BBC pro vývojáře a vlastně pro všechny?

Jemima Kiss pro Gúardian nakousla dost zajímavé téma. Otevře se mediální gigant BBC externím vývojářům, kteří budou moci připravovat své vlastní projekty na základě spolupráce a dat BBC? Facebook, Apple a Google jsou prý vzorem.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Pokud to tak bude, mají se příznivci BBC na to těšit. Jemima Kiss ve svém článku pro The Guardian naznačila možnost, ze které by se mohli radovat vývojáři i fanoušci médií. BBC by podle ní měla stejně jako Facebook, Apple nebo Google dovolit externím vývojářům připravovat služby a aplikace na základě jejích kódů. BBC je však ve trochu jiné pozici než výše jmenovaní giganti, v tomto případě se jedná o národní médium.

Šéf BBC, MARK THOMPSON, podle článku hodlá do budoucna stavět na interoperabilitě, propojitelnosti a síťových efektech. Uživatelům, respektive čtenářům to má přinést větší výběr, kontrolu nad obsahem, který chtějí a další benefity.

Klíčovým pojmem je „BBC Public Licence“ (více píše The Observer), podle které by mohly soukromé osoby i společnosti využívat obsah BBC (stejně tak kódy) pro účely úprav, sdílení a dalšího šíření a zkvalitňování obsahu. Vize je to pěkná a také pěkně stará (z roku 2004). Důležitý je fakt, že většinou by se za data vůbec nemuselo platit.

Éra vysílání je prý pryč (samozřejmě obrazně řečeno), budoucnost je v Internetu a nejrůznějších službách a aplikacích. Zatím jsou to jenom řeči a plány, kompletní digitalizace materiálu z archivu televize a rádia bude prý hotová v roce 2022. Éra Internetu je tu už dlouho, ale BBC se s tím zatím vyrovnává těžko. Podle mého je její internetové zpravodajství perfektní, mnozí si to ale nemyslí. Právě krok po bok technologických gigantů by pro BBC znamenal krok do úplně nové éry, do éry šíření zpravodajství prakticky bez hranic. Pro BBC není důležité jenom zpravodajství jako takové, ale také jeho distribuce. A ta na Internetu pokulhává. I když obsah je opravdu prvotřídní, mnozí příznivci technologií na něj prostě nenarazí. Nedávno jsem narazil na jednu z prvních vlaštovek, BBC je na Twitteru, respektive pravidelně zasílá svým příznivcům upoutávky na zprávy tímto kanálem.

EBF16

Populární iPlayer je zajímavějším počinem, ale televizní programy nejsou dostupné uživatelům mimo Velkou Británii. Proč? Je to hlavně kvůli právům na pořady, kdo nežije v Británii, musí si vystačit s rádiem. Na webu BBC je však mnoho videozpravodajství, audia a vůbec všech možných udělátek. Ale jak je využít mimo? To je teď asi jedna z hlavních věcí, nad kterými přemýšlí vedení BBC. I když jde o národní médium, stejně je důležitý počet těch, kteří nějakým způsobem budou zaznamenávat zpravodajství BBC.

Jemima Kiss cítí, že se něco děje, že se ledy pohnou. BBC má mnoho aktivit, ze kterých by se mohlo něco urodit. Jde například o Innovation Labs, což je projekt spojující BBC s novými startupy, které jsou zaměřené na obsah. Backstage nabízí vývojářům obsah jako takový. Z BBC se může stát hnací motor inovací v médiích, ale sama BBC ví nejlépe, že je zatím na začátku cesty.

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »