No nasa firma ma celosvetovo viac ako 30t ludi takze takuto "skvelu" novinku mame asi 2 roky. A cuduj sa svete s toho velkeho poctu ludi co k tomu maju pristup a defaultne nastavene ako homepage to vyuziva okolo 200 ludi +/- ak neratam personalistov ktory tam pravidelne postoju ktor prisiel/odysiel. Tych 200 ludi su marketaci a obcas zbludila dusa ktora si to predstavy ako facebook ale po 2 poste mačiatka ju sef zrusi.
Neujalo sa to u bas hlavne s toho dvovodu ze. Mail je mail a preposielat maj od klienta kolegovy cez "intranet" je take neelegantne riesenie.
Lebo zlozky a subory nikto nebude klepat cez intranet.
Lebo v momente ak nemam pristup k intranetu (som u klienta....) jedine moje riesenie je webmail a som v bode mail je mail.
A finale je take to podprahove tusenie ze nie nie nebudem ja tam nic pisat ved co ak bude sefovy divne ze vela postujem. A tym padom to nikto nepouziva.
Bol aj intranet stara verzia obcas sa tam caplo nieco dvolezite bol tam obedovy system a cuduj sa svete nikto nepotreboval socianu siet.
Entertaiment socialna siet je pekne slovo dobre to znie a marketak zaslynta. Aj u nas to stale velebia hlavne malo produktivne oddelenia pre nich je to skoro modla. Ale inak je to fail
Tenhle prispevek prozmenu zcela naplnuje "marketingovepersonalistickykrasozvast". IT si totiz nic takoveho dobrovolne, natoz z vlastni iniciativy do site nepusti.
Nevim pak nic o tom, ze by plkani na nejake interni siti (a je uplne jedno jestli socialni nebo jine) firme prineslo nejaky zisk.
Mel jsem moznost poznat (mimo jine) dve zajimave firmy. Obe jiz neexistuji. Duvody byly pochopitelne ruznorode, ale jednim z nich byla ... komunikace.
Obe ty firmy se ukomunikovaly k smrti.
V jedne z nich se denne se resily desiky, pozdeji i stovky internich mailu, neustale se schuzovalo, poradaly porady tymu ... az nezbyl zadny cas na praci.
V druhe mel spolumajitel takovy uzasny napad, ze prikazal zamestnacum psat podrobny pracovni dennik. Nejspise proto, ze mel dojem, ze malo pracuji. Zamestnanci tedy travili (dle meho odhadu) tak 90% pracovni doby sepisovanim toho, co prave delaji. A pochopitelne si ten prikaz vylozili po svem (a pomerne logicky) a tudiz zapisovali vskutku detailne:
10:32:27 ... vyndavam sroubovak ze suplete
10:32:32 ... vyndavam ze zasobniku sroub M4
10:32:36 ... nasazuji sroubovak na hlavu sroubu
10:40:15 ... prave jsem dopsal predchozi cast denniku
Myslim si, ze ona slavna interni socialni sit v sobe slucuje oba pripady.
Pokud o něčem podobném opravu přemýšlíte, pak je potřeba začít s úplně jinou otázkou. Klíčová otázka je "Proč" chci něco měnit. Ne "Jak".
Odpověď na "Proč" může například: "Chtěl bych zlepšit podporu a motivaci obchodníků.". Nebo: "Chtěl bych zlepšit vztahy se zákazníky a zvýšit jejich loajalitu." Nebo: "Chtěl bych zefektivnit práci projektových týmů". Nebo "Chtěl bych zlepšit informovanost v rámci firmy". A tak podobně.
Pak teprve přijede otázka "Jak". ESN je koncept podpořený souborem nástrojů, které se poskládají tak, aby pomohly dosáhnout toho, co jsme definoval v otázce "Proč".
Pokud se to udělá opačně, tj. nainstaluje se ESN (jakékoli) a pak se hledá použití, dopadne to určitě špatně. Nebo spíš máte 95% šanci, že to dopadne špatně.
Čísla v článku mohou být klidně reálná - pro konkrétní projekt konkrétní firmy. U vás budou výsledky jiné, jednak proto, že jste jiná firma a myslím, že působíte i v jiném oboru.
Pokud o ESN opravdu vážně přemýšlíte, pak doporučuji začít tím, že se podíváte na několik typů scénářů nasazení ESN a podle nich definovat cíl, tedy to "Proč".
Nejsem sice obchodník, mým úkolem je vymýšlet jak zařídit, aby to fungovalo, ale pár podobných čísel bych doložit uměl - pro konkrétní scénář použití v konkrétní firmě. Očekávat, že jen samotná instalace jakékoli ESN platformy zajistí čísla uvedená výš, je odvážné a nereálné.
ESN není o technologii, ESN je o v první řadě o business procesech.
Asi se budete divit, ale tak v polovine pripadu za ESN iniciativami stoji prave IT.
Vetsinou si IT umi spocitat, ze kdyz uzivatelum nenabidne adekvatni a atraktivni prostor pro komunikaci a sdileni, tak jim proste utecou i pres nejruznejsi zakazy na externi sluzby typu Dropbox, G+ atd. (viz http://conversationprism.com/)
IT ma potom po zizalkach, nejspis prijde o budget a jeste ma navic problemy s bezpecnosti dat.(Vyjimky samozrejme existuji.)
A o plkani ESN rozhodne nejsou, doufam, ze to tak v clanku nevyznelo :-)
Vy aj realne pracujete vo firme nad 100 ludi +?
Kazdy jeden rozumny admin ma nastavene pravidla a proste facebook ani ine socialne siete nepojdu a hotovo. Tak isto oseka konektivitu a dovi dopo. A cuduj sa svete funguje to tak v momente ked povie nie pravidla su takto nastavene a ostatne oseka. Napodiv to funguje a nebolo by to ani udrzatelne spohladu IT.
Pouzivaju sa zielane subory alebo disky.
Keby ste realne pracoval s ESN uricte budete vediet ze uzivatel sa tomu vzpiera lebo vie ze mu to nic neprinesie. Jediny kto to papa je marketing lebo aka mozme kazdemu ukazat ako drsne pracujeme ale uznajte sam mam office v nom kontakty jednim klikom pisem s kym chcem, najdem koho chcem mozem s nim chatovat vsetko mam all-in.
Modelova situacia. Pride mail od zakaznika chce cenovu ponuku na to a to prida par fotiek. Normalne otvorim mail precitam si to kliknem na odoslat dalej vyberiem prijemcov a odoslem aj s fotkov. Sikovnejsie IT to ma elegantne vyriesene a priloha sa automaticky backupne na server. Vsetko si vyriesim cez toho klienta. A teraz mame ESN pride mi mail musim ho otvorit precitat. Otvorit ESN vyhladat ludi ktorym to napisam vytvorit spravu skopcit text, otvorit mail stiahnut fotky nahrat na server poslat. Ked pride odpoved tak zasa vytvorit mail skopcit odpoved poslat zakaznikovy. Rozdiel? Kludne aj 5 minut. Nehovoriac o tom ako krasne sa nam "v komunikacnom ruchu stratia informacie" a tiez v niektorych firmach specialne na 100+ platy stare dobre pravidlo co nemas pisomne potvrdene mailom ani neries.
Tak potom preco ESN ? Aku to ma realnu vyhodu pre akukolvek firmu okrem WOU mame nasu firemnu socialnu siet.... Inovovat ok. Ale inovovat za kazdu kazdu cenu a vsade to nie.
Přesně tak. Některé přínosy pro měřitelné přímo a snadno, některé nepřímo. Hezky je to shrnuto třeba zde: https://dionhinchcliffe.files.wordpress.com/2015/02/strategic_benefits_of_better_collaboration_with_social_media_and_technology.png
Klidně bych do toho šel - vybereme 1-3 čísla a domluvíme se ale i na správně provedené adopci, abyste toho dosáhli, ok?
Jinak si dovolím poznamenat, že při koupi auta taky nedostáváte záruku "s naším novým vozem ušetříte 15minut při cestě do práce, jinak vám vrátíme peníze". Záruky jsou na funkce produktu, ne na jeho přínos.
Přesně tak. ESN musí mít smysl nebo nějaké zadání. Jenom bych to neviděl úplně jako vhodný lék pro firmy, kterým se nedaří - špatně fungující firmu ESN nespasí a zřejmě i její zavedení ne dopadne dobře. Já ESN chápu hlavně jako možnost (nástroj) pro fungující firmy, které se chtějí zlepšovat.
Díky za pěkný komentář.
Ano, jedna se o zdejší formát marketvoice, tedy trochu komerčně laděný článek o nějakém zajímavém produktu nebo technologii. IBM Connections prodáváme několik let; naopak bych si zde nedovolil psát o věcech, se kterými bych neměl dostatečnou zkušenost. Naše firma dokonce nedávno získala jako první v Evropě a druhá na světě od IBM tzv. akreditaci, že to umíme nejen prodat, ale i úspěšně nasadit, a já osobně jsem byl 2x vybrán mezi celosvětovou stovku tzv. IBM Champions for Collaboration Solutions, což by snad mohlo byt dostatečnou zárukou, že zde nepíšu nějaké bláboly :-)
Věřte, že mně argumenty zdaleka nedošly, jenom nemám neomezeně času diskutovat se všemi, kteří ESN s největší pravděpodobností ve firmě nemají, nebo ji nepoužívají, ale zato spolehlivě a univerzálně vědí, že je to na prd...
Lepší komunikace a sdílení sdílení informací a znalostí se projeví všude. U obchodní firmy třeba rychlejším a kvalitnějším zpracováním nabídek, lepším porozuměním vašim zákazníkům. Ušetříte spoustu času dohledáváním změn v přílohách e-mailů, rychle zjistíte, kdo ve firmě má potřebnou znalost apod. Například jen propojení lidí mezi pobočkami a sdílení jejich know-how může vest k úsporám času a lepším výsledkům. Nebo propojení oddělení - mají obchodníci informace od technické podpory, jak dostává marketing zpětnou vazbu přes obchodníky, ...
Je toho spousta a je to spíš na delší rozhovor v kontextu vaší firmy, než na pár řádek v diskusi. Pokud máte zájem, můžeme se nad tím potkat. Já se považuji za konzultanta, ale obchodem se zabývám také. Reálné podklady od našich zákazníků i z ČR samozřejmě mám.
V obou případech to byla zjevně komunikace špatná, resp. styl řízení neodpovídal situaci (a asi ani zdravému rozumu).
První firma: Maily a meetingy jsou obecně zabijáci produktivity. ESN by mohla pomoci snížit počet e-mailů i potřebu koordinačních schůzek, ale špatně nastavenou komunikační kulturu samozřejmě nezachrání. Hodně firem ale zavádí ESN právě proto, že si uvědomují, kolik hodin týdně jejich zaměstnanci tráví neproduktivně zpracováním e-mailů.
V druhé firmě někdo zavedl cosi jako mikroblogování, ale cítím v tom spíš snahu o mikromanagement, než snahu uvolnit skrytý potenciál v lidském kapitálu. I když se o komunikaci někdy říká, že jí není nikdy dost, tak samozřejmě musí být relevantní a smysluplná. To v případě této firmy asi nebylo.
Ve firme nad 100 lidi momentalne nepracuju (kdyz nepocitam univerzitu s cca 2000 zamestnanci), ale jako IT firma spravujeme "pocitacove site" zakaznikum i teto velikosti. Vami popisovane prostredi znam snad docela dobre - mame treba zakaznka, kde se kazdemu zamestnanci i z obchodniho oddeleni povoluje explicitne na firewallu pristup na kazdou webovou domenu. Urcite si umite predstavit, jaky rozhled a iniciativu maji zamestnanci v takove firme. Statistika (byt z USA) pak jasne ukazuje, ze takova firma je prumerne o 30 % mene uspesna, nez firma, ktera zavedla ESN a social business.
