Hlavní navigace

Zákon č. 40/1995 Sb. (o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání)

  • Zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

Sdílet

                            40/1995 Sb.
                              ZÁKON
                      ze dne 9. února 1995
o regulaci reklamy  a o změně  a doplnění zákona  č. 468/1991 Sb.,
o provozování  rozhlasového  a   televizního  vysílání,  ve  znění
                       pozdějších předpisů
Změna: 258/2000 Sb.
Změna: 231/2001 Sb.
Změna: 256/2001 Sb.
Změna: 138/2002 Sb.
Změna: 320/2002 Sb.
Změna: 217/2004 Sb.
Změna: 326/2004 Sb.
Změna: 132/2003 Sb.
Změna: 480/2004 Sb.

  Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

                              Čl.I
                        OBECNÁ USTANOVENÍ

                               § 1

  (1) Reklamou se  rozumí oznámení, předvedení  či jiná prezentace
šířené  zejména   komunikačními  médii,  mající   za  cíl  podporu
podnikatelské  činnosti,  zejména  podporu  spotřeby  nebo prodeje
zboží, výstavby,  pronájmu nebo prodeje  nemovitostí, prodeje nebo
využití práv  nebo závazků, podporu  poskytování služeb, propagaci
ochranné známky,1) pokud není dále stanoveno jinak.

  (2) Komunikačními  médii, kterými je  reklama šířena, se  rozumí
prostředky   umožňující  přenášení   reklamy,  zejména  periodický
tisk2)   a  neperiodické   publikace,3)  rozhlasové   a  televizní
vysílání,   audiovizuální  produkce,4)   počítačové  sítě,  nosiče
audiovizuálních děl, plakáty a letáky.

  (3) Sponzorováním  se   rozumí  příspěvek  poskytnutý   s  cílem
podporovat výrobu nebo prodej  zboží, poskytování služeb nebo jiné
výkony sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba,
která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne.

  (4) Zadavatelem  reklamy  (dále  jen  "zadavatel")  je pro účely
tohoto zákona právnická nebo fyzická osoba, která objednala u jiné
právnické nebo fyzické osoby reklamu.

  (5) Zpracovatelem reklamy (dále jen  "zpracovatel") je pro účely
tohoto zákona  právnická nebo fyzická  osoba, která pro  sebe nebo
pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu zpracovala reklamu.

  (6) Šiřitelem reklamy  (dále jen "šiřitel") je  pro účely tohoto
zákona právnická nebo fyzická osoba, která reklamu veřejně šíří.

  (7) Ustanovení tohoto zákona se  vztahují na sponzorování, pokud
není dále stanoveno jinak.
------------------------------------------------------------------
1) § 1 zákona č. 137/1995 Sb., o ochranných známkách.
2) § 3 písm.  a) zákona č.  46/2000 Sb., o  právech a povinnostech
   při  vydávání periodického  tisku a  o změně  některých dalších
   zákonů (tiskový zákon).
3) § 1 zákona č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích.
4) § 1  odst.  1  písm.  c)  zákona  č.  273/1993 Sb., o některých
   podmínkách  výroby, šíření  a archivování  audiovizuálních děl,
   o změně  a  doplnění  některých   zákonů  a  některých  dalších
   předpisů.

                               § 2

  (1) Zakazuje se
a) reklama  zboží, služeb  nebo jiných  výkonů či  hodnot, jejichž
   prodej,  poskytování  nebo  šíření  je  v  rozporu  s  právními
   předpisy,
b) reklama  založená na  podprahovém vnímání.  Takovou reklamou se
   pro účely tohoto  zákona rozumí reklama, která by  měla vliv na
   podvědomí fyzické osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala,
c) reklama klamavá,5)
d) reklama  skrytá. Takovou  reklamou se  pro účely  tohoto zákona
   rozumí  reklama,  u  níž  je  obtížné  rozlišit,  že  se  jedná
   o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena,
e) šíření nevyžádané  reklamy, pokud vede k  výdajům adresáta nebo
   pokud  adresáta  obtěžuje;  na  šíření  reklamy  elektronickými
   prostředky   a  jeho   omezení  se   vztahuje  zvláštní  právní
   předpis,5a)  za reklamu,  která obtěžuje,  se považuje  reklama
   směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal
   předem  jasně a  srozumitelně najevo,  že si  nepřeje, aby vůči
   němu byla nevyžádaná reklama šířena.

  (2) Srovnávací  reklama6) je  přípustná za  podmínek stanovených
tímto zákonem a zvláštním právním předpisem.7)

  (3) Reklama nesmí  být v rozporu s dobrými  mravy, zejména nesmí
obsahovat  jakoukoliv  diskriminaci  z  důvodů  rasy, pohlaví nebo
národnosti  nebo  napadat   náboženské  nebo  národnostní  cítění,
ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou
důstojnost,  obsahovat   prvky  pornografie,  násilí   nebo  prvky
využívající  motivu  strachu.   Reklama  nesmí  napadat  politické
přesvědčení.

  (4) Reklama  nesmí  podporovat  chování  poškozující zdraví nebo
ohrožující   bezpečnost  osob   nebo  majetku,   jakož  i  jednání
poškozující zájmy na ochranu životního prostředí.

  (5) Reklama  šířená společně s jiným  sdělením musí být zřetelně
rozlišitelná a vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.
------------------------------------------------------------------
5) § 45 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
5a) § 7 zákona  č. 480/2004 Sb.,  o některých službách  informační
    společnosti  a o  změně  některých  zákonů (zákon  o některých
    službách informační společnosti).
6) § 50a  odst.  1  zákona  č.  513/1991  Sb.,  ve znění zákona č.
   370/2000 Sb.
7) § 50a odst. 2  a 3 zákona č. 513/1991  Sb., ve znění pozdějších
   předpisů.

                              § 2a


  Srovnávací reklama  na léčivé přípravky určené  k podávání lidem
(dále jen  "humánní léčivé přípravky"),  zdravotnické prostředky8)
nebo zdravotní péči je  při splnění podmínek stanovených zvláštním
právním předpisem7)  přípustná, je-li zaměřena  na osoby oprávněné
tyto  léčivé přípravky  nebo zdravotnické  prostředky předepisovat
nebo  vydávat9) anebo  tuto  zdravotní  péči poskytovat  (dále jen
"odborníci").
------------------------------------------------------------------
7) § 50a odst. 2  a 3 zákona č. 513/1991  Sb., ve znění pozdějších
   předpisů.
8) § 2  zákona  č.  123/2000  Sb.,  o  zdravotnických prostředcích
   a o změně některých souvisejících zákonů.
9) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších
   předpisů.
   Zákon  č.   160/1992  Sb.,  o   zdravotní  péči  v   nestátních
   zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
   Zákon  č.  79/1997  Sb.,  o  léčivech  a  o  změnách a doplnění
   některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

                              § 2b


               Reklama uvádějící zvláštní nabídku

  Reklama  uvádějící  zvláštní  nabídku  musí  jasně a jednoznačně
uvádět datum,  ke kterému nabídka končí,  případně musí uvést údaj
o tom, že zvláštní nabídka platí  až do vyčerpání zásob nabízeného
zboží. Jestliže zvláštní nabídka  nezačala ještě působit, musí být
v reklamě  také  uvedeno  datum   začátku  období,  během  kterého
zvláštní cena nebo jiné zvláštní podmínky budou platit.

                              § 2c


  Reklama nesmí, pokud jde o osoby mladší 18 let,
a) podporovat  chování  ohrožující  jejich  zdraví, psychický nebo
   morální vývoj,
b) doporučovat  ke koupi  výrobky  nebo  služby s  využitím jejich
   nezkušenosti nebo důvěřivosti,
c) nabádat, aby přemlouvaly své  rodiče nebo zákonné zástupce nebo
   jiné osoby ke koupi výrobků nebo služeb,
d) využívat  jejich  zvláštní  důvěry  vůči  jejich  rodičům  nebo
   zákonným zástupcům nebo jiným osobám,
e) nevhodným způsobem je ukazovat v nebezpečných situacích.

                               § 3

                        Tabákové výrobky

     (1)  Reklama na  tabákové výrobky10)  a rovněž  sponzorování,
jehož  účelem  nebo  přímým  či  nepřímým  účinkem  je  reklama na
tabákové výrobky, jsou zakázány, pokud není dále stanoveno jinak.

     (2) Za reklamu na tabákové výrobky se pro účely tohoto zákona
považuje také
a) distribuce tabákových výrobků zdarma, jejímž účelem nebo přímým
   či nepřímým účinkem je propagace tabákového výrobku,
b) reklama,  která se  nezmiňuje  přímo  o tabákovém  výrobku, ale
   využívá     ochranné    známky,1)     emblému    nebo    jiného
   charakteristického  rysu  tabákového  výrobku,  pokud dále není
   stanoveno jinak.

     (3)  Za  reklamu  na  tabákové  výrobky  se  nepovažuje užití
ochranné známky1) tabákového výrobku registrované nebo užívané pro
tabákové  nebo  jiné  výrobky  nebo  služby  před účinností tohoto
zákona  na  reklamu  jiných  než  tabákových  výrobků nebo služeb.
Přitom způsob,  jakým je informace  o výrobku nebo  službě šířena,
musí být zřetelně odlišen od  způsobu šíření informace o tabákovém
výrobku.

     (4) Zákaz reklamy podle odstavce 1 se nevztahuje na
a) oznámení  určená   výlučně  profesionálům  v   oblasti  obchodu
   s tabákovými výrobky,
b) reklamu  na  tabákové  výrobky  ve  specializovaných prodejnách
   tabákových  výrobků  nebo  ve  výkladní  skříni  a na přiměřené
   označení těchto prodejen,
c) reklamu  na  tabákové  výrobky  v  provozovnách,  ve kterých se
   prodává  nebo  poskytuje  široký  sortiment  zboží nebo služeb,
   jedná-li se o reklamu umístěnou v té části provozovny, která je
   určena k prodeji tabákových výrobků,
d) sponzorování  motoristických soutěží  a sponzorskou  komunikaci
   v místě konání,
e) prodej  publikací  obsahujících  reklamu  na  tabákové výrobky,
   které jsou publikované a tištěné v třetích zemích, pokud nejsou
   především určeny pro trh v České republice.

     (5) Reklama na tabákové výrobky  podle odstavce 4 písm. a) až
d)  musí obsahovat  zřetelné varování  tohoto znění: "Ministerstvo
zdravotnictví varuje: kouření způsobuje  rakovinu", a to v rozsahu
nejméně 20 %  reklamního sdělení. U písemné reklamy  musí být text
varování  uveden  na  bílém  podkladu  uspořádaném  podél spodního
okraje reklamní  plochy v rozsahu  nejméně 20 %  této plochy. Text
musí  být vytištěn  černým velkým  tučným písmem  tak, aby  dosáhl
celkovou výšku nejméně 80 %  výšky bílého podkladu. Reklama šířená
audiovizuálním způsobem  musí obsahovat titulky  s varováním podle
vět první a druhé.

     (6) Reklama na tabákové výrobky  podle odstavce 4 písm. a) až
d) nesmí
a) být zaměřena na osoby mladší  18 let, zejména zobrazením těchto
   osob  nebo užitím  prvků,  prostředků  nebo akcí,  které takové
   osoby převážně oslovují,
b) nabádat ke kouření slovy nebo například tím, že zobrazuje scény
   s otevřenými krabičkami cigaret nebo scény, kde lidé kouří nebo
   drží cigarety, balíčky cigaret  nebo jiné tabákové výrobky nebo
   kuřácké potřeby.

     (7) V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání
vzorků  tabákových  výrobků  široké   veřejnosti,  mající  za  cíl
propagaci tabákového výrobku.
------------------------------------------------------------------
10) § 2   písm.  v)   zákona  č.   110/1997  Sb.,   o  potravinách
    a tabákových  výrobcích   a  o  změně   a  doplnění  některých
    souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 306/2000 Sb.

                               § 4

                       Alkoholické nápoje

  Reklama na alkoholické nápoje12) nesmí
a) nabádat  k  nestřídmému   užívání  alkoholických  nápojů  anebo
   záporně či ironicky hodnotit abstinenci nebo zdrženlivost,
b) být zaměřena na  osoby mladší 18 let, zejména  nesmí tyto osoby
   ani osoby,  které jako mladší 18  let vyhlížejí, zobrazovat při
   spotřebě  alkoholických  nápojů   nebo  nesmí  využívat  prvky,
   prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují,
c) spojovat spotřebu  alkoholu se zvýšenými výkony  nebo být užita
   v souvislosti s řízením vozidla,
d) vytvářet dojem, že spotřeba  alkoholu přispívá ke společenskému
   nebo sexuálnímu úspěchu,
e) tvrdit,  že  alkohol  v   nápoji  má  léčebné  vlastnosti  nebo
   povzbuzující  nebo uklidňující  účinek anebo  že je prostředkem
   řešení osobních problémů,
f) zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje.
------------------------------------------------------------------
12) § 1 odst. 2 zákona č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem
    a jinými toxikomaniemi.

                               § 5


                    Humánní léčivé přípravky

  (1)  Za reklamu  na humánní  léčivé přípravky  se považují  také
všechny  informace, přesvědčování  nebo pobídky  určené k  podpoře
předepisování, dodávání,  prodeje, výdeje nebo  spotřeby humánních
léčivých přípravků. Dále se za reklamu považují
a) návštěvy  obchodních  zástupců  s  humánními léčivými přípravky
   u osob oprávněných je předepisovat, dodávat nebo vydávat,
b) dodávání vzorků humánních léčivých přípravků,
c) podpora  předepisování,  výdeje  a  prodeje  humánních léčivých
   přípravků pomocí  daru, spotřebitelské soutěže  a nabídkou nebo
   příslibem jakéhokoli prospěchu nebo finanční či věcné odměny,
d) sponzorování setkání navštěvovaných odborníky,
e) sponzorování  vědeckých kongresů  s účastí  odborníků a  úhrada
   nákladů na cestovné a ubytování souvisejících s jejich účastí.

  (2) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
a) označování   humánních  léčivých   přípravků  a   na  příbalové
   informace podle zvláštních právních předpisů,13)
b) korespondenci  nutnou  k  zodpovězení  specifických  dotazů  na
   konkrétní  humánní  léčivý   přípravek  a  případné  doprovodné
   materiály nereklamní povahy,
c) prodejní katalogy  a ceníky, pokud  neobsahují popis vlastností
   humánních  léčivých  přípravků,  dále  na  oznámení, upozornění
   a poskytnutí  informací, týkajících  se například  změn balení,
   varování před nežádoucími účinky humánního léčivého přípravku,
d) údaje  o  lidském  zdraví  nebo  onemocněních, pokud neobsahují
   žádný odkaz, a to ani nepřímý, na humánní léčivý přípravek.

  (3) Předmětem  reklamy může být  pouze humánní léčivý  přípravek
registrovaný podle zvláštního právního předpisu.14)

  (4)  Jakékoliv informace  obsažené v  reklamě na  humánní léčivý
přípravek musí odpovídat údajům uvedeným v souhrnu údajů15) tohoto
přípravku.

  (5)  Reklama na  humánní léčivý  přípravek musí  podporovat jeho
racionální používání objektivním představením tohoto přípravku bez
přehánění jeho vlastností.
------------------------------------------------------------------
13) Zákon č. 79/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    Vyhláška  č.  473/2000  Sb.,  kterou  se  stanoví  podrobnosti
    o registraci,  jejích změnách,  prodloužení, určování  způsobu
    výdeje    léčivého    přípravku,    o    způsobu    oznamování
    a vyhodnocování nežádoucích účinků léčivého přípravku a způsob
    a rozsah   oznámení   o   použití   neregistrovaného  léčivého
    přípravku.
14) Zákon č. 79/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
15) § 2 odst. 13 zákona č. 79/1997 Sb.

                              § 5a


               Reklama na humánní léčivé přípravky
                  zaměřená na širokou veřejnost

  (1) Předmětem reklamy určené široké veřejnosti mohou být humánní
léčivé  přípravky,   které  jsou  podle  svého   složení  a  účelu
uzpůsobeny a  koncipovány tak, že mohou  být použity bez stanovení
diagnózy,  předpisu nebo  léčení praktickým  lékařem, popřípadě na
radu lékárníka.

  (2) Předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být
a) humánní  léčivé  přípravky,  jejichž  výdej  je  vázán pouze na
   lékařský předpis,
b) humánní  léčivé přípravky  obsahující omamné  nebo psychotropní
   látky,16)
c) humánní  léčivé  přípravky,  u  nichž  nebyla  účinnost v rámci
   registračního řízení posuzována.

  (3) Reklama zaměřená na širokou veřejnost nesmí obsahovat zmínky
o indikacích  závažných   onemocnění;  za  taková   onemocnění  se
považují  tuberkulóza,  pohlavně  přenosné  choroby,  jiná závažná
infekční   onemocnění,  rakovina   a  jiná   nádorová  onemocnění,
chronická  nespavost,  cukrovka  a  jiná  metabolická  onemocnění;
ustanovení odstavce 2  písm. a) a b) a  ustanovení tohoto odstavce
se   nevztahují   na   vakcinační   akce  schválené  Ministerstvem
zdravotnictví.

  (4) Zakazuje se poskytování  vzorků humánních léčivých přípravků
široké veřejnosti.

  (5) Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí
a) být formulována  tak, aby bylo  zřejmé, že výrobek  je humánním
   léčivým přípravkem,
b) obsahovat název humánního léčivého přípravku tak, jak je uveden
   v rozhodnutí  o  registraci.  Pokud  humánní  léčivý  přípravek
   obsahuje jen jednu léčivou látku, musí reklama obsahovat i její
   obecný název,
c) obsahovat  informace  nezbytné  pro  správné  použití humánního
   léčivého přípravku,
d) obsahovat zřetelnou, v případě  tištěné reklamy dobře čitelnou,
   výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.

  (6) Reklama zaměřená na širokou veřejnost nesmí
a) vyvolávat  dojem, že  porada  s  lékařem, lékařský  zákrok nebo
   léčba nejsou potřebné, zvláště nabídkou stanovení diagnózy nebo
   nabídkou léčby na dálku,
b) naznačovat,  že  účinky  podávání  humánního léčivého přípravku
   jsou zaručené,  nejsou spojeny s  nežádoucími účinky nebo  jsou
   lepší či  rovnocenné účinkům jiné  léčby nebo jiného  humánního
   léčivého přípravku,
c) naznačovat,  že  používáním  humánního  léčivého  přípravku  se
   zlepší zdraví toho, kdo jej užívá,
d) naznačovat, že nepoužitím humánního léčivého přípravku může být
   nepříznivě   ovlivněn   zdravotní   stav   osob,   s   výjimkou
   vakcinačních akcí schválených Ministerstvem zdravotnictví,
e) být zaměřena výhradně na osoby mladší 15 let,
f) doporučovat humánní léčivý přípravek  s odvoláním na doporučení
   vědců, zdravotnických  odborníků nebo osob,  které jimi nejsou,
   ale  za odborníky  se vydávají  nebo je  představují (například
   herci) a  které by díky  svému skutečnému nebo  předpokládanému
   společenskému postavení mohly podpořit spotřebu léků,
g) naznačovat,  že  humánní  léčivý  přípravek  je potravinou nebo
   kosmetickým přípravkem nebo jiným spotřebním zbožím,
h) naznačovat,  že  bezpečnost   či  účinnost  humánního  léčivého
   přípravku je zaručena pouze tím, že je přírodního původu,
i) popisem nebo  podrobným vylíčením konkrétního  průběhu určitého
   případu vést k možnému chybnému stanovení vlastní diagnózy,
j) poukazovat  nevhodným, přehnaným  nebo zavádějícím  způsobem na
   možnost uzdravení,
k) používat   nevhodným,  přehnaným   nebo  zavádějícím   způsobem
   vyobrazení změn  na lidském těle  způsobených nemocí či  úrazem
   nebo působení humánního léčivého  přípravku na lidské tělo nebo
   jeho části,
l) uvádět, že humánní léčivý přípravek je registrován.

