Hlavní navigace

Cédric Maloux (StartupYard): Chceme ukázat, že nejdeme jen po zisku

12. 12. 2014
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Startupyard
StartupYard má za sebou divoký rok a podobný bude zřejmě i ten příští. Akcelerátor se více otevře veřejnosti, hodlá založit školu a jeho šéf by rád rozšířil počet programů.

StatupYard letos prochází přelomovým rokem. Opustil ho partnerský Seznam.cz, chvíli poté se přestěhoval z inkubátoru Techsquare do prostor Node5 a nyní se více otevírá veřejnosti.

„Dal jsem si velmi jasnou misi: pomoct co nejvíce technologickým podnikatelům v tom, jak být úspěšný,“ říká šéf StartupYardu Cédric Maloux.

Akcelerátor se proto v příštím roce otevře všem technologickým podnikatelům, kteří potřebují poradit s rozjezdem projektu. Vše přitom bude zdarma a zájemci nemusí být v tříměsíčním programu StartupYardu.

Startupyard ale chystá na příští rok i další novinku. Ve spolupráci s americkou školou a Node5 chce v březnu rozjet školu programování a IT designu. 

„Idea je taková, že budeme dvakrát v týdnu večer po dobu 3 až 4 měsíců nabízet školení, po jehož absolvování budou studenti schopni vytvořit vlastní webovou stránku, naučí se základy webového designu, programování nebo podobné věci,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz Maloux, který by si v budoucnu přál dva běhy programu za rok namísto současného jednoho.

Nedávno jste představili takzvaný Open.Source StartupYard, který by měl být více otevřít veřejnosti. Co to přesně znamená?

Dal jsem si velmi jasnou misi: pomoci co nejvíce technologickým podnikatelům v tom, jak být úspěšný. Tříměsíční akcelerační program StartupYardu je dobrý způsob, jak toho dosáhnout. Ale cítím, že můžeme udělat ještě více. Proto jsem se rozhodl poskytnout začínajícím podnikatelům zdarma konzultační služby. Na rozdíl od klasického tříměsíčního programu, který je pro maximálně deset týmů, je cílem této iniciativy sdílení našich znalostí a zkušeností s co nejvíce lidmi to půjde, a to po celý rok. 

Nějaký čas věnujeme tomu, že si budeme k osobním schůzkám zvát technologické zakladatele, kde budeme řešit velmi specifická témata z praktického hlediska. Schůzky budou zcela zdarma a vše začne v lednu. Poradíme jim, jak naplánovat start projektu, jak psát tiskové zprávy, jak připravit finanční plány a tak dále.

Máte za sebou divoký rok. Po všech těch změnách nyní připravujete další novinku, která je zaměřená na lidi mimo program StartupYardu. A tou je nová škola.

Chystáme se otevřít školu programování a IT designu. Uzavřeli jsme partnerství s jednou americkou školou, jejíž jméno ještě nemohu prozradit, která byla v tomto směru ve Spojených státech velmi úspěšná. A teď přichází do Česka. V partnerství s ní a Node5 otevřeme novou školu, kam budou moci docházet všichni, koho to zajímá a chce se zdokonalit v programování.

Co se zde přesně bude učit?

Budou tam specifické předměty týkající se jazyku HTML, CSS, Javascriptu a podobně. Kurzy také budou děleny dle věku, budou tam třídy pro děti, mládež a pro dospělé.

Idea je taková, že budeme dvakrát v týdnu večer po dobu 3 až 4 měsíců nabízet školení, po jehož absolvování budou studenti schopni vytvořit vlastní webovou stránku, naučí se základy webového designu, programování nebo podobné věci.

Je taková škola v současné době potřeba?

Znám mnoho podnikatelů a manažerů, kteří mi říkají, že za nimi někdo přišel se skvělým nápadem, ale oni ho nejsou schopni zrealizovat. Neví, jak na to, neví, kolik a jaké lidi má nabrat a podobně. Naše kurzy by jim měly dát alespoň základní znalost toho, jak to funguje.

Na škole jsem měl jeden rok účetnictví. Nikdy jsem nebyl účetní, ale něco si z toho pamatuji a díky tomu se v tom dokáži i nyní orientovat. Ale budeme samozřejmě zjišťovat, co lidí chtějí a potřebují se naučit, a dle toho vše přizpůsobovat. Bude to takový startup uvnitř startupu.

A kdy chcete školu rozjet?

V březnu. Na konci prvního čtvrtletí chceme mít první studenty.