Pro IT je vami popisovany stav rozhodne pohodlnejsi, vsechno se zakaze, a je to. Ze to firmu pomalu zabiji, se neresi nebo nechce resit. Jen aby si nikdo nic nezjistoval na internetu nebo se nedejboze neco sam nekde dozvedel nebo priucil. Od toho je tu prece management :-)
Problem s maily je, ze od urciteho mnozstvi jsou neefektivni a obtizne se z nich rekonstruuje jakakoliv slozitejsi konverzace. Nehlede na to, ze mimo adresatu je takova informace pro ostatni nedostupna a nedohledatelna. Podle nasich zkusenosti je cokoliv lepsi nez si posilat soubory mailem.
Ergonomie prace je take na jine urovni, nez popisujete. Ja treba email i se vsemi prilohami muzu pretahnout do IBM Connections jednim pohybem mysi. Vubec nemusim opustit Notes nebo Outlook. A jsou dokonce i lide, kteri Connections pouzivaji pres ruzne konektory, aniz by o nejake socialni siti vubec tusili :-)
No vzhledem k tomu, že zadavatel si sem dal článek jako reklamu a kromě nesmyslných procent zde neuvedl žádný konkrétní přínos a nevyvrátil ani konkrétně položené dotazy a na oprávněnou kritiku nereagoval, tak tento článek na Lupě zřejmě nebude jinde používat jako referenci pro své další nabízení svého produktu. Vůbec není připraven argumentovat ve prospěch něčeho, co nabízí, to je škoda :(
Pokud se firmě nedaří a chce to změnit, pak to znamená, že potřebuje vyřešit nějaký problém. ESN může být nástrojem, který s řešením takového problému může pomoci. Nebo také ne - záleží na tom, co potřebuje firma změnit.
ESN bez vazby na konkrétní business procesy a cíle firmy je jen technologická hračka pro pár nadšenců - které to brzo přestane bavit, protože kromě nich to nikdo nepoužívá.
Celý koncept ESN je úspěšný tam, kde je navázán na konkrétní skupinu (komunitu) a oblast její činnosti, pro který zajišťuje podporu. A tou komunitou nemusí být nutně jen zaměstnanci. Mohou to být obchodní partneři, zákazníci, veřejnost ...
Dekuji za prvni reakci. Ano, tak to bohuzel nekdy dopada, pokud se ESN nasadi jen jako technologie - casto jako hracka pro IT.
Pokud to firma mysli vazne, tak je potreba uzivatele, ale i celou organizaci, naucit novemu zpusobu prace - tzv. adopce social business. To ale znamena i castecnou zmenu firemni kultury, coz chvili trva a nekdy to i boli :-) Ve vasi korporaci nic z toho zjevne neprobehlo...
ESN jsou prave o spulupraci "skrze firewall" a vas sef by vas mel chvalit za to, ze sdilite sve nazory a znalosti s ostatnimi :-)
Uvadene prinosy zavedeni ESN (ve spojeni se zavedenim novych forem spoluprace - social business)
- efektivita marketingu +15 %
- zvyseni obratu o 15 %
- zvyseni produktivity prace o 30 %
- zvyseni spokojenosti zakaznku o 20 %
- zvyseni uspesnosti inovaci o 20 %
- snizeni poctu emailu cca o 1/3
- mene meetingu a telefonatu cca o 1/2
Porad je ESN pitomost?
Znam ceskou firmu, kde zavedeni ESN/Connections zkratilo porady managementu o 1/3, pocet e-mailu klesl skoro o 80% a na cestovnich nakladech se usetrilo asi 45 % Je to dostatecny prinos pro firmu? :-)
Vetsina lidi si pod ESN predstavuje jen facebook a tlachani o pitomostech, ale ESN je pracovni nastroj. A dobry. Ale jen nastroj - zalezi na lidech, jak jej umi a chteji pouzivat.
Dobře, já to ale myslel opravdu vážně, Něco do firmy sháníme a zajímají mne REÁLNÉ věci, co se tím zlepšilo nebo co nového to přinese a v čem je ten zisk. Jsme obchodní firma, 150+, lidé rozděleni do 3 hlavních samostatných míst v rámci jednoho města + několik externích + 10 míst v ostatních státech EU. Vy jen uvádíte obecné cifry. Pardon, ale to mě důvěru nevzbuzuje..
- efektivita marketingu +15 % - jak se měří efektivita marketingu před/po?
- zvyseni obratu o 15 % - díky čemu?
- zvyseni produktivity prace o 30 % - o třetinu se zvedne produktivita?
- zvyseni spokojenosti zakaznku o 20 % - neměřitelné
- zvyseni uspesnosti inovaci o 20 % - neumím zhodnotit
- snizeni poctu emailu cca o 1/3 - ale to naopak musí být nárůst zpráv a komunikace přes ESN?
- mene meetingu a telefonatu cca o 1/2
Vy jim děláte obchodáka? Nebo k tomu máte nějaké reálné podklady. Díky
Mě by zajímalo, jestli jsou ta čísla příčina nebo důsledek. Firma, které se nedaří, nebude utrácet za interní sociální síť a bude se soustředit na věci, co jí pálí. Naopak firma, které se daří a neví, co s penězi, si spíš dovolí utrácet za něco takového.
Když se mi daří a vydělávám dost peněz, pořídím si silnou novou motorku. Protože na to mám a prostě jí chci. Daří se mi i dál, příjmy stoupají a já jsem s motorkou fakt spokojený.
Dá se věc formulovat tak, že se mi daří, protože jsem si koupil novou motorku? Pomůže míň úspěšným lidem taky nákup motorky k vyšším příjmům? Asi těžko.
Pozor pozor. Nechcem urazat ale firma a fakulta/univerzita je diametralne ine prostredie. Vo firme sa mam makat na zakazke/projekte na univerzite studovat/vyvijat samozrejme v oboch su urcite specifika.
Proste ja chcem zamestnanca ktory bude jednoducho makat a nie pol dna riesit socialnu vezbu a dalsieho dna pisat komentare.
Velmi sa mylite ak pisete ze zakazanie "netu" velmi osekava kreativitu a produktivitu to je take onicom argumentovanie. Par krat som interne meral na kolegoch ich tyzdnovu produkciu bez netu a s netom. (Samozrejme net siel stale bavime sa blokacii domena ako sme.sk,idnes,fb, gmail atd,,,) v produktivite bol rozdiel skoro 70%. Ak je poziadavka cez ticket system mi prida/upravy IT-čkár čo potrebujem do par minut. Proste to poviem polopate. Ked mam moznost pozriet si co pisu na sme.sk tak si tych par minut najdem as pozriem sa ked nie no tak co budem budem makat a to je husta realita. To nie je o kreativite to je o praxi.
Posledny odsek mail a ergonomia. Este raz sikovny IT to ma poriesene tak ze automaticky sa zlozka/subor zdiela s ostatnym resp. s kym pisem.
Mam pocit ze vy predavate alebo integrujete tieto ESN lebo inak realne to nemam pozitivnum okrem toho kde IT moze otocit prachy.
Nie kazda firma ma xy eur na IBM connections a toboz nie firmy okolo 100+ ludi. Proste sef nepochopy aky prinos to ma a preco na to treba dalsie zelezo a peniaze. Uzivatel nepochopy preco ma riesit nieco navyse a co mu to pomoze ked doteraz 10 rokov to aj tak robil takto a slo to. Jedine IT je rad lebo ma novu hracku a moze si pisat do vykazu udrzba ESN.
Pokial to nie je rovno IBM Connections tak uz tam odpada xy super feature a zrazu to nie je taka slava ako sa zda.
Skuste mi este raz popisat co prinasa ESN nie IBM Connect ale pre firmu. Co riesi co stavajuce riesenia nemaju. Lebo napisat ze mail je casom neprehladna vec je priamo umerne tomu mat na ESN 1500+ prispevkov