  (7) Reklama  může  obsahovat   pouze  název  humánního  léčivého
přípravku v  případě, že se  jedná výhradně o  připomínku takového
přípravku.
------------------------------------------------------------------
16) § 2  písm. a)  zákona č.  167/1998 Sb.,  o návykových  látkách
    a o změně některých dalších zákonů.

                              § 5b


               Reklama na humánní léčivé přípravky
                      zaměřená na odborníky

  (1) Reklama  na humánní léčivé  přípravky zaměřená na  odborníky
může  být  šířena  pouze  prostřednictvím komunikačních prostředků
určených   převážně  pro   tyto  odborníky   (například  odborných
neperiodických publikací, odborného  periodického tisku, odborných
audiovizuálních pořadů).

  (2) Reklama podle odstavce 1 musí obsahovat
a) přesné,  aktuální,   prokazatelné  a  dostatečně   úplné  údaje
   umožňující odborníkům vytvořit si  vlastní názor o terapeutické
   hodnotě   humánního   léčivého    přípravku.   Údaje   převzaté
   z odborných publikací  nebo z odborného  tisku musí být  přesně
   reprodukovány a musí být uveden jejich zdroj,
b) základní informace podle schváleného souhrnu údajů o přípravku,
   včetně data schválení nebo poslední revize,
c) informaci o  způsobu výdeje humánního  léčivého přípravku podle
   rozhodnutí o registraci,
d) informaci o způsobu hrazení  z prostředků veřejného zdravotního
   pojištění.

  (3) Obchodní  zástupce17) musí při  každé návštěvě provedené  za
účelem  reklamy humánního  léčivého přípravku  předat navštívenému
odborníkovi  souhrn  údajů  o  každém  humánním léčivém přípravku,
který je  předmětem reklamy, a informaci  o způsobu hrazení těchto
humánních léčivých přípravků.

  (4) V  souvislosti  s  reklamou   na  humánní  léčivé  přípravky
zaměřenou  na odborníky  se  zakazuje  jim nabízet,  slibovat nebo
poskytovat dary  nebo jiný prospěch, ledaže  jsou nepatrné hodnoty
a mají vztah k jimi vykonávané odborné činnosti.

  (5) Rozsah bezplatně poskytovaného pohoštění při podpoře prodeje
musí  být přiměřený,  s ohledem  na hlavní  účel setkání vedlejší,
a nesmí  být  rozšířen  na  jiné  osoby  než  odborníky. V takovém
případě se na ně nevztahuje zákaz podle odstavce 4.

  (6) Odborníci nesmí v  souvislosti s reklamou humánních léčivých
přípravků  vyžadovat ani  přijímat výhody  zakázané podle odstavce
4 nebo které jsou v rozporu s odstavcem 5.

  (7) Vzorky  humánních  léčivých  přípravků  mohou být poskytnuty
pouze  osobám  oprávněným  je  předepisovat  nebo  vydávat,  a  to
v omezeném množství nejmenšího registrovaného balení dostupného na
trhu  s  nápisem  "Neprodejný  vzorek"  nebo  "Bezplatný  vzorek".
Přípravky  obsahující  omamné  a  psychotropní  látky16)  se nesmí
poskytovat.  Vzorky  humánních  léčivých  přípravků lze poskytovat
pouze   na  písemnou   žádost  osoby   oprávněné  je  předepisovat
a vydávat, která je podepsaná a je na ní datum vystavení.

  (8) Reklama  podle   odstavce  1  může   obsahovat  pouze  název
humánního  léčivého  přípravku  v  případě,  že  se jedná výhradně
o připomínku takového přípravku.
------------------------------------------------------------------
16) § 2  písm. a)  zákona č.  167/1998 Sb.,  o návykových  látkách
    a o změně některých dalších zákonů.
17) § 652 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění zákona č. 370/2000 Sb.

                              § 5c


                     Zdravotnické prostředky

  (1) Za  reklamu na  zdravotnické prostředky8)  se považují  také
všechny  informace, přesvědčování  nebo pobídky  určené k  podpoře
předepisování,  distribuce,  prodeje  nebo  výdeje  zdravotnických
prostředků. Dále se za reklamu považují
a) návštěvy obchodních zástupců za  účelem reklamy na zdravotnické
   prostředky  u  osob   oprávněných  předepisovat,  distribuovat,
   vydávat nebo prodávat zdravotnické prostředky,
b) poskytování vzorků zdravotnických prostředků,
c) podpora  předepisování,  výdeje   nebo  prodeje  zdravotnických
   prostředků  pomocí  darů,   soutěží,  nabídkou  nebo  příslibem
   jakéhokoliv prospěchu  nebo finanční či věcné  odměny pro osoby
   oprávněné  předepisovat,  distribuovat,  vydávat  nebo prodávat
   zdravotnické prostředky,
d) sponzorování   setkání   navštěvovaných   osobami   oprávněnými
   předepisovat, distribuovat, vydávat  nebo prodávat zdravotnické
   prostředky,
e) sponzorování  vědeckých  kongresů  s  účastí  osob  oprávněných
   předepisovat, distribuovat, vydávat  nebo prodávat zdravotnické
   prostředky,  a  také  hrazení  s  jejich  účastí  souvisejících
   nákladů na cestovné a ubytování.

  (2) Předmětem  reklamy může  být pouze  zdravotnický prostředek,
který  splňuje  požadavky  pro  uvedení  na  trh  podle zvláštního
právního   předpisu.18)   Zadavatelem   reklamy   na  zdravotnický
prostředek  může  být  pouze   výrobce  nebo  dovozce  konkrétního
zdravotnického prostředku.

  (3) Reklama na zdravotnický prostředek musí obsahovat
a) informaci,  ze které  je  zřejmé,  že výrobek  je zdravotnickým
   prostředkem,
b) název a  označení zdravotnického prostředku v  souladu s názvem
   a označením   v  prohlášení   o  shodě19)   vydaným  k   tomuto
   zdravotnickému prostředku,
c) určený  účel   použití  zdravotnického  prostředku,   který  je
   v souladu   s  určeným   účelem  použití   uvedeným  v   návodu
   k použití19) zdravotnického prostředku.

  (4) Součástí  sponzorování  televizních  a  rozhlasových  pořadů
právnickými  nebo  fyzickými  osobami,  jejichž  činnost  zahrnuje
výrobu, distribuci,  výdej nebo prodej  zdravotnických prostředků,
může  být propagace  obchodní firmy,  názvu nebo  jména a příjmení
nebo  symbolu  této  osoby,   ale  nesmí  být  propagace  určitého
zdravotnického   prostředku,  jehož   výdej  je   vázán  pouze  na
předepsání lékařem nebo  který je hrazen plně nebo  do určité výše
z prostředků veřejného zdravotního pojištění.20)

  (5) Pokud  je  pro  účely  předvedení  zdravotnického prostředku
použit   zdravotnický  prostředek,   který  neodpovídá  zvláštnímu
právnímu  předpisu,18)  musí  být  tento  zdravotnický  prostředek
viditelně označen tak,  aby bylo zřejmé, že nebude  uveden na trh,
například nápisem "Neprodejný vzorek".

  (6) Předmětem  reklamy  určené  široké  veřejnosti  nemohou  být
zdravotnické prostředky,
a) jejichž výdej je vázán na předepsání lékařem,
b) které  mohou   být  dodávány  pouze   zdravotnickým  zařízením,
   zařízením     sociální     péče,     popřípadě    zdravotnickým
   pracovníkům,21)
c) jejichž aplikaci  mohou uživatelé provádět  pouze ve spojitosti
   s léčbou nebo kontrolou prováděnou lékařem.

  (7) Reklama na zdravotnické  prostředky určená široké veřejnosti
musí obsahovat zřetelnou, v případě tištěné reklamy dobře čitelnou
výzvu k pečlivému pročtení návodu  k použití a případné konzultaci
s odborníkem.

  (8) Reklama na zdravotnické  prostředky určená široké veřejnosti
nesmí
a) vyvolávat dojem,  že pouhým použitím  zdravotnického prostředku
   lze  ovlivnit  zdravotní  stav,  a  z  tohoto důvodu není třeba
   odborné lékařské péče,
b) vyvolávat  dojem,  že  při  používání zdravotnického prostředku
   v souladu s jeho určeným účelem  použití nemůže dojít k výskytu
   žádných vedlejších účinků,
c) být zaměřena výhradně nebo převážně na osoby mladší 15 let,
d) přisuzovat  zdravotnickému  prostředku   účinky,  které  nejsou
   prokazatelné,
e) naznačovat,  že  účinek  zdravotnického  prostředku  se vyrovná
   účinku jiného zdravotnického prostředku nebo jej převyšuje,
f) popisem  nebo  podrobným  vylíčením  konkrétního  případu  vést
   k možnému chybnému stanovení vlastní diagnózy.

  (9) Reklama  na   zdravotnické  prostředky  zaměřená   na  osoby
oprávněné   předepisovat,  distribuovat,   vydávat  nebo  prodávat
zdravotnické  prostředky  může  být  šířena  pouze prostřednictvím
komunikačních   prostředků  určených   převážně  pro   tyto  osoby
(například    odborných   neperiodických    publikací,   odborného
periodického  tisku,  odborných  audiovizuálních  pořadů)  a  musí
obsahovat dostatečné, doložitelné a objektivní údaje, které umožní
osobám   oprávněným  předepisovat,   distribuovat,  vydávat   nebo
prodávat  zdravotnické prostředky,  vytvořit si  vlastní názor  na
terapeutický přínos konkrétního zdravotnického prostředku.
------------------------------------------------------------------
 8) § 2  zákona  č.  123/2000  Sb.,  o zdravotnických prostředcích
    a o změně některých souvisejících zákonů.
18) § 13  zákona  č.  22/1997  Sb.,  o  technických požadavcích na
    výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona
    č. 71/2000 Sb.
19) Například zákon č. 22/1997  Sb., ve znění pozdějších předpisů,
    nařízení vlády  č. 181/2001 Sb.,  kterým se stanoví  technické
    požadavky na zdravotnické prostředky,  ve znění nařízení vlády
    č. 336/2001 Sb.,  a nařízení vlády č. 191/2001  Sb., kterým se
    stanoví   technické   požadavky   na   aktivní   implantabilní
    zdravotnické prostředky,  ve znění nařízení  vlády č. 337/2001
    Sb.
20) § 15 odst. 5 a 6 zákona  č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
    pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.
21) Vyhláška  č.   77/1981  Sb.,  o   zdravotnických  pracovnících
    a o jiných odborných pracovnících ve zdravotnictví.


                  Potraviny a kojenecká výživa

                              § 5d

  Reklama na potraviny22) nesmí uvádět v omyl zejména
a) pokud  jde  o   charakteristiku  potravin,  jejich  vlastností,
   složení,  množství,  trvanlivost,  původ  nebo  vznik  a způsob
   zpracování nebo výroby,
b) pokud jde o přisuzování účinků nebo vlastností, které potravina
   nevykazuje,
c) vyvoláním    dojmu,    že     potraviny    vykazují    zvláštní
   charakteristické   vlastnosti,   když   ve   skutečnosti   tyto
   vlastnosti mají všechny podobné potraviny,
d) tím,  že  přisuzuje  potravině  schopnost předcházet, ošetřovat
   nebo léčit lidské choroby  nebo na takové schopnosti odkazovat;
   to  neplatí pro  minerální vody  a pro  potraviny určené  podle
   zvláštních právních předpisů23) pro zvláštní výživu.
------------------------------------------------------------------
22) § 2  písm.  a)  zákona  č.  110/1997  Sb.,  ve znění zákona č.
    306/2000 Sb.
23) Vyhláška  č. 23/2001  Sb.,  kterou  se stanoví  druhy potravin
    určené pro zvláštní výživu a způsob jejich použití.
    Vyhláška   č.  292/1997   Sb.,  o   požadavcích  na  zdravotní
    nezávadnost balených  vod a o způsobu  jejich úpravy, ve znění
    pozdějších předpisů.

                              § 5e


  (1) Reklama  na  počáteční  kojeneckou  výživu24) musí obsahovat
pouze  vědecké  a  věcně  správné  údaje,  může  být uváděna pouze
v publikacích  zaměřených  na  péči   o  kojence  a  ve  vědeckých
publikacích a  nesmí vést k závěru,  že počáteční kojenecká výživa
je rovnocenná mateřskému mléku nebo je lepší.

  (2) V  prodejnách  je  zakázána   reklama,  která  je  způsobilá
podněcovat širokou veřejnost ke  koupi počáteční kojenecké výživy,
zejména rozdáváním vzorků,  zvláštním způsobem vystavení, poukazem
na slevu nebo zvláštní výhodou.

  (3) Výrobcům a prodejcům  počáteční kojenecké výživy se zakazuje
předávat na  veřejnosti bezplatně nebo  se slevou výrobky,  vzorky
nebo dary na  podporu prodeje. Zákaz podle věty  první se vztahuje
i na předávání výrobků se  slevou, vzorků nebo jiných propagačních
dárků těhotným ženám, matkám a  členům jejich rodin na veřejnosti;
zákaz podle  věty první se  nevztahuje na dary  nebo poskytnutí se
slevou  zdravotnickým, charitativním  nebo humanitárním institucím
pro  jejich  interní  použití   nebo  pro  distribuci  vně  těchto
institucí a organizací.
------------------------------------------------------------------
24) § 4 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 23/2001 Sb.

                              § 5f


  (1) Reklama na počáteční a pokračovací25) kojeneckou výživu
a) musí  obsahovat  potřebné  informace  o  správném užití výrobku
   a nesmí působit proti kojení,
b) nesmí obsahovat pojem  jako "humanizované" nebo "maternizované"
   nebo podobný  výraz, vyvolávající dojem,  že se plně  nahrazuje
   přirozené kojení.

  (2) Reklama na počáteční kojeneckou výživu
a) musí obsahovat zřetelný text: "Důležité upozornění" poukazující
   na přednost  kojení a doporučující, aby  výrobek byl užíván jen
   na  radu nezávislých  odborníků z  oboru medicíny,  výživy nebo
   léčiv  nebo  jiných  osob  profesionálně  se  zabývajících péčí
   o kojence a malé děti,
b) nesmí  obsahovat  vyobrazení  kojence  ani  jiný  obrázek  nebo
   tvrzení, které  by mohlo idealizovat  náhradu mateřského mléka.
   Může   však   obsahovat   grafické   znázornění   pro   snadnou
   identifikaci výrobku a pro ilustraci způsobu přípravy.

  (3) Reklama  na  počáteční   a  pokračovací  kojeneckou  výživu,
zaměřená na těhotné ženy a  matky malých dětí, musí vždy obsahovat
jednoznačné    informace    uvedené    ve    zvláštních   právních
předpisech.26)
------------------------------------------------------------------
25) § 4 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 23/2001 Sb.
26) § 6 zákona č. 110/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    § 6 vyhlášky č. 23/2001 Sb.

                              § 5g


                  Přípravky na ochranu rostlin

     (1) Předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost mohou být
pouze  registrované  přípravky  na  ochranu  rostlin nebo dovážené
souběžné přípravky podle zvláštního právního předpisu.26a)

     (2)  Přípravky na  ochranu rostlin  nesmějí být  presentovány
v rozporu   s  podmínkami   stanovenými  v   rozhodnutí  o  jejich
registraci.
------------------------------------------------------------------
26a) Zákon  č. 326/2004  Sb., o  rostlinolékařské péči  a o  změně
     některých souvisejících zákonů.

                               § 6


                    Střelné zbraně a střelivo

  Reklama na střelné zbraně a střelivo27) může být šířena jen
a) odborníkům a podnikatelům v  oblasti výroby a prodeje střelných
   zbraní a střeliva,
b) v prostorách, v  nichž se střelné zbraně  nebo střelivo vyrábí,
   nabízí,  prodává,  užívá  a  vystavuje  nebo  v  nichž  dochází
   k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva,
c) v odborných publikacích a periodickém tisku2) zaměřených obecně
   na  problematiku  střelných  zbraní  a  střeliva  a  v  dalších
   tištěných   materiálech  určených   pro  prodejce   a  držitele
   střelných zbraní a střeliva.
------------------------------------------------------------------
 2) § 3 písm. a)  zákona č. 46/2000 Sb., o  právech a povinnostech
    při vydávání  periodického tisku a  o změně některých  dalších
    zákonů (tiskový zákon).
27) Zákon č. 288/1995 Sb., o  střelných zbraních a střelivu (zákon
    o střelných zbraních), ve znění pozdějších předpisů.

                              § 6a

  (1) Reklama  poskytování pohřebních služeb,  provádění balzamace
a konzervace,  provozování  krematoria   a  provozování  veřejného
pohřebiště  (dále jen  "činnosti v  pohřebnictví") může  obsahovat
pouze následující údaje:
a) název   obchodní  firmy   nebo  jméno,   příjmení  nebo   název
   provozovatele činností v pohřebnictví,
b) vymezení  předmětu činností  v pohřebnictví,  popřípadě dalších
   navazujících poskytovaných služeb,
c) adresu pracoviště určeného pro styk se zákazníky,
d) telefonní  a  faxové  číslo,  adresu  elektronické  pošty  nebo
   internetovou adresu,
e) provozní dobu pro veřejnost,
f) firemní logo nebo jiný grafický motiv.

  (2) Reklama činností v pohřebnictví nesmí být
a) užita v prostorách zdravotnického zařízení nebo ústavu sociální
   péče,
b) doručována prostřednictvím dopisů, letáků, elektronickou poštou
   nebo jinou adresnou formou.

  (3) V souvislosti s  oznamováním úmrtí nelze uplatňovat jakékoli
formy reklamy.

                              § 6b


  (1) Zpracovatel  odpovídá  za  obsah  reklamy  v  plném rozsahu,
byla-li zpracována  pro jeho vlastní  potřebu. Pokud byla  reklama
zpracována  pro   potřeby  jiné  právnické   nebo  fyzické  osoby,
odpovídají  za  její  soulad  se  zákonem  zpracovatel a zadavatel
společně a nerozdílně, není-li dále stanoveno jinak.

  (2) Šiřitel  odpovídá  za  způsob  šíření  reklamy  podle tohoto
zákona. Šiřitel je povinen  oznámit osobě, která prokáže oprávněný
zájem, kdo je zadavatelem a zpracovatelem reklamy.

  (3) Zadavatel  se zprostí odpovědnosti za  obsah šířené reklamy,
který  je  v  rozporu   se  zákonem,  prokáže-li,  že  zpracovatel
nedodržel při jejím  zpracování jeho pokyny, a v  důsledku toho je
obsah  této reklamy  v rozporu  se zákonem.  Zpracovatel se nemůže
zprostit  odpovědnosti za  obsah šířené  reklamy poukazem  na její
zadání  zadavatelem,  ledaže  by   se  jednalo  o  údaje,  jejichž
pravdivost  není  schopen  posoudit  ani  s  vynaložením veškerého
úsilí.

  (4) Příjemce  příspěvku  podle  § 1  odst.  3  odpovídá  za jeho
využití v souladu s tímto zákonem.

                  Dozor nad dodržováním zákona

                               § 7

  Orgánem příslušným k výkonu dozoru nad dodržováním tohoto zákona
(dále jen "orgán dozoru"), je
a) Rada pro rozhlasové a televizní vysílání28) pro reklamu šířenou
   v rozhlasovém   a  televizním   vysílání  a   pro  sponzorování
   v rozhlasovém a televizním vysílání,
b) Státní  ústav  pro  kontrolu  léčiv29)  pro  reklamu na humánní
   léčivé  přípravky a  sponzorování  v  této oblasti,  s výjimkou
   působnosti podle písmena a),
c) Ministerstvo  zdravotnictví30)  pro   reklamu  na  zdravotnické
   prostředky a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti
   podle písmena a),
d) Státní rostlinolékařská správa26a) pro  reklamu na přípravky na
   ochranu rostlin, s výjimkou působnosti podle písmena a),
e) krajské  živnostenské  úřady31)  příslušné  podle sídla32) nebo
   bydliště   osoby   odpovědné   za   dodržování   tohoto  zákona
   v ostatních  případech,  s  výjimkou  nevyžádané reklamy šířené
   elektronickými   prostředky32a)   podle   zvláštního   právního
   předpisu5a).  Je-li  osobou  odpovědnou  za  dodržování  tohoto
   zákona  zahraniční  osoba,  řídí  se příslušnost živnostenského
   úřadu  umístěním organizační  složky zahraniční  osoby na území
   České  republiky;  nemá-li  zahraniční  fyzická  osoba na území
   České  republiky  zřízenu  organizační  složku,  řídí se místní
   příslušnost  živnostenského úřadu  místem povoleného  pobytu na
   území  České  republiky;  nemá-li  zahraniční  fyzická osoba na
   území  České republiky  ani  organizační  složku, ani  jí nebyl
   povolen pobyt, řídí se  místní příslušnost živnostenského úřadu
   místem podnikání32) této osoby na území České republiky.
------------------------------------------------------------------
5a) § 7 zákona  č. 480/2004 Sb.,  o některých službách  informační
    společnosti  a o  změně  některých  zákonů (zákon  o některých
    službách informační společnosti).
26a) Zákon  č. 326/2004  Sb., o  rostlinolékařské péči  a o  změně
     některých souvisejících zákonů.
28) Zákon   č.   231/2001    Sb.,   o   provozování   rozhlasového
    a televizního vysílání a o změně dalších zákonů.
29) § 9 zákona č. 79/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
30) § 38 písm. d) bod 3 zákona č. 123/2000 Sb.
31) Zákon  č. 570/1991  Sb.,  o  živnostenských úřadech,  ve znění
    pozdějších předpisů.
32) § 2  odst.  3  zákona  č.  513/1991  Sb.,  ve znění pozdějších
    předpisů.
32a) § 2  písm. c)  zákona č.  480/2004 Sb.,  o některých službách
     informační  společnosti  a  o  změně  některých zákonů (zákon
     o některých službách informační společnosti).

                              § 7a

  (1) Zpracovatel  reklamy  je  povinen  uchovávat  ukázku (kopii)
každé reklamy nejméně po dobu 12  měsíců ode dne, kdy byla reklama
naposledy šířena.  V případě, že  bylo zahájeno správní  řízení33)
podle tohoto zákona před uplynutím lhůty uvedené ve větě první, je
zpracovatel  reklamy  povinen  uchovávat  ukázku  (kopii) reklamy,
která je předmětem správního řízení, až do pravomocného rozhodnutí
ve věci. Na písemné vyžádání je povinen bezplatně zapůjčit na dobu
nezbytně nutnou kopii reklamy orgánům dozoru.

  (2) Zadavatel  reklamy je  povinen  na  výzvu orgánů  dozoru pro
účely správního  řízení podle tohoto zákona  sdělit bez zbytečného
odkladu údaje o šiřiteli a o zpracovateli jím zadané reklamy.

  (3) Zpracovatel  reklamy je povinen  na výzvu orgánů  dozoru pro
účely správního  řízení podle tohoto zákona  sdělit bez zbytečného
odkladu údaje o zadavateli reklamy  a o šiřiteli reklamy, je-li mu
znám.

  (4) Šiřitel reklamy je povinen  na výzvu orgánů dozoru pro účely
správního řízení podle tohoto zákona sdělit bez zbytečného odkladu
údaje o osobě, která u něj šíření reklamy objednala.

  (5) Povinnosti  podle   odstavců  1  až  4   se  vztahují  i  na
zpracovatele, zadavatele a šiřitele teleshoppingu.
------------------------------------------------------------------
33) Zákon  č. 71/1967  Sb., o  správním řízení  (správní řád),  ve
    znění pozdějších předpisů.

                              § 7b

  (1) Při  posuzování, zda je  reklama klamavá, orgán  dozoru bere
v úvahu všechny  její rysy a především  informace, které obsahuje,
a přitom posuzuje
a) charakteristiky  zboží  nebo  služeb,  jichž  se  reklama týká,
   zejména  jejich dostupnost,  provedení, původ,  způsob využití,
   vhodnost k  využití, výsledky, které  lze od využití  očekávat,
   a výsledky  zkoušek  nebo  prověrek  prováděných  na zboží nebo
   službách,
b) cenu nebo způsob, jakým je cena vypočtena, a podmínky, za nichž
   je zboží dodáváno nebo služby poskytovány,
c) charakteristiku  a hodnocení  zadavatele reklamy,  zejména jeho
   kvalifikaci, držení  průmyslových a jiných práv  a jeho ocenění
   na výstavách a soutěžích.

  (2) Orgán  dozoru je  oprávněn požadovat  na zadavateli  reklamy
podle odstavce 1 předložení důkazů o správnosti skutkových tvrzení
v reklamě, je-li takový požadavek přiměřený s ohledem na okolnosti
případu  nebo  na  oprávněné  zájmy  zadavatele  reklamy nebo jiné
osoby.

  (3) Orgán dozoru může považovat  tvrzení v reklamě za nesprávná,
jestliže důkazy  požadované podle odstavce 2  nebyly poskytnuty ve
stanovené lhůtě nebo v nezbytně nutném rozsahu.

  (4) Proti rozhodnutí orgánu dozoru podle tohoto zákona lze podat
opravný  prostředek  k  soudu  ve  lhůtě  30  dnů ode dne doručení
rozhodnutí.

                               § 8

  (1) Orgán dozoru uloží, nestanoví-li zvláštní zákon jinak,
a) zadavateli,  zpracovateli  nebo   šiřiteli  reklamy,  která  je
   v rozporu s tímto zákonem, pokutu až do výše 2 000 000 Kč podle
   závažnosti porušení povinnosti, a to i opakovaně,
b) zadavateli,  zpracovateli  nebo  šiřiteli  reklamy  za porušení
   ustanovení  o zákazu  reklamy založené  na podprahovém  vnímání
   podle § 2 odst. 1 písm. b) pokutu  od 2 000 000 Kč do 5 000 000
   Kč,
c) zadavateli, zpracovateli  a šiřiteli reklamy,  která je klamavá
   podle §  2 odst. 1  písm. c), pokutu  až do výše  10 000 000 Kč
   podle závažnosti, a to i opakovaně,
d) právnické  nebo  fyzické  osobě,  která  porušila  podmínky pro
   sponzorování  stanovené  tímto  zákonem,   pokutu  až  do  výše
   2 000 000 Kč,
e) fyzické nebo  právnické osobě, která  nesplnila povinnost podle
   § 7a odst. 1 až 4, pokutu až do výše 500 000 Kč,
f) jiné  osobě, která  porušila podmínky  stanovené tímto zákonem,
   pokutu až do výše 100 000 Kč.

  (2) Orgán dozoru může  nařídit odstranění nebo ukončení reklamy,
která je v rozporu se zákonem, a určit k tomu přiměřenou lhůtu.

  (3) Orgán  dozoru může rozhodnutí  podle odstavců 1  a 2 vhodným
způsobem zveřejnit.

  (4) Při  určení výše  pokuty se  přihlíží zejména  k závažnosti,
způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

  (5) Pokutu lze uložit do jednoho  roku ode dne, kdy orgán dozoru
zjistil  porušení zákona,  nejdéle však  do tří  let ode  dne, kdy
k porušení zákona došlo.

  (6) Pokuta uložená orgánem dozoru podle § 7 písm. a), b) a c) je
příjmem státního  rozpočtu. Pokuta uložená orgánem  dozoru podle §
7 písm.  d) je  příjmem rozpočtu  kraje. Pokutu,  která je příjmem
státního rozpočtu, vybírá orgán, který  ji uložil, a vymáhá územní
finanční orgán.  Pokutu, která je  příjmem rozpočtu kraje,  vybírá
a vymáhá  krajský  živnostenský  úřad,  který  pokutu  uložil. Při
vybírání a vymáhání pokuty se postupuje podle zákona o správě daní
a poplatků.

  (7) Orgán dozoru si v pochybnostech vyžádá odborná stanoviska od
příslušných  orgánů  státní  správy  a  profesních sdružení, která
působí v oblasti reklamy.

                              § 8a

  Pokud tento  zákon nestanoví jinak, vztahuje  se na řízení ve
věcech upravených tímto zákonem správní řád.33)
------------------------------------------------------------------
33) Zákon  č. 71/1967  Sb., o  správním řízení  (správní řád),  ve
    znění pozdějších předpisů.



                               § 9

                      Závěrečná ustanovení

  Zrušují se:
  1.  § 4  odst. 1  písm. g)  a §  4 odst.  3 písm.  b) zákona  č.
37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
  2. § 20 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění
zákona č. 217/1993 Sb.
  3. §  5 odst. 2 zákona  č. 273/1993 Sb., o  některých podmínkách
výroby,  šíření   a  archivování  audiovizuálních   děl,  o  změně
a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů.
  4.  § 6  a §  7 odst.  3 a  5 zákona  č. 303/1993 Sb., o zrušení
státního tabákového  monopolu a o opatřeních  s tím souvisejících;
v § 7 odst. 4 se vypouštějí slova "nebo v § 6".

                              Čl.II

  Zákon č. 468/1991 Sb.,  o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve  znění zákona č.  597/1992 Sb., zákona  České národní
rady č. 36/1993  Sb. a zákona č. 253/1994 Sb.,  se mění a doplňuje
takto:

  1.  V §  6 odst.  1  se  vypouštějí písmena  c) a  d). Dosavadní
písmena e) a f) se označují jako písmena c) a d).

  2.  V §  6 odst.  2 se  vypouštějí písmena  b), c)  a d)  včetně
poznámek pod  čarou č. 3) a  4). Dosavadní písmeno e)  se označuje
jako písmeno b).

  3.  Vkládá se  nový §  6a, který  včetně nadpisu  a poznámek pod
čarou č. 3) a 4) zní:

                              "§ 6a

                   Zařazování reklam do pořadů

  (1)  Provozovatelé vysílání  jsou povinni  zajistit, aby reklamy
byly zařazeny  mezi jednotlivé pořady s  výjimkou pořadů složených
ze  samostatných, v  rámci jednotlivého  pořadu obsahově ucelených
a oddělitelných částí  nebo sportovních přenosů  a přenosů z  akcí
a představení,   které   obsahují    přestávky,   a   s   výjimkou
audiovizuálních pořadů podle odstavce 2.

  (2)  Držitelé  licence  k   televiznímu  vysílání  jsou  povinni
zajistit,  aby při  vysílání audiovizuálních  pořadů byly  reklamy
zařazeny:
a) při  vysílání  filmového  díla  nebo  díla vyjádřeného podobným
   způsobem,3) jen pokud trvá včetně  zařazené reklamy déle než 45
   minut,   ne   více   než   jednou   během   každého  dovršeného
   45minutového  časového  úseku;  další  přerušení  je přípustné,
   jestliže trvání  takového filmu včetně reklamy  je nejméně o 20
   minut delší  než dva či  více dovršených 45minutových  časových
   úseků; mezi  dvěma po sobě  jdoucími přerušeními musí  uplynout
   nejméně 20 minut,
b) při  vysílání  ostatních   audiovizuálních  pořadů  s  výjimkou
   ustanovení  odstavce  3,  jen  trvá-li  pořad  včetně  zařazené
   reklamy  déle než  30 minut  a  ne  více než  jednou v  průběhu
   každého dovršeného  30minutového časového úseku;  mezi dvěma po
   sobě jdoucími přerušeními musí uplynout nejméně 20 minut.

  (3) Přerušování pořadů zpravodajských, náboženských a pořadů pro
děti reklamou není povoleno.

  (4) Práva chráněná autorským zákonem4) zůstávají nedotčena.
------------------------------------------------------------------
 3) § 6  zákona č.  35/1965 Sb.,  o dílech  literárních, vědeckých
    a uměleckých (autorský zákon), ve znění zákona č. 89/1990 Sb.
 4) Zákon č. 35/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

  4. V § 8 písm. d) se vypouštějí slova v závorce.

                             Čl.III

  Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1995.

                           Uhde v. r.
                           Havel v. r.
                           Klaus v. r.

                    Vybraná ustanovení novel

                  Čl.III zákona č. 138/2002 Sb.

                      Přechodná ustanovení

  1. Řízení zahájená přede dnem  nabytí účinnosti tohoto zákona se
dokončí podle dosavadních právních předpisů.

  2. Reklama  vytvořená nebo  šířená na  základě smluv  uzavřených
přede dnem  nabytí účinnosti tohoto  zákona se posuzuje  po dobu 2
let ode dne nabytí účinnosti  tohoto zákona podle dosavadní právní
úpravy.

                  Čl.III zákona č. 217/2004 Sb.

     Řízení o  uložení pokut zahájená přede  dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.





Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).