Hlavní navigace

Zákon č. 483/1991 (o České televizi)

  • Zákon č. 483/1991 ze dne 7. listopadu 1991 o České televizi.

Sdílet

                           483/1991 Sb.
                              ZÁKON
                       České národní rady
                    ze dne 7. listopadu 1991
                        o České televizi
Změna: 36/1993 Sb.
Změna: 253/1994 Sb.
Změna: 301/1995 Sb.
Změna: 39/2001 Sb.
Změna: 231/2001 Sb.
Změna: 82/2005 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.

     Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

                               § 1

     (1) Zřizuje se Česká televize se sídlem v Praze.

     (2) Česká  televize  je  právnickou  osobou,  která hospodaří
s vlastním   majetkem,   jehož   základem   je  majetek  převedený
z Československé televize.1) Česká televize vlastními úkony nabývá
práv a zavazuje se.

     (3) Stát  neodpovídá  za  závazky   České  televize  a  Česká
televize neodpovídá za závazky státu.
------------------------------------------------------------------
1) § 4 zákona č. 136/1991 Sb.,  o rozdělení působnosti mezi Českou
   a Slovenskou   Federativní  Republikou   a  Českou   republikou
   a Slovenskou republikou  ve věcech tisku  a jiných informačních
   prostředků.

                               § 2

     (1)  Česká  televize   poskytuje  službu  veřejnosti  tvorbou
a šířením televizních programů,  popřípadě dalšího multimediálního
obsahu a  doplňkových služeb na celém  území České republiky (dále
jen "veřejná služba v oblasti televizního vysílání").

     (2)  Hlavními  úkoly  veřejné  služby  v  oblasti televizního
vysílání jsou zejména
a) poskytování objektivních,  ověřených, ve svém  celku vyvážených
   a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů,
b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky,
c) vytváření  a  šíření  programů  a  poskytování vyvážené nabídky
   pořadů  pro všechny  skupiny  obyvatel  se zřetelem  na svobodu
   jejich  náboženské víry  a přesvědčení,  kulturu, etnický  nebo
   národnostní původ, národní totožnost,  sociální původ, věk nebo
   pohlaví tak,  aby tyto programy  a pořady odrážely  rozmanitost
   názorů a politických,  náboženských, filozofických a uměleckých
   směrů,  a to  s cílem  posílit vzájemné  porozumění a toleranci
   a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,
d) rozvíjení  kulturní  identity  obyvatel  České republiky včetně
   příslušníků národnostních nebo etnických menšin,
e) výroba  a  vysílání  zejména  zpravodajských,  publicistických,
   dokumentárních,    uměleckých,    dramatických,    sportovních,
   zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež.

                               § 3

     (1)  Česká  televize  naplňuje   veřejnou  službu  v  oblasti
televizního vysílání zejména tím, že
a) provozuje   analogové  televizní   vysílání  dvou   televizních
   programů   prostřednictvím    zemských   vysílacích   rádiových
   zařízení,  popřípadě  jiných  technických  prostředků  tak, aby
   v souběhu zemského analogového  a zemského digitálního vysílání
   byla  pro obyvatele  České republiky  zajištěna možnost  příjmu
   těchto televizních programů v rozsahu podle odstavce 3,
b) provozuje  zemské  digitální   televizní  vysílání  televizních
   programů  uvedených  v  písmenu   a)  a  dalších  alespoň  dvou
   televizních  programů  zahrnutých   v  souhrnném  datovém  toku
   složeném  z  dílčích   datových  toků  náležejících  televizním
   a rozhlasovým  programům, multimediálnímu  obsahu a  doplňkovým
   službám  veřejné služby  v oblasti  televizního a  rozhlasového
   vysílání, upravených pro společné šíření prostřednictvím zemské
   sítě  vysílacích  rádiových   zařízení  s  plánovaným  pokrytím
   alespoň 95  % obyvatel České  republiky počítaných podle  údajů
   vyplývajících z posledního sčítání lidu1a) (dále jen "multiplex
   veřejné služby"),
c) jako provozovatel multiplexu  veřejné služby sestavuje společně
   s Českým  rozhlasem  souhrnný  datový  tok  a  odpovídá za jeho
   správu  a  jeho  předání   k  šíření  zemskou  sítí  vysílacích
   rádiových zařízení,
d) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
e) v oblasti  zpravodajských  a  publicistických  pořadů zajišťuje
   regionální  vysílání prostřednictvím  televizních studií  České
   televize  (dále  jen  "televizní   studia")  pro  území  jejich
   působnosti. Regionální vysílání každého televizního studia musí
   vyváženě obsahovat příspěvky z celého území jeho působnosti,
f) vytváří  archivní  fondy,  udržuje  je  a  podílí  se na jejich
   využívání jako součásti národního kulturního bohatství,
g) podporuje českou filmovou tvorbu,
h) vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,
i) poskytuje  alespoň  na  jednom  vysílaném  programu 24hodinovou
   programovou službu, včetně aktuálního zpravodajství,
j) poskytuje teletextové služby,
k) opatřuje   alespoň  70   %  vysílaných   pořadů  skrytými  nebo
   otevřenými  titulky  pro  sluchově  postižené  nebo simultánním
   tlumočením do znakové řeči,
l) vyvíjí  činnost  v   oblastech  nových  vysílacích  technologií
   a služeb.

     (2) Státní orgán, který  vykonává správu kmitočtového spektra
podle  zvláštního  právního  předpisu,1b)  vyhradí  v  součinnosti
s Radou pro  rozhlasové a televizní  vysílání pro Českou  televizi
rádiové  kmitočty   umožňující  provozování  vysílání   v  rozsahu
stanoveném v odstavci 1 písm. a) a b).

     (3)  Celoplošným  televizním  vysíláním  se  pro účely tohoto
zákona  rozumí  vysílání,  v  jehož  rámci  může  určitý televizní
program a  s tímto programem související  povinné doplňkové služby
přijímat alespoň  95 % obyvatel  České republiky počítaných  podle
údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu.1a)
------------------------------------------------------------------
1a) § 12  odst.  2  zákona  č.  89/1995  Sb., o státní statistické
    službě, ve znění pozdějších předpisů.
1b) Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně
    některých   souvisejících  zákonů   (zákon  o   elektronických
    komunikacích).

                              § 3a

     (1)  V  multiplexu  veřejné  služby  musí  být  alespoň  80 %
souhrnného    datového   toku    vyhrazeno   šíření    televizních
a rozhlasových programů.  Zbývající část souhrnného  datového toku
multiplexu veřejné služby lze využít k šíření doplňkových služeb.

     (2) Česká  televize je povinna  umístit v multiplexu  veřejné
služby vysílání  programů Českého rozhlasu  v rozsahu, jímž  Český
rozhlas  naplňuje veřejnou  službu v  oblasti zemského digitálního
rozhlasového  vysílání  podle   zvláštního  právního  předpisu.1c)
Náklady  spojené s  provozováním multiplexu  veřejné služby  Česká
televize   účtuje  Českému   rozhlasu,  popřípadě   poskytovatelům
doplňkových služeb, podle výše  jejich podílu na souhrnném datovém
toku multiplexu veřejné služby.

     (3)  Televizní  programy  šířené  prostřednictvím  multiplexu
veřejné  služby   může  Česká  televize   digitálně  šířit  rovněž
prostřednictvím družic a kabelových sítí.
------------------------------------------------------------------
1c) § 3  odst.  1  písm.  b)  zákona  č.  484/1991  Sb.,  o Českém
    rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů.

                        Rada České televize

                               § 4

     (1) Orgánem, jímž  se uplatňuje právo  veřejnosti na kontrolu
činnosti České televize je Rada  České televize (dále jen "Rada").
Rada má 15  členů. Členy Rady volí a  odvolává Poslanecká sněmovna
Parlamentu České  republiky (dále jen  "Poslanecká sněmovna") tak,
aby v ní byly  zastoupeny významné regionální, politické, sociální
a kulturní názorové proudy.

     (2)  Návrhy kandidátů  na členy  Rady předkládají  Poslanecké
sněmovně organizace a sdružení představující kulturní, regionální,
sociální,  odborové,   zaměstnavatelské,  náboženské,  vzdělávací,
vědecké, ekologické  a národnostní zájmy. Návrhy  lze předložit ve
lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy Poslanecké sněmovny
k předložení  návrhů  způsobem   stanoveným  usnesením  Poslanecké
sněmovny.

     (3) Členem Rady může být zvolen občan České republiky, který
a) je způsobilý k právním úkonům,
b) má trvalý pobyt na území České republiky, a
c) je  bezúhonný;  za  bezúhonného  se  nepovažuje  ten,  kdo  byl
   pravomocně  odsouzen pro  trestný čin  spáchaný úmyslně,  pokud
   jeho odsouzení  pro tento trestný čin  nebylo zahlazeno nebo se
   na něho z jiného důvodu nehledí  jako by nebyl odsouzen, a ten,
   kdo nesplňuje požadavky podle zvláštního zákona.1d)

     (4)  Členové Rady  jsou voleni  z kandidátů  navržených podle
odstavce 2, a to na funkční období  6 let, přičemž každé 2 roky je
volena jedna  třetina členů; mohou být  zvoleni opětovně. Na místa
uprázdněná z jiného důvodu než  pro uplynutí funkčního období jsou
voleni noví  členové na dobu  zbývající do konce  funkčního období
toho člena, jehož místo se  uprázdnilo; je-li tato doba kratší než
1 rok,  omezení  možnosti  opětovného  zvolení  neplatí. V případě
odvolání Rady  podle § 6 odst.  3 a následném zvolení  všech členů
Rady Rada na  své první schůzi losem určí 5  členů Rady s funkčním
obdobím 2 roky,  5 členů Rady s funkčním obdobím  4 roky a 5 členů
Rady s funkčním obdobím 6 let.

     (5) Rada je ze své činnosti odpovědna Poslanecké sněmovně.