Zřejmě nepůjde o služby gratis?

Nebude to zadarmo. Až ale vyřešíme cenu, o které zatím jednáme, věřím, že do března vcelku jednoduše získáme zhruba 20 studentů. Promovat to začneme během ledna.

StartupYard se tedy učí novou roli – více se otevírá veřejnosti. Proč ta změna?

Chceme ukázat, že nejdeme jen po zisku, ale že se staráme o to, aby lokální scéna rostla. Osobně jsem byl konzultantem, poradcem i podnikatelem, a velmi rád pomáhám. Věřím v karmu. Pokud uděláte něco dobrého, jednoho dne se vám to vrátí. Mě to zabere třeba jednu hodinu času, ale pro danou osobu to může znamenat krok k něčemu velkému. A to mě baví.

Chci rozšířit aktivity StartupYardu a být užitečný a pomáhat lidem. Samozřejmě je možné, že nic z toho nebude fungovat. Ale kdo nic nedělá, nic nepokazí.

V oboru se pohybujete 20 let, máte bohaté zahraniční zkušenosti. Jak se vaší optikou díváte na startupovou scénu v Česku?

Nemám rád zobecňování. Nechci tedy říkat, že česká startupová scéna je špatná nebo dobrá. I všude jinde máte dobré, špatné a ty ostatní. A jediné co se stane, že dobří budou růst a špatní neuspějí.

Budoucnost ekonomiky jakékoliv země na světě bude založena na technologiích. To bude sektor, který bude růst. Nepůjde o továrny, ale o technologie.

Česko si ale v posledních letech prošlo solidní startupovou vlnou. Proto se ptám.

Jsem rád, když lidi zkouší nové věci. Ale mám na to dva pohledy. Ten první je, že nejsem nadšený z českých klonů, tedy firem, které zde zavádějí model, který už funguje jinde. Považuji se za inovátora, inovace mám rád, a klony inovativní rozhodně nejsou.

Na druhé straně, je to dobré pro rozvíjení různých služeb v Česku, které tu ještě často ani nejsou. Takže to jistě je prospěšné. Ale více nadšený jsem z toho, když někdo přijde s něčím novým.

CÉDRIC MALOUX

  • vystudoval informatiku na francouzské škole EPITA a zároveň Stevens Institute of Technology
  • podnikání na internetu se věnuje od roku 1996, kdy vytvořil svou první webovou stránku pro francouzský komunitní portál
  • mezi jeho přednosti patří sestavování byznys plánů, definování produktu, strategie vstupu na trh a podobně
  • během své kariéry byl ve vedení či radil mnoha start-upům (Geewa, MobuzzTV, Flow Studio… ), u některých pomohl odvrátit jejich bankrot, získat investici nebo je prodat
  • je i aktivním podnikatelem, když založil nebo spoluzaložil WhatWine, AllPeers, OOps Communitions
  • v době založení světoznámého startup serveru TechCrunch se pohyboval v blízkosti jeho zakladatele Michaela Arringtona

V listopadu uplynul přesně rok od chvíle, kdy jste nastoupil do role šéfa StartuYardu. V tomto roce se toho hodně změnilo, s jakým úkolem jste vlastně do řízení akcelerátoru šel?

Měl jsem jeden cíl, kterým bylo osvěžení StartupYardu a vůbec jeho značky. StartupYard loni oslavil čtyři roky a ještě předtím, než jsem do něho přišel, měl tak trochu pošramocenou pověst a hodně lidí proti němu brojilo.

Mým cílem tedy bylo to, aby o StartupYardu lidé věděli, chtěli s ním spolupracovat, chtěli být jeho partnery. Také jsem se zaměřil na vyhledávání opravdu kvalitních projektů, což je ale velmi těžké.

A splnil jste to?

Nemohu soudit sám sebe. Měl jsem ale pozitivní zpětnou vazbu od lidí, kteří neměli důvod mi jen tak říkat, že jsem udělal dobrou práci.

Loni jsme do programu vybrali 7 projektů. A bylo to opravdu hodně těžké. Máte desítky projektů, každý z nich je popsaný na listu A4 a pak máte dvacetiminutový pohovor, často po Skypu. To je vše.

Za tu dobu musíte přemýšlet nad tím, jestli je to vůbec byznys, a jestli dotyčný, který je na druhé straně obrazovky, to vše zvládne uřídit. Takže se to dá vlastně přirovnat k sázení, nebo také k portfoliu firem investora. Tomu se také může dařit jen u jednoho z deseti zainvestovaných projektů.

Jak se vůbec startupům z posledního běhu daří?

Ohledně budoucnosti několika z nich jsem velkým optimistou. Samozřejmě, že chci, aby všechny projekty uspěly, ale když víte, jaká je míra „úmrtnosti“ startupů, je to téměř nemožný úkol. 

Minulý týden mi Dave McClure z amerického 500 Startups říkal, že ze 100 akcelerovaných týmů se jen jeden až pět stane opravdovou hvězdou a patnácti se vede dobře. Dobrou zprávou je, že ty, kterým se daří dobře, přinesou velmi dobrou návratnost investice. To je klasický investiční model a v něm musíte být připraveni přijmout riziko. 

Takže ze sedmi na jaře akcelerovaných týmů dva získaly dodatečný kapitál, další dva generují příjmy, takže s tímto během jsme na dobré cestě a věřím, že v blízké budoucnosti přineseme dobré zprávy i od ostatních.

Teď jste v situaci, kdy vás opustil partnerský Seznam.cz. Startupy si chce dělat po svém – jak říkal Pavel Zima. Věděl jste o tomto záměru?

Seznam šel do partnerství se StartupYardem s tím, že chce najít firmy, které mu pomohou s jejich jádrovým byznysem. A jsou v jednání s jednou firmou, která mu může s pomoct s technologiemi.

Oni na to nenahlíželi jako na růst komunity, ale dívali se na to optikou růstu svého byznysu. Proto chtějí mít vlastní inkubátor a vše si řídit. Já s tím nemám žádný problém, ale ideu jsme měli každý odlišnou.

Samozřejmě jsem rozhovor s Pavlem Zimou četl. Nenašli jsme technologii nebo tým, který by měl lepší technologii, než má Seznam. Z tohoto hlediska to může být zklamání, ale nezapomínejme, že Seznam byl také v porotě, která projekty loni vybírala.

A mění se tedy s odchodem Seznamu pro StatupYard něco dalšího, kromě toho, co jste již nastínil? Co třeba finance?

Ne, peněz máme dost, jak z Evropské unie, tak ze soukromých zdrojů.

Na jak dlouho?

Na dva roky.

Potom tedy budete muset hledat nového partnera?

Stále hledáme. Už máme pár potvrzení od subjektů, které nemohu jmenovat, kteří chtějí StartupYard financovat. Do konce roku se chceme alespoň mininálně dohodnout, teď na tom pracujeme.

Pokud budou peníze, byl bych moc rád, kdybychom místo jednoho programu v roce rozběhli dva. Teď máme začátek programů naplánovány na březen 2015 a další na březen 2016. Mezitím bych chtěl ještě jeden. A to je proč říkám, že stále hledáme peníze.

A jednáte i s jinými než finančími partnery?

Ano, ale ne z technologického hlediska, jde o právní, daňové a účetní služby, které nám bude dělat firma Mazars, která je takovým Rolls-Roycem tohoto oboru. Máme s nimi partnerství, že budou celoročně poskytovat služby našim startupům.

Jak jste na tom s přihláškami do dalšího kola, které spustíte v příštím roce?

Přihlášky budou uzavřeny v pondělí 15. prosince. Týden před tímto termínem jsme již obdrželi celkem 136 přihlášek, což už je více než dvojnásobný počet proti minulému roku.

Naším cílem je získat 200 přihlášených a myslím, že se nám to ještě v několika málo dnech, kdy bude podávání přihlášek otevřeno, povede. Je to pro nás dobrá zpráva, jelikož nám to ukazuje, že jsme schopni nabídnout atraktivní program pro lidi napříč celou Evropou.

Na jednotlivé přihlášky jsem se zatím vůbec nedíval, to mě čeká během období Vánoc. Některé z nich ještě nejsou ani kompletní ale doufám, že nám Santa Claus nadělí velmi zajímavé projekty od ambiciózních podnikatelů.

Projekty do programu StartupYardu vybíráte z celé Evropy, na tom se nic nemění?

Ano, to bylo jedno z mých rozhodnutí, když jsem nastoupil do StartupYardu. Ale ne kvůli tomu, že nechci dát šanci lokálním firmám, ale chceme tím rozšířit obzory, abychom maximalizovali šanci, že najdeme kvalitní projekty.

BRAND24

Takže se může stát, že ve StartupYardu nebude ani jeden český projekt?

To se může stát. Ale nechci to, není to mým cílem. Je to ale na projektech samotných, to je prostě život.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).