Blíží se aplikační obchod s boty pro Facebook Messenger?

Messenger Bot Store by mohl Facebook oznámit už na konferenci F8 a podle některých zdrojů jde o podobně velký krok, jako když Apple uvedl App Store.

Po osmi letech od uvedení App Store pro iPhone už víme, že koncept obchodu s aplikacemi je pro mobilní telefony jedním z nejzásadnějších prvků platformy. Potvrzuje to i Google Play, stejně jako nepříliš se vyvíjející Microsoft Store. 

Víme i to, že pro osobní počítače podobný koncept není tak zásadní, ale své místo si našel třeba i v prohlížečích – rozšíření pro Chrome či Firefox by se bez existence odpovídajícího „obchodu“ dala jen těžko objevit.

Facebook se už poměrně dlouho snaží uspět s konceptem chatovací aplikace (Messengeru), která se promění v univerzální platformu. Všechno, co budete chtít dělat, budete dělat v Messengeru. Sloužit k tomu má jak částečná inteligence samotné aplikace, ale hlavně možnost pořizovat si samostatné aplikace, příhodně nazývané „bot“, které mají doplňovat funkce od dalších poskytovatelů služeb.

Myšlenka je to zajímavá, navíc podložená velkými čísly. Messenger se blíží k miliardě uživatelů a samotnému Facebooku (ten má jeden a půl miliardy uživatelů) více a více odebírá uživatele. Zejména zástupci mladší generace už nejsou v průběhu dne na Facebooku, přemístili se do Messengeru. 

Čas trávený v těchto dvou aplikacích je výrazně vyšší, než kdekoliv jinde a ohrožuje jak samotný koncept samostatných aplikací na mobilním telefonu, tak mobilní web jako takový – v menší a menší ochotě na mobilních telefonech používat tradiční přístup k internetu, tedy pomocí prohlížeče.

Košíková v Messengeru. Rozhodně bezva na zabíjení času. Můžete si zahrát i šachy. 

Právě to je zároveň i jeden z dalších argumentů pro existenci Messenger Bot Store: přiblížit se k uživatelům s „aplikací v aplikaci“ a jít tam, kde jsou. Je snadné si představit, že pokud si budete chtít objednat taxi, bude to podstatně snazší a efektivnější z Messengeru (kde se velmi pravděpodobně zrovna nacházíte), než opustit Messenger a spustit samostatnou aplikaci.

Celé to ale zdaleka není tak jednoduché, jak to vypadá. Zejména proto, že Messenger (tedy jeho UI) je založený na konverzaci a prozatím tak panuje představa, že právě tak by měly fungovat i ony „aplikace v aplikaci“ (třeba právě ona objednávka taxi). Tedy že by se měly tvářit jako někdo, s kým si píšete.

Nic nového to vlastně není

Pokud vám v tuhle chvíli začalo vrtat hlavou, proč se s tím dělá taková věda, tak máte pravdu. Je tu Siri, Google Now i Cortana. V letech minulých tu byla řada různorodých „asistentů“, se kterými bylo možné konverzovat, ať už hlasem, psanou formou, chatem, přes SMS či dokonce e-mailem.

Vedle Facebooku (ten pro to používá i označení Facebook M) se do téhle oblasti chystá také Telegram (má také svůj Telegram Bot Store) a o totéž se pokoušejí i aplikace jako Kik či WeChat i další. A pokud používáte populární Slack, tak něco podobného už také znáte. Investoři se v zásadě předhánějí, kterou ze společností pro něco podobného konverzačním robotům zkříženým s asistenty zafinancují a podpoří.

Celé je to tak trochu návrat k příkazové řádce – něčemu, co dnešní uživatelé počítačů v zásadě ani neznají. Přináší to další nebývalé úskalí, protože dokud se chatovací roboti nenaučí rozumět mluvenému slovu, budeme se muset učit odpovídající syntaxe příkazů a povelů. Dokud se navíc nenaučí potřebné umělé inteligenci, budou to jenom tupí pomocníci.

Před tvůrci botů navíc stojí nová výzva, jak jejich současné nafouknuté aplikace plné funkčnosti škálovat pro prostředí chatovacích platforem. Metodou pokusů a omylů se nakonec nejspíš nějaké to řešení najde, ale bude to bolestivé. Nehledě na to, že „aplikace v aplikaci“ bude dříve nebo později znamenat buď růst Messengeru do nepoužitelné velikosti a komplexnosti, nebo vyčlenění zcela čistého API, které nakonec bude znamenat stejně návrat k původním osamoceným aplikacím ve vašem mobilu.

Válka aplikačních obchodů

Jen – což je na tom zajímavé – si je možná přestanete pořizovat z Google Play, App Store či Microsoft Store. Nová válka aplikačních obchodů vyvolaná příchodem Messenger Bot Store nakonec ukáže, jestli se ještě více uvážeme Facebooku.

KL_NOMINACE

Obětmi budou ale nakonec stejně jenom uživatelé a vítězem opět ty firmy, které získají dostatečně silnou pozici, tržní podíl a aktivní uživatele. Zejména takové, o kterých se dozví ještě více osobních informací. Protože pokud doteď Facebook třeba netušil, že jezdíte s Uberem, tak s botem Uberu uvnitř Messengeru získá jistotu. A také záplavu dalších velmi přesných údajů o vás. Ale také bohužel o vašich blízkých.

Jak to nakonec celé dopadne, není zatím jasné. O aplikace do Messengeru totiž zatím uživatelé moc zájem nemají. Další fragmentace a nové aplikace jim užívání mobilních telefonů moc nezjednoduší.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 3. 2016 16:54

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »