
Ve firme nad 100 lidi momentalne nepracuju (kdyz nepocitam univerzitu s cca 2000 zamestnanci), ale jako IT firma spravujeme "pocitacove site" zakaznikum i teto velikosti. Vami popisovane prostredi znam snad docela dobre - mame treba zakaznka, kde se kazdemu zamestnanci i z obchodniho oddeleni povoluje explicitne na firewallu pristup na kazdou webovou domenu. Urcite si umite predstavit, jaky rozhled a iniciativu maji zamestnanci v takove firme. Statistika (byt z USA) pak jasne ukazuje, ze takova firma je prumerne o 30 % mene uspesna, nez firma, ktera zavedla ESN a social business.
Pro IT je vami popisovany stav rozhodne pohodlnejsi, vsechno se zakaze, a je to. Ze to firmu pomalu zabiji, se neresi nebo nechce resit. Jen aby si nikdo nic nezjistoval na internetu nebo se nedejboze neco sam nekde dozvedel nebo priucil. Od toho je tu prece management :-)
Problem s maily je, ze od urciteho mnozstvi jsou neefektivni a obtizne se z nich rekonstruuje jakakoliv slozitejsi konverzace. Nehlede na to, ze mimo adresatu je takova informace pro ostatni nedostupna a nedohledatelna. Podle nasich zkusenosti je cokoliv lepsi nez si posilat soubory mailem.
Ergonomie prace je take na jine urovni, nez popisujete. Ja treba email i se vsemi prilohami muzu pretahnout do IBM Connections jednim pohybem mysi. Vubec nemusim opustit Notes nebo Outlook. A jsou dokonce i lide, kteri Connections pouzivaji pres ruzne konektory, aniz by o nejake socialni siti vubec tusili :-)
I to se stava. Americkou mentalitu asi nepredelate :-) ale pokud se na ESN jenom mlati prazdna slama, a komentere jsou jen ve stylu great, awesome, fabulous a fantastic, tak je vam ESN opravdu k nicemu.
Otazka: Jak u vas probihalo zavadeni ESN, ukazal nekdo lidem aspon k cemu je to dobre a jak to pouzivat? Probehlo neco jako zaskoleni uzivatelu? Je ve firme nekdo z managementu, kdo za veci stoji?
Nebo se ocekava, ze to zacne nejakym zazrakem fungovat cele samo? (To je bohuzel nejcastejsi chyba pri zavadeni ESN.)
Vy aj realne pracujete vo firme nad 100 ludi +?
Kazdy jeden rozumny admin ma nastavene pravidla a proste facebook ani ine socialne siete nepojdu a hotovo. Tak isto oseka konektivitu a dovi dopo. A cuduj sa svete funguje to tak v momente ked povie nie pravidla su takto nastavene a ostatne oseka. Napodiv to funguje a nebolo by to ani udrzatelne spohladu IT.
Pouzivaju sa zielane subory alebo disky.
Keby ste realne pracoval s ESN uricte budete vediet ze uzivatel sa tomu vzpiera lebo vie ze mu to nic neprinesie. Jediny kto to papa je marketing lebo aka mozme kazdemu ukazat ako drsne pracujeme ale uznajte sam mam office v nom kontakty jednim klikom pisem s kym chcem, najdem koho chcem mozem s nim chatovat vsetko mam all-in.
Modelova situacia. Pride mail od zakaznika chce cenovu ponuku na to a to prida par fotiek. Normalne otvorim mail precitam si to kliknem na odoslat dalej vyberiem prijemcov a odoslem aj s fotkov. Sikovnejsie IT to ma elegantne vyriesene a priloha sa automaticky backupne na server. Vsetko si vyriesim cez toho klienta. A teraz mame ESN pride mi mail musim ho otvorit precitat. Otvorit ESN vyhladat ludi ktorym to napisam vytvorit spravu skopcit text, otvorit mail stiahnut fotky nahrat na server poslat. Ked pride odpoved tak zasa vytvorit mail skopcit odpoved poslat zakaznikovy. Rozdiel? Kludne aj 5 minut. Nehovoriac o tom ako krasne sa nam "v komunikacnom ruchu stratia informacie" a tiez v niektorych firmach specialne na 100+ platy stare dobre pravidlo co nemas pisomne potvrdene mailom ani neries.
Tak potom preco ESN ? Aku to ma realnu vyhodu pre akukolvek firmu okrem WOU mame nasu firemnu socialnu siet.... Inovovat ok. Ale inovovat za kazdu kazdu cenu a vsade to nie.
Před pár lety jsem chtěl nasazovat Yammer. Po několika dnech testování jsem dospěl k názoru, že mi nepřináší nic, co bych využil. Netvrdím, že je to špatné a k ničemu. Tvrdím, že jsem nenašel nic, v čem by mi to pomohlo, nebo ušetřilo.
Možná ale doba pokročila, takže se přidávám - podělte se s klady z nasazení v praxi.
Zatím se tu nenašel ani jeden, ale když je to IN, tak přece někdo musel najít nějaké pozitivní využití, nebo ne? :-)
Sdileni dokumentu tvori cca polovinu aktivity v ESN. Zbytek jsou jine formy, treba diskusni fora a blogy.
Odvede od prace?? A co e-mail, to je prace? Smysl ESN je v tom, ze se zde resi pracovni veci, treba diskusni forum misto e-mailu, blog misto obezniku, komunity pro koordinaci projektu... ESN=prace. Dulezite je, ze vse lze dohledat a pres obsah se dostat na spravne lidi. O tom to totiz cele je.
Prehnane tuneni profilu muze u nekterych jedincu take nastat, obecne se spis pouzivaji zamerne prvky gamifikace, aby se podporilo aktivni vytvareni uzitecneho obsahu uzivateli.
Asi se budete divit, ale tak v polovine pripadu za ESN iniciativami stoji prave IT.
Vetsinou si IT umi spocitat, ze kdyz uzivatelum nenabidne adekvatni a atraktivni prostor pro komunikaci a sdileni, tak jim proste utecou i pres nejruznejsi zakazy na externi sluzby typu Dropbox, G+ atd. (viz http://conversationprism.com/)
IT ma potom po zizalkach, nejspis prijde o budget a jeste ma navic problemy s bezpecnosti dat.(Vyjimky samozrejme existuji.)
A o plkani ESN rozhodne nejsou, doufam, ze to tak v clanku nevyznelo :-)
Tenhle prispevek prozmenu zcela naplnuje "marketingovepersonalistickykrasozvast". IT si totiz nic takoveho dobrovolne, natoz z vlastni iniciativy do site nepusti.
Nevim pak nic o tom, ze by plkani na nejake interni siti (a je uplne jedno jestli socialni nebo jine) firme prineslo nejaky zisk.
No na informovanie co je nove bol/je najlepsi intranet na jednej stranke mas novinky/info ako potrebujes.
Naopak ak pouzijes EMS zistis kolko ludu pravidelne aktualizuje/status klika a to je tak vsetko.
Ono je super idea socialna siet ale kazdy jeden co som poznal to nepouzival lebo co ked sefa bude zaujimat kde na to beriem cas.
Ono pozeraj sa na to asi takto. Kto vo firme si bude upgradovat status vyplnovat profil nahravat fotky? Ja som sa informoval ako dopadol projekt ale v globale nebola spokojnost lebo jedna strana si myslela ze to bude facebook2 To bola chyba lebo si v praci a to je rozdiel druha si myslela ze to firmu posunie strasne dopredu lebo ved socialna siet a vezby a neviem co ale realita je taka ze pokial sa nestretnem s clovekom osobne tazko mi pomoze socialna siet na to aby som si s nim mal co povedat. Vo finale aj tak osavaju vo firme hlavne komunikacne kanaly nezmenene. Jedinu radost s toho mal asi len clovek ktory mal premiu za integraciu a nasa PR manazerka ktora si nemohla neodpustit pridavat fotky maciek :D
Vím o jedné firmě, kde něco takového mají. Lidi nad 45 to nepobírají, zdá se jim to složité, zdržující, práce navíc. Ostatní do toho pronikli rychleji, ale stejně to po čase vyšumělo. Pokud chce někdo něco od kolegy vedle, dojde si, když je to dál zavolá, když potřebuje potvrzení, že o tom jednal, pošle to mailem. S maily umí každý pracovat, každý v tom má nějaký systém jak si je třídit, prohledávat a udržovat věci k vyřízení. Soc. síť je prostě objektivně práce navíc, maily tím nezmizí. Časté postování a nutnost to číst zdržuje, když se to používá málo, tak to zase vyčpí a za chvíli si lidi ani nevzpomenou, že něco takového je a mají to používat. A to to měli jako default stránku v prohlížeči. My se tomu vyhnuli, máme sdílené složky pro různé pracovní skupiny a projekty, funguje to tak už snad 10 let. Přijde mi to jako snaha inovovat za každou cenu, aby se mohla udělat čárka, že se něco děje. Stojí to akorát peníze v implementaci, licencích a údržbě a reálný přínos vidím záporný. Např. když někdo pár dní nekoukne (po dovolené/nemoc), projíždět zpětně soc. síť co se kde událo je harakiri. Podstatné věci čekají na toho člověka v poště a takové to normální mu řeknou kolegové rychleji, než se naloguje. Bavím se o firmách o nižších stovkách lidí.
presne lebo viac menej MS Balik Office riesi vsetko co mi ta socialna siet vie dat. Kalendar, kontaky, chat, zdielanie suborov a stale som na jednom PC simple synchonizacia nic nemusism kopirovat nemyslim ze ESN su cesta.
Skorej mi to pride ako podme skusit hype socialnej siete na intranet ale necitit tam zmenu. Je to len viac socialne
Jestli to někdo máte, podělte se s klady. Přemýšlíme o něčem menším pro malou firmu (cca 160 lidí), různá místa, nejsme v jednom baráku, nově příchozí kolegové nemají přehled apod. Všichni tady uvádějí pouze negativa a zbytečnosti (nerozporuju že je to oprávněně), ale jsou i nejaké PRAKTICKÉ klady a přínosy?
Dekuji za prvni reakci. Ano, tak to bohuzel nekdy dopada, pokud se ESN nasadi jen jako technologie - casto jako hracka pro IT.
Pokud to firma mysli vazne, tak je potreba uzivatele, ale i celou organizaci, naucit novemu zpusobu prace - tzv. adopce social business. To ale znamena i castecnou zmenu firemni kultury, coz chvili trva a nekdy to i boli :-) Ve vasi korporaci nic z toho zjevne neprobehlo...
ESN jsou prave o spulupraci "skrze firewall" a vas sef by vas mel chvalit za to, ze sdilite sve nazory a znalosti s ostatnimi :-)
No nasa firma ma celosvetovo viac ako 30t ludi takze takuto "skvelu" novinku mame asi 2 roky. A cuduj sa svete s toho velkeho poctu ludi co k tomu maju pristup a defaultne nastavene ako homepage to vyuziva okolo 200 ludi +/- ak neratam personalistov ktory tam pravidelne postoju ktor prisiel/odysiel. Tych 200 ludi su marketaci a obcas zbludila dusa ktora si to predstavy ako facebook ale po 2 poste mačiatka ju sef zrusi.
Neujalo sa to u bas hlavne s toho dvovodu ze. Mail je mail a preposielat maj od klienta kolegovy cez "intranet" je take neelegantne riesenie.
Lebo zlozky a subory nikto nebude klepat cez intranet.
Lebo v momente ak nemam pristup k intranetu (som u klienta....) jedine moje riesenie je webmail a som v bode mail je mail.
A finale je take to podprahove tusenie ze nie nie nebudem ja tam nic pisat ved co ak bude sefovy divne ze vela postujem. A tym padom to nikto nepouziva.
Bol aj intranet stara verzia obcas sa tam caplo nieco dvolezite bol tam obedovy system a cuduj sa svete nikto nepotreboval socianu siet.
Entertaiment socialna siet je pekne slovo dobre to znie a marketak zaslynta. Aj u nas to stale velebia hlavne malo produktivne oddelenia pre nich je to skoro modla. Ale inak je to fail