Běžešelemovací řůčovičky: stav v poločase

Soutěž o nejlepší SEO pro frázi "běžešelemovací řůčovičky" se míjí účinkem. Měla ukázat, kdo zvládá nejlépe přirozený marketing ve vyhledávačích. Výsledky jsou však zatím spíše kontraproduktivní. Vznikly tisíce neužitečných stránek, objevily se jalové odkazy, soutěžní weby nejsou zaměřené prodejně a nezískávají důvěru uživatelů. Soutěž bude mít vítěze, ale nebude to vítězství Pyrrhovo?

Soutěž o první místo ve výsledcích vyhledávání fráze běžešelemovací řůčovičky (dále též BŘ) nelze přehlédnout. Soutěž na začátku měsíce srpna vyhlásil Robert Němec, a podle rozhovoru, který poskytl jednomu ze soutěžících, se do ní přihlásilo třicet lidí, z nichž asi sedmnáct opravdu soutěží. Je vyhlášeno pět kategorií, takže šance na výhru je poměrně vysoká.

Dnes, tedy 26. srpna 2004, Google, jakožto referenční zdroj, najde 51.800 stránek obsahujících zmíněnou frázi. Včera to bylo o osm tisíc méně. Vzhledem k tomu, že kapacity v oboru, jako třeba Marek Prokop, považují za nejlepší metodu pro optimalizaci pro vyhledávače tvorbu kvalitního a užitečného obsahu, domnívám se, že výsledky jsou tak trochu kontraproduktivní. Kolik užitečného a kvalitního obsahu může sedmnáct až třicet jedinců vyprodukovat na bezmála padesáti tisících stránek?

Dušan Janovský hned v úvodu soutěže poskytl pár z mého pohledu podpásových rad pro soutěžící. Vývoj soutěže ukazuje, že účel opravdu světí prostředky. Jednou z těch rad bylo také vygenerování alespoň tisíce stránek odkazujících zmíněným souslovím na soutěžní stránku – zdá se, že účastníci soutěže poselství pochopili.

Z mého pohledu je potíž v tom, že soutěž probíhá v umělém prostředí. Už samotná fráze běžešelemovací řůčovičky nemá smysl, ale ani pravidla soutěže neupřesňují, v jakém oboru se BŘ nachází. Neurčují, zda jde o médium, o službu či produkt.

Je to tak vlastně správně. Představte si, jak by soutěž zamávala výsledky vyhledávání na reálná klíčová slova. Na druhou stranu si nedovedu představit, jak těžké bude soutěž vyhodnotit. Cílem optimalizace pro vyhledavače (SEO) totiž není dobrá pozice ve vyhledávači, ale obchodní úspěch. U médií je to počet předplatitelů nebo prodaná reklama, u služeb a produktů jsou to uzavřené obchodní případy.

Pokud se podíváte na výsledky vyhledávání fráze , zjistíte, že Google poskytuje naprosto indiferentní výsledky. Jednotlivé položky na stránce jsou zaměnitelné. Pokud si uživatel má z výsledků vybrat racionálně, nedostane šanci, musí klepnout na odkaz naslepo, například podle pořadí. Při postupném navštívení jednotlivých odkazů je to už lepší. První vyhledaná stránka (Pixyho přeskočíme) nabízí prodej šlechtěných koček, další sleduje vývoj kolem soutěže, třetí propaguje trénovací metodu, ale na žádné stránce není tlačítko „koupit“. Proč jsou tedy dotyčné stránky nejsnáze nalezitelné, když hledačovu touhu po nákupu běžešelemovací řůčovičky nevyslyší?

Skutečný výsledek SEO tedy soutěž neodhalí. Kdo je nejdůvěryhodnější? Kdo získal nejvíc zákazníků z vyhledávačů?

A jaký může být následek „zaspamování“ klíčové fráze? Pokud na hledanou frázi vyhledávač najde samé neužitečné weby, uživatel změní buď frázi, nebo vyhledávač. Zajímavé je, že nejlépe umístěné blogy pro frázi BŘ mají nyní poměrně vysokou denní návštěvnost, i přes sto návštěv denně. Podle statistik, pokud jsou přístupné, se ale zdá, že vyhledávače v tom roli hrají jen vedlejší. Takže se obratem vracíme k úvodní premise, kterou je užitečný odkaz.

Co užitečného najdou lidé, kteří přicházejí přes odkazy na weby o BŘ z diskusních fór a hojně generovaných odkazovacích farem? Je to obvykle z pohledu SEO jalová návštěvnost. Tomu odpovídá i poměr zobrazených stran ku návštěvám – na serveru „O webu“ to včera bylo jedna ku jedné. Uživatel tedy nebyl s obsahem spokojen a po shlédnutí jedné strany z webu odešel.

Soutěž o nejlepší optimalizaci webu pro frázi běžešelemovací řůčovičky je kontraproduktivní. Zatím ukazuje jen to špatné ze SEO. Spamování webu neužitečnými odkazy, neužitečný obsah, který uživatelé po shlédnutí jedné strany opouštějí, ignorování hlavního cíle SEO – prodeje služeb nebo zboží – a odrovnání jedné hledané fráze.

SEO je disciplína, ze které vycházejí tři vítězné strany: zákazník, co získal informace nebo dobře nakoupil, poskytovatel služby nebo prodejce zboží, který získal z webu obrat, a tvůrce webu (konzultant SEO), který dostal dobře zaplaceno za kvalitní služby. Kdyby se výsledky soutěže vyhlašovaly nyní, bude mít porota Roberta Němce těžkou pozici. Kdo vychází jako vítěz ze současného stavu zápolení? Podle mého nikdo.

EBF16

Poznámka autora: V tomto článku nenajdete odkazy na weby, které se účastní soutěže, ani pokud byly použity jako zdroje, aby jejich konkurenti nebyli uvedeni do nevýhody vzhledem k síle pageranku Lupy. Věřím, že autoři soutěžních stránek tuto výjimku v odkazovací praxi Lupy pochopí.

Anketa

Myslíte si, že se SEO dělá tak, jak to ukazují soutěžící?

63 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 8. 2004 1:31

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Čtěte dále