Hlavní navigace

Brněnští vývojáři MoroSystems dělají pro eBay a pokukují po západním pobřeží

Autor: MoroSystems
Jan Sedlák

MoroSystems míří na tržby kolem 150 milionů. Firmám dodává vývojářské týmy zaměřené převážně na Javu, dělá také projekty nad Atlassianem.

Brněnská společnost MoroSystems širší veřejnosti nemusí být tak známá jako některé jiné tuzemské firmy, které zákazníkům staví vývojářské týmy na míru, případně jim dodávají hotové projekty. V kancelářích nemá žádné houpačky a nejede na moderní startupové vlně. Firma nemá ani personální manažerku a recruitery, neměří osobní KPI.

Podnik se snaží budovat vlastní specifickou otevřenou firemní kulturu vyvozenou z toho, že ji založili a řídí sami vývojáři, nikoliv dosazení manažeři. Má i tým zaměřený na mobilní „appky“, především ale firmám jako eBay staví informační systémy.

MoroSystems v loňském roce dosáhla na obrat přes 112 milionů korun s tím, že tento ukazatel už tři roky po sobě roste o zhruba 20 procent. „Na další rok máme v plánu obrat až 150 milionů,“ říká pro Lupu jeden ze spoluzakladatelů a šéfů firmy Tomáš Páral.

Dvouciferný růst

Zisk MoroSystems se pohybuje nad 20 procenty, peníze se investují do dalšího rozvoje. Podobné tempo růstu jako obrat vykazují i počty zaměstnanců. Firma má aktuálně přes 120 lidí a nadále se rozšiřuje. Kromě stěhování do nového sídla v centru domovského Brna, kde pracuje kolem 40 vývojářů, narůstá i pobočka v Hradci Králové, kde je podobný počet lidí. Dalších 20 zaměstnanců pak funguje v Bratislavě a několik na projektech v Praze a na home office.

Tomáš Páral (vlevo) a Stanislav Hybášek z MoroSystems.
Autor: MoroSystems

Tomáš Páral (vlevo) a Stanislav Hybášek z MoroSystems.

Popisovaný obrat je poměrně pěkné číslo, aktivem společnosti jsou totiž především lidé. „V podstatě nemáme vlastní produkt. Zákazníkům dodáváme vývojové týmy a projekty. Naším produktem je schopnost sestavovat týmy, které rozumí zákazníkům,“ popisuje Páral. „Druhou nohou jsou pak projekty na míru.“ Největší podíl na vydělaných penězích tvoří outsourcing vývojových týmů.

MoroSystems odstartovala před 10 lety a základy má ve studentských přivýdělcích třech spoluzakladatelů. Ti tehdy začali dělat projekty postavené na jazyku Java/J2EE, což vydrželo dodnes, přidal se ještě JavaScript a další nové technologie jako jQuery, React.js, ExtJS a podobně. Ze studentských melouchů se k velkým značkám podařilo dostat i přes partnery, kteří takovým zákazníkům dodávali větší projektové části.

MoroSystems buduje informační systémy pro velké zákazníky, vedle eBay jsou mezi nimi jména jako T-Mobile, O2, Mountfield, Diebold Nixdorf či některé banky. Všude tam je Java stále velice rozšířená, stejně jako tradiční IT typu Oracle a podobně. Dělá i pro Avast, CCV nebo Konica Minolta.

Třetina ze zahraničí a další plány

Zájmem brněnského podniku je více se rozšiřovat v zahraničí. Tam se mimo jiné daří pronikat skrze tuzemské pobočky nadnárodních celků. MoroSystems v současné době registruje asi třetinu příjmů ze zahraničí včetně západních trhů a aktivně zkoumá možnosti, jak rozjet zastoupení v San Francisku. „Tam bychom se chtěli dostat, dává nám to smysl. Využít můžeme reference jako třeba eBay,“ přibližuje druhý ze spoluzakladatelů Stanislav Hybášek.

O tuzemské projekty velkých firem se totiž mimo jiné uchází dost konkurentů. Do tendrů se hlásí i desítky firem a není zde tolik prostoru pro růst.

NMI17

Tento prostor vytváří i třetí noha, o kterou se v Brně opírají. MoroSystems se stal součástí partnerského programu Experts stále silnější australské společnosti Atlassian. Ta před rokem vstoupila na newyorskou burzu a aktuálně má hodnotu přes šest miliard dolarů. Atlassian dělá software pro spolupráci ve firmách. Její HipChat je například přímou konkurencí pro populární Slack.

MoroSystems technologie Atlassianu nasazuje a staví nad nimi další produkty, zejména service desk v bankách. V Česku začala mezi prvními, dnes už je u nás Experts partnerů osm. „V Atlassianu vidíme potenciál velký. Dnes už má v Česku a na Slovensku stovky zákazníků. Díky tomu jsme se i my sami dostali ke koncovým zákazníkům.“

Našli jste v článku chybu?
5. 12. 2016 15:00
TIRO (neregistrovaný)

Člověk chlubící se > 100 k plká na Lupě? Hlava mi to nebere.

5. 12. 2016 9:11
MKL (neregistrovaný)

Už dlhšiu dobu pozorujem v číslach hospodárskych výsledkov takýchto firiem a realitou určitý rozpor. O čo ide? Skúsim vysvetliť na tejto firme. Hovoria, že majú príjmy 115 mil. korún. Všade sa píše, ako sa v IT, a vo veľkých mestách zvlášť, veľmi dobre zarába. Tak predpokladajme, že ich zamestnanci majú v priemere 55 tis. korún hrubého. T. j. mzdové náklady na jedného zamestnanca sú 74 tis. korún superhrubej mzdy. Majú 120 zamestnancov. Takže len ročné mzdové náklady sú 106 miliónov. Samozrejme …