Je součástí lokalizace vašich produktů také snaha o zasvěcení lidí, kteří lokalizaci provádí, do podmínek místního prostředí?
Velmi nám záleží na tom, aby naše služby dobře pracovaly v každé zemi, ve které je uvádíme. Do vývojových týmů se snažíme zapojovat místní vývojáře a pracovníky, kteří mají vhled do lokálních podmínek a kultury, takže dokáží produkt lépe přizpůsobit. Proto máme také inženýry ze zemí celého světa.
- Je Vice President, Search Products and User Experience ve společnosti Google, kde má na starosti správu produktů.
- Nastoupila do Googlu v roce 1999 jako první žena-inženýrka.
- Před nástupem do Googlu pracovala v laboratořích UBS (Ubilab) v Curychu a u SRI International v Menlo Park, v Kalifornii.
- Vystudovala Stanfordovu univerzitu.
Jaké máte záměry se službou Google Video, bude nadále fungovat vedle podobně zaměřeného YouTube?
Rozhodli jsme se neintegrovat YouTube a Google Video do jedné služby. Myslím, že je jasné, že YouTube je lepší a známější video službou, takže Google Video bychom měli využít třeba pro vyhledávání videa či pro úplně jiný produkt. Tímto směrem bychom měli pokračovat, ale žádné rozhodnutí v tomto směru zatím nepadlo.
Co spatřujete jako další potenciální „velkou věc“ ve vyhledávání, co bude další „killer aplikace?“
Rok od roku přibývá vyhledávačů pro různé druhy obsahů a uživatelé se přitom příliš nestarají o to, zda jde o obrázek, video či zprávu, hledají tu nejlepší informaci. Myslím, že důležité pro další vývoj vyhledávačů bude spojení více druhů obsahu pro vyhledávání. Osobně také považují za velmi vzrušující to, co se odehrává kolem mobilních telefonů. S tím souvisí pokrok ve zpracování hlasu. Ve Spojených státech můžete vytočit 411 a výsledky vyhledávání vám Google nadiktuje. Lidé také nepoužívají počítač neustále, když však jedou na dovolenou, mají po ruce mobil. Už nyní používají mobilní vyhledávání, takže je považují za užitečné, což mne utvrzuje v přesvědčení, že jde o velmi perspektivní oblast.
Jak dlouho obvykle trvá příprava a testování služby před tím, než ji spustíte?
To je individuální a může se to dramaticky lišit. Některé produkty byly v ostré verzi za měsíc či dva (jako Google Toolbar či Google Desktop a některé menší webové služby) a máme produkty, které jsou v beta verzi celé roky (třeba Google News). V beta fázi jsou tak dlouho, dokud je potřeba je dále vylepšovat.
Google působí spíše jako mediální než technologická společnost. Osobní informace, které o uživatelích shromažďujete, vám mohou velmi pomoci při zobrazování reklamy. Jsou pro vás tato uživatelská data důležitější pro inzerci, nebo pro zlepšování výsledků vyhledávání?
Důležité je, že sami sebe vnímáme – že jsme – technologická společnost, ne mediální. Data, která od uživatelů shromažďujeme, nám poskytují dobrovolně a mohou se snadno dozvědět, co vše nám poskytují. Je asi zřejmé, že tyto údaje můžeme využít k lepšímu uživatelskému dojmu i ke zvýšení našich příjmů, pokud bychom nabízeli personalizovanou reklamu, ale v tuto chvíli nemáme v tomto směru nic zvláštního, co bychom mohli oznámit.
Služba Search history a Personnalized search tedy není zaměřena k zobrazování cílených reklam?
V tuto chvíli personalizovanou reklamu skutečně nezobrazuje.
Dnešní vyhledávače si zatím stále neporadí se základními dotazy jako „nudím se, co mám dělat?“ Očekáváte, že toho někdy budou schopny?
Potíž s dotazy jako „proč je obloha modrá?“ je, že obsahují příliš běžná slova – jak chcete najít dobré výsledky, které by takový dotaz mohly zodpovědět. Osobně si ale myslím, že řešení je někde jinde než ve vyhledávání, třeba v personalizované stránce Googlu. Na otázku „ nudím se, co mám dělat?“ je příliš mnoho možných odpovědí – mohu jít do restaurace, na párty, dívat se na film atd. Na své domácí stránce mohu mít zprávy z relevantních zdrojů, e-maily, kalendář na jednom místě. Taková osobní stránka v pátek odpoledne mi pomůže mnohem víc v rozhodování než vyhledávač.
Plánuje se Google zaměřit více také na děti, třeba ve vyhledávání?
Zatím jsme neuvedli vyhledávač pro děti, protože chcete-li výsledky takového hledání udržet bezpečná před závadným obsahem, musíte každou stránku v takovém vyhledávači ručně kontrolovat. Automatická kontrola nezajistí dostatečnou kvalitu. Proto dáváme přednost tomu, aby děti používali Google a jeho Safe search, který sice také není stoprocentní, ale stále dává velmi bezpečné a zároveň relevantní výsledky, což speciální vyhledávače pro děti neumí.
Podle některých kritiků je dnes Google v pozici, kdy může snadno poškodit některou společnost či jednotlivce tím, že vypadnou z výsledků vyhledávání. Berete tyto připomínky v úvahu?
Důležité je zdůraznit, že Google těží z obliby uživatelů, kteří oceňují kvalitu jeho vyhledávání. Používají náš web také proto, že ví, že usilujeme o etické chování a jsme otevření. Zveřejňujeme o fungování vyhledávače maximum, co je možné. Majitelé firem vědí, že jejich řazení ve výsledcích je objektivní a automatizované, podle daných pravidel. Uvědomujeme si samozřejmě, že máme velkou zodpovědnost, ale proto také např. k úpravám algoritmů přistupujeme velice obezřetně.
Vaše podvolení se čínskému režimu bylo na západě silně kritizováno. Existuje nějaká hranice, pod kterou byste při vstupu na trh v nedemokratické zemi odmítli sestoupit, např. při ještě silnějších požadavcích na cenzuru?
Nemyslím, že existuje přesně definovaná hranice, ke každé zemi přistupujeme případ od případu. V Číně můžeme miliardě lidí nabízet více, než kdybychom na tento trh nevstoupili a odmítli cenzurovat skutečně malou množinu webů.
Jednáte v těchto zemích pouze s vládami, nebo i s opozičními skupinami a stranami?
Obecně se vždy chováme podle platných zákonů a jednáme s vládami.
Stalo se již, že po vás některá vláda požadovala něco, na co jste řekli „ne?“
Americká vláda po nás chtěla údaje o hledání mnoha lidí, což jim ostatní vyhledávače bez protestů poskytly. My jsme jim je nedali, protože bychom porušili soukromí a důvěru lidí. Podle následného soudu mohou být tyto informace předány, ale v mnohem menším rozsahu.
Jak se díváte na optimalizaci pro vyhledávače?
Být k nalezení je velmi důležité. Druhů optimalizací je víc. Vždy můžete udělat na svém webu něco tak, aby byl lépe využitelný a lépe nalezitelný a k takové optimalizaci webmastery povzbuzujeme. Jsou však i optimalizační praktiky, které snižují uživatelskou využitelnost vyhledávače, jako např. cloacking, kdy se web nabízí jiný obsah vyhledávači a jiný návštěvníkovi. To ale umíme odhalit a takový web nezařazujeme do výsledků vyhledávání.