     (6) Členství  v  Radě  je  veřejnou  funkcí.2)  V souvislosti
s jejím výkonem přísluší členům Rady  odměna, jejíž výši určí svým
usnesením Poslanecká sněmovna.

     (7) Rada volí ze svého středu předsedu a odvolává ho.
------------------------------------------------------------------
1d) Zákon  č.  451/1991  Sb.,  kterým  se  stanoví  některé  další
    předpoklady  pro výkon  některých funkcí  ve státních orgánech
    a organizacích České a  Slovenské Federativní Republiky, České
    republiky   a   Slovenské   republiky,   ve  znění  pozdějších
    předpisů.

                               § 5

     (1)  Členství  v  Radě  je  neslučitelné  s funkcí prezidenta
republiky, poslance  nebo senátora, člena  vlády, soudce, státního
zástupce, člena Nejvyššího kontrolního  úřadu, člena bankovní rady
České  národní  banky,  s  jakoukoli  funkcí  ve  veřejné  správě,
s funkcí  člena Rady  pro rozhlasové  a televizní  vysílání, člena
Rady  Českého  rozhlasu,  člena   Rady  České  tiskové  kanceláře,
s funkcí generálního  ředitele Českého rozhlasu  a s funkcí  člena
dozorčí komise  České televize nebo  člena dozorčí komise  Českého
rozhlasu.

     (2)  Člen Rady  nesmí  zastávat  žádnou funkci  v politických
stranách,  politických  hnutích  nebo  občanských  sdruženích, ani
nesmí při výkonu  své funkce v Radě jejich  jménem vystupovat nebo
působit  v jejich  prospěch  nebo  ve prospěch  jiných skupinových
zájmů;  dále se  nesmí podílet  na podnikání  v oblasti hromadných
sdělovacích prostředků, ani nesmí zastupovat obchodní zájmy, které
by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly ohrozit
důvěru  v nezávislost  nebo nestrannost  jeho rozhodování  v Radě.
Člen  Rady  nesmí  v  České  televizi  zastávat  jinou funkci nebo
vykonávat výdělečnou činnost, ani nesmí mít od České televize jiné
příjmy, než  peněžitá plnění poskytovaná  v souvislosti s  výkonem
funkce podle  tohoto zákona nebo  příjmy z užití  předmětů ochrany
podle autorského zákona.2a)

     (3) Předpoklady  pro výkon funkce člen  Rady nesplňuje, je-li
osobou blízkou3)  osobě, která v  České televizi zastává  placenou
funkci  nebo vykonává  výdělečnou činnost,  popřípadě má  od České
televize jiné  příjmy, než příjmy  z užití předmětů  ochrany podle
autorského zákona,  anebo která se  podílí na podnikání  v oblasti
hromadných sdělovacích  prostředků nebo zastupuje  obchodní zájmy,
které  by  mohly  ohrozit  důvěru  v  nezávislost nebo nestrannost
rozhodování člena Rady v Radě.
------------------------------------------------------------------
2a) Zákon  č.   121/2000  Sb.,  o   právu  autorském,  o   právech
    souvisejících s  právem autorským a  o změně některých  zákonů
    (autorský zákon).
3) § 116 občanského zákoníku.

                               § 6

     (1) Členství v Radě zaniká:
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem  bezprostředně   následujícím  po  dni   doručení  písemně
   učiněného vzdání se funkce předsedovi Poslanecké sněmovny,
c) odvoláním z funkce,
d) dnem, kdy člen Rady přestal splňovat předpoklady pro zvolení do
   funkce člena Rady stanovené v § 4 odst. 3,
e) úmrtím.

     (2) Poslanecká sněmovna člena Rady z funkce odvolá
a) přestal-li  splňovat předpoklady  pro výkon  funkce člena  Rady
   stanovené v § 5,
b) narušil-li závažným způsobem důstojnost  funkce člena Rady nebo
   dopustil-li  se   takového  jednání,  které   zpochybňuje  jeho
   nezávislost nebo nestrannost při výkonu funkce člena Rady,
c) nezúčastňuje-li se po dobu více než 3 měsíců schůzí Rady.

     (3)  Poslanecká sněmovna  může Radu  odvolat, neplní-li  Rada
opakovaně  své  povinnosti  stanovené  tímto  zákonem,  nebo pokud
Poslanecká  sněmovna  dvakrát  po  sobě  neschválí  Výroční zprávu
o činnosti České televize nebo  Výroční zprávu o hospodaření České
televize.

                               § 7

     (1) Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který Rada přijme do
třiceti dnů od své první schůze.

     (2) Rada je způsobilá  se usnášet za přítomnosti nadpoloviční
většiny  všech  svých  členů,  je-li  přítomen  předseda Rady nebo
některý z místopředsedů Rady. Rozhodnutí Rada přijímá nadpoloviční
většinou hlasů  přítomných členů, s výjimkou  rozhodnutí podle § 8
odst.  1  písm.  b),  e),  f),  g),  j),  k)  a  l), která přijímá
nadpoloviční  většinou  hlasů  všech  svých  členů,  a  rozhodnutí
o jmenování  nebo o  odvolání generálního  ředitele České televize
(dále jen  "generální ředitel"), k  němuž je zapotřebí  alespoň 10
hlasů členů Rady.

     (3) Jednání  Rady je veřejné.  Veřejnost může být  na základě
usnesení  Rady  z  celého  jednání  nebo  z  jeho části vyloučena,
jsou-li   projednávány  skutečnosti   chráněné  podle   zvláštních
právních předpisů.3a) Osobu, která  narušuje veřejné jednání, může
předsedající  napomenout  a   za  opakované  narušování  veřejného
jednání vykázat z jednacích prostor.

     (4)  Z  jednání  Rady   pořizuje  předsedající  zápis.  Zápis
z jednání Rady, schválené dokumenty  podle § 8, popřípadě usnesení
Rady o  vyloučení veřejnosti z jejího  jednání musí být nejpozději
do  3 dnů  ode dne  jednání Rady  uveřejněny způsobem  umožňujícím
dálkový přístup, s výjimkou těch částí uvedených písemností, které
obsahují skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů.
------------------------------------------------------------------
3a) Například §  17 až 20  obchodního zákoníku, zákon  č. 148/1998
    Sb.,  o ochraně  utajovaných skutečností  a o  změně některých
    zákonů, ve  znění pozdějších předpisů, zákon  č. 101/2000 Sb.,
    o ochraně osobních údajů a o  změně některých zákonů, ve znění
    zákona č. 227/2000 Sb.

                               § 8

     (1) Do působnosti Rady náleží:
a) jmenovat  a  odvolávat  generálního  ředitele  a  na jeho návrh
   ředitele televizních studií;  rozhodnutí o odvolání generálního
   ředitele musí být písemně odůvodněno  a nejpozději do 7 dnů ode
   dne  jeho   doručení  generálnímu  řediteli   uveřejněno  Radou
   způsobem umožňujícím dálkový přístup,
b) schvalovat   rozpočet   České   televize,   přehled  pohledávek
   a závazků  a  účetní  závěrku  České  televize podle zvláštního
   právního   předpisu,4)  ověřenou   auditorem  podle  zvláštního
   právního předpisu;5) do doby schválení rozpočtu hospodaří Česká
   televize podle svého dlouhodobého plánu ekonomického rozvoje,
c) kontrolovat  účelné  a  hospodárné  využívání finančních zdrojů
   a majetku  České  televize  podle  schváleného  rozpočtu  a  na
   zjištěné nedostatky písemně upozorňovat generálního ředitele,
d) sledovat naplňování požadavků  práva Evropských společenství na
   transparentnost finančních vztahů v České televizi,6)
e) schvalovat   na   návrh   generálního   ředitele  Statut  České
   televize,
f) předkládat  Poslanecké   sněmovně  ke  schválení   Kodex  České
   televize,  který  stanoví   zásady  naplňování  veřejné  služby
   v oblasti televizního vysílání;  porušení Kodexu České televize
   je kvalifikováno jako porušení  pracovní kázně podle zvláštního
   zákona,3b)
g) schvalovat  návrhy  generálního   ředitele  na  zřizování  nebo
   zrušení  televizních studií  (§ 9  odst. 9)  a návrhy podle § 9
   odst. 8,
h) rozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele,
i) dohlížet na  plnění úkolů veřejné služby  v oblasti televizního
   vysílání (§ 2 a 3) a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu
   České televize a za tím  účelem vydávat stanoviska a doporučení
   týkající se programové nabídky,
j) schvalovat    dlouhodobé   plány    programového,   technického
   a ekonomického rozvoje,
k) zřizovat dozorčí  komisi (§ 8a), schvalovat  její kontrolní řád
   (§  8a odst.  7) a   stanovit výši  odměn členů  dozorčí komise
   (§ 8b odst. 4),
l) určovat mzdu generálního ředitele.

     (2)  Rada  předkládá  současně  Poslanecké  sněmovně  Výroční
zprávu  o  činnosti  České  televize  do  31. března bezprostředně
následujícího  kalendářního roku  a Výroční  zprávu o  hospodaření
České   televize   do   31.   srpna   bezprostředně  následujícího
kalendářního  roku. Výroční  zpráva o  hospodaření České  televize
musí v samostatné části obsahovat informaci o naplňování požadavků
práva Evropských společenství.6) Obě  výroční zprávy předseda Rady
nejpozději do 3 dnů ode  dne jejich předložení Poslanecké sněmovně
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.

     (3) Náklady na  činnost Rady a na odměny  jejích členů, jakož
i náklady na  činnost dozorčí komise  a na odměny  jejích členů se
hradí ze zvláštní výdajové položky rozpočtu České televize.

     (4) Rada  ani její členové nesmějí  přímo zasahovat do výroby
a vysílání televizních pořadů.
------------------------------------------------------------------
3b) Zákon  č.  65/1965  Sb.,  zákoník  práce,  ve znění pozdějších
    předpisů.
 4) Zákon  č.  563/1991  Sb.,  o  účetnictví,  ve znění pozdějších
    předpisů.
 5) Zákon  č.  254/2000  Sb.,  o  auditorech  a  o změně zákona č.
    165/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
 6) Směrnice   Komise   80/723/EHS   ze   dne   25.   června  1980
    o zprůhlednění   finančních   vztahů   mezi   členskými  státy
    a veřejnými   podniky   a   o   finanční  průhlednosti  uvnitř
    jednotlivých  podniků,  ve  znění  směrnice  Komise  93/84/EHS
    a směrnice Komise 2000/52/ES.

                              § 8a


                         Dozorčí komise

     (1)  Dozorčí  komise  je  poradním  orgánem  Rady  ve  věcech
kontroly hospodaření České televize. Jejím úkolem je sledovat, zda
jsou finanční zdroje a majetek  České televize účelně a hospodárně
využívány  podle  schváleného  rozpočtu  České  televize v souladu
s právními    předpisy    a    s    požadavky   práva   Evropských
společenství.6)  Dozorčí  komise  je  povinna  upozorňovat Radu na
zjištěné nedostatky a předkládat jí návrhy na jejich odstranění.

     (2) Dozorčí komise má 5 členů, kteří jsou voleni a odvoláváni
Radou z  občanů České republiky s  odbornými předpoklady pro výkon
funkce člena dozorčí komise.

     (3) Členové  dozorčí komise jsou  voleni na funkční  období 4
let, a to i opětovně, ne však na více než 4 po sobě jdoucí funkční
období.  Pro zvolení  do funkce  člena dozorčí  komise a pro výkon
této  funkce platí  předpoklady stanovené  v  §  4 odst.  3 a  § 5
obdobně.  Pro zánik  funkce člena  dozorčí komise  platí přiměřeně
§ 6 odst. 1 a 2.

     (4)  Dozorčí  komise  ze  svých  členů  volí a odvolává svého
předsedu a  místopředsedu, který zastupuje  předsedu včetně řízení
schůzí dozorčí komise. Dozorčí  komise rovněž přijímá svůj jednací
řád.

     (5) Dozorčí  komise se schází vždy,  požádají-li o to písemně
alespoň 2 z jejích členů, nejméně však jednou v každém kalendářním
měsíci. Jednání  dozorčí komise jsou  neveřejná a předsedající  je
povinen pořídit z každého jednání zápis.

     (6)  Dozorčí komise  je způsobilá  se usnášet  za přítomnosti
předsedy nebo  místopředsedy a alespoň  2 dalších členů;  usnesení
přijímá většinou hlasů přítomných  členů, v případě rovnosti hlasů
rozhoduje hlas předsedajícího.

     (7)  Členové  dozorčí  komise  mohou  s  vědomím  generálního
ředitele  nahlížet do  všech účetních  dokladů, účetních záznamů7)
a dalších  písemností   České  televize,  které   mají  vypovídací
schopnost o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech, a o těchto
skutečnostech   požadovat   ústní   nebo   písemné   informace  od
příslušných zaměstnanců České televize. Zaměstnanci České televize
jsou  povinni poskytnout  členům dozorčí  komise kopie  vyžádaných
písemností, účetních dokladů nebo účetních záznamů České televize,
jakož i požadované informace.  Podmínky a způsob provádění kontrol
stanoví kontrolní řád dozorčí komise, který schvaluje Rada.

     (8) O skutečnostech zjištěných při výkonu funkce jsou členové
dozorčí komise  povinni zachovávat mlčenlivost,  pokud nebyli této
povinnosti zproštěni  předsedou Rady. Povinnost  mlčenlivosti trvá
i po ukončení výkonu funkce v dozorčí komisi.

     (9) Dozorčí komise podává Radě písemnou zprávu o své činnosti
za každé kalendářní čtvrtletí vždy do desátého dne druhé měsíce po
skončení čtvrtletí. Jako podklad  pro Výroční zprávu o hospodaření
České televize  je dozorčí komise povinna  předat Radě svůj rozbor
hospodaření  České  televize  vždy  do  30.  června  bezprostředně
následujícího kalendářního roku.
------------------------------------------------------------------
6) Směrnice   Komise   80/723/EHS   ze   dne   25.   června   1980
   o zprůhlednění   finančních   vztahů   mezi   členskými   státy
   a veřejnými   podniky   a   o   finanční   průhlednosti  uvnitř
   jednotlivých  podniků,  ve   znění  směrnice  Komise  93/84/EHS
   a směrnice Komise 2000/52/ES.
7) § 4 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

                              § 8b


                   Odměny a další náležitosti
               spojené s výkonem funkce člena Rady
             a s výkonem funkce člena dozorčí komise

     (1) Členu Rady náleží měsíční odměna  ve výši, která je od 1.
ledna do  31. prosince příslušného  kalendářního roku určena  jako
součin  průměrné  hrubé  měsíční  mzdy  zaměstnanců České televize
dosažené  za  předcházející  kalendářní  rok  (dále  jen "průměrná
měsíční   mzda")  a   koeficientu  stanoveného   v  závislosti  na
odpovědnosti a  náročnosti vykonávané funkce člena  Rady (dále jen
"koeficient odměn"). Odměna se zaokrouhluje na 100 Kč nahoru.

     (2) Výši průměrné měsíční mzdy zveřejňuje Česká televize vždy
do  31. ledna  příslušného kalendářního  roku způsobem umožňujícím
dálkový přístup.

     (3) Koeficient odměn podle odstavce 1 se stanoví
a) členu Rady ve výši 0,80,
b) místopředsedovi Rady ve výši 1,03,
c) předsedovi Rady ve výši 1,27.

     (4) Výši odměn členů dozorčí komise stanoví Rada.

     (5)  Členu  Rady  a  členu  dozorčí  komise  přísluší náhrada
cestovních  výdajů  souvisejících  s  výkonem  funkce  ve  stejném
rozsahu  jako zaměstnancům  podle zvláštního  právního předpisu.8)
Cesta  z  místa  pobytu  na  jednání  Rady,  jednání  Rady a cesta
z jednání Rady do místa pobytu se pro účely poskytování cestovních
náhrad považují za pracovní cestu.

     (6)  Výkon funkce  člena Rady  a výkon  funkce člena  dozorčí
komise  je  překážkou  v  práci  z  důvodu  obecného  zájmu  podle
zvláštního právního předpisu.9)  Zaměstnavatel poskytne členu Rady
a členu dozorčí komise pracovní volno bez náhrady mzdy.

     (7) Odměny a další náležitosti spojené s výkonem funkce člena
Rady a s výkonem funkce člena dozorčí komise poskytuje členům Rady
a členům dozorčí komise Česká televize. Odměny a další náležitosti
podle věty první jsou splatné  ve dni pravidelného termínu výplaty
mzdy zaměstnanců České televize.
------------------------------------------------------------------
8) Zákon  č.  119/1992  Sb.,  o  cestovních  náhradách,  ve  znění
   pozdějších předpisů.
9) § 124 odst.  1 zákona č.  65/1965 Sb., zákoník  práce, ve znění
   zákona č. 74/1994 Sb.

                               § 9


                        Generální ředitel

     (1) Statutárním orgánem České  televize je generální ředitel.
V době nepřítomnosti  zastupuje generálního ředitele  jím pověřený
zástupce.

     (2) Ze své činnosti je  generální ředitel odpovědný Radě a má
právo se zúčastňovat jejích jednání.

     (3) Na  generálního ředitele se  vztahují ustanovení zákoníku
práce, nestanoví-li tento zákon jinak.

     (4) Generálního ředitele jmenuje Rada z kandidátů splňujících
předpoklady  podle  §  4  odst.  3  na základě výsledků výběrového
řízení na funkční období 6 let.

     (5) Pro  výkon funkce generálního  ředitele platí předpoklady
stanovené v § 5 odst. 1 a 2 obdobně.

     (6) Výkon funkce generálního ředitele zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem  bezprostředně   následujícím  po  dni   doručení  písemně
   učiněného vzdání se funkce generálního ředitele Radě,
c) dnem  bezprostředně následujícím  po dni,  kdy bylo generálnímu
   řediteli doručeno rozhodnutí Rady o odvolání z funkce,
d) dnem nabytí  právní moci rozsudku,  jímž byl generální  ředitel
   zbaven  způsobilosti  k  právním  úkonům,  nebo  jímž byla jeho
   způsobilost k právním úkonům omezena,
e) dnem nabytí  právní moci rozsudku,  jímž byl generální  ředitel
   odsouzen pro trestný čin spáchaný  úmyslně nebo pro trestný čin
   spáchaný v souvislosti s provozováním televizního vysílání,
f) smrtí.

     (7) Rada může odvolat generálního ředitele z funkce,
a) neplní-li  Česká  televize  úkoly   veřejné  služby  v  oblasti
   televizního  vysílání  podle  tohoto  zákona  (§  2  a  3) nebo
   povinnosti vyplývající ze  zvláštních právních předpisů10) nebo
   nenaplňuje-li  svými  programy  zásady  Kodexu  České televize,
   jestliže byl generální ředitel na  tuto skutečnost Radou v době
   posledních 12 měsíců písemně upozorněn,
b) poruší-li  generální ředitel  své povinnosti  stanovené zákonem
   nebo Statutem České televize, jestliže byl generální ředitel na
   porušení  svých povinností  Radou v  době posledních  12 měsíců
   písemně upozorněn,
c) přestane-li  generální ředitel  splňovat předpoklady  pro výkon
   funkce (§ 5 odst. 1 a 2), nebo
d) nevykonává-li generální ředitel po dobu 6 měsíců svou funkci.

     (8)  K uzavření  smlouvy o  pronájmu nemovitostí  nebo jejich
částí v  majetku České televize  na dobu delší  než 3 měsíce  nebo
smlouvy  o  převodu,  popřípadě  zatížení  nemovitostí nebo jejich
částí  v  majetku  České   televize  potřebuje  generální  ředitel
předchozí souhlas Rady, jinak je právní úkon neplatný.

     (9)  Televizní  studia,  s  výjimkou  Televizního studia Brno
a Televizního  studia  Ostrava,  může  generální  ředitel zřizovat
a zrušovat s předchozím souhlasem Rady.

     (10)   V  případech   stanovených  Statutem   České  televize
generální  ředitel jmenuje  a odvolává  vedoucí zaměstnance  České
televize po projednání s Radou.

     (11) Ředitelé  televizních studií a osoby  uvedené v odstavci
10 musí  splňovat předpoklady podle  § 4  odst.  3 písm. c)  a § 5
odst. 1 a 2.

     (12)  Zanikne-li  výkon  funkce  generálního  ředitele  podle
odstavce  6, do  doby jmenování  nového generálního  ředitele řídí
Českou televizi vedoucí zaměstnanec určený Statutem České televize
(dále  jen  "zástupce  generálního  ředitele"). Nového generálního
ředitele je Rada povinna jmenovat  nejpozději do 3 měsíců ode dne,
kdy se uvolní funkce generálního ředitele.

     (13) Na zástupce generálního ředitele  se v době do jmenování
nového generálního ředitele vztahují obdobně odstavce 1 až 11.
------------------------------------------------------------------
3c) Například  zákon č.  468/1991 Sb.,  o provozování rozhlasového
    a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
    40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č.
    468/1991  Sb.,   o  provozování  rozhlasového   a  televizního
    vysílání,  ve znění  pozdějších předpisů,  ve znění  zákona č.
    258/2000 Sb.
10) Například  zákon č.  231/2001 Sb.,  o provozování rozhlasového
    a televizního  vysílání a  o  změně  dalších zákonů,  ve znění
    pozdějších předpisů, zákon č.  40/1995 Sb., o regulaci reklamy
    a o  změně a  doplnění zákona  č. 468/1991  Sb., o provozování
    rozhlasového  a  televizního  vysílání,  ve  znění  pozdějších
    předpisů, ve znění pozdějších předpisů.

                              § 10

                    Financování České televize

     Finančními zdroji České televize jsou zejména:
a) televizní   poplatky   vybírané   podle   zvláštního   právního
   předpisu,3d)
b) příjem z vlastní podnikatelské činnosti.
------------------------------------------------------------------
3d) Zákon   č.  252/1994   Sb.,  o   rozhlasových  a   televizních
    poplatcích, ve znění zákona č. 135/1997 Sb.

                              § 11

     (1) Česká  televize   je  oprávněna  vykonávat   za  podmínek
stanovených   právními  předpisy   podnikatelskou  činnost,  která
souvisí  s  předmětem  její  činnosti  a  která nesmí ohrozit její
úkoly (§ 2 a 3).

     (2)  Finanční zdroje  používá Česká  televize k  plnění svých
úkolů podle § 2 a 3.

                              § 11a


                        Oddělené účtování

     (1) Česká televize vede  účetnictví podle zvláštního právního
předpisu.4)

     (2)  Česká televize  je povinna  organizačně oddělit činnosti
spočívající  v poskytování  veřejné služby  v oblasti  televizního
vysílání (§ 2 a 3) od  podnikatelských činností (§ 11 odst. 1). Za
každou z  těchto činností je  Česká televize povinna  účtovat tak,
aby účetnictví umožňovalo rozlišení nákladů a výnosů souvisejících
s poskytováním  veřejné  služby  v  oblasti  televizního  vysílání
a nákladů  a  výnosů  souvisejících  s  podnikatelskými činnostmi.
Metody   rozlišování  nákladů   a  výnosů   a  jejich  přiřazování
k činnostem podle  § 2 a 3  nebo podle § 11  odst. 1 stanoví Česká
televize  vnitřním  předpisem  (dále  jen  "Účetní standardy České
televize"),  který  musí   naplňovat  požadavky  práva  Evropských
společenství.6)

     (3) Česká  televize je povinna  uchovávat údaje o  naplňování
povinnosti podle  odstavce 2 po dobu  stanovenou právem Evropských
společenství6) a  na výzvu tyto  údaje předávat Úřadu  pro ochranu
hospodářské  soutěže,11) a  to  spolu  s Účetními  standardy České
televize  a  dalšími  podklady  nezbytnými  k posouzení naplňování
povinnosti podle odstavce 2.
------------------------------------------------------------------
 4) Zákon  č.  563/1991  Sb.,  o  účetnictví,  ve znění pozdějších
    předpisů.
 6) Směrnice   Komise   80/723/EHS   ze   dne   25.   června  1980
    o zprůhlednění   finančních   vztahů   mezi   členskými  státy
    a veřejnými   podniky   a   o   finanční  průhlednosti  uvnitř
    jednotlivých  podniků,  ve  znění  směrnice  Komise  93/84/EHS
    a směrnice Komise 2000/52/ES.
11) § 2 písm.  c) zákona č.  273/1996 Sb., o  působnosti Úřadu pro
    ochranu hospodářské soutěže.

                              § 12

                         Televizní studia

     (1) Součástí  České  televize  jsou  Televizní  studio  Brno,
Televizní  studio Ostrava  a televizní  studia zřízená  na základě
§ 9 odst. 9.

     (2) Ředitel televizního studia je oprávněn činit jménem České
televize právní  úkony týkající se televizního  studia, s výjimkou
uzavírání smluv  o převodu, popřípadě o  zatížení nemovitostí nebo
jejich částí v majetku  České televize. Ředitel televizního studia
je za činnost televizního studia odpovědný generálnímu řediteli.

     (3)  Televizní studia  mají  v  rámci své  činnosti oprávnění
obdobná podle § 3 odst. 1 s výjimkou písmen a) a g). Časový rozsah
regionálního  vysílání  zpravodajských  a  publicistických  pořadů
podle  §  3  odst.  1  písm.  c)  činí  u  Televizního studia Brno
a Televizního studia Ostrava alespoň 25 minut denně; u televizních
studií zřizovaných generálním ředitelem podle § 9 odst. 9 může být
doba takového vysílání kratší.

     (4)  Podíl   vysílání  televizních  studií   na  celostátních
vysílacích okruzích musí činit minimálně 20 % celkového vysílacího
času České televize v měsíčním úhrnu.

                              § 13

     Česká  televize  může  využívat  svoji  technickou  a výrobní
základnu pouze v souladu s tímto zákonem (§ 2 a 3).

                  Ustanovení společná a závěrečná

                              § 14

     (1) Česká  národní  rada  zvolí  do  jednoho  měsíce  ode dne
účinnosti tohoto  zákona Radu. Rada jmenuje  do jednoho měsíce ode
dne svého zvolení ředitele.

     (2) Do   doby   jmenování   ředitele   řídí  Českou  televizi
prozatímní   ředitel,    kterého   volí   Česká    národní   rada.
Prozatímnímu  řediteli nepříslušejí  oprávnění podle  § 8  odst. 1
tohoto zákona.

                              § 14a

                             zrušen

                              § 14b

                             zrušen

                              § 15

     Tento zákon nabývá  účinnosti, s výjimkou § 11  odst. 2, dnem
1.  ledna  1992.  Ustanovení  §  11  odst.  2 tohoto zákona nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1993.

                          Burešová v.r.
                          Pithart v.r.

                    Vybraná ustanovení novel

                   Čl.II zákona č. 39/2001 Sb.

                    Přechodná ustanovení

     1.  Členům Rady  České  televize  zvoleným přede  dnem nabytí
účinnosti  tohoto zákona  zaniká  členství  v Radě  České televize
dnem, kdy tento zákon  nabývá účinnosti. Poslanecká sněmovna zvolí
nové členy  Rady České televize  do 60 dnů  po uplynutí lhůty  pro
předkládání návrhů. Ze zvolených členů Rada České televize na svém
prvním zasedání  losem určí, kteří  z nich mají  funkční období 2,
4 a 6 let.

     2. Ode dne nabytí účinnosti  tohoto zákona do zvolení alespoň
10 členů  Rady  České  televize  je  Poslanecká sněmovna oprávněna
odvolat generálního ředitele České televize.

     3.  V době  od odvolání  generálního ředitele  České televize
podle  bodu  2  do  jmenování  nového  generálního  ředitele České
televize  Radou  České  televize  vykonává  působnost  generálního
ředitele České televize prozatímní  ředitel České televize zvolený
Poslaneckou sněmovnou.

                   Čl.II zákona č. 82/2005 Sb.

                      Přechodná ustanovení

     (1) Pro účely určení výše odměny členů Rady České televize se
v době  ode dne  nabytí účinnosti  tohoto zákona  do 31.  prosince
2004  za průměrnou  měsíční mzdu  zaměstnanců podle  § 8b  odst. 1
zákona č.  483/1991 Sb., ve  znění tohoto zákona,  považuje částka
21 326 Kč.

     (2) Česká televize je  povinna přizpůsobit svůj statut zákonu
č. 483/1991  Sb., ve znění  tohoto zákona, nejpozději  do 3 měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

                  § 176 zákona č. 127/2005 Sb.

                      Přechodná ustanovení

     (1) Digitální  vysílání televizních programů uvedených  v § 3
odst.  1 písm.  a) zákona  č. 483/1991  Sb., o  České televizi, ve
znění  účinném  ode  dne  nabytí  účinnosti  tohoto  zákona, Česká
televize zahájí do 60 dnů ode dne, kdy s podnikatelem zajišťujícím
síť elektronických  komunikací uzavře smlouvu  o šíření multiplexu
veřejné   služby.   Digitální   vysílání   dalších   alespoň  dvou
televizních  programů  Česká  televize  zahájí  postupně podle své
ekonomické, organizační a technické připravenosti.

     (2) Podmínky  šíření programů, popřípadě  doplňkových služeb,
Českého rozhlasu prostřednictvím  multiplexu veřejné služby sjedná
Česká televize s Českým rozhlasem smlouvou. Oběma stranami ověřený
návrh  této  smlouvy  předloží  generální  ředitel  České televize
k informaci  Radě České  televize alespoň  30 dnů  před dohodnutým
dnem zahájení  zemského digitálního rozhlasového  vysílání Českého
rozhlasu